نقد و بررسی تخصصی آیپد پرو 10.5 اینچی: قدرتمند و گران‌قیمت

آیپد پرو 10.5 اینچی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

آیپد 2017 که اپل در ابتدای سال به بازار فرستاد آن‌چنان هم گران نبود ولی اشکالاتی هم داشت. برای‌مثال دارای صفحه نمایشی فاقد فناوری ضدانعکاس و چندلایه‌ای بود که آیپدهای جدید از آن بهره می‌برند و اسپیکرها هم به پای اسپیکرهای جدید نمی‌رسد.

ولی قیمیت هم عامل بسیار مهمی است و آیپدهایی که درابتدای سال به بازار آمدند با قیمت 329 دلاری خود را در دل مردم جا کردند. آیپد پرو جدید اما از نظر قیمت زیاد جذاب نیست. در این‌که تبلتی کامل و بدون کم و کاستی است شکی نداریم ولی قیمت پایه آن دوبرابر قیمت یک آیپد عادی است و با 649 دلار قیمت به محدوده مک‌بوک پرو و آی‌مک پا گذاشته است.

حال سؤال این است که آیپد پرو 10.5 اینچی جدید با صفحه نمایشی که از فناوری ProMotion بهره می‌برد واقعاً ارزش پول هزینه شده را خواهد داشت یا خیر؟

بارزترین تفاوت بین آیپد پرو جدید و آیپدهای پیشین سایز آن است. صفحه نمایش رتینا 10.5 اینچی آیپد پرو 20 درصد بزرگتر از تبلت‌های 9.7 اینچی پیشین است. ممکن است 20 درصد روی کاغذ آن‌چنان به چشم نیاید ولی هنگامی که در دستان شما قرار می‌گیرد تفاوت‌ها چشمگیر است. شرکت اپل با کم کردن لبه‌های کناری و بزرگ‌تر کردن پانل به چنین صفحه نمایشی رسیده است. بااین‌حال این تغییرات منجر به تولید محصولی شده که شباهت زیادی به مدل‌های 9.7 اینچی سابق دارد. آیپد پرو 10.5 اینچی هم با وزنی حدود 500 گرم وزنی مشابه همان مدل قبلی دارد.

البته نمی‌توانیم منکر شویم که صفحه‌نمایش 10.5 اینچی نسبت به آیپد 9.5 اینچی که کمی کوچک به نظر می‌رسید پیشرفت خوبی به حساب می‌آید. کاربرهای آیپد 12.9 اینچی نیز مطمعناً حس مشابهی نسبت به آیپدهای 10.5 اینچی دارند. باز کردن برنامه‌ها به صورت جفتی و کنار هم در آیپد پرو بزرگتر فضای بیشتری نسبت به برادر کوچک‌ترش دراختیار شما قرار می‌دهد که مزیت خوبی است. اگر احساس می‌کنید آیپدپرو 12.9 اینچی نیازهای شما را بهتر برطرف می‌کند در خرید آن شک نکنید. ولی اگر سایز بزرگ این تبلت برایتان کمی دست‌و‌پاگیر است همان 10.5 اینچی گزینه بهتری است. البته پس از بررسی و دیدن آن‌ها از نزدیک تصمیم نهایی با خودتان است.

اپل به همراه آیپد پرو 10.5 اینچی صفحه کلید هوشمند جدیدی را هم روانه بازار کرده است. صفحه نمایش بزرگ‌تر به‌خوبی با این صفحه کلید هوشمند که کلیدهای بزرگتری دارد جور درمی‌آید.

خبرخوب این است که آیپد پروهای جدید به جز در سایز صفحه نمایش تفاوت دیگری با یکدیگر ندارند. هردو از پردازنده A10X Fusion ، 4 گیگابایت رم، صفحه نمایش  با فناوری طیف گسترده رنگی P3 ، رفرش ریت 120 هرتزی ProMotion و فناوری تصویر True Tone بهره می‌برند. دوربین‌های مشابهی هم در هردو آیپدپرو به کار گرفته شده که همان دوربین آیفون 7 است. با این دوربین قادر خواهید بود تا عکس‌های سلفی باکیفیت بگیرید و به ضبط فیلم‌های با کیفیت 4K بپردازید. تا حالا که همه چیز عالی به نظر می‌رسد. تنها وجه تمایز این دو تبلت در سایز آن‌هاست. پس بسته به نیازهایتان هرکدام از این دو را می‌توانید بدون نگرانی از نوع سخت‌افزار انتخاب کنید.

