13 نفر از تاثیرگذارترین رهبران دنیای کسب و کار را بشناسید

رهبران کسب و کار
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

رهبران بزرگ توانایی انگیزه بخشیدن به کارکنان‌ را دارند، کمک می‌کنند تا دیگران به چشم‌اندازهای روشن کمپانی ایمان بیاورند و مسیر نوآوری سازمان را هدایت می‌کنند. در ادامه با 13 رهبر تأثیر گذار دنیای کسب و کار آشنا می‌شویم.

درست مثل امپراطوری‌ها، کمپانی‌ها هم می‌آیند و می‌روند. با این وجود برخی از آن‌ها برای نسل‌ها پا برجا می‌مانند چنانکه رهبری عالی آن‌ها، مانند یک راز است. رهبران بزرگ توانایی انگیزه بخشیدن به کارکنان‌شان را دارند، کمک می‌کنند تا دیگران به چشم‌اندازهای روشن کمپانی ایمان بیاورند و مسیر نوآوری سازمان را هدایت می‌کنند. اینکه رهبرانی بزرگ سکان‌دار کشتی یک کمپانی شوند چیزی است که سرمایه‌داران، مصرف‌کنندگان و کارکنان هر کمپانی خواهان آن هستند. در ادامه با 13 رهبر تأثیر گذار دنیای کسب و کار آشنا می‌شویم که در حال ایجاد تغییراتی در جهت بهبود دنیای ما هستند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

13 رهبر تاثیر گذار دنیای کسب و کار


تیم کوک


تیم کوک

تیم کوک مدیر عامل اجرایی و عضو هیئت مدیره گران‌ترین کمپانی جهان یعنی شرکت اپل است. مجله تایم در آوریل ۲۰۱۲ تیم کوک را به عنوان یکی از ۱۰۰ انسان تأثیرگذار در دنیا معرفی کرد. از تیم کوک به عنوان نابغه پس از استیو جابز یاد می‌شود. پس از مرگ بنیان‌گذار اپل، در سال 2011، او رهبری این کمپانی را به عهده گرفت. او پس از مرگ جابز تغییرات اپل را به خوبی رهبری کرد، خطوط تولید جدید را گسترش داد و فروشگاه‌های خرده‌فروشی اپل را در چین راه‌اندازی کرد. طبق نظرسنجی انجام شده توسط گلس‌دور، کوک با کسب امتیاز ۹۷ درصد، محبوب‌ترین مدیر جهان در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. او هم‌چنین در برابر درخواست‌های اف بی آی مبنی بر ایجاد دسترسی در پشتی به شکل علنی مقاومت کرد و هنوز هم برای حفظ حریم خصوصی کاربران مبارزه می‌کند.

 


وارن بافت


Warren Buffett / وارن بافت

وارن بافت کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌گذار و نیکوکار آمریکایی است که به‌عنوان موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم شناخته می‌شود. او هم‌اکنون به‌عنوان مدیر عامل اجرایی و رئیس هیئت مدیره شرکت برکشایر هاتاوی فعالیت می‌کند. وارن بافت در سال ۲۰۰۸ به‌ عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی شد. در سال ۲۰۱۷ سومین میلیاردر جهان معرفی شد. برخی به او «جادوگر اوماها» (اوماها زادگاه او است) می‌گویند و به عنوان ثروتمندترین فرد جهان در گوشه و کنار از او نام می‌برند. او متعهد شده است تا 99 درصد از ثروتش پس از مرگ صرف امور خیریه شود.

 


باب ایگر


رابرت ایگر

باب ایگر تاجر آمریکایی و رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت والت دیزنی و عضو هیئت مدیره شرکت اپل است. در طول مدیریت او دیزنی توانسته است تا کمپانی‌های دیگری هم‌چون مارول، پیکسار و اخیرا لوکاس فیلمز را از آن خود کند. رهبری او هم‌چنین باعث ایجاد شعبه‌هایی از پارک شخصیت‌های دیزنی در شانگهای و هنگ کنگ شد.

