13 مورد از جالب‌ترین طرح‌های مفهومی تاریخ خودروسازی

خودروی مفهومی مازراتی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

خودروهای مفهومی در طول تاریخ همیشه به المان‌هایی مجهز بوده و هستند که می‌توانند ذهن مخاطب را به دنیای پر رمز و راز آینده‌ای مملو از علم و تخیل ببرند. با ما همراه باشید تا با 13 نمونه از این خودروها آشنا شویم.

سالیان سال است که غول‌های صنعت خودرو به خودروهای مفهومی به عنوان برگ برنده‌ای در کارنامه کاری خود می‌نگرند. از دیرباز تاکنون خودروهای مفهومی ظاهری وحشی و پر رمز و راز که نمادی از آینده است را در طراحی خود جای داده‌اند. مطالعات در زمینه خودروهای مفهومی نشان داده است که صنعت این خودورها از گذشته تاکنون روندی رو به جلو در زمینه استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها و موتورهایی با کارایی بالا را داشته است و محصولات این زمینه از صنعت در این خصیصه‌ها همیشه با هم در رقابت بوده‌اند.

امروزه خیلی کم شاهد تحولاتی بنیادین در صنعت خودروهای مفهومی هستیم. این بدین معنی است که ما شاهد تغییرات ظاهری بوده و کمتر در طراحی‌های داخلی خودروهای مفهومی موردی را که نمادی از آینده باشد، می‌بینیم. اغلب این محصولات دارای ظاهری خوش‌تراش با چرخ‌هایی بزرگ هستند که دوربین‌های دیجیتالی نیز در آن‌ها به چشم می‌خورد. این موضوع و روند کندی پیشرفت خودروهای مفهومی در عصر حاضر  اندکی برای مشتاقان صنعت خودرو ناراحت کننده است اما در این میان نیز برندهایی پیدا می‌شوند که محصولاتی ماندگار در طول تاریخ را در کارنامه خود داشته‌اند. به طوری که هرچند تولید برخی از آن‌ها متوقف شده است اما می‌توانیم هنوز آن‌ها را تحسین کنیم و در موزه‌ها به تماشایشان برویم.

در ادامه ما تعدادی از جالب‌ترین خودروهای مفهومی در تمام تاریخ را معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

خودروهای مفهومی / ولوو ونوس بیلی

1- ولوو ونوس بیلو 1933 (Volvo Venus Billo 1933)

هرچند که همه خودروی مفهومی Buick Y-Job را به عنوان اولین خودروی مفهومی تاریخ می‌شناسند؛ اما ما به شما می‌گوییم که اشتباه است. درواقع افتخار اولین خودروی مفهومی جهان از آن ولوو ونوس بیلو محصول 1933 است که برای نظرسنجی و دریافت نظر مخاطبین درباره طراحی آیرودینامیکی در آن زمان معرفی شد. طراحی عریض قسمت جلو، طراحی خمیده جلوپنجره، مدل چراغ‌های جلویی خودرو و خیلی از ویژگی‌های دیگر باعث شد تا این خودرو مدلی متفاوت‌تر از خودروهای مرسوم آن زمان در کشور سازنده یعنی سوئد به نظر برسد. با این حال این خودرو که ظاهری افتخار آفرین برای کمپانی خود داشت هرگز به تولید انبوه نرسید و به بازار خودروها راه نیافت اما طراحی آن چنان دلفریب بود که طراحان برای طراحی PV36 Carioca که در سال 1938 تولید شد، از آن وام گرفتند.

گفتنی است امروزه نیز اثری از ولوو ونوس بیلو 1933 در موزه رسمی شرکت نیست. البته یبه نوعی برخی معتقدند که آخرین نسخه این خودرو دست فردی دانمارکی بود که او آن را به یک خودروی وانت تبدیل کرده و از آن به عنوان وسیله نقلیه استفاده می‌کرد.

خودروهای مفهومی / بی ام و توربو

2- بی ام و توربو 1972 (BMW Turbo 1972)

این خودرو برای اولین بار در سال 1972 در زادگاه خود یعنی شهر مونیخ معرفی شد. مونیخ که در آن سال میزبان بازی‌های جام جهانی 1972 بود افتخار دیگری را نیز به خود دید. درواقع المپیک فرصتی ایده‌آل برای شرکت‌هایی مانند بی ام و بود تا از محصولات جدید خود را رونمایی کنند. هرچند به نظر می‌رسید این خودرو شباهت ظاهری زیادی به خودرهای فراری آن زمان داشت اما در نوع خود، خودروی مفهومی بی‌نظیری بود. همچنین در سال 2002 نیز شاهد بکارگیری قسمت‌هایی از آن در خودروی تولیدی بی ام و در آن سال بودیم. درواقع در مدل 2002 کابین خودرو برای استفاده از یک موتور میانی اصلاح شده بود که آن را به یک مدل انقلابی 4 سیلندر تبدیل می‌کرد.

