یازده مورد از دیوانه‌ وار ترین بدلکاری های جکی چان

جکی چان
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

جکی چان بازیگر فیلم های رزمی و اکشن، مسئولیت اجرای بدلکاری در فیلم‌هایش را غالبا خودش به عهده می‌گرفت. در این مطلب یازده تا از دیوانه‌وارترین بدلکاری‌هایی را که او به نمایش گذاشته با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

فیلم Mission: Impossible – Fallout در ماه جاری میلادی روی پرده خواهد رفت و بار دیگر شاهد بدلکاری‌های دیوانه‌وار تام کروز خواهیم بود. اما در عین حال که عملکرد فوق‌العاده کروز و به خطر انداختن جانش جای تقدیر دارد، او اولین کسی نیست که برای سرگرم کردن ما خودش را سر صحنه فیلمبرداری به خطر می‌اندازد.

جکی چان، ستاره هنگ کنگی شاید در اولین آثار سینمایی‌اش مانند اکثر بازیگران فیلم‌های رزمی آن زمان یک نیمچه بروس لی دیگر به نظر می‌رسد، اما با توانایی‌هایی فیزیکی، مهارت‌های طنزگونه و قابلیت‌های بی‌مثالش در کارگردانی نشان داد که چیزی بیش از یک بازیگر چند روزه است.

در آن دوره و زمان خبری از CGI و فناوری پرده سبز نبود و چان همراه با یک تیم بدلکاری افسانه‌ای بدنش را به طرق مختلف به خطر می‌انداخت. استخوان‌های شکسته و سر زدن به بیمارستان به یکی از عادت‌های او تبدیل شد. چان در اکثر مواقع سکانس بدلکاری‌هایش را به شکل اسلوموشن بازپخش می‌کرد تا به بینندگانش اطمینان دهد، خود او است که در مرکز عملیات قرار دارد.

با وجود این که از این هنرمند 64 ساله سنی گذشته و دیگر آن چست و چابکی گذشته را ندارد، میراثش را به عنوان بهترین آثار اکشن برای ما به یادگار گذاشته است. بنابراین با اکران فیلم علمی-تخیلی اخیرش یعنی Bleeding Steel در این هفته گفتیم بد نیست یادی هم بکنیم از بدلکاری‌های جکی چان دوست داشتنی در تاریخ سینمای اکشن.

فهرست

11 مورد از دشوارترین بدلکاری‌های جکی چان


۱۱- (Police Story 4: First Strike (1996 — پرش با اسکی بورد


جکی چان

چهارمین فیلم Police Story مطمئناً بهترین قسمت سری نیست، اما یک سکانس هیجان انگیز و باحال آغازین دارد که جکی توسط آدم بدها با اسکی بورد تعقیب می‌شود. در یک بخش از فیلم قهرمان چشم بادامی در یک لانگ شات از تپه نمایش داده می‌شود که به سمت یک هلیکوپتر در حال پرش است و در هوا خودش را به پایه‌های آن قلاب می‌کند. طبق معمول همیشه جکی این بدلکاری را از چندین زاویه نشان می‌دهد تا 100 درصد مطمئن شویم کسی که در هوا آویزان مانده خود چان است.

 


۱۰- (Rumble in the Bronx (1995 – پرش در کوچه


جکی چان

جکی پس از تلاش ناموفق‌اش برای راهیابی به سینمایی پر پول آمریکا در اوایل دهه 80، چند سال بعد فیلم Rumble in the Bronx را ساخت. این بار تلاشش نتیجه داد و پس از مدت کوتاهی به ساخت سری موفق Rush Hour منجر شد. متأسفانه جکی هرگز نتوانست بدلکاریش را آن گونه که در هالیوود اجرا می‌کرد به ثمر بنشاند، اما در فیلم برداری ونکوور هم، چیز خوب زیاد پیدا می‌شود. بهترین لحظه، سکانسی است که او توسط چند شخصیت شرور تعقیب می‌شود و بدون هیچ طناب، محافظ و با کمی خوش شانسی بین دو ساختمان 28 فوتی می‌پرد.

