چرا برخی شرکت های نوپا با شکست مواجه می شوند؟

شرکت های نوپا
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

به تازگی تحقیقی در حوزه کارآفرینی انجام شده که در این آزمایش هدف این بود که دلایل موفقیت و شکست شرکت های نوپا مشخص شود. این تحقیق یکی از آخرین نمونه هایی است که در این حوزه انجام شده است. با وجودی که افراد حاضر در این آزمایش از ملیت ها و نقاط مختلف دنیا بودند، اما جالب است که در مورد دلایل موفقیت و شکست شرکت های نوپا در بسیاری از موارد با یکدیگر هم نظر بودند.

شرکت های نوپا

بررسی ناکارآمد

بررسی ناکارآمد یکی از دلایلی بود که با فاصله زیاد نسبت به موارد دیگر از سوی شرکت کنندگان مطرح شد. این فاکتور با عبارت های مختلفی مورد اشاره قرار گرفته که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: شروع نکردن، درک نکردن چگونگی دستیابی به بازار و درک نکردن موانع برای ورود درست به بازار. آقای گریگ رایت، موسس شرکت HATCH pitch به شکل خلاصه این گونه بیان می کند:

«عدم آزمایش و تأیید فرضیات پیش از شروع به کار شرکت نوپا و مقیاسگیری نامناسب (جذب سرمایه در مراحل خیلی زود، استخدام تیم تبلیغات و تولید پیش از سنجش محصول و موارد دیگر) از جمله این موارد هستند.»

کیت هاپر، مدیرعامل Danger Fort Labs چنین می افزاید:

«مشخص نکردن نیاز کافی و مهم که مشتریان برایش حاضر به پرداخت هزینه باشند، یکی از عوامل شکست می تواند باشد.»

بن هاسیه، مدیربرنامه Nest و جیسون کول، مدیرعامل Da Primus Consulting هر دو موافق هستند که نیافتن محصولی که مناسب بازار باشد دلیل شکست است.

اریک متیوز، موسس و مدیرعامل Start Co یکی از دلایل شکست شرکت ها این مورد می داند:

«ساختن چیزی که هیچ کس به آن نیاز ندارد، عامل حدود 50 درصد از موارد شکست شرکت ها به حساب می آید. این امر با شناسایی مناسب بازار و مشتریان حاصل می گردد. پیش از ساخت هر چیزی، به موسسین شرکت ها توصیه می کنیم که حداقل با 50 مشتری واقعی خود درباره آن صحبت کنند.»

آشیش باتیا، موسس و مدیرعامل India Accelerator این گونه نظر می دهد:

«تأخیر انداختن در ارائه محصول، یکی از گناهان نابخشودنی است. موفقیت تنها با ارائه ایده های شما به مشتریان حاصل می گردد. هیچ گاه امکان ندارد که همه چیز صددرصد حرفه ای باشد. از نزدیک با مشتری خود دیدار کنید. دل به دریا بزنید و کارتان را شروع کنید.»

آلیس دانیس، مدیر برنامه Launch Alaska این گونه می افزاید:

«دلیل اصلی این مشکل، شناسایی نامناسب مشتریان است. شرکت های تازه کاری که با مشتریان احتمالی خود از نزدیک صحبت نمی کنند، معمولا با شکست مواجه می شوند. برای موسسین شرکت ها بسیار اهمیت دارد که نظرات ارزشمند مشتریان خود را بسنجند و با توجه به مشتریان خود، این سوالات را پاسخ دهند: آیا ما مشتریان درستی را هدف قرار داده ایم؟ آیا محصولی که می خواهیم ارائه دهیم، یک محصول مورد نیاز افراد است؟»

 

عدم انطباق تیم اجرایی

عدم انطباق تیم اجرایی دومین عاملی است که می تواند سبب شکست شرکت های نوپا شود. این مورد شامل چگونگی کار اعضای تیم اجرایی شرکت در کنار یکدیگر است و این که آیا توانایی های لازم را برای گذر از چالش ها دارند یا خیر.

الزا سرگلی، مدیرعامل L-SPARK این گونه نظر می دهد: «اشتباه نابخشودنی موسسین یک شرکت اینجاست:

«اگر موسسین شرکت به خوبی آگاهی داشته باشند، می توانند با کمک گرفتن از یک بحران خاص عبور کنند، اما آنهایی که ناآگاهانه در حال فعالیت هستند (کسانی که بیش از حد فنی هستند و تخصص کار در این حوزه را ندارند) یا افرادی که برای این جایگاه مناسب نیستند، نمی توانند بحران ها را پشت سر بگذارند.»

کیت هاپر، مدیرعامل Danger Fort Labs می گوید:

«اگر شرکت نوپای مورد نظر فاقد آن بینش اصلی باشد که بتواند اهداف و ارزش های موسسین را به هم نزدیک کند، ممکن است با شکست مواجه شود.»

جوزف بوش، مدیر اجرایی Worcester CleanTech Incubator تصور می کند:

«عدم به کارگیری، استخدام و مدیریت تیمی از کارکنان باهوش تر یکی از عواملی است که می تواند باعث شکست شرکت های نوپا شود.»

لورن تیفان، مدیرعامل Ocean Accelerator چنین می افزاید:

«عدم استفاده از افراد تیزهوش در حوزه کسب و کار یکی از عوامل است.»

بن هاسیه، مدیر برنامه Nest نیز معتقد است:

«آن دسته از شرکت های نوپا که تیم شان نمی توانند به خوبی به مسائل اجرایی بپردازد، با شکست روبرو می شوند.»

