11 ویژگی شخصیتی مشترک در رهبران موفق

Powerful Leaders
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

رهبران موفق رویاپردازان الهام بخشی هستند که باید فرصت‌های مناسب را به چنگ آورده و کارمندان را برای تحقق اهداف سازمان به صف کنند. در این مطلب به معرفی ویژگی‌های این رهبران می‌پردازیم.

مسئولیت رهبران موفق و آینده نگر، هدایت برند و نام تجاری در فراز و نشیب‌ها است. آن‌ها باید بدانند که چه زمانی فرصت‌ها را بربایند و چطور کارمندان را به صف کنند تا با سخت کوشی اهداف شرکت را محقق سازند. رهبران موثر و نافذ از عنوان و لقب «مدیر» یا «رئیس» فراتر می روند. آن ها راهی برای ادغام درست کاریزما، اشتیاق و اعتمادبنفس یافته اند که اندکی خوش شانسی و وقت شناسی هم چاشنی کار می‌کنند.

بنظر می رسد که برخی افراد ذاتا و خدادادی این مهارت ها را دارند، اما حقیقت این است که بیشتر ویژگی های رهبری یادگرفتنی و آموختنی هستند که به مرور زمان و تکرار تقویت می شوند. در ادامه 11 خصیصه یک رهبر موفق و قدرتمند را آورده‌ایم که به کمک آن‌ها جاده موفقیت برایتان هموار می‌شود.

فهرست:

11 ویژگی شخصیتی مشترک در رهبران موفق

۱. خود مدیریتی

مدیریت بر خود

اگر از پس مدیریت خودتان برنیایید محال است که بتوانید بقیه را بدرستی مدیریت کنید. خودمدیریتی یعنی توانایی در اولویت قراردادن اهداف و پذیرفتن مسئولیت تحقق آن اهداف. بعنوان یک رهبر کارآمد باید بتوانید زمان، توجه و احساسات تان را تنظیم کنید درعین حال که از نقاط قوت، ضعف، و تعصب بیجا در خود آگاه باشید.

رهبران استثنایی در مقابله با استرس و برقراری تعادل میان زندگی شخصی و حرفه ای شان (زندگی کاری) مهارت بالایی دارند. اما اهمیت مهربانی و دلسوزی را از یاد نبرید؛ سعی کنید که به بهترین نحو ممکن با مردم و در جامعه رفتار کنید. خودداری را فراموش نکنید و نظم را سرلوحه امور قرار دهید. از محافظه کاری شدید یا عدم انعطاف پذیری و سخت گیری پرهیز کنید.

 

۲. عملکرد مبتنی بر استراتژی

استراتژی

رهبران امروزی رویکرد روشنفکرانه با تفکر آینده نگرانه نیاز دارند. براساس گزارش «رهبری امروز: قابلیت های حیاتی برای یک دنیای پیچیده» که انتشارات کسب و کار دانشگاه هاروارد (Harvard) منتشر کرده است:

رهبران باید همیشه آمادگی داشته باشند تا برای بدست آوردن فرصت های تازه یا حل چالش های پیش بینی نشده استراتژی های شان را تغییر و تطبیق دهند.

تفکر استراتژیک فرایند مستمری است که شامل ارزیابی محیط کسب و کارتان نیز می گردد. با انجام موارد زیر می توانید تفکر استراتژیک را پرورش دهید:

  • نسبت به شرکت و محیط کسب و کار بزرگتر پیرامونی تان توجه نشان دهید
  • تفکر انعطاف پذیر داشته باشید و ایده ها و راهکارهای تازه را امتحان کنید
  • روی آینده متمرکز شوید و به شرایط کاری شرکت تان بیندیشید
  • چشم انداز مثبتی نسبت به آینده داشته باشید

 

۳. برقراری ارتباط صحیح و شایسته با دیگران

برقراری ارتباط مؤثر

رهبران قدرتمند زمان مناسب برای سخن گفتن و سکوت کردن را می دانند. آن ها بدرستی و بخوبی با سایرین ارتباط برقرار می کنند و این توانایی را داشته که درباره همه چیز از اهداف سازمانی گرفته تا وظایف تک تک افراد مختصر و مفید توضیح دهند. اگر اطرافیان انتظارات شما را درک نکنند یا ندانند که چه توقعی از آن ها دارید، کارآمد نخواهند بود. بنابراین هرچه صریح تر و ریزتر شوید بهتر است.