 


۹- (Who Am I? (1997 – سر خوردن از آسمان خراش


جکی چان

?Who Am I در زمزه بهترین فیلم‌های جکی قرار نمی‌گیرد و مشخص بود که این بازیگر در 43 سالگی از لحاظ آمادگی بدنی افت کرده است. اما در یک سکانس چان نشان می‌دهد هنوز هم از پس خطرهای هیجان انگیز بر می‌آید. جکی که طبق معمول توسط آدم بدها تعقیب می‌شود، از شیشه ساختمان  معروف ویلمسرف واقع در روتردام سر می‌خورد. او از 21 طبقه به پایین حرکت می‌کند و در حین افزایش سرعت جای پا و سرش را تغییر می‌دهد. به علاوه با توجه به زوایای مختلف دوربین به جرأت می‌توان گفت که او این کار را بیش از یک بار انجام داده است.

 


۸- (Winners and Sinners (1983 – اسکیت در بین ترافیک


جکی چان

جکی در Winners and Sinners با دو ستاره دیگر یعنی سامو هانگ و ین بیاو برای ساخت یک اکشن کمدی بامزه دیگر هم‌بازی شد. با بازیگران بیشتر و ضرباهنگی پایین‌تر فضای کافی برای بدلکاری‌های دیوانه‌وار وجود نداشت، اما سکانسی وجود دارد که جکی با یک جفت اسکیت بین ماشین‌ها و ترافیک سنگین لایی می‌کشد و در آخر از زیر یک کامیون بزرگ عبور می‌کند.

 


۷- (Police Story (1985 – آویزان شدن از اتوبوس


جکی چان

Police Story به بسیاری از طرفداران گوشزد کرد که چان برای تفریح ما تا چقدر خودش را به آب و آتش می‌زند. فیلم پر شده از سکانس‌های دیوانه‌وار و در یکی از بهترین صحنه‌ها چان از یک اتوبوس پرسرعت تنها به وسیله چتر آویزان شده است. این تنها جای هیجان انگیز این سکانس نیست، در ادامه دو شخصیت منفی که در طبقه بالای اتوبوس ایستاده‌اند با توقف ناگهانی ماشین از پنجره به بیرون پرتاب می‌شوند. هر دو قرار بود به ماشین‌های پارک شده برخورد کنند، اما گویا از شتاب کافی برخوردار نبودند و در نتیجه با شدت زمین می‌خورند، البته جکی روانی از همان سکانس برای فیلم استفاده کرد.

 


۶- (Drunken Master 2 (1994 – خزیدن در زغال داغ


جکی چان

در سال 1994 جکی چان به فیلمی بازگشت که در شهرتش تأثیر زیادی داشت و یک دنباله شگفت انگیز از فیلم رزمی Drunken Master سال 78 به بینندگان ارائه داد. فیلم به اندازه قسمت اول زیبا بود و چند تا از بهترین سکانس‌های مبارزه‌ای در تاریخ کارهایش را شامل می‌شد. یکی از خیره کننده‌ترین صحنه‌ها در آخر فیلم و زمانی است که قهرمان داستان از پشت روی زغال‌های قرمز و سوزان می‌افتد. در عین حال که آتش در اطراف جکی زبانه می‌کشد، او با دست خالی در چاله آتشین می‌خزد.

 


۵- (Armour of God (1987 – پرش از دیوار


جکی چان

این ماجراجویی کمدی و مفرح یکی از معروف‌ترین بدلکاری‌های جکی را در خود جای داده که حتی نزدیک بود او را به کشتن دهد. در سکانس اولیه فیلم شخصیت جوینده گنجی که چان نقشش را بازی می‌کند، در تلاش برای فرار از بومی‌های عصبانی است. بدلکاری از این قرار بود که جکی باید از دیوار قلعه به روی یک درخت بپرد، اما در عین این که اولین برداشت عالی و بدون نقص از آب در آمد، او اصرار داشت که باید این سکانس را دوباره بگیرند، تا همین حرکت را سریع‌تر انجام دهد. اما این بار اوضاع چندان بر وقف مراد نبود؛ شاخه درخت شکست و جکی از فاصله 5 متری به زمین برخورد کرد، جمجمه‌اش با برخورد به یک تخته سنگ شکست و پس از این که به وسیله اورژانس هوایی به بیمارستان منتقل شد، تحت جراحی اضطراری یک قطعه از استخوان را از مغزش برداشتند. چان که در جمجمه‌اش پلاتین قرار گرفت از رو نرفت و صحنه‌هایی از حادثه و اوضاع اسفناک بیمارستانش را در بخش پایانی فیلم قرار داد.

