نکاتی که برای خرید یک دوربین مناسب باید در نظر بگیریم

دوربین
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

آیا می خواهید دوربین بخرید، اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ ما به شما کمک می کنیم. حتی اگر همه چیز را در این رابطه بدانید، ممکن است اطلاعاتی را به شما بدهیم که پیش از این آنها را در نظر نگرفته بودید.

اگر وسط فروشگاه هستید و نمی دانید چه مدلی بخرید، اول با انتخاب های مهم ما آشنا شوید:

  • DSLR ارزان: نیکون D3300
  • عمومی جمع و جور: پاناسونیک لومیکس ZS100
  • بریج / سوپرزوم: پاناسونیک لومیکس FZ1000
  • جمع و جور پیشرفته: پاناسونیک لومیکس LX100
  • DSLR مخصوص علاقه مندان به عکاسی: نیکون D750
  • بهترین مدل بدون آینه سطح بالا: سونی A7R II

نکات عمومی

  • هیچ ویژگی خاصی نیست که با آن تشخیص دهید بهترین دوربین کدام است. چند ویژگی هستند که می توان آنها را به عنوان ارزش اسمی در نظر گرفت.
  • رزولوشن (مگاپیکسل) اهمیتی ندارد، مگر اینکه یک متخصص باشید و یا اینکه دلیل این ویژگی را بدانید. اندازه سنسور، سیستم اتوفوکوس و سیستم تثبیت کننده تصویر از جمله ویژگی هایی هستند که باید به آنها توجه کرد.
  • زیاد در بندِ این موضوع نباشید که بهترین و یا جدیدترین دوربین را در یک رده بندی خاص تهیه کنید. واقعیت این است که به ندرت پیش می آید که یک دوربین از نظر چهار ویژگی کیفیت عکس، عملکرد، قابلیت ها و طراحی بهترین باشد. مدل های سال گذشته (یا حتی سال های گذشته) هم بسیار می توانند مدل های خوبی باشند و بسیار ارزان تمام شوند.
  • پیش از خرید آن را امتحان کنید. مطمئن شوید که به راحتی در دست جا می شود و آن قدر بزرگ یا سنگین نیست که ترجیح دهید آن را خانه بگذارید. باید به نوعی باشد که خیلی سریع به ویژگی های اصلی و پرکاربرد دسترسی پیدا کرد و منوها باید خیلی ساده، منطقی و قابل فهم باشند. مدل های صفحه لمسی ممکن است عملکردهای بهتری داشته باشند، اما اگر کنترل ها و منوها به خوبی مرتب نشده باشند، ممکن است باعث خستگی شوند.

دوربین

چرا دوربین بخرم، وقتی گوشی موبایلم دوربین دارد؟

  • بسیاری از مدل ها از لنزهای زوم واقعی دارند و یا از آن پشتیبانی می کنند. در آنها محدوده ی بیشتری در مقایسه با زوم های محاسباتی مورد استفاده در دوربین‌های موبایل دولنزی به کار می رود. (این برای زمانی است که اطلاعات دو دوربین با فاصله کانونی متفاوت را ترکیب می کنند تا یک تصویر بهتر در مقایسه با مدل های زوم دیجیتال به دست آید که البته مانند نمونه های زوم اپتیکال واقعی نیست.)
  • علی رغم همه پیشرفت ها در گوشی های موبایل و بازار آنها، گوشی ها هنوز هم نمی توانند از نظر کیفیت، سرعت و یا کنترل مانند یک دوربین خوب باشند. بنابراین، برخی افراد تمایل دارند که از یک دوربین مجزا برای مناسبت های خاص استفاده کنند.
  • همه ی گوشی ها دوربین خوب ندارند و همه گوشی هایی که دوربین خوب دارند، گوشی خوبی نیستند. شاید یک نفر بخواهد هر دو مورد را همزمان داشته باشد.

ملاحظات مهم

لنز ثابت یا جداشدنی؟

دوربین‌های لنزهای جداشدنی که به صورت مخفف به آنها ILC گفته می شود، از نوع مدل های بدون آینه و یا DSLR هستند. مزایای دوربین های با لنز جداشدنی در برابر مدل های لنز ثابت از این قرار هستند:

  • برای بهبود عملکرد و کیفیت تصویر همیشه می توان لنزهای بهتر تهیه کرد.
  • اگر نیاز به زاویه دید وسیع تر و یا محدودتر دارید، می توانید لنز را عوض کنید و این کار را انجام دهید.
  • اگر می خواهید عملکرد بهتری در نور پایین داشته باشید، می توانید لنزهای سریع تر (مثلاً با دیافراگم بزرگ تر) تهیه کنید.

