نکاتی که گیمرهای PC باید درباره نقص های Meltdown و Spectre پردازنده کامپیوتر بدانند

Meltdown
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

افشای وجود نقص های امنیتی CPU به تازگی بحران بزرگی در دنیای کامپیوتر به وجود آورده است. دو باگ بزرگ Meltdown به معنای ذوب شدن و Spectre به معنای شبح تمامی کامپیوترهای تولید شده در 20 سال گذشته را تهدید می کنند. این تهدید برای گیمرهای PC بسیار جدی است. مهم نیست برای بازی از کامپیوتر استفاده می کنید یا لپ تاپ، CPU دستگاه شما ساخت اینتل است یا AMD یا حتی از کدام مدل پردازنده استفاده می کنید، در هر صورت ممکن است قربانی این دو نقص بزرگ شوید.

پچ های تهیه شده برای به روز رسانی کامپیوترها هم به جای حفاظت از آن ها در برابر این دو باگ، روی عملکرد کلی دستگاه تاثیر می گذارد. کارشناسان پروژه زیرو گوگل بر این باورند که بسیاری از پردازنده ها تحت تاثیر این نقص ها قرار می گیرند.

Meltdown

بنابراین، خطر خیلی نزدیک تر از آن است که فکر می کنید و ممکن است همین حالا بسیاری از ما به خاطر مشکلات ناشی از این دو باگ به دردسر افتاده باشیم. اینکه نقص های امنیتی تازه افشاء شده ی CPU چطور کار می کنند و چگونه باید کامپیوتر خود را از شر آن ها در امان نگه داریم یک بحث فنی عمیق است. اما در اینجا، 5 مساله ی اصلی را مطرح می کنیم که هر گیمر PC باید با آن ها آشنا باشد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا قدم نخست را در آگاهی نسبت به نقص های CPU برداریم.

ارزش اطلاعات شخصی

تمامی CPU های موجود در جهان از جمله پردازنده های ساخت اینتل دارای یک ویژگی هستند که باعث می شود کامپیوتر به لحاظ امنیتی در معرض خطر قرار گیرد. این ویژگی باعث می شود اطلاعات حافظه ی کوتاه مدت در حین جابجایی، از طریق یکی از هسته های پردازنده نشت پیدا کنند.

ممکن است اطلاعات مهم و حساس هم همراه این داده ها نشت پیدا کند. به این ترتیب، کامپیوتر مستعد حمله های نرم افزاری می شود و میزان آسیب پذیری آن نسبت به اقدامات دزدان اطلاعات بالا می رود. بدافزارها مانند اطلاعات حساس را بو می کشند، در عین حال Meltdown و Spectre تله ی خوبی برای به دام انداختن اطلاعات توسط این بدافزارها است.

حل مشکلات سخت افزاری به وسیله ی نرم افزار

یکی از نقص های امنیتی که به تازگی افشاء شده، به ماهیت CPU باز می گردد. این نقص روی kernel (هسته) تاثیر میگذارد. Kernel یک جزء غیر فیزیکی است که واسطه ی میان CPU و سیستم عامل می باشد و مسئولیت کنترل ارتباطات میان نرم افزارها و سخت افزار را بر عهده دارد.

نقصی که kernel پردازنده را به نقطه ی آسیب پذیری تبدیل کرده است، همین حالا در تمام CPU های بازار وجود دارد. به همین خاطر از نظر سخت افزاری کار خاصی در مورد آن نمی توان انجام داد اما کارشناسان موفق شده اند با شیوه های نرم افزاری تا حد زیادی جلوی این نقص را بگیرند.

Meltdown

حاصل این تلاش ها در غالب آپدیت برای مدل های مختلف CPU منتشر شده و در حال منتشر شدن است اما توصیه می کنیم پیش از به روز رسانی کامپیوتر خود به پچ مورد نظر دقت کنید. آپدیت باید معتبر باشد و باعث ایجاد تاثیرات جانبی نشده باشد. مورد دوم را می توانید در بازخوردهای کاربران و نظرات آن ها چک کنید.

به سرعت بخش امنیتی سیستم عامل خود را آپدیت کنید

همانطور که اشاره کردیم، تولید کنندگان پردازنده، به جز رفع Meltdown و Spectre در نسل بعدی، نمی توانند برای کاربران کاری انجام دهند اما طراحان سیستم عامل قادر به محافظت از کاربران خود هستند. دو شرکت مایکروسافت و اپل پس از به وجود آمدن این بحران، بخش های امنیتی (Security) سیستم عامل های خود را به روز کردند.