 


رید هستینگز


رید هستینگز

رید هستینگز کارآفرین، نیکوکار و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است که در سال ۱۹۹۷ شرکت نتفلیکس را تاسیس نمود. وی در حال حاضر به‌عنوان مدیر عامل اجرایی نتفلیکس فعالیت می‌کند و همچنین عضو هیئت مدیره شرکت فیسبوک نیز هست. نتفلیکس کار خود را به عنوان  یک سرویس اشتراک با شعار «بدون مهلت» و «بدون جریمه تأخیر» آغاز کرد که خیلی زود به یک جریان آنلاین تبدیل شد و پایه‌های دنیای سرگرمی‌های دیجیتال را تکان داد. این شرکت جهانی، رسانه‌ای سیال و تولیدکننده مجموعه‌های تلویزیونی است که تا آغاز سال ۲۰۱۶ بیش از ۷۵ میلیون مشترک دارد و هم‌اکنون در ۱۹۰ کشور دنیا خدماتش را ارائه می‌دهد. نتفلیکس اولین سریال خود، خانه پوشالی را در سال ۲۰۱۳ ارائه کرد و هم‌اکنون صدها ساعت برنامه تولید می‌کند. هستینگز بارها از موقعیتش در هیئیت مدیره، برای امور آموزشی و تحصیلی در ایالت کالیفرنیا و مدارس خصوصی برای ایجاد اصلاحات و تغییرات مثبت بهره برده است.

 


مری بارا


مری بارا

مری بارا کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است که در حال حاضر به‌عنوان مدیر عامل اجرایی شرکت جنرال موتورز فعالیت می‌نماید.  پیش از این تا سال 2014 او به عنوان معاون اجرایی توسعه محصول جهانی، خرید و زنجیره تامین در GM خدمت کرده است. بارا نخستین زنی می‌باشد که به ریاست یکی از خودروسازان اصلی منصوب شده‌ است. بارا از ۱۸ سالگی به جنرال موتورز پیوست. وی در سال ۲۰۱۷ از سوی مجله فوربز در فهرست قدرتمندترین های جهان، در رتبه ۶۲ قرار گرفت. او در حال حاضر، برای حضور در بازار خودروهای برقی در حال مبارزه است. در سال 2016، او مدل الکتریکی شورلت بولت را با باتری که بیشتر از باتری تسلا دوام داشت روانه بازار کرد. در اواخر 2017، با احترام زیاد توسط باب ایگر به عنوان یکی از مدیران دیزنی انتخاب شد.

 


ما هواتنگ


ما هواتنگ

ما هوا تنگ کارآفرین، سرمایه‌دار و مدیر ارشد اجرایی هنگ کنگی-چینی است که در سال ۱۹۹۸ شرکت تنسنت را تاسیس نمود. وی در حال حاضر به‌عنوان مدیر عامل اجرایی و رییس هیئت مدیره تنسنت فعالیت می‌کند که یکی از بزرگترین شرکتهای اینترنتی در چین است. ما هواتنگ در ماه مارس ۲۰۱۴ با دارایی خالص ۱۴٫۴ میلیارد دلار، از سوی مجله فوربز به‌عنوان دومین فرد ثروتمند چین شناخته شد. وی هم‌اکنون در رتبه ۷۷ از فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد. او تا به حال دوبار در فهرست تأثیر‌گزارترین اشخاص مجله تایمز در سال‌های 2007 و 2014 آمده است. ما هواتنگ به خاطر سبک زندگی مخفی خود زبانزد شده است اما دارای قدرت قابل توجهی هم در داخل و هم در خارج از کشور چین است.