سخت‌افزار قدرتمند

آیپد پرو درحال حاضر قوی‌ترین و سریع‌ترین تبلت موجود در بازار است و باتوجه به قابلیت‌های سخت‌افزاری مانندA10X Fusion و پردازنده شش هسته‌ای که عملکردی مشابه A10 Fusion آیفون‌های جدید دارد تا چند سال آینده هم در رده بهترین‌ها باقی خواهد ماند. سه هسته از شش هسته پردازنده آیپد پرو جدید انجام وظایف سنگین را برعهده دارد، درحالی‌که سه تای دیگر کارهای سبک را به انجام می‌رساند. این عملکرد مجزای هسته‌های پردازنده منجر به صرفه‌جویی در مصرف باتری شده و آیپد پروها را  تا 10 ساعت روشن نگه می‌دارد.

آیپدپرو

رم 4 گیگابایتی قدرتمند هم عرصه را برای نسخه‌های آینده iOS و نرم‌ازارهای قدرتمند بازتر خواهد کرد. آخرین ویژگی سخت‌افزاری حافظه آیپدپرو است. مدل پایه آیپدپرو دارای حافظه‌ 64 گیگابایتی است و مدل‌های 256 گیگابایتی و 512 گیگیابایتی هم برای آن‌هایی که طبع بلندی دارند دردسترس است. با درنظر گرفتن این‌که آیپدپروهای جدید قادر به فیلمبرداری با کیفیت 4K و قابلیت انتقال داده‌ها از طریق یک کابل مجهز به USB-3 خواهند بود گزینه‌ حافظه‌ با ظرفیت بیشتر منطقی به نظر می‌رسد.

صفحه نمایش زیبا

اخبار و بررسی‌های آیپدپرو همیشه پیرامون سخت‌افزار و چیپ‌ست‌ قدرتمند این دستگاه‌های پرطرفدار بوده است. تمام روز را می‌توانیم به مدح و ستایش قابلیت گرافیکی آیپدپروهای جدید بپردازیم که اکنون با پردازنده گرافیکی هشت‌هسته‌ای تا 40 درصد قوی‌تر شده‌اند. آیپدها و آیپدپروها در طول این سال‌ها در تلاش بوده‌اند تا سطح سخت‌افزار خود را به رایانه‌های شخصی برسانند و آیپدپرو جدید هم از این قاعده مستثنی نیست.

ولی در آیپدپرو سال 2017 آن چیزی که بیشتر از تمام قابلیت‌های دیگر دلربایی می‌کند صفحه نمایش است. تمام 600 نیت (واحد سنجش روشنایی) صفحه‌نمایش این تبلت آن را حتی روشن‌تر آی‌مک 5K کرده و فناوری P3، طیف رنگ گسترده تلویزیون‌های باکیفیت را در مدل 12.9 اینچی آیپدپرو جای داده است.

آیپدپرو

این آیپدپرو هم مانند مدل‌های پرو قبلی به‌خوبی از پس نور انعکاسی روی صفحه برمی‌آید. پوشش ضدانعکاس به کار رفته در صفحه که طراحی منحصربه‌فرد اپل است تنها 1.8 درصد نور دریافتی را منعکس می‌کند. زمانی که این قابلیت با نور پس‌زمینه 600 نیتی و صفحه دیجیتال چندلایه ترکیب می‌شود تقریباً تمام نورهای مزاحم تولید شده در فضا را از بین می‌برد تا آیپدپرو صفحه نمایشی تمام و کمال را به نمایش بگذارد.