اریک متیوز، موسس و مدیرعامل Start Co نیز نظرش را این گونه تشریح می کند:

«بسیار اهمیت دارد که تیم موسس یک شرکت توانایی های تکمیلی را داشته باشند، البته نه اینکه بسیار زیاد باشند، بلکه بتوانند فداکارانه کار کنند تا بتوانند به رویای خود جامه عمل بپوشانند، بسیار انعطاف پذیر و قابل رهبری باشند و به سمت هدف حرکت نمایند. عدم همبستگی افراد مسئول در شرکت باعث 20 درصد از شکست ها است و این امر بعد از ارائه محصول روی می دهد. هنگامی که سرمایه گذاران، موسسین، کارکنان، اعضای هیئت مدیره و دیگر افراد دخیل در شرکت، در یک سو و جهت حرکت نکنند، شرکت از هم می پاشد، چرا که هر کسی می خواهد در مسیر خود که با دیگران متفاوت است، حرکت کند.»

آلیس دانیس، مدیربرنامه Launch Alaska می افزاید:

«بسیاری از موسسین شرکت های نوپا، خیلی سریع دور یک ایده جمع می شوند و فرصتی را به بحث و تبادل نظر در ابتدای امر اختصاص نمی دهند. فقدان اعتما و تفاوت در سطوح اجرایی، انتظارات مالی، اهداف و فرهنگ، مواردی است که می تواند باعث شکست شرکت های نوپا شود. این آیتم ها باید در میان موسسین شرکت از ابتدا مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا از موارد غیرمنتظره جلوگیری شود و موسسین شرکت در راستای یکدیگر حرکت نمایند.»

 

شرکت های نوپا

فقدان مداومت در کار

عدم وجود مداومت در کار سومین عاملی است که از سوی کارشناسان عامل شکست شرکت های نوپا اعلام شده است. آن گونه که جیسون کول، مدیرعامل Da Primus Consulting آن را بیان می نماید:

«آن نوع از رهبری که در آن نتوان استراتژی مشخصی برای شرکت مشخص کرد و تا مدت زمان مشخصی که به نتیجه برسد، در آن مداومت نداشت، باعث هدر رفتن انرژی و پول می شود، چرا که به صورت دائم تغییراتی در مسیر حرکتی شرکت اتفاق می افتد.»

کیت هاپر، مدیرعامل Danger Fort Labs نیز این گونه اظهار می نماید:

«نبود خلاقیت و مداومت در کار هنگام چالش های اجتناب ناپذیر در مسیر شکل گیری یک شرکت جدید، می تواند مشکل ساز شود.»

آلیس دونیس، مدیر برنامه Launch Alaska چنین می افزاید:

«نبود یکپارچگی میان مدیران و مسئولین اجرایی شرکت مشکل ساز است. همه می دانیم که شکل گیری یک شرکت نوپا بسیار سخت است. آنها نیاز به صرف زمان زیادی دارند و بایستی در این راه فداکاری های زیادی از خود نشان دهند. موسسین شرکت باید یکپارچگی داشته باشند تا از موانع گذر کنند.»

اما، الزا سرگلی مدیرعامل L-SPARK این گونه هشدار می دهد:

«هنگامی که یک محصول با بازار انطباق ندارد، عدم پذیرش برای انطباق خود یا تغییر ایجاد کردن می تواند بسیار مشکل ساز شود. برخی از موسسین شرکت ها توصیه پذیر نیستند و یا اطلاعات را کاملا نادیده بگیرند. یک خط باریک میان مداومت در کار و کله شقی و چسبیدن به یک مدل تجاری وجود دارد که اگر به خوبی رعایت نشود، باعث هدررفت منابع و سرمایه می شود.»

 

عوامل دیگر

موارد دیگری هم از سوی کارشناسان مورد اشاره قرار گرفته اند. به عنوان مثال، نوبو کوماگایی، موسس و مدیرعامل Wildcard Incubator طمع را یکی از عوامل شکست بر می شمارد:

«بر خلاف طمع، دلسوزی یکی از عوامل اصلی در موفقیت یک شرکت به شمار می رود. طمع داخلی میان افراد منجر به از بین رفتن اتحاد میان موسسین شرکت می شود. طمع خارجی که در راستای موارد بیرونی است، باعث می شود مشتریان خود را از دست دهید. در این مسیر باید راهکارهای مورد استفاده در وال استریت از سوی شرکت های نوپا به کار رود.»

جیم بوئی، مدیر برنامه بررسی کسب و کار دانشگاه فلوریدای مرکزی در مورد نبود ابزارها و گزارش های مناسب نیز هشدار می دهد. او می گوید:

«شرکت های نوپا به این دلیل با شکست مواجه می شوند که: طرح فروش مبتنی بر ابزار CRM ندارند تا بتوانند انتظارات، چشم انداز و فروش آینده را ردیابی و پیش بینی کنند. این مسئله همچنین شامل عدم تعریف چشم انداز و روندهای موجود نیز می شود.»

سوزان لانگدون، مدیراجرایی Toronto Fashion Incubator نیز معتقد است:

«در صورتی که نیاز برای تهیه کردن راه های فروش درک نشود، اهداف فروش تعریف نشود و چگونگی دستیابی به این اهداف مشخص نگردد، شرکت می تواند با شکست روبرو شود. هنگامی که یک محصول یا خدمات جدید را ایجاد می کنید که نوآورانه است و از تولیدات رقبای شما موفق تر است، باید حواستان به مسائل مالی ورودی و خروجی باشد تا با کمبود مواجه نشوید و در صورتی که با چنین مشکلی روبرو شدید، نوعی طرح و برنامه بازیابی را در نظر بگیرید تا نظم کسب و کار شما حفظ شود.»

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402