سامسونگ با کپی کردن از آیفون، دست به قماری بزرگ زد

کپی کردن
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

کمپانی سامسونگ سال ها پیش در رویکرد خود در زمینه ی تلفن های همراه یک تغییر بزرگ و راهبردی ایجاد کرد و به کپی کردن محصول اپل دست زد. این کار قمار بزرگی برای سامسونگ محسوب می شود. آیا سامسونگ برنده  این قمار بزرگ است یا بازنده؟ 

کپی کردن

سال هاست که دنیا شاهد رقابت تنگاتنگ دو غول بزرگ فناوری است. اپل در امریکا از یک سو و سامسونگ در کره ی جنوبی از سوی دیگر جلوتر از دیگر رقبا بازار تلفن های هوشمند را گرفته و هر یک آن را به سمت خود می کشد. این دو رقیب از هیچ تلاشی برای کنار زدن یکدیگر دریغ نمی کنند. سامسونگ به تازگی در نبرد تلفن های هوشمند به پیروزی بزرگی رسیده که شاید کل جنگ به نفع او تمام شود.

سامسونگ با این پیروزی خود را با اپل شانه به شانه کرد، چرا که اپل در سال 2012 پیروزی بزرگی در برابر سامسونگ به دست آورده بود. این پیروزی اما از جنس رقابت تجاری نبود. اپل به خاطر کپی کردن آیفون سامسونگ را به دادگاه کشاند و پیروز شد. در آن زمان بسیاری از مردم هم در مورد کپی کردن آیفون توسط سامسونگ با کمپانی اپل هم عقیده بودند. اپل در آن سال با پیروزی قضایی بر سامسونگ توانست 1 میلیارد دلار غرامت تعیین کند.

اما این پایان کار نبود، سامسونگ با تلاش های بی وقفه این خسارت را پایین آورد و به 400 میلیون دلار رساند. حالا قاضی ویژه ی پرونده ی کپی کردن آیفون توسط سامسونگ می گوید این پرونده باید بار دیگر قضاوت شود.

کپی کردن

400 میلیون دلار در برابر سودی که سامسونگ در این 5 سال از تولید تلفن های هوشمند جدیدش به دست آورده بسیار ناچیز است. به این ترتیب باید گفت کپی کردن آیفون بهترین کاری است که کمپانی سامسونگ از ابتدای تاسیس خود تا کنون انجام داده است.

شکی در این مساله وجود ندارد که سامسونگ عمدا و دانسته از آیفون اپل کپی برداری کرد. کپی کردن آیفون در سال های 2011 و 2012 استراتژی شرکت سامسونگ بود. یک سند 132 صفحه ای هم وجود دارد که این مساله را ثابت می کند. بر اساس این سند، سامسونگ به کارکنان خود گفته بود تلفن های اندرویدی درست کنند که هرچه بیشتر شبیه آیفون باشد.

واقعیت این است که سامسونگ عمده ی موفقیت خود را مدیون کپی کردن از اپل است. سامسونگ شرکت سخت کوش و بزرگی است اما نه سامسونگ نه هیچ شرکت دیگری ویژگی نوآوری اپل را ندارد. اپل از سال 2000 با طراحی و تولید چند محصول کلیدی از فرش به عرش رسید. موفقیتی که کلید آن نوآوری در طراحی محصولات است.

محصولاتی مانند آی پد، آی پاد و آیفون هر یک انقلابی در کالاهای دیجیتالی ایجاد کردند. تلفن های همراه سامسونگ در دهه ی نخست قرن بیست و یکم (2000 تا 2010) بسیار موفق بودند اما سامسونگ در اوایل دهه ی دوم و بین سال های 2010 تا 2012 متوجه شد که آینده از آن گوشی های تمام لمسی با شکل و شمایل آیفون است. به همین خاطر تصمیم گرفت به سمت آیفون برود.

سامسونگ در این دوره یک استراتژی هوشمندانه اتخاذ کرد؛ ساخت تلفن همراهی کاملا شبیه آیفون و با کیفیت نزدیک به آن اما کاملا ارزان تر از تلفن های هوشمند اپل. حاصل این استراتژی سری گلکسی بود که ورود آن به بازار شدیدا موفقیت آمیز بود. سامسونگ هنوز هم بعد از پنج شش سال تجارت تلفن های همراه خود را روی همین استراتژی می چرخاند.

کپی کردن

با اینکه سامسونگ از سبک کمپانی اپل در ساخت تلفن هوشمند تقلید کرد و به دومین تولید کننده ی این نوع گوشی ها تبدیل شد اما با استفاده از ضعف های اپل توانست از او موفق تر باشد. هدف اصلی بازاریابی اپل امریکا و اروپاست و سامسونگ با آگاهی از این امر عمده ی تمرکز خود را روی بازار پرجمعیت آسیا گذاشت.

مردم بسیاری از کشورها که پول ملی آن ها نسبت به دلار ضعیف است و خرید یک گوشی آیفون برایشان گران تمام می شود به خوبی از محصولات سامسونگ استقبال کردند. تلفن های سامسونگ هم کیفیت بالایی نزدیک به اپل داشتند و هم قیمتشان به مراتب پایین تر بود.

البته سامسونگ هرگز به بازارهای آسیایی اکتفا نکرد و برعکس اپل، هیچ بازاری را بدون رقابت در اختیار رقیب قرار نداد. سامسونگ در بازارهای اروپا و امریکا هم موفق بوده و در این سال ها سعی کرده از زیر سایه ی جایگاه دوم خارج شود. غول کره ای به این منظور تمام تمرکز خود را روی کیفیت گذاشت و حالا پس از سال ها به جایی رسید که اگر پرچمدارش را با پرچمدار اپل مقایسه کنیم، چیزی بیش از یک اختلاف میلیمتری نمی بینیم.