 


ریشما ساجانی


ریشما ساجانی

ریشما ساجانی یکی از موسسین دختران کد نویس (Girls Who Code) است. این موسسه غیر انتفاعی با هدف کمک به آموزش برنامه نویسی تولید شده است و سعی می کند که این شکاف جنسیتی که در برنامه نویسی وجود دارد را آشکار سازد. ساجانی وظیفه اداره امور دفتری را بر عهده دارد و همچنین وظیفه استخدام دخترانی که به خوبی شناخته شده اند را برای موسسه بر عهده دارد. برای مثال، سوپر مدل معروف، کارلی کلوز از جمله این افراد است. او یک وکیل و سیاست‌مدار آمریکایی است. کمپانی او در حال حاضر در 42 پایگاه در ایالات آمریکا دارد و بیش از 10000 دختر در آن کار می‌کنند.


جک ما


جک ما

جک ما کارآفرین، صنعت‌گر و مدیر ارشد اجرایی چینی است که در سال ۱۹۹۹ گروه علی‌ بابا را تأسیس نمود. وی در حال حاضر به‌عنوان مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره گروه علی‌ بابا فعالیت می‌نماید. جک ما در ماه مارس ۲۰۱۴ با دارایی خالص ۱۰٫۸ میلیارد دلار در رتبه ششم از فهرست ثروتمندترین افراد چین قرار گرفت. وی هم‌اکنون در رتبه ۲۰ از فهرست ثروتمندترین افراد جهان مجله فوربز قرار دارد. جک ما، اولین کارآفرین از کشور چین بود که تصویرش پشت مجله فوربز نقش بست. پیش از اینکه در موسسه Hangzhou Teaches پذیرفته شود، سه بار در از طرف دانشگاه‌ها رد شد. او پس از فارغ‌التحصیلی برای 30 فرصت شغلی درخواست فرستاد و همگی آن‌ها بی‌نتیجه ماند. جک ما در اولین سفر خود به آمریکا، با اینترنت آشنا شد و هنگام بازگشت به چین یک وبسایت کوچک برای چین و محصولات چینی درست کرد. این اولین گام بود برای ساخت یک کمپانی که رکورددار عرضه‌ اولیه سهام یا IPO در تاریخ است. آی پی او، اولین عرضه و فروش سهام یک شرکت به‌صورت عمومی است.

 


یان کوم


یان کوم

یان کوم مهندس کامپیوتر و کارآفرین اینترنتی اصالتا اوکراینی است. وی مدیر عامل اجرایی و یکی از مؤسسین (به همراه براین اکتن) واتس‌اپ است. یان کوم در اوکراین به دنیا آمد ولی وقتی 16 سال داشت به آمریکا مهاجرت کرد. او خیلی زود متوجه شور وافرش به برنامه‌نویسی شد و در دانشگاه San José State نام نویسی کرد. پس از دوره‌ای کوتاه در SJSU و کارکردن به عنوان آزمایشگر امنیت در یاهو، او «واتس اپ» را آغاز کرد. واتس آپ خیلی زود تبدیل به یکی از سریع‌ترین اپلیکیشن‌های دانلود در اپ استور شد و یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌ها در بازار بین‌المللی شد که در فوریه ۲۰۱۴ به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار از سوی فیس‌بوک خریداری شد. او در سال ۲۰۱۴ با رتبهٔ ۶۲ و با ثروت تخمینی بیش از هفت و نیم میلیارد دلار وارد فهرست ۴۰۰ ثروتمندترین آمریکاییان فوربز شد. او عالی رتبه‌ترین تازه‌وارد فهرست در آن سال بود.


بیل گیتس


بیل گیتس

بیل گیتس کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌دار، نیکوکار و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است که در سال ۱۹۷۵ با مشارکت پل آلن شرکت مایکروسافت را تأسیس نمود. وی تا مارس ۲۰۱۷ با دارایی خالص ۸۶ میلیارد دلار، به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته می‌شد، ولی در تاریخ ۶ مارس ۲۰۱۸، جف بزوس مدیرعامل و مؤسس شرکت آمازون، با ۱۱۲ میلیارد دلار دارایی ثبت‌ شده از وی پیشی گرفت و به عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته شد. بیل گیتس، در گذشت سال‌ها کم کم از مایکروسافت فاصله گرفته و وارد فعالیت‌های بشردوستانه شده است. بنیاد او به نام Bill and Melinda Gates Foundation، برای تصفیه آب و فاضلاب در کنار کارهای دیگر فعالیت می‌کند، این فعالیت عمدتا برای کشورهای جهان سوم انجام می‌شود. مثل وارن بافت ، گیتس هم قول داده است که بخش اصلی ثروتش پس از مرگ صرف امور خیریه شود.

