بررسی تبلت مایکروسافت سرفیس گو

سرفیس پرو سرفیس گو / surface go surface pro
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

آخرین مدل تبلت‌ های سرفیس گو مایکروسافت، با داشتن قیمتی در حدود 400 دلار، دوشادوش با آیپد اپل رقابت می‌کند. در ادامه به بررسی این محصول جدید شرکت مایکروسافت می‌پردازیم.

 

هنگام شنیدن نام تبلت‌های سرفیس گو مایکروسافت یاد چه چیز‌هایی می‌افتید؟ نوآوری، انعطاف، ظاهر شیک و زیبا؟ همه این‌ها درست هستند اما یک مورد را کمتر کسی توجه می‌کند و آن، مقرون به صرفه بودن است. شما می‌توانید با پرداخت 700 دلار یک مدل پایین تبلت سرفیس پرو بخرید. پرداخت این مبلغ برای یک تبلت سرفیس گو که باید قلم آن را هم جداگانه بخرید می‌تواند کمی سخت باشد. اما نظرتان در مورد یک تبلت سرفیس به همراه کیبورد و قلم با قیمت 600 دلار چیست؟ تبلت چندکاره سرفیس با داشتن کف قیمتی 400 دلار می‌تواند نظر عده زیادی از کسانی که قصد خرید یک کامپیوتر شخصی دارند را به خود جلب کند. این یعنی تبلت‌های سرفیس منتظر یک فروش بسیار چشمگیر هستند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

ابتدا نگاهی به آیپد بیندازیم

با توجه به مدل‌های اخیر آیپد، اپل بیشتر سعی کرده محصولات خود را دستگاه‌های سازگار نشان دهد تا دستگاه‌هایی با موفقیت‌های پرشمار. آیپد پرو، اکنون به عنوان جایگزین‌ به‌حق کامپیوتر‌های شخصی شناخته می‌شود و حتی آیپد‌های مدل پایین نیز از قلم اپل پشتیبانی می‌کنند. مهندسان اپل در کوپرتینو، سعی دارند نشان دهند که آیپد چیزی بیشتر از یک اسباب‌بازی ساده است.

اما مایکروسافت با مشکلات دیگری دست و پنجه نرم می‌کند. تبلت سرفیس به خاطر کارایی و شهرتش فروش خوبی دارد. اما مشکل ما با سرفیس پرو است. این تبلت بسیار بزرگ و گران و بدتر از همه تک‌کاره است. اما مدل‌های سرفیس گو آماده‌اند که تغییر ایجاد کنند. این تبلت‌ها، ظاهری زیبا و شیک دارند و خرید آ‌ن‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه است. سرفیس گو، شانه به شانه آیپد با این محصول رقابت می‌کند. ارزانترین آیپد با حافظه داخلی 32 گیگابایت حدود 330 دلار قیمت دارد، در حالی که قیمت تبلت‌های سرفیس گو با حافظه داخلی 64 گیگابایت از 400 دلار شروع می‌شود.

آیا سرفیس گو می‌تواند به‌طور جدی با اپل رقابت کند؟ اگر این تبلت را بخرید، متوجه می‌شوید که می‌تواند! این تبلت حدود 1.5 پوند از آیپد سنگین‌تر است (منظور ما فقط تبلت است؛ کیبورد این تبلت به صورت جداگانه نیم پوند دیگر وزن دارد.) ضخامت آن هم حدود 1 میلیمتر بیشتر از آیپد است. اما تفاوت‌های گفته شده بسیار کمتر از آن چیزی هستند که حس شوند. هر دو تبلت آن قدر سبک و خوش‌دست هستند که به راحتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

سرفیس پرو سرفیس گو / surface go surface pro

هر دو تبلت سرفیس گو و سرفیس پرو شبیه به هم هستند و در نگاه اول هیچ مزیتی را در سرفیس پرو نمی‌بینید که 200 دلار بیشتر برای آن بپردازید. حتی به نظر می‌رسد که از لحاظ کارایی و نرم‌افزاری هم این دو تبلت شبیه به هم کار می‌کنند. مایکروسافت تصمیم گرفته که تبلت جدیدش را کمی کوچکتر بسازد. با کوچکتر شدن سرفیس گو، این تبلت از نظر ابعاد شباهت بیشتری به آپید پیدا کرده است.