باید بتوانید در هر سطحی ارتباط برقرار کنید: ارتباط یک به یک و نفر به نفر، ارتباط با سازمان و با کل کارکنان و همچنین ارتباط از طریق تلفن، ایمیل و رسانه های اجتماعی. ارتباطات براساس گردش مستمر تبادل ایده ها و اطلاعات کلامی و غیر کلامی (زبانی و غیرزبانی) صورت می گیرد پس سعی کنید به افراد نزدیک شوید و افراد از سطوح مختلف را به کار بگیرید.

 

۴. مسئولیت پذیری و پاسخگویی

مسولیت پذیری

مدیران موفق می دانند که چطور بدون اعمال قدرت یا استیلا بر کارکنان بدرستی از قدرت و اختیارات‌شان استفاده کنند. مدیران کارآمد خود را پاسخگو می دانند و مسئولیت اشتباهات شخصی شان را می پذیرند و همین انتظار را نیز از سایرین دارند. آن ها روال محرزشده ای را بکار می گیرند و تصمیمات کارآمد و موثر اتخاذ می کنند.

آن ها اهمیت حمایت و تشویق فردی را می دانند و در عین حال ساختارهای سازمانی و لزوم و ضرورت رعایت قوانین و سیاست ها را نیز درک می کنند. آن ها این توانایی را داشته که بین دیدگاه های مختلف تعادل و توازن برقرار کنند و در زمان مقتضی اقدام شایسته بعمل آورند.

 

۵. تعیین اهداف مشخص و اصرار و پافشاری بر تحقق اهداف

هدف گذاری

یک روش کمتر مهیج برای کسب کاریزما این است: تعیین اهداف مشخص و مصمم شدن برای تحقق آن اهداف که تمام این ها با اعتمادبنفس خدشه ناپذیر میسر می گردد. اگر اشتیاق و هیجان خود را در فضا منتشر کنید و واقعا نسبت به کاری که انجام می دهید هیجان زده باشید، مردم طبیعتا بسمت شما جلب می شوند.

بخاطر داشته باشید که نوشتن اهداف و روی کاغذ آوردن شان کلید موفقیت شما و شرکت تان محسوب می گردد. اما تحقق اهداف زمان بر است. اگر شما تسلیم و بی خیال اهداف تان شوید، تمام اطرفیان نیز به تبعیت از شما این کار را خواهند کرد. برای رهبر موفق شدن باید خستگی ناپذیر و مصرانه به جلو بروید حتی وقتی که سایرین خسته می شوند و دست از کار می کشند.

۶. آینده نگر بودن

آینده نگری

رهبران استثنایی توانایی آینده نگری و تعیین اهداف صریح و عینی بنفع سازمان را دارند. آن ها مطمئن و دلگرم کننده و خوش بین هستند که اشتیاق و جدیت را به اطرافیان شان تزریق می کنند.

رویاپرداز بودن بمنزله مدیریت تغییر و ایجاد تعادلی بین ثبات و رشد است.باید بدون آنکه توجه تان از اهداف اصلی پرت شود رویکردهای جدید را بکار بگیرید.

رویاپرداز و آینده نگر بودن یعنی درک این نکته که پیرامون تان مدام در حال تغییر مستمر است، در نتیجه چیزی که یکبار در گذشته جواب داده شاید لزوما در شرایط حال بکار نیاید. برای اجرای استراتژی های جدید، سازگاری و سرعت عمل را تمرین کنید؛ اجازه دهید که مدل کسب و کارتان بمرور زمان رشد کند و تکامل یابد.