فناوری  True Toneکه به نظر یک قابلیت مختص آیپدپرو 9.7 اینچی سال گذشته بود حالا در این آیپدپرو جدید هم به کار گرفته شده است. True Tone با استفاده از بررسی نور محیط، صفحه‌ای با نور سفید متوازن را ارائه می‌دهد. این یکی از آن قابلیت‌هایی است که در ابتدا ممکن است آن‌چنان هم مهم به نظر نرسد ولی پس ار مدتی استفاده مداوم پس از خاموش کردن این حالت قدرش را خواهید دانست.

فناوری ProMotion

قابلیت‌هایی که تاکنون ذکر کردیم همه عالی هستند ولی چیزی که این تبلت را از دیگر تبلت‌ها متمایز می‌کند رفرش ریت 120 هرتزی صفحه‌نمایش آن است. باید این نمایشگر را شخصاً از نزدیک ببینید تا به درک درستی از تفاوت آن با دیگر تبلت‌ها برسید.

ذکر مزیت های فناوری ProMotion آن‌گونه که شایسته است مانند توصیف صفحه نمایش Retina برای کسانی است که تاکنون آن‌را ندیده‌اند. شاید توصیفش ممکن باشد ولی دیدن آن از نزدیک چیز دیگری است. اکثر کسانی که صفحه نمایش رتینای اپل را برای اولین بار از نزدیک می بینند مشتری پروپاقرص محصولات این شرکت می‌شوند. در مورد ProMotion هم همین قاعده حکم‌فرماست. این فناوری کیفیت محتویات به نمایش درآمده در صفحه نمایش را دوچندان می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین کاستی‌های آیپدپرو 12.9 اینچی اصلی تارشدن صفحه هنگام پایین کشیدن سریع صفحه بود. به‌نظر می‌رسید صفحه نمایش سخت در تلاش است تا خود را با اسکرول سریع همگام سازد. حال به‌نظر می‌رسد با آمدن آیپدپرو بعدی، این مشکل حل شده است. رفرش ریت 120 هرتزی آنقدر سریع هست که هنگام اسکرول سریع به مشکل برنخواهیم خورد. حالا متن‌ها حتی در هنگام پایین کشیدن صفحه هم خوانا هستند.

نمایشگرهای مجهز به فناوری ProMotion باعث هرچه خواناتر شدن متن‌ها در هنگام اسکرول کردن شده‌اند ولی مزیت گرافیک و انیمیشن‌های بهتر را هم با خود به ارمغان آورده‌اند. اگر هم همیشه به رفرش ریت 120 هرتزی نیازی نباشد قابلیت تغییر رفرش ریت آیپد به کمک شما می‌آید و خود را بسته به محتوای نمایش‌داده شده مطابقت می‌دهد. بنابراین اگر درحال مشاهده عکس باشید رفرش ریت را به‌صورت خودکار کم می‌کند تا مصرف باطری تبلت هم کمتر شود. ProMotion قادر است تا رفرش ریت را تا حدود 24 هرتز برای نمایش محتوای 24 پیکسلی فیلم‌ها پایین بیاورد بدون این‌که مجبور به کم کردن نسبت تصویر به 3:2 باشد.

مزایای آیپدپرو 10.5 اینچی

اگرچه هر دو مدل آیپدپرو جدید از نقطه‌نظر فنی مشابه‌اند ولی مدل 10.5 اینچی از لبه‌های باریک‌تری بهره می‌برد. درحالی‌که مدل 12.9 اینچی از نظر فیزیکی دقیقاً مشابه مدل قبلی است، نمایشگر مدل 10.5 اینچی به دلیل بزرگ‌تر شدن سایز و لبه‌های کناری باریک‌تر، بیشتر بر دل می‌نشیند.

 آیپد پرو

مدل خاکستری رنگ 10.5 اینچی هم که دیگر جای خود دارد. رنگ خاکستری به‌گونه‌ای است که گویی صفحه نمایش بین زمین و هوا معلق است. البته این هم چیزی است که باید با چشمان خود ببینید. به‌طورخلاصه باید گفت که مدل 10.5 اینچی از ظاهر بهتری برخوردار است.