اگر محصولات سامسونگ را در این سال ها به صورت موردی بررسی کنیم، متوجه می شویم سامسونگ در بسیاری از موارد همان کاری را تکرار کرده که اپل قبلا در آیفون انجام داده بود. البته سامسونگ در مواردی از خود نوآوری هایی داشته اما به طور کلی بیشتر سازندگان تلفن های هوشمند دستگاه های جدید خود را با آیفون اپل مقایسه می کنند.

اکنون پس از گذشت سال ها به روشنی می توان دید که سامسونگ از استراتژی خود نتیجه گرفته است. کپی کردن آیفون قمار بزرگی بود اما در عین حال قماری حساب شده بود. سامسونگ از این قمار به آنچه می خواست رسید، این شرکت هرگز نمی توانست خود را به عنوان صاحب اصلی سبک تلفن های هوشمند امروزی مطرح کند زیرا اپل قبل از او این سبک را ابداع کرده بود. نهایت موفقیت سامسونگ این بود که خود را در کنار اپل و حتی از نظر آماری جلوتر از او به عنوان بزرگ ترین تولید کننده ی تلفن های هوشمند در جهان مطرح کند. موفقیتی که سامسونگ امروز کاملا آن را در مشت خود دارد.

اپل سراغی زمان شکایت از سامسونگ رفت که دیگر دیر شده بود، سامسونگ توانسته بود خود را به عنوان تولید کننده ی اصلی گوشی های اندرویدی مطرح کند. سامسونگ خیلی زود یاد گرفت چطور گوشی گلکسی بسازد که کپی آیفون نباشد. این مسیر برای سامسونگ کوهی از پول به همراه داشت و غرامت کپی کردن آیفون که در دادگاه تعیین شده بود تنها یک مشت از این کوه بود.

اپل می توانست با شکایت از سامسونگ و به اتهام کپی کردن آیفون باعث ممنوعیت فروش مدل های کپی شده شود و از این راه ضربه ی بزرگی به سامسونگ بزند اما زمانی که دادرسی شکایت اپل به پایان رسید و این کمپانی بالاخره توانست حکم ممنوعیت محصولات را بگیرد، گوشی های سامسونگ کپی شده از روی آیفون مدت ها بود که در فروشگاه ها تمام شده بود.

رقابت سامسونگ و اپل خیلی زود به یک اصطکاک تبدیل شد و رنگ و بوی یک جنگ واقعی گرفت. هر دو شرکت تمام تلاش خود را کردند ولی جنگ سامسونگ و اپل خیلی زود به یک موضوع خسته کننده برای مردم تبدیل شد. کاربران مدت هاست که دستگاه های سال 2012 را فراموش کرده اند و پرچمداران 2017 دو شرکت هیچ شباهتی به گوشی های 5 سال پیش ندارند.

با این تفاسیر، روابط سامسونگ و اپل در چند وقت اخیر اصلا خصمانه نبوده است. دو شرکت می دانند از دشمنی با هم چیزی نصیبشان نمی شود ولی از همکاری با هم به سودهای هنگفتی می رسند. پرونده ی کپی برداری سامسونگ هنوز باز است و اپل می توانست با شکایت های بیشتر سامسونگ را درگیر کند اما تصمیم گرفت این کار را انجام ندهد و در عوض دست همکاری به سوی رقیب کره ای دراز کرد.

سامسونگ امروز بخشی از گوشی های آیفون اپل را تولید می کند. هر دو غول فناوری به هم نیاز دارند؛ اپل برای تامین تقاضای مشتریان و سامسونگ برای از حرکت نیفتادن چرخ های کارخانه هایش. اپل دیگر سودی در دنبال کردن دعوای حقوقی علیه سامسونگ نمی بیند. غول فناوری امریکایی می داند هرچقدر هم از رقیب کره ای خسارت بگیرد نمی تواند آن را از جایگاهش به عنوان بزرگ ترین رقیب آیفون تکان دهد.

سامسونگ پس از سال 2010 هوشمندانه عمل کرد، هوشمندانه تصمیم به قمار کپی کردن آیفون گرفت و این قمار را هوشمندانه به نفع خود پایان داد

 

پاراگراف 30 آرون گروپس
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 55.4 میلیارد تومان
    انفرادی
    اکران: 07 اردیبهشت 1401
  • 40.3 میلیارد تومان
    سگ بند
    اکران: 25 اسفند 1401
  • 16.5 میلیارد تومان
    علف زار
    اکران: 28 اردیبهشت 1401
  • 13.2 میلیارد تومان
    تی تی
    اکران: 15 تیر 1401
  • 12.5 میلیارد تومان
    موقعیت مهدی
    اکران: 18 اسفند 1401
  • 9.5 میلیارد تومان
    شادروان
    اکران: 25 اسفند 1401
  • 8.8 میلیارد تومان
    روز صفر
    اکران: 18 اسفند 1401
  • 7.9 میلیارد تومان
    چند میگیری گریه کنی ۲
    اکران: 28 اردیبهشت 1401
  • 6.2 میلیارد تومان
    مرد بازنده
    اکران: 18 اسفند 1401
  • 4 میلیارد تومان
    هناس
    اکران: 18 خرداد 1401