تفاوت زیادی بین طرفداران تبلت سرفیس گو و سرفیس پرو وجود دارد. از لحاظ اندازه، سرفیس پرو صفحه نمایش 12.3 اینچی دارد، اما سرفیس گو یک نمایشگر 10 اینچی با رزولوشن 1800 در 1200 پیکسل و نسبت صفحه نمایش 3:2 دارد. تراکم پیکسلی صفحه نمایش تبلت سرفیس گو، 217 نقطه در اینچ (ppi) است. کوچکتر شدن صفحه نمایش در سرفیس گو، به معنای کوچکتر شدن ابعاد کلی و در نتیجه کمتر شدن وزن این تبلت است. شما هر آنچه از یک تبلت 10 اینچی انتظار دارید، می‌توانید در سرفیس گو ببینید. این تبلت آن‌قدر بزرگ است که هر چیزی را که بخواهید بدون اغراق و دردسر به شما نشان دهد و آن قدر هم کوچک است که استفاده از آن با یک دست در حالی که با دست دیگر خود در حال کار کردن با لمس آن هستید، بسیار آسان باشد.

سرفیس پرو سرفیس گو / surface go surface pro

سرفیس گو تنها یک پورت USB-C دارد که از نظر مشتریان بسیار قابل قبول است. اما سرفیس پرو چنین پورتی ندارد (سرفیس بوک 2 دارد.) تبلت‌های سرفیس گو از کارت خوان‌های میکرو SDXC استفاده می‌کنند. دیگر پورت این تبلت یک جک 3.5 میلی‌متری است. برای شارژ کردن این تبلت هم از همان رابط اختصاصی مایکروسافت یعنی Surface Connect که توسط تمام دستگاه‌های دیگر مایکروسافت هم پشتیبانی می‌شود، می‌توان استفاده کرد. همچنین این تبلت از قابلیت Windows Hello هم پشتیبانی می‌کند که باز کردن قفل صفحه نمایش را با استفاده از اسکن چهره برای ما میسر می‌کند. این یک ویژگی بسیار عالی است که حتی در آیپد نیز مشاهده نمی‌شود.

 

آیا ویندوز برای لمسی شدن آماده است؟

طراحی و ظاهر تبلت سرفیس گو، قطعا شبیه تبلت‌های دیگر است اما این تنها نیمی از ماجرا است. این تبلت از ویندوز 10 به عنوان رابط کاربری استفاده می‌کنند. ویندوز یک سیستم عامل فوق‌العاده است که با اضافه شدن کیبورد و ماوس به آن، چیزی کم نخواهیم داشت.

اما یک جای کار تبلت سرفیس گو می‌لنگد؛ در تست یک ساعت و نیمه که با این تبلت انجام شد، برنامه‌هایی مثل ورد، پاور پوینت و مرورگر اج همگی اجرا شدند، اما اجرای آن‌ها کمی دردسر داشت! گاهی مجبور می‌شوید چند بار روی آیکون این نرم‌افزار‌ها کلیک یا لمس کنیم تا اجرا شوند و شاید حس کنید که برخی از عناصر این رابط کاربری در یک نمایشگر 10 اینچی، کوچک به نظر می‌آیند.

سرفیس پرو سرفیس گو / surface go surface pro

اما این مشکلات، چیز‌هایی نیستند که ما را در کار کردن با ویندوز 10 دلسرد کنند. با استفاده از کیبور این تبلت بدون لمس صفحه نمایشگر هم می‌توانیم کار‌های خود را به راحتی انجام دهیم. اما برتری سیستم عامل iOS اینجا نمایان‌تر می‌شود؛ iOS نمی‌گذارد کاربران اپل در کار کردن با تبلت‌های کوچک و یا دستگاه‌های 27 اینچی، ذره‌ای حس کنند که آیکون‌ها و به طور کلی رابط کاربری از آنچه که باید بزرگتر و یا کوچکتر هستند. سیستم عامل iOS آن‌چنان با دستگاه‌های خود سازگار است که همیشه با سایز آن‌ها توانسته مطابقت پیدا کند و کاربر را راضی نگه دارد.

با این حال ویندوز 10 هم مزایای زیادی دارد. مخصوصا اگر سرفیس پن (Surface Pen) یا قلم این تبلت را نیز با قیمت 100 دلار بخرید. این قلم به صورت مغناطیسی با تبلت ارتباط برقرار می‌کند و نرم‌تر و راحت‌تر از قلم‌های دیگر کار می‌کند. این قلم، حتی با تبلت‌هایی که سایز بسیار کوچک دارند هم به خوبی کار می‌کند. ما حتی می‌توانیم از سرفیس گو به عنوان یک تخته سیاه کوچک استفاده کنیم و هیچ مشکلی در کار کردن با آن نداشته باشیم.