 

۷. مدیریت پیچیدگی

مدیریت پیچیدگی

رهبران باید توانایی حل مسئله داشته باشند و بتوانند در شرایط بشدت متغیر تصمیم گیری کنند. یادگیری رهبری کردن در یک محیط پیچیده مهارت حیاتی برای رهبران بشمار می آید. حتی پیش از آنکه اطلاعات قطعی و مشخصی در دسترس باشند، رهبران کارآمد باید پیچیدگی شرایط را ارزیابی و اقدام و راهکار درست را انتخاب کنند.

براساس گزارش هاروارد مدیریت پیچیدگی یعنی بررسی محیط با هدف یافتن روندهای ظریف و نشانه های تغییر مختل کننده، و بکارگیری روش هایی که امکان پاسخ و واکنش سریع را برای سازمان بدنبال دارند.

 

۸. پرورش خلاقیت و نوآوری

خلاقیت و نواوری

رهبران باید شجاعت ریسک پذیری و ترغیب و تشویق به خلاقیت داشته باشند. این کار موجب تقویت و پرورش نوآوری می شود که سازمان را از فرازونشیب چشم انداز کسب و کار متغیر به مقاصد جدید رهنمون می سازد.

مولفه کلیدی در اینجا دنبال کردن اهداف تان است، ضمن اینکه در مسیر دنبال کردن اهداف انعطاف پذیری و روشنفکری (تفکر باز و آزاد) نباید نادیده گرفته شوند. اطرافیان تان را تشویق کنید تا از طریق تعاطی افکار (یا توفان فکری) و نمونه سازی حداقل 15 درصد زمان شان را صرف بررسی ایده های تازه کنند.

 

۹. تشکیل تیم و اشاعه کار تیمی

ساخت تیم

رهبری موفق برپایه اطرافیان تان بنا نهاده می شود. تشکیل تیم (تیم سازی) لازمه هدایت و رهبری گروه متنوع و منحصربفردی از افراد با خصوصیات، شخصیت، انگیزه ها و مهارت های متمایز محسوب می شود.

تیم های قدرتمند و کار تیمی (کار گروهی) مولفه اصلی و محوری دستیابی به اهداف متعددی از جمله پرورش نوآوری، ارتباط مناسب و تحقق اهداف سازمان هستند. اگر تیم درستی را استخدام کنید قدرت و نیروی متوقف نشدنی بوجود خواهید آورد که موفقیت را برای سازمان تان به ارمغان خواهد آورد.

 

۱۰. ایجاد روابط ماندگار

روابط ماندگار

رهبران مجاب کننده صرفا کارشان الهام بخشیدن به دیگران نیست؛ آن ها می دانند که چطور کارکتان شان را ترغیب و تشویق کنند که از صمیم قلب و یکدلانه برای تحقق اهداف شرکت شان تلاش و تقلا کنند. کارکنانی که احساس ارزشمندی دارند و مورد قدردانی قرار می گیرند؛ آن هایی که احساس می کنند بود و نبودشان در سازمان تاثیر گذار است، انگیزه و انرژی چندصد برابر می گیرند تا برای موفقیت سازمان شان بیشتر تلاش کنند.

رهبران برجسته واقفند که باید نه فقط به نفع شغلی خود که بنفع سازمان در برقراری ارتباط کارآمد باشند. رهبران با تشکیل شبکه ای گسترده و متنوع از افراد روابط تاثیرگذاری با مشتریان، مراجعین، شرکا و حتی رقبا برقرار می کنند.

 

۱۱. یادگیری چالاکی

چالاکی

رهبران موفق و بزرگ می دانند که قدرت رهبری شان براساس توانایی شان در سازگاری با شرایط بشدت متغیر و یافتن زمان و نحوه مناسب ربودن فرصت ها در میان چشم اندازی متغیر بنا نهاده می شود.

کنجکاوی سیرنشدنی، میل شما به یادگیری و رشد مداوم را تقویت می کند. یادگیری چالاکی منوط به توسعه مهارت های تفکر انتقادی، پذیرش عدم قطعیت، داشتن هوش اجتماعی و عاطفی (هیجانی) و داشتن انگیزه و عزم جزم برای پیش رفتن می شود.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402