بهبود عملکرد قلم اپل

یکی دیگر از مزایای فناوری ProMotion، تأخیر کمتر عملکرد قلم اپل است. طبق گفته اپل این قلم اکنون تأخیری 20 میلی ثانیه‌ای دارد که این تأخیر اندک را وام‌دار فناوری ProMotion است. ولی معنی این حرف چیست؟ اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم استفاده از قلم اپل با این فناوری حسی طبیعی‌تر از مدل‌های پیشین به دست‌ القا می‌کند و حساسیت آن هم دوچندان شده است.

باید اعتراف کرد که نتیجه جفت شدن قلم اپل با آیپدپرو، واقعی‌ترین تجربه‌ نقاشی دیجیتال است. نکته مهم که باید در این‌جا ذکر شود این است که مجبور به تهیه قلمی جدید برای تجربه عملکرد حساس و سریع صفحه‌نمایش آیپدپرو نیستید.

دوربین، اسپیکر، اسکن اثر انگشت و USB 3

برای اولین بار دوربین مشابهی در هردو آیپدپرو به کار رفته است. دیگر نگران عکس‌های بی‌کیفیت خود نباشید. اپل کاری کرده که با این دوربین‌ها حتی حرفه‌ای‌های عکاسی هم متوجه نشوند که شما چه عکاس بدی هستید!

همان‌طور که گفتیم دوربین‌ها، همان دوربین‌های 12 مگاپیکسلی با تثبیت کننده تصویر اُپتیکال (OIS) است. این تبلت در جلو دارای دوربینی 7 مگاپیکسل با کیفیت فیلمبرداری 1080 پیکسلی و قابلیت FaceTime HD مکالمه تصویری است که در آیفون 7 هم وجود دارد. تنها چیزی که در آیپدپرو نخواهید دید دوربین دوتایی آیفون 7 پلاس است. ولی همین دوربین تکی هم بهترین دوربین استفاده شده در یک آی‌پد است و خیال شما را از حیث عکاسی و فیلمبرداری باکیفیت راحت می‌کند.

 آیپد پرو

تنها خرده‌ای که می‌توان از دوربین گرفت بیرون‌زدگی آن‌ها از بدنه باریک و جذاب آیپدپرو است. از آن‌جایی که هردو مدل دارای این دوربین بهسازی شده هستند این برآمدگی در هر دو تبلت به چشم می‌خورد. برای داشتن دوربین‌های بهتر در چنین تبلت‌های باریکی این برآمدگی‌های ناخوشایند اجتناب‌ناپذیر است.

آیپدپروهای جدید هم مثل اولین نسل از این تبلت‌ها دارای اسپیکرهای چهارتایی هستند که صدای بلندتر و شفاف‌تری تولید می‌کند. همه چهار اسپیکر با همکاری هم صدای خروجی استریویی را مطابق با حالت نگه داشتن افقی یا عمودی به‌صورت خودکار تنظیم و تولید می‌کنند.

سنسور شناسایی اثر انگشت نسل دوم هم برای اولین بار به آیپدها آمده است. سنسور Touch ID 2 که برای اولین بار در iPhone 6s به‌کار گرفته شد، سنسور بسیار سریعی است که علاوه بر باز کردن قفل آیپد برای تأیید اعتبار خرید از فروشگاه‌ها هم کاربرد دارد.

آیپد پرو

آیپد پرو 12.9 اینچی نسل قبلی از مواردی مثل انتقال داده از طریق کابل USB 3 با کابل لایتنینگ به کارت‌خوان SD و آداپتور دوربین با تبدیل لایتنینگ به USB 3 و همچنین شارژ سریع با آداپتور 29 واتی پشتیبانی می‌کرد. برخلاف آیپد پرو 9.7 اینچی قدیمی، آیپدپرو 10.5 اینچی جدید از این قابلیت‌ها پشتیبانی می‌کند. این قابلیت‌ها برای استفاده حرفه‌ای از این تبلت‌ها بسیاری حیاتی است. مثلاً زمانی که می‌خواهید ویدئوهایی با حجم بالا را از حافظه داخلی به کارت SD منتقل کنید.