عملکرد این آلمانی بی‌نظیر به اندازه‌ای بود که به جای اتهام درباره شباهت به فراری این بار این ایتالیایی‌ها بودند که باید نگران رقیب می‎‌شدند. با این حساب بی ام و هرگز تولید این خودرو را به تولید انبوه نرسانید و توربو همیشه تنها یک طراحی جهت مطالعه باقی ماند. ناگفته نماند بی ام و در سال 1978 خودروی M1 خود را طراحی کرد که در طراحی آن نشانه‌هایی از طراحی توربو دیده می‌شد.

خودروهای مفهومی / شورلت آروویت

3- شورلت آرووت 1976 (Ceverlet Aerovette )

اگر با شرکت شورلت آشنایی کامل داشته باشید در نتیجه بکارگیری موتور خودرو بین محورهای عقب و جلو چندان برای شما ناآشنا نخواهد بود. درواقع شورلت برای چندین دهه به استفاده از چنین مکانیزمی مشهور بوده است. استفاده از این مکانیزم اولین بار در خودروی کوروت Rotpr 4 این کمپانی رخ داد. درواقع این خودرو محصولی کاملا آزمایشی بود و به مانند آرووت هرگز رنگ تولید انبوه را به خود ندید و کمپانی شورلت نیز قبل از پایان دهه 80 به استفاده از این نوع موتورها در تولیدات خود پایان داد.

ولوو توندرا

4- ولوو توندرا 1979  (VOLVO Tundra)

قبل از اینکه ولوو خودروهایی انقلابی با ظاهری عجیب طراحی کند به عنوان شرکتی که خودروهای ایمن و قابل اعتماد طراحی می‌کرد شناخته شده بود. ولوو در سال 1979 تصمیم گرفت تا خودروهایی جدید تولید کند تا علاوه بر پشتیبانی از گزینه‌های بالا طرح مفهومی یک خودرو را نیز به نمایش بگذارد و ظاهری ماجراجویانه داشته باشد. همچنین در عین حال خودرویی خانوادگی نیز باشد. در این راستا با خانه طراحی بِرتونه در ایتالیا همکاری خود را جهت تولید خودرویی مفهومی و آینده‌نگرانه آغاز نمود. نتیجه این همکاری خودروی ولوو توندرا بود که خودرویی دو در محسوب می‌شد. همچنین از طراحی ظاهری جذاب و خوش‌تراشی نیز بهره می‌برد به طوری که قسمت عقب آن ظاهری تیز و کشیده داشت. با این احوالات ولوو هم تصمیم گرفت تولید این خودرو را ادامه ندهد اما از طراحی‌های آن در خودروی سیتروئن بی‌ایکس وام گرفت که در سال 1982 تولید شد. توندرا همچنین تأثیر مهمی در روند تولید خودروهای مفهومی آینده در صنعت خودروسازی از جمله محصولات تویوتا داشت.

سوبارو

5- سوبارو اف 624 استرمو 1987 (Subaru F-624 Estremo)

طراحی سدان خانوادگی سوبارو محصول 2000 الهام گرفته از این خودرو است. سیستم انتقال نیرو به چهارچرخ و به کارگیری دوربین در قسمت عقب این خودرو از ویژگی‌های بارز آن به شمار می‌رفت که علاوه بر این ویژگی‌ها به کارگیری موتور تویین توربو جهت تامین قدرت نیز از دیگر خصوصیاتی بود که سوبارو اف 624 استرمو از آن سود می‌برد. هرچند این خودرو هرگز به صورت رسمی تولید نشد اما منبع الهام بسیاری از خودروهای جهان و همچنین محصولات خود شرکت سوبارو در دهه 1990 بوده است.