 


۴- (Police Story 3: Supercop (1993 – آویزان شدن از هلیکوپتر


جکی چان

سری Police Story طی چندین سال ادامه داشت، اما از نظر بدلکاری در سال 1993 و سومین فیلم به اوجش رسید. این فیلم که پای میشل یئو را به نقش‌های بزرگ باز کرد با یک سکانس فوق‌العاده خطرناک پایان می‌یابد. جکی چان از یک نردبان طنابی آویزان شده و کم‌کم از آن بالا می‌رود، الحق که Supercop اسم برازنده‌ای برای فیلم است.

 


۳- (Police Story 2 (1988 – پرش از اتوبوس


جکی چان

جکی که کلاً عادت به روش‌های ساده و آسان (آدمیزادی) ندارد، در دنباله فیلم کلاسیک Police Story از سقف یک اتوبوس در حال حرکت برای ورود به ساختمان استفاده می‌کند. ابتدا از سقف یک اتوبوس به دیگری می‌پرد. سپس هنگامی که سرعت ماشین زیاد می‌شود، جکی غلت می‌خورد و قبل از این که بپرد و خودش را از روی اتوبوس به پنجره بزرگ شیشه‌ای پرتاب کند، زیر چندین بیلبورد شیرجه می‌زند. اما چان بعد‌ها اعلام کرد که در واقع پنجره اشتباهی بوده: «متأسفانه، من پنجره اشتباهی را به عنوان هدفم انتخاب کردم و به جای این که به شیشه قلابی برخورد کنم به یک پنجره واقعی فرو رفتم و پدر خودم را در آوردم.»

 


۲- (Project A (1983 – سقوط از برج ساعت


جکی چان

در سکانسی از این فیلم که یکی از بهترین و دوست داشتنی‌ترین کارهای جکی چان است او با یک مشت دزد نابکار رو در رو می‌شود و کلی اکشن دیوانه‌وار را نمایش می‌دهد، اما در عین حال که تعقیب و گریز با دوچرخه یکی از شناخته شده‌ترین صحنه‌های فیلم است، بدلکاری در برج ساعت دیوانه‌وارترین‌شان محسوب می‌شود. چان در حین سقوط از ساعت با کلی مانع و سایه بان برخورد می‌کند. فیلم برداری این سکانس چندین بار تکرار شد و جکی دو تا از آن‌ها را انتخاب کرد، شما یک بار سقوطش را می‌بینید، سپس دوباره از یک زاویه دیگر افتادنش و کوبیده شدنش به زمین را شاهد هستید. چان تنها برای این که ثابت کند خودش این کار را انجام داده، بدون هیچ کاتی با لنگیدن پایش یک شوخی بامزه دیگر می‌‎سازد.

 


۱- (Police Story (1985 – سر خردن از میله


جکی چان

اولین Police Story بهترین سکانسش را در آخر فیلم رو می‌کند و طبق معمول همیشه، جکی این فرصت را به ما می‌دهد تا آن را چندین بار از زوایای مختلف نظاره‌گر باشیم. در سکانس نهایی که در یک مرکز خرید جریان دارد، جکی با استفاده از میله‌ای بزرگ که کل ارتفاع فروشگاه را پوشش داده به پایین سر می‌خورد. در مسیر پر پیچش به پایین همه چراغ‌های کوچکی که سرتاسر میله را پوشانده‌اند، خرد می‌شوند. چان بدون هیچ کاتی، یک شیشه تیز را بر می‌دارد به سمت شخصیت منفی داستان حمله‌ور می‌شود تا او را دستگیر کند. مرد هم که از دیوانگی جکی چان شوکه شده بود، مقاومت چندانی از خود نشان نمی‌دهد.

به نظر شما دیوانه‌وارترین سکانس در فیلم‌های جکی چان کدام است؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید.

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
Amir
.
09 تیر 1402، 03:14
پاسخ
0
0
همشون جالب هستم اسطوره به تمام معنا ست این مرد.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402