خوردن 4 لیوان قهوه پر کافئین خطر احتمال بروز سکته را کاهش می‌دهد

کافئین / قهوه
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بر اساس تحقیقات جدیدی که انجام شده است، خوردن 4 لیوان قهوه در روز می‌تواند خطر حملات قلبی را به شدت کاهش دهد. گفتنی است این اثرات در افراد مسن بیشتر از جوانان، مشاهده می‌شود.

یک تیم تحقیقاتی آلمانی به سرپرستی دو زیست‌شناس مولکولی با نام‌های جودی هینلر و جاشیم آلتچمید سرنخ‌های جدیدی در مورد نحوه عملکرد مولکول‌ها کافئین موجود در قهوه پیداکرده‌اند. سابق بر این اثرات کافئین بر روی بدن به صورت کلی بررسی شده بود و مختص قهوه نبود؛ اما این تحقیقات بر اساس کافئین موجود در قهوه و اثرات آن بر رگ‌های جداره قلب انجام شده است.

همان‌طور که می‌دانید کافئین موجب افزایش انرژی بدن و تحرک ما می‌شود. محققان با بررسی‌های پارامترهای مختلفی که روی موش‌های آزمایشگاهی بر اساس کافئین موجود در قهوه انجام دادند متوجه شدند، کافئین موجود در قهوه می‌تواند باعث افزایش فعالیت سلول‌ها و رگ‌های خونی دور قلب آن‌ها شود. نکته جالب دیگری که وجود دارد کافئین می‌تواند در افراد مسن بهتر از افراد جوان‌تر این کار را انجام دهد. نتیجه تحقیقات در مجله علمی PLOS چاپ شده است.

کافئین / قهوه

دو سرپرست اصلی این پروژه می‌گویند:

زمانی که شما در روز حدود 4 تا 5 لیوان اسپرسو (نوعی دم آوری خاص از قهوه که دارای کافئین بالا است) را میل کنید، به نظر می‌رسد عملکرد سلول‌های قلبی به شدت بهبود پیدا می‌کند و این کافئین همانند یک سپر دفاعی در برابر پیری این سلول‌ها است.

تحقیقات گسترده‌ای در اروپا و امریکا انجام شده است که طی آن مشخص شد، کسانی که به‌طور روزانه قهوه می‌نوشند، کمتر از دیگران در معرض سکته‌های قلبی، مغزی و دیابت هستند. این شواهد در جامعه آماری بزرگی مشاهده شده است که نشان می‌دهد یافته‌ها تصادفی و تکراری نبوده است. در امریکا حدود چهارصد هزار نفر و در اروپا پانصد هزار نفر در جامعه آماری این تحقیقات حضور داشته‌اند که درنهایت دو تحقیق به صورت جداگانه نشان داد که مصرف‌کنندگان روزانه قهوه با درصد پایین‌تری احتمال بروز سکته‌های مختلف را دارند.

کافئین / قهوه

قبل از این تحقیقات قهوه خواص دیگری را هم به اثبات رسانده بود که از جمله آن‌ها، خطر کاهش ابتلا به بیماری‌های کبدی، خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها، کاهش میزان ابتلا به آلزایمر و همچنین کاهش افسردگی؛ اما در این تحقیقات یک مورد دیگر هم اضافه شد و آن کاهش حملات قلبی است. افرادی که در روز به‌طور متوسط سه تا چهار فنجان قهوه مصرف می‌کنند، 19 درصد کمتر از دیگریان در معرض حملات قلبی هستند.

یکی از محققین تحقیق ذکر شده می‌گوید:

امیدواریم این بارو غلط در مورد نوشیدن قهوه و مضرات آن برای افرادی که بیماری قلبی دارند از ذهن مردم پاک شود. خوردن چندین لیوان اسپرسو در روز می‌تواند خطر حملات قلبی را در همه افراد جامعه به شدت کاهش دهد و علاوه بر این، قهوه می‌تواند به افرادی که از بیماری‌های دیابت و چاقی رنج می‌برند هم کمک کند تا در مقابل حملات قلبی مصون باشند. خوردن قهوه نمی‌تواند جایگزین دیگر فعالیت‌های مفید باشد اما شما می‌توانید در کنار ورزش کردن، انجام رفتارهای سالم، خوردن قهوه را هم اضافه کنید و از سلامتی لذت ببرید.

کافئین / قهوه

اگر از طعم تلخ اسپرسو زیاد رضایت ندارید پیشنهاد بعدی که به شما می‌توانند این محققین المانی بدهند، نوشیدن چای سبز است. چای سبز هم کافئینی معادل اسپرسو دارد و می‌تواند راه‌حلی مناسب برای سلامتی قلب شما باشد.

خوردن قهوه زیاد در طول روز می‌تواند مشکلاتی هم داشته باشد. اگر قهوه‌ای که می‌خورید از حد مجاز بدن شما زیاد باشد، باعث بی‌خوابی، افزایش ضربان قلب و بی‌قراری می‌شود. به همین دلیل محققین خوردن متوسط شش لیوان در روز را (لیوان‌های کوچک) اندازه مناسبی برای اکثر افراد جامعه می‌دانند. این نوشیدن کافی قهوه می‌تواند مشکلاتی همانند تعداد بروز حملات قلبی در روز را هم کاهش دهد.

کافئین / قهوه

اما یک اخطار در مورد خوردن قهوه و انتظارات شما از کاهش یافتن خطرات حمله قلبی: این تحقیقات بر روی موش‌های آزمایشگاهی و بافت‌های بدنی آن‌ها انجام شده است، هرچند که بافت این موجودات شباهت زیادی به انسان دارد اما محیطی که آن‌ها در آن مورد آزمایش بوده‌اند شباهت چندانی با خانه و آشپزخانه ما ندارد. پس انتظار نداشته باشید که یک اثر کاملاً یکسان از خوردن لیوان‌های قهوه پشت سر هم در هر دو اتفاق بیفتد. حتی اگر دو انسان، چهار لیوان قهوه خورده باشند، تراز کافئین موجود در بدن این دو در شرایط یکسان متفاوت خواهد بود.

کافئین / قهوه

یک توصیه دیگر هم وجود دارد که برای افرادی که درگیر بیماری سرطان هستند ممکن است ناامید کننده باشد. مصرف کافئین باعث افزایش اکسیژن‌رسانی به سلول‌های بدن می‌شود، این افزایش اکسیژن‌رسانی در سلول‌های سرطانی باعث افزایش تعداد آن‌ها و گسترش تومور می‌شود بنابراین این راهکار خوردن چهار لیوان قهوه، در روز ممکن است آسیب‌زننده باشد. به همین دلیل، محققین اعلام کردند، کسانی که در معرض خطر تومورهای سرطانی هستند بهتر است دست از خوردن قهوه، بردارند. ولی عده‌ای که احساس می‌کنند سلامتی کامل دارند می‌توانند در کنار کارهای دیگر روزانه خودشان خوردن قهوه را یک دستگیره اطمینان برای جلوگیری از بروز سکته‌های قلبی داشته باشند.

سخن پایانی

برای اطلاع بیشتر از اخبار علمی با پلازا همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402