کرایسلر

6- کرایسلر آتلانتیک 1995 (Chrysler Atlantic)

این خودرو در زمان معرفی خود تعجب بسیاری از کارشناسان دنیای خودرو را برانگیخت. این محصول مفهومی طرحی بر پایه سدان داشت که همه چیز یک خودروی آینده نگرانه را در خود جای داده بوده و درواقع کوپه‌ای به شمار می‌رفت که از نظر طراحی شباهت‌های زیادی به بوگاتی آتلانتیک دارد. همچنین ظاهر زیبا و خوش تراش از دیگر ویژگی‌های آن بود که باعث تمایز با سایر محصولات می‌شد. علاوه بر این کرایسلر آتلانتیک در قلب خود یک پیشرانه V8 را جای داده بود که می‌توانست قدرت 360 اسب بخار را به نمایش بگذارد و با این قدرت جاده‌ها را درنوردد. این خودروو نیز مانند سایر خودروهای مفهومی منبع الهام بسیاری از خودروهای دیگر نظیر سری کرایسلر شد.

بنتلی

7- بنتلی هونادیرس 1999 (Bentley Hunaudieres)

زمانی که فولکس واگن در سال 1998 کمپانی بنتلی را خرید مدیران دو شرکت توافق کردند که تحولی در صنعت خودرو در بریتانیا ایجاد کنند. درواقع مفهوم Hunaudières به معنی یکی از مسیرهایی است که شرکت می‌تواند آن را طی کند. وقتی بنتلی هونادیرس تولید شد محصولی چشمگیر و پرقدرت بود که با یک موتور قدرتمند 16 سیلندر 8 لیتری تغذیه می‌شد و می‌توانست تا 623 اسب بخار را تولید کند که در نوع خود بسیار بی‌نظیر بود. هونادیرس هیچوقت پا را از طبقه‌های نمایشگاه خود فراتر نگذاشت چرا که طراحی آن بسیار رویایی تلقی می‌شد و درنتیجه راهی به بازار خودروی آن زمان نیز پیدا نکرد. درواقع طراحی ظاهری آن الهام گرفته از کانتیننتال GT و قدرت آن نیز وام گرفته از W16-powered supercar از گروه خودروهای فولکس واگن بود و تا زمانی که بوگاتی مدل Vyrone خود را معرفی کرد این خودرو به عنوان یکی از سریع‌ترین خودروهای جهان شناخته می‌شد.

 

8- لینکلن کانتیننتال 2002 (Lincoln Continental)

لینکلن کانتیننتال نیز از خودروهای جالب و نمایشی مفهومی و برجسته در زمان خود بود. درواقع با این نمایش لینکلن ثابت کرد که واقعا شاهکاری در سال 2002 است. سپرهای صاف و بلند، دستگره‌های متقارن در عقب و جلو طراحی‌های بی‌همتایی بودند که نظرها را به خود جلب می‌کرد. می‌توان گفت که لینکلن در این خودرو ترکیبی از ایده‌های دهه 60 و همچنین ایده‌ای نوآورانه را به کار گرفته بود تا چنیین محصول تحسین‌برانگیزی را خلق کند. این خودرو که در همان سال فروخته شد، هرگز به تولید انبوه نرسید.

9- فولکس واگن گلف جی تی آی W12-650 مدل 2007 (Vilkswagen golf GTI W12-650)

فولکس واگن گلف از زمان اولین طراحی خود به دلیل بکارگیری موتور در قسمت قسمت جلویی شناخته می‌شود. اما در این مدل موتور خودرو به عقب منتقل شد. نتیجه کار این بود که صدای کمتری تولید می‌کرد و وزن آن نیز سبک‌تر شده بود. با توجه ویژگی‌های خوب و ظاهر دلربایی که داشت علاقه‌مندان منتظر تولید انبوه آن بودند اما از آنجایی که محصولات منحصربه‌فرد در دنیای خودرو از قیمت بالایی برخوردار هستند، این خودرو نیز به جای خط تولید به موزه فولکس واگن که آثار این شرکت را دربردارد، انتقال یافت.

خودروهای مفهومی

10- تویوتا کیکای 2015 (Toyota Kikai )

تویوتا کیکای در سال 2015 برای اولین بار در نمایشگاه توکیو معرفی شد. این خودروی مفهومی ظاهری عجیب‌وغریب داشت. طراحی این خودرو چنان بی مثال است که حتی در زمان حال نیز می‌توان لحظاتی محو طراحی این محصول پر رمز و راز شد. تویوتا برای اینکه بتواند نظر علاقه‌مندان خودرو را به این محصول مفهومی خود جلب کند، قطعات خودرو را در نمای ظاهری آن به کار برد. درواقع تویوتا موتور هیدرولیکی این خودرو را در معرض دید قرار داده بود. گفتنی است قدرت این خودرو با سوخت بنزین و برق تولید می‌شد و همچنین ظرفیت 3 سرنشین را نیز داشت.