دوربین‌های لنز ثابت از دو نوع هستند: دوربین های بریج (Bridge – آنهایی که مثل DSLR هستند و لنزهای بلندی دارند) و مدل های جمع و جور (که قبلاً به آنها point-and-shoot گفته می شد و جایگزین دوربین های موبایل شده اند). مزایای دوربین لنز ثابت در مقایسه با دوربین لنز جداشدنی از این قرار است:

  • دوربین های جمع و جور اندازه کوچک تری دارند.
  • دوربین های بریج دارای محدوده ی زومی هستند که در دوربین های لنز مستقل گران تر و یا سنگین تر است.
  • تعویض لنز در دوربین هایدوربین های ILC می تواند همراه با زحمت باشد.
  • بارها پیش آمده که لنزهای ارائه شده همراه با دوربین های ILC کیفیت مناسب و همین طور دیافراگم وسیع دوربین های لنز ثابت را نداشته اند.
  • بسیاری از کاربران هم هستند که هیچ گاه لنز دیگری تهیه نمی کنند.

دوربین

دوربین بدون آینه یا DSLR؟

اگر تصمیم گرفتید که دوربینی با لنز جداشدنی تهیه کنید، آن وقت باید از بین دو نوع دوربین بدون آینه و یا DSLR یکی را برگزینید. با کمال تأسف، در ذهن بسیاری از کاربران این گونه جا افتاده که دوربین های DSLR پیشرفته تر هستند، کیفیت بهتری دارند و با سرعت بالاتر عکس می گیرند. این امر اصلاً صحت ندارد. در مدل هایی با اندازه سنسور مشابه و همین طور لنزهایی یکسان، کیفیت تصویر در مدل های بدون آینه نیز تا حد زیادی شبیه به دوربین های دوربین های DSLR است و عملکرد مدل های بدون آینه متوسط و همین طور سطح بالا حتی کاملاً مشابه با مدل های دیگر است و دارای سیستم اتوفوکوس پیشرفته و همین طور سرعت تصویربرداری مداوم بالاتر می باشند. در نظر داشته باشید که راحت تر می توان یک لنز گران تر خرید تا اینکه بخواهیم دوربینی گران تر بخریم.

مزایای دوربین های DSLR نسبت به مدل های بدون آینه از این قرار است:

  • دوربین های DSLR دارای نمایاب های اپتیکال هستند و نمایاب ارزان تر اپتیکال DSLR معمولاً بهتر از نمایاب الکترونیک در دوربین های ارزان قیمت بدون آینه است و در تصویربرداری تصاویر اکشن ممکن است نمایاب الکترونیک با سرعت لازم بازیابی نشود. البته، لازم به ذکر است که این مشکل در حال رفع شدن است.
  • عمر باتری DSLRها بهتر از مدل های بدون آینه است.
  • می توانید از لنزهای قدیمی دوربین های دیگر بدون مبدل استفاده کنید و از آنجا که مدل های DSLR مدت زیادی است که در بازار هستند، می توانید از میان تعداد زیادی از آنها مدلی به دلخواه خود تهیه نمایید.
  • DLSRهای ارزان قیمت کنونی قیمت کمتری در مقایسه با دوربین هایدوربین های بدون آینه ابتدایی دارند.

مزایای دوربین های بدون آینه در برابر DSLR

  • بسیاری از آنها کوچک تر هستند و در نتیجه، لنزهای آنها کوچک تر از مدل های DSLR است. لنزهای میکرو چهار سوم (مدل های اولیمپوس و پاناسونیک) کوچک تر از دوربین های APS-C (از هر برندی) است.
  • تصویربرداری با یک دوربین بدون آینه خوب بسیار لذت بخش تر از دوربین های DSLR است، چرا که مشاهده با ال سی دی و عملکرد اتوفوکوس ساده تر و بهتر است و به زحمت کمتری نیاز دارد.
  • نبودِ آینه در این دوربین ها، مزایای زیادی را از نظر پیش نمایش آنی ارائه داده، همچون تماشا با میزان نوردهی طولانی مدت و ترکیب و انطباق فیلترها
  • مدل های بدون آینه متوسط و گران قیمت جدید قابلیت تثبیت کننده تصویری بهتری در مقایسه با DSLRها دارند، چرا که جدیدترین فناوری تثبیت کننده تصویر به صورت هوشمند حرکت سنسور و تثبیت کننده اپتیکال را با هم ترکیب می کنند، در حالی که (در بهترین حالت) دوربین های DSLR دارای قابلیت تثبیت کننده اپتیکال در کنار نوع کمتر قدرتمند دیجیتال هستند (اما معمولاً تنها اپتیکال موجود است).

دوربین

کیفیت تصویر تا چه حد مهم است؟

اگر پاسخ شما به این سؤال خیلی زیاد است، در آن صورت باید اندازه سنسور را در تصمیم خود در نظر بگیرید. با یک حساب سرانگشتی، لنزهای بزرگ تر کیفیت بهتری دارند. قانون بازار آن است که هر قدر سنسور بزرگ تر شود، دوربین گران تر می گردد.

