اگر میخواهید در موقعیت شغلیتان به عنوان فردی موثر به کار خود ادامه دهید، ادبیات صحبت شما بسیار مهم است و باید مراقب باشید چه میگویید. برخی کلمات و عبارات هستند که هیچوقت نباید آنها را به زبان بیاورید.
برخی عبارات و جملات هستند که هیچ وقت نباید در حین صحبت کردن با رییس خود آنها را به زبان بیاورید. گاهی شرایط کاری سخت و پیچیده میشوند ولی شما باید بتوانید خودتان را کنترل کنید و تحمل و ظرفیتتان را بالاتر ببرید. ولی برخی کلمات از زبان شما خارج میشود، میتواند مسیر شغلیتان را به کلی تغییر دهد و تصویر جدیدی از شما برای رییس مجموعه ایجاد کند. پس مراقب کلماتی که بر زبان میآورید باشید. عباراتی که هیچ وقت نباید به رییستان بگویید:
جمله اول : «لطفا حقوقم را افزایش دهید»
قطعا وقتی به رییستان میگویید حقوقتان را افزایش دهد، زمانی است که نیاز به پول بیشتری دارید. درست نیست دقیقا قبل از پرداخت حقوق به سراغ رییس شرکت بروید و درخواست اضافه حقوق کنید. افزایش حقوق، مسالهای است که نه تنها شما، بلکه همه پرسنل دوست دارند آن را دریافت کنند. همه مدیران میدانند پرسنلشان دوست دارند حقوق بیشتری بگیرند و نیازی به گفتن این جمله نیست. برای ترفیع، باید بتوانید کاری شاخص انجام دهید.
وقتی با مسایل مختلف مالی موجه هستید، فرزندتان بیمار است و باید هزینههای تحصیل فرزند دیگر را بپردازید، زمان خوبی برای بیان این جملات به رییس شرکت نیست و اصلا نیازی نیست مسایل شخصی خود را با ریاست شرکت در میان بگذارید تا حقوق شما زیاد شود. در عوض میتوانید ایدهای جدید مطرح کنید. برای شرکت کاری سود آور انجام دهید. تصورش را بکنید که شما بتوانید برای شرکت در عرض چند ماه چندین برابر سوددهی مالی داشته باشید، در این صورت بدون اینکه نیازی به گفتم این جمله « لطفا حقوقم را زیاد کنید.» داشته باشید، خود به خود حقوق شما افزایش خواهد یافت.
جمله دوم : «من نمیتوانم با …… کار کنم. یا جای من در این شرکت است یا جای ……..»
یکی از شایعترین جملاتی که معمولا مدیران در شرکتها میشنوند همین جمله است. گاهی آنقدر خودمان را محق میدانیم که این جمله را به زبا بیاوریم و استدلالهای شکایات از گزارش مستقیم است. اما بدبختی یک همکار می تواند شما را در یک مدرک منفی نادیده بگیرد، چرا که مدیران نمی خواهند با استدلالهای مختلفی برای این طرح این جمله داریم.
اگر مشکلی با همکارتان دارید، سعی کنید آن را مستقیما با خود آن فرد حل کنید. اگر امکان پذیر نیست،هیچ وقت چنین جملهای را به رییستان نگویید. کسی که ضرر میکند و تضعیف میشود خود شما هستید نه طرف مقابل. بهتر است به جای گفتن این جمله، به دنبال ارائه راهکاری برای حل شدن مساله باشید. حواستان باشید شخصیت کسی را تخریب نکنید.
جمله سوم : «تقصیر من نیست.»
وقتی مشکلی پیش میآید همه میخواهند دنبال مقصرر بگردند و هر کسی دیگری را مقصر اصلی میداند و انگشت اتهام به سمت یکدیگر نشانه میرود. هیچ وقت به رییستان این جمله را نگویید. اگر مسئولیت کاری با شماست اشتباه خود را بپذیرید و در جهت اصلاح آن تلاش کنید. سعی کنید به جای اینکه دیگران را مقصر کنید، سعی کنید مساله را درک کرده و در جهت رفع آن تلاش کنید تا دوباره تکرار نشود.
جمله چهارم : «اما ما همیشه همین روش را رفتیم و جواب داده و مشکلی هم نداشتیم.»
در برابر تغییر مقاومت نکنید. اگر قرار است روند و روالی در مسیر شغلیتان تغییر کند بهتر است با تصمیمات مدیریت پیش بروید. مدیران معمولا از کارمندانی که در مقابل تغییرات مقاومت نشان میدهند، خوششان نمیآید.گاهی باید مسیری که همیشه میرفتید تغییر دهید پس خودتان را با تغییرات جدید هماهنگ کنید. به جای استفاده از کلمات منفی که این روش جواب نمیدهد و یا اینکه دایما یادآوری کردن روشهای قبلی، سعی کنید با روش جدید هماهنگ شوید و همراهی کنید. به تغییرات مثبتنگر باشید.
جمله پنجم: «انجام این کار در شرح وظیفه من نیست. »
هیچ جملهای به اندازه این جمله نمیتواند ارتباط شما را با مدیریت مجموعه برای همیشه خراب کند. شما باید در هر تصمیمی که گرفته میشود همراهی کنید. قطعا وقتی مدیریت به شما میگوید کاری را انجام دهید میداند در تخصص شما هست و از عهده آن برمیآیید. طوری خودتان را نشان ندهید که گویی تنبل و راحت طلب هستید. وقتی این جمله را میگویید اولین چیزی که در ذهن رییس شما نقش میبندد این است که میخواهد از زیر کار در برود. پس چنین تصویری از خودتان نسازید.
این پنج جمله را هیچ وقت در محیط کار به مدیر و یا رییس خود نگویید تا بتوانید در شغل خود به راحتی به پیش بروید.