 


ایلان ماسک


ایلان ماسک
ایلان ماسک مهندس، مخترع و شخص نامی تجارت در صنایع پیشرفته آمریکایی است. او بنیانگذار شرکت‌هایی همچون تسلا موتورز، پی‌پال ( PayPal) (که اکنون به ای‌بی تعلق دارد) و اسپیس‌ایکس ( SpaceX) است. او هم‌اکنون مدیرعامل و مدیر فنی در اسپیس ایکس و مدیرعامل و طراح محصول در تسلا موتورز است. ماسک همچنین در حال توسعهٔ یک سیستم حمل و نقل با سرعت بالاست که تحت عنوان هایپرلوپ (Hyperloop) شناخته شده‌است. ایلان ماسک روی پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که پتانسیل تغییر دنیای اطرافمان را دارند. او نه تنها یک کارآفرین، بلکه یک مخترع، نوآور و مهندس است. ایلان ماسک شخصاً در طراحی خودروهای برقی و سفینه‌های فضایی شرکت می‌کند. چشم انداز و اشتیاق او برای از میان برداشتن محدودیت‌های فن آوری و مصرف کنندگان، منجر به افزایش قرار گرفتن در معرض موضوعات داغی مثل انرژی خورشیدی، حمل و نقل با سرعت بالا و هوش مصنوعی شد.

 


شریل سندبرگ


شریل سندبرگ

شریل سندبرگ مدیر حوزه فناوری، کنشگر و نویسنده آمریکایی است. وی مدیر ارشد عملیات فیسبوک است. او در ژوئن ۲۰۱۲ برای عضویت در هیئت مدیره فیسبوک انتخاب شد تا نخستین زن در این مقام باشد. قبل از پیوستنش به فیسبوک، نایب رئیس بخش عملیات و فروش برخط جهانی گوگل بود و در راه‌اندازی بنیاد گوگل، شاخه انسان‌دوستانهٔ این شرکت نیز نقش داشت. سندبرگ قبل از حضور در گوگل، رئیس ستاد وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا بود. او در سال ۲۰۱۲ در فهرست تایم ۱۰۰، در فهرست سالانه ۱۰۰ نفر تأثیرگذار در سطح جهانی به انتخاب مجله تایم، قرار گرفت. با در نظر گرفتن سهامی که او از فیسبوک و شرکت‌های دیگر دارد، میزان ارزش اموال او در ژوئن ۲۰۱۵ بیش از ۱ میلیارد دلار برآورد شده‌است. او یکی از تأثیرگزارترین هواداران زنان در دنیای کسب و کار محسوب می‌شود. او توانست تا به شکلی موفقیت‌آمیز کار دولتی‌اش در وزارت خزانه‌داری را به کار برای به گوگل و فیسبوک تبدیل کند.

 


جف وینر


جف وینر

جف وینر کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است که هم‌اکنون بعنوان مدیر عامل شرکت لینکدین فعالیت می‌کند. با اینکه لینکدین در سال 2002 پایه‌گذاری شد ولی با رهبری وینر IPO خود را کامل کرد و به یکی از پرطرفدارترین پلتفرم‌های رسانه مجازی در جهان تبدیل شد. وینر به شدت در عرصه فعالیت‌های غیر انتفاعی فعال است و در هیئیت مدیره سازمان‌هایی هم‌چون Directors of org و «نه به مالاریا» (Malaria No More) هم حضور دارد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402