چگونه از حریم خصوصی خود در فیس بوک محافظت کنیم

فبیسبوک
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اطلاعاتی که در فیس بوک به اشتراک می گذارید می تواند برای اهدافی استفاده شود که احتمالا خودتان نمی خواستید.

  • شما می توانید با استفاده از چند نکته ذیل، مانند عدم استفاده از اپ های واسط (third-party) و حصول اطمینان از اینکه دوستانتان از تنظمیات امنیتی مناسب استفاده می کنند، حریم خصوصی امن تری داشته باشید.
  • همچنین شما می توانید عطای فیس بوک را به لقایش بخشیده و آن را ترک نمایید.

مارک زاکربرگ
مارک زاکربرگ مدیرعامل و خالق فیس بوک

در این آخر هفته، نیویورک تایمز و آبزرور — قدیمی‌ترین روزنامهٔ چاپ یکشنبه در جهان — فاش کردند که شرکت خصوصی کمبریج آنالیتیکا پول پرداخت کرده تا اطلاعات خصوصی بیش از 50 میلیون کاربر فیس بوک را بدست بیاورد. این اطلاعات، شرکت را قادر ساخته تا برای کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ ، خدماتی از جمله طراحی «مخاطبان هدف برای تبلیغات دیجیتال و درخواست های سرگرم کننده، مدل میزان مشارکت» و موارد بیشتر ارائه بدهد.
البته این را هم در نظر داشته باشید که کارهایی که شما در فیس بوک انجام می دهید همیشه هم آنقدر که فکر می کنید خصوصی نیست. زمان آن فرا رسیده که تنظیمات امنیتی فیس بوک را بیش از پیش جدی بگیرید. بدون حذف کامل حساب کاربریتان، ممکن است تضمینی برای اینکه اطلاعات شما کاملا محرمانه و امن باقی می ماند نباشد، اما این مراحل می تواند برای محافظت از اطلاعات شخصی شما مفید باشد.

1- مواظب این تست ها و اپ های سرگرم کننده باشید

فیسبوک
یکی از راه هایی که محققان قادر به جمع آوری اطلاعات از کاربران فیس بوک هستند از طریق به اصطلاح تست های شخصیت شناسی است. تست هایی که برروی این شبکه اجتماعی بسیار رایج هستند و کاربران ممکن است از آن ها به عنوان روشی جذاب برای وقت کشی استفاده کنند تا اطلاعات بیشتری از خودشان بدست بیاورند. برخی از این تست ها به مرکز آزمون های روانی دانشگاه کمبریج اجازه داده اند تا «برخی اطلاعات خصوصی شامل لیست دوستان و فعالیت ها را از پروفایل های فیس بوک جمع آوری کند». به یاد داشته باشید: هیچ چیزی مجانی نیست. اگر شما اطلاعاتی درباره خود وارد می کنید، بخصوص در یک اپ واسط ناشناس، شما در واقع دارید دو دستی آن را به دیگران تقدیم می کنید.

2- تنظیمات حریم خصوصی را تغییر دهید

فیسبوک
فیس بوک تنظیمات زیادی مرتبط با حریم خصوصی در اختیار کاربران قرار داده است، هرچند ممکن است از کاربرد آن ها اطلاع نداشته باشید. شما با انتخاب منوی کرکره ای در گوشه بالای سمت راست و سپس انتخاب گزینه «تنظیمات» و سپس انتخاب «حریم خصوصی» تنظیمات مربوط به حساب کاربری خودتان را کنترل کنید. اینجا شما می توانید تعیین کنید که پست ها، شماره تلفن، و غیره شما را چه کسانی ببینند و امکان ارسال درخواست های دوستی را کنترل کنید. مثلا می توانید این تنظیمات را طوری تغییر دهید که تنها خودتان این اطلاعات را ببینید. به یاد داشته باشید که اگر یک دوست یک تست مانند تست هایی که در بالا به آن اشاره شد را انجام دهد، ممکن است لیست دوستانش لو برود که این شامل شما هم می شود.

3- بدانید با چه کسانی دوستید

مارک زاکربرگ
مورد بعدی اینکه شما باید بدانید با چه کسانی دوست هستید. اگر دوستان شما از تنظمیمات حریم خصوصی سختیگرانه استفاده نمی کنند، باز هم تصاویر و پست های دیگری که شما در آن ها تگ شده اید ممکن است توسط دیگران به اشتراک گذاشته شود یا رویت شود. فیس بوک صراحتا می گوید: «بخاطر داشته باشید که دوستان شما تعیین می کنند که چه کسی دوستانشان را در تایم لاین خودشان ببیند. اگر مردم می توانند رابطه دوستی شما را در تایم لایم شخصی بجز خودتان ببینند، آنها قادر خواهند بود آن را در خوراک خبری (News Feed)، جستجو و مکان های دیگر در فیس بوک ببینند.» مصرا از دوستان خود بخواهید که آن ها هم تنظمیات امنیتی خود را شدت بخشند و تنها با کسانی دوست باشید که از آن ها شناخت و اعتماد دارید.

4- می توانید قید اپ های واسط را بزنید

فیسبوک
شما شاید وسوسه شوید که بازی ها و دیگر اپ ها که از طریق فیس بوک در دسترس هستند را نصب کنید، اما چنین کاری به آن اپ ها اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی شما از جمله نام، تصویر پروفایل، جنسیت، شبکه ها، نام کاربری، فهرست دوستان و سایر اطلاعات عمومی شما را می دهد. شما معمولا برای استفاده از این اپ ها باید اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی خود را بدهید، اما می توانید گزینه های مربوط به دسترسی به فهرست دوستان، آدرس ایمیل و غیره را غیرفعال کنید.

5- تنظیمات امنیتی فوق العاده را فعال کنید

فیسبوک

شما می توانید با دریافت هشدار در زمانی که فیس بوک تشخیص دهد با دستگاه یا مرورگری که شما بطور معمول استفاده نمی کنید به حساب شما ورود شده است امنیت فیس بوک خود را شدت بخشید. شما همچنین باید تایید هویت دو مرحله ای را فعال سازید تا برای هر بار ورود، داشتن یک کد که هر بار به تلفن شما ارسال می شود الزامی باشد. این می تواند کمک کند (البته تضمین کننده نیست) تا از ورود دیگران به حساب کاربری شما جلوگیری شود. هرچند بخاطر بیاورید که اپ ها و دوستانتان همچنان می توانند به برخی از این اطلاعات دسترسی داشته باشند چه آن ها به حساب کاربری شما وارد شده باشند چه نه. برای دسترسی به این تنظیمات فوق العاده، به صفحه تنظیمات فیس بوک مراجعه نموده و گزینه «امنیت و ورود به حساب» را از سمت چپ انتخاب نمایید و به سمت پایین پیمایش کنید تا به بخش «سازمان دهی امنیت فوق العاده» برسید.

6- می توانید فیس بوک را ترک کنید 

فیسبوک
بهترین راه برای محافظت از اطلاعات شخصی، حداقل در مورد آن نوع اطلاعاتی که شرکت کمبریج آنالیتیکا قادر به کسب کردن آن ها بود، ترک کامل فیس بوک است. همانطور که مت روزوف از CNBC اخیرا در یک گزارش تشریح کرده است که کاربران فیس بوک اکنون دانسته اند که اطلاعاتی که آن ها در فیس بوک به اشتراک می گذارند «حالا می توانند برای اهدافی استفاده شوند که احتمالا خودشان نمی خواهند.»

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402