صفحه کلید هوشمند

شما می‌توانید برای مدل 10.5 اینجی آیپدپرو صفحه کلیدی تهیه کنید که تایپ با آن حس خوشایندی دارد. به ‌گفته یکی از عوامل سازنده، کلید‌های این صفحه کلید حس بهتری را هنگام تایپ به شما القا می‌کند ولی راستش را بخواهید این مدل را با مدل قبلی مقایسه نکرده‌ایم. البته اگر می‌خواهید این تبلت را جایگزین مک‌بوک پرو خود کنید، داشتن این صفحه کلید الزامی است. از نظر قابلیت حمل این صفحه کلید حرفی را برای گفتن باقی نمی‌گذارد و دقیقاً همان‌چیزی خواهد بود که انتظارش را دارید. البته شکل اُریگامی گونه این صفحه کلید هنوز هم ممکن است کمی به دل ننشیند ولی قابلیت اتصال سریع به آیپد ستایش‌برانگیز است و هیچ نگرانی بابت باتری و همگام‌سازی باقی نمی‌گذارد.

آیپد پرو

متأسفانه صفحه‌کلید و کاور هوشمند فقط بخش جلویی آیپدپرو را پوشش می‌دهند و پشت آن را خالی می‌گذارند. جای تعجب است که اپل هیچ‌گونه پوششی را برای پشت دستگاه در نظر نگرفته است. تنها راه‌حل باقی مانده به نظر تهیه کاور پشتی از یک تولیدکننده به جز اپل باشد. اگرچه این کاورها و کیس‌ها ممکن است کارگر بیافتد ولی حتماً تطابقشان را با کاور و صفحه‌کلید هوشمند درنظر داشته باشید.

کیفیت ساخت

مانند بسیاری از محصولات اپل، کیفیت آیپدپروها هم از لحظه بیرون آوردن از جعبه چشمان هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند. پشت دستگاه از یک تکه آلومینیم یک‌پارچه ساخته شده که به رنگ‌های خاکستری، نقره‌ای، طلایی و رز طلایی (فقط برای مدل 10.5 اینچی) وجود دارد و جلو آن هم مشترکاً تمام شیشه‌ای است.

برخلاف مدل قدیمی‌تر یعنی آیپد 9.7 اینچی که اوایل امسال به بازار آمد، مدل‌های جدید آیپد پرو لبه‌های برش‌خورده‌ای دارند که انعکاسی مانند جواهر از خود متساطع می‌کنند. مدل 10.5 اینچی با ضخامت 6.1 میلی‌متری به همان باریکی آیپدپرو 9.7 اینچی نسل قبل است، درحالی‌که مدل 12.9 اینچی با ضخامت 6.9 میلی‌متری جا پای مدل بزرگ‌تر پیشین خود گذاشته است.

 آیپد پرو

آینده روشن نرم‌افزار آیپد

آیپدپروهای جدید با نسخه جدید iOS 10.3.2 به بازار آمده‌اند و این بدین معنی است که هنوز هم از ویژگی‌های جدید مانند کشیدن و رها کردن در این دستگاه‌ها خبری نیست، البته تا پاییز امسال که iOS 11 همه قابلیت‌های قدرتمندش را برای آیپدپرو به ارمغان می آورد. نرم افزار حال حاضر هم هیچ مشکلی ندارد. مسئله تنها انتظار برای قابلیت‌های بسیار عالی و کاربردی جدید iOS 11 است. به‌زودی نسخه بتا این سیستم عامل برای آن‌هایی که تاب و تحمل زیادی ندارند قابل دسترسی خواهد بود.

آینده محصولات آیپد بسیار روشن است و اگر از صاحبان یکی از این دستگاه‌ها هستید منتظر انتشار iOS 11 باشید تا با تغییرات اساسی پیش‌بینی شده بیش از پیش از قابلیت‌های این محصول منحصربه‌فرد نهایت لذت را ببرید.

همچنین شما کاربران گرامی در صورت نیاز می توانید برای خرید باتری آیفون  و انواع لوازم جانبی اورجینال از این برند به فروشگاه اینترنتی پلازا مراجعه کنید.

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
مرتضی
.
22 آبان 1396، 01:08
پاسخ
0
0
بسیار عالی و جامع ممنون
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402