هوندا اوربان ای وی

11- هوندا اوربان ای وی 2017 (Honda Urban EV)

این خودرو یکی از جدیدترین خودروهای مفهومی است که تنها چند هفته پیش در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت معرفی شد. ظاهری جمع‌وجور، طراحی کاربرپسند که از مدل‌های قدیمی الهام گرفته شده است، همه ویژگی‌هایی هستند که این خودروی الکتریکی را در نوع خود منحصربه‌فرد جلوه دهند و طراحی یکپارچه‌ای را نیز به نمایش بگذارند. امیدواریم این مدل مانند پیشینیان خود از خط تولید کنار گذاشته نشود که در این زمینه هوندا وعده داده است که مدل 2019 این خوورو را نیز تولید کند.

12- لامبورگینی ترِزو میلنیو (Lamborghini Trezo Millennio)

با این خودرو شما شاهد ترکیبی از هنرنمایی شرکت لامبورگینی و موسسه تکنولوژی ماساچوست خواهید بود که توانستند چنین ابرخودرویی را با ظاهری دلفریب طراحی کنند. جنگندگی، طراحی متشکل از علم و تخیل تنها اندکی از ویژگی‌های بارز این خودرو محسوب می‌شود. ترِزو میلنیو که به معنی هزاره سوم است از چهار موتور الکتریکی بهره می‌برد که این موتورهای الکتریکی از ابرخازن‌های کار گذاشته شده در این خودرو نیروی خود را تأمین می‌کنند. درواقع وجود این ابرخازن‌ها باعث می‌شوند عمل تغذیه موتور سریع‌تر از باتری‌های معمولی صورت بگیرد. البته که این تمام ماجرا نیست. بدنه فیبر کربنی دیگر ویژگی برجسته این خودرو محسوب می‌شود که نقش بسزایی نیز در ذخیره انرژی الکتریکی خودرو دارد و بزرگترین مزیت این بدنه تکنولوژی به کار رفته در آن است که در صورت ایجاد آسیب‌های جزئی می‌تواند از خاصیت خودترمیمی استفاده کرده و خود را ترمیم کند.

13- جنسیس اسنشیال 2018 (Genesis Essential)

و اما می‌رسیم به یکی دیگر از تازه‌واردهای دنیای خودرهای مفهومی یعنی جنسیس اسنشیال مدل 2018. این خودروی مفهومی افتخار این را دارد که کاملا الکتریکی باشد. اسنشیال درواقع کوپه‌ای است که با بهره‌مندی از ویژگی‌های درجه یک می‌تواند ثابت کند که  این توان رقابت با سایر غول‌های بزرگ مفهومی را دارد. درواقع این خودروی مفهومی آن‌قدر منحصر به فرد است که اصلا دیگر محصولات را یارای مقایسه با آن نیست. شرکت کره‌ای Essentia وظیفه ساخت بدنه فیبرکربنی این خودرو را بر عهده داشته است. این نوع بدنه باعث کاهش وزن خودرو نیز خواهد شد. در این خودروی الکتریکی چندین موتور الکتریکی وجود دارند که الکتریسیته موردنیاز خود را از باتری لیتیومی این خودرو می‌گیرند و قدرتی برای خودرو تولید می‌کنند که می‌تواند در زمان 3 ثانیه از سرعت 0 به 60 مایل در ساعت برسد. درباره تولید این خودرو باید بگوییم که بعید نیست این خودروی قدرتمند به خط تولید راه پیدا کند اما به هر حال اگر این اتفاق نیز نیفتد ما شاهد بکارگیری ویژگی‌های آن در محصولات آینده خواهیم بود.

خب در پایان باید بگوییم با توجه به پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر باید منتظر خودروهای مفهومی باشیم که علاوه بر دارابودن ارگونومی درخور و شایسته از فناوری‌های روز نیز بهره‌مند باشند. هرچند که نمونه‌هایی از این محصولات را می‌توان در خودروهای پرنده و یا حتی خودروهای خودران مشاهده کرد؛ با این حال باید منتظر بود و دید که بازار خودرو در آینده به کدام سمت و سو پیش می‌رود و کدام عرصه می‌تواند پیروز میدان باشد. ما می‌گوییم مسلما خودروهای دنیای آینده آن‌هایی هستند که نه تنها فناوری را در خود جای داده‌اند و آن‌ها را بکار می‌گیرند؛ بلکه توانایی تجزیه و تحلیل داده‌های محیط اطراف را دارند و روز به روز بر دانش شان اضافه می‌شود. نظر شما چیست؟ آیا زندگی در چنین دنیایی با چنین خودروهایی لذت بخش خواهد بود؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402