آیا کیفیت و کنترل تصاویر ویدئویی مهم است؟

اگر تنها به صورت گاه و بیگاه می خواهید فیلم برداری کنید، در آن صورت، به دوربینی با اتوفوکوس خوب نیاز دارید. برای چیزی بهتر، به تصاویر 4K و قابلیت های پیشرفته ای همچون کدک های All-I، منحنی های قابل تنظیم تون، فریم ریت های بسیار زیاد و مختلف و همین طور موارد کنترلی صفحه لمسی نیاز دارید.

کیفیت در نور کم چقدر برایتان مهم است؟

اگر این مسئله برایتان مهم است، باید قابلیت حساسیت Native ISO را در آن بررسی کنید و بزرگ ترین سنسوری که توان خریدش را دارید و همین طور سیستمی با قابلیت تثبیت کننده تصویری مناسب انتخاب نمایید تا بتوانید با سرعت های پایین دیافراگم کار کنید.

آیا نیاز به زوم های واقعاً طولانی دارید؟

دوربین های دارای محدوده ی زوم طولانی معمولاً همه ی موارد را پوشش می دهند، بنابراین، گزینه های خوبی به عنوان دوربین های مسافرتی هستند. هرچند که اگر دارای سیستم اتوفوکوس خوب باشند، تنها مناسب تصویربرداری مسابقات ورزشی هستند. در اینجا به چند قانون سرانگشتی برای انتخاب لنزهایی با فواصل کانونی مختلف اشاره می کنیم:

  • زاویه بسیار باز (کمتر از 18 میلی متر) برای صحنه های بسیار وسیع و باز خوب است که در آن امکان دارد به جای کم شدن جذابیت، اعوجاج لنز بیشتر شود
  • زاویه باز (تقریباً 18 تا 30 میلی متر) برای عکس گرفتن های گروهی، منظره ها و عکاسی در خیابان مناسب است.
  • نورمال (تقریباً 30 تا 70 میلی متر) گزینه های خوبی برای عکس های پرتره و فوری هستند.
  • لنزهای تله فتو (تقریباً 70 تا 300 میلی متر) گزینه های مناسبی برای عکس های پرتره و موقعیت های ورزشی هستند
  • لنزهای سوپرتله فتو (بیش از 300 میلی متر) برای عکس برداری از موقعیت های ورزشی، حیات وحش و همین طور عکس برداری های پنهانی مناسبند.

سرعت در عکاسی چقدر برایتان مهم است؟

روزهایی که نگران سرعت پایین دیافراگم بودیم، گذشته است. حالا دیگر کافی است که بدانیم سیستم اتوفوکوس سریع و دقیق عمل می کند تا بتوانیم از نوع صحنه ی مورد نظر خود عکس بگیریم. البته در این مورد تصویربرداری از موقعیت های اکشن استثنا است. اگر بخواهید چنین کاری کنید، نیاز به دوربینی دارید که اتوفوکوس عالی و همین طور سرعت تصویربرداری مداوم بسیار بالایی داشته باشد و همچنین دوربینی می خواهید که کیفیت تصویری آن مناسب و در محدوده ی ISO 800 تا ISO 6400 باشد، چرا که ممکن است لازم باشد سرعت های بالای دیافراگم مناسب گردند تا بتوانید تصاویر اکشن مورد نظر خود را بگیرید و با این وجود میزان نوردهی مناسبی در اختیار باشد.

دوربین

آیا می خواهید از طبیعت عکس بگیرید؟

برای این مورد، باید به دنبال محفظه ی دوربین قوی و همین طور عایق های آب و هوا و گرد و خاک باشید. تنها تعداد کمی از دوربین‌ها هستند که در دمای کمتر از ده درجه سانتی گراد زیر صفر یا زیر آب می توانند بدون محفظه به خوبی کار کنند. اگر بیش از یک روز به برق دسترسی ندارید و می خواهید در این مدت شارژ باتری کافی باشد، باید در نظر داشته باشید که دوربین هایدوربین های DSLR عمر باتری بیشتری دارند. در غیر این صورت باید چند باتری اضافه برای هر نوع دوربین خریداری کنید.

آیا به نمایاب نیاز دارید؟

نمایاب ها ابزارهایی بسیار مناسب برای افرادی هستند که می خواهند در موقعیت هایی با نور خورشید مستقیم کار کنند و در این موقعیت ها به خوبی LCD را نمی بینند. علاوه بر این، هنگامی که از نمایاب استفاده می کنید، بازوان شما افتاده هستند و این وضعیت برای ثابت نگاه داشتن دوربین بسیار بهتر از زمانی است که دستان شما کشیده هستند.

آیا از قابلیت وایرلس زیاد استفاده می کنید؟

در حالی که تقریباً تمامی دوربین‌ها دارای وای فای داخلی (یا بلوتوث به عنوان جایگزینی ارزان قیمت) هستند تا بتوان تصاویر را آپلود کرد، اما تمامی آنها نتیجه ای یکسان ندارند. در این راستا می توانید با جستجویی در اینترنت مشکلات مربوط به هر دوربین را بررسی کنید و بعد، آن را بخرید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402