آپدیت مایکروسافت برای بخش امنیتی  (Security) ویندوز و آپدیت اپل برای بخش امنیتی مک (MacOS) در دسترس کاربران قرار گرفته است. توصیه می کنیم به سرعت سیستم عامل کامپیوتر یا لپ تاپ خود را به روز رسانی کنید. اگر به لحاظ حجم و سرعت اینترنت محدودیت دارید می توانید با ورود به تنظیمات آپدیت ویندوز، تنها بخش امنیتی (و هر قسمت دلخواه) را انتخاب کنید تا به جای کل سیستم عامل تنها این قسمت (ها) به روز رسانی شود.

تاثیر روی عملکرد گیمینگ

متاسفانه آپدیت هایی که در این مدت توسط کمپانی های بزرگ برای حل مشکل منتشر شده آثار نامطلوبی روی عملکرد سیستم دارند. کاهش نامحسوس در سطح عملکرد PC شاید برای کاربران معمولی چندان اهمیت نداشته باشد اما بیشتر گیمرها اصلا ضعیف شدن دستگاه خود را تحمل نمی کنند.

طبیعتا هنگامی که دستورات جدیدی را بین CPU و سیستم عامل قرار می دهیم، در مجموع حجم کار بالا می رود و سطح عملکرد پردازنده کاهش می یابد. یکی از کاربران Reddit، قبل و بعد از نصب آپدیت امنیتی ویندوز 10، یک تست بنچمارک انجام داده تا ببیند این به روز رسانی چقدر روی عملکرد PC در اجرای بازی تاثیر می گذارد.

این کاربر تست را با چند بازی مختلف انجام داده است. مشخصات سیستم تست شده عبارت است از:

CPU اینتل Core i5 4690K با فرکانس 4.4GHz ،  رم 16 گیگابایتی، کارت گرافیک AMD مدل RX 580

 نتایج به دست آمده نشان می دهد پس از به روز رسانی امنیتی ویندوز 10، فریم ریت بازی کاهش پیدا می کند. مقدار این کاهش به بازی بستگی دارد و فریم ریت کامپیوتر حداقل به میزان 1.5 درصد و حداکثر به میزان 13.1 درصد کاهش پیدا کرده است.

Meltdown

سایت مشهور  Techspot این تست بنچمارک را پیش و پس از به روز رسانی ویندوز 10  روی یک دستگاه با پردازنده ی Intel Core i7-8700K و کارت گرافیک GTX 1080 Ti انجام داده است. نتایج آن ها نشان داد که تغییرات عملکرد سیستم ناچیز است و فریم ریت هیچ تغییر خاصی نداشته است.

نتایج به دست آمدن در این دو تست بنچمارک کاملا مخالف یکدیگر است. دلیل این مساله اختلاف سخت افزاری در کامپیوترهای تست شده می باشد. سایت Techspot از یک کارت گرافیک بسیار قوی استفاده کرده، به همین خاطر نتیجه گیری آن چندان فراگیر نیست و بهتر بود از یک کارت گرافیک متوسط استفاده می کرد.

در نهایت باید گفت، تاثیر آپدیت های منتشر شده برای رفع نقص های پردازنده، به مشخصات PC بستگی دارد.

بیشتر کاربران قربانی اند

بحران نقص های امنیتی کشف شده، اگر نگوییم همه، دامن گیر بیشتر کاربران شده است. از لپ تاپ ها و دسکتاپ ها گرفته تا سیستم های سروری و حتی دستگاه های موبایل همه در این قضیه درگیرند. تقریبا تمامی CPUهای تولید شرکت اینتل باگ Meltdown را دارند. تمام کامپیوترها و موبایل های اپل هم دچار Meltdown و Spectre هستند زیرا این شرکت اعلام کرده دستگاه های iOS و Mac در این بحران سهیم هستند.

در این میان باگ Meltdown (ذوب شدن) مختص پردازنده های اینتل است در حالی که باگ Spectre (شبح) در همه ی پردازنده ها (ساخت هر شرکتی) وجود دارد. بنابراین CPU های اینتل در قلب این بحران هستند زیرا هم نقص خاص خود را دارند و هم ممکن است قربانی نقص همه گیر شوند. متاسفانه، اکثر قریب به اتفاق کامپیوترها و لپ تاپ های ما در ایران دارای پردازنده های اینتل هستند.

بحران باگ های امنیتی پردازنده ها هنوز ابعاد کامل خود را نشان نداده است. شرکت های بزرگ هر یک بیانیه ای در این مورد منتشر کرده اند و کارشناسان آن ها در حال تحلیل اوضاع هستند. پس از اینکه درک درستی از این نقص ها به وجود بیاید، راه حل رفع آن ها به صورت پچ منتشر خواهد شد. در این صورت حتما در پلازا مخاطبان عزیز را در جریان قرار خواهیم داد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402