مایکروسافت به تازگی تصمیم گرفته که تبلت‌های سرفیس گو را به ویندوز 10 هوم در حالت S Mode مجهز کند. حالت S Mode یعنی شما تنها باید برنامه‌های مایکروسافت را از فروشگاهش دانلود کنید و نباید از برنامه‌های قدیمی مایکروسافت استفاده کنید. اینجا جایی است که طرفدارن پر و پا قرص ویندوز شاکی می‌شوند؛ چرا که این حالت اصلا خوشایند به نظر نمی‌رسد. هر چند شما می‌توانید در عرض چند ثانیه از حالت S Mode خارج شوید و محدودیت‌های این حالت را کنار بگذاربد.

 

سرفیس گو یک PC است

شایعاتی در مورد مشخصات داخلی تبلت پرو وجود دارد. احتمال می‌دهیم که این تبلت از یک پردازنده کوالکام استفاده کند. همانند پردازنده‌های Always Connected PCs که اخیرا در این تبلت‌ها وجود داشته است. اما باز هم سرفیس گو اینجا بهتر عمل می‌کند. در حقیقت همه چیز این تبلت متعارف و دوست‌داشتنی است. این تبلت توسط پردازنده دو هسته‌ای  اینتل پنتیوم گلد 4415Y پشتیبانی می‌شود. مدل ارزان‌تر این تبلت 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی و مدل گرانتر آن، 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافطه داخلی دارد. مایکروسافت می‌گوید که سرفیس گو در آینده (ولی نه در هنگام عرضه اولیه) از شبکه LTE پشتیبانی خواهد کرد.

شاید داشتن یک پردازنده کوالکام امتیاز خوبی باشد، اما پردازنده‌های اینتل پنتیوم  هیچ مشکلی ندارند. این پردازنده‌ها، هسته محور نیستند اما معماری و عملکرد آن‌ها بسیار شبیه به پردازنده‌های کوالکام است. مطمئننا این پردازنده‌ها در کار کردن با ویندوز 10 به هیچ مشکلی برنمی‌خورند. در طول تست این تبلت هیچ لگ و قفل کردنی مشاهده نشده است و همانند یک کامپیوتر شخصی معقول، می‌توان با تبلت سرفیس گو کار کرد.

سرفیس پرو سرفیس گو / surface go surface pro

با این حال، یک نقطه ضعف عمده در عملکرد این تبلت وجود دارد. سرفیس گو، به اینتل HD Graphics متکی است. با اینکه هر کاری را برای ما انجام می‌دهد و شکایتی نمی‌کند، اما عملکرد گرافیکی فوق‌العاده‌ای از آن نمی‌بینیم. آیپدها در این بخش از سرفیس گو سبقت گرفته و به راحتی و با گرافیک به مراتب بالاتری می‌توانند حتی بازی‌های نسبتا سنگین را نیز اجرا کنند. دست‌های مایکروسافت در این زمینه کاملا بسته است و سرفیس گو حرفی برای گفتن ندارد چرا که هیچ سخت‌افزار گرافیکی ساخته نشده که بتواند با سرفیس گو کار کند و بازی‌‌ها و برنامه‌های گرافیکی سنگین را در کنار هم اجرا کند. اما به نظر ما این ضعف هیچ‌گاه نمی‌تواند تعیین کننده باشد.

البته اگر جانب سرفیس گو را زیاد نگیریم، باتری تبلت سرفیس گو هم آن‌قدر که باید، خوب نیست. این باتری 27 وات ساعتی، حدود 9 ساعت بی‌وقفه می‌تواند کار کند. خیلی بد نیست، اما خیلی هم خوب نیست. اگر در شرکت خود بیش از یک شیفت 8 ساعته کار می‌کنید باید حتما شارژر تبلت خود را نیز سرکار ببرید. در طرف دیگر، سرفیس پرو می‌تواند حدود 13.5 ساعت بدون وقفه ویدیو پخش کند اما در عمل این عدد به حدود 10 ساعت محدود می‌شود. آیپد نیز به صورت اسمی و نه در عمل، می‌تواند حدود 10 ساعت را به صورت مداوم و با روشن بودن وای فای، کار کند.

سرفیس پرو سرفیس گو / surface go surface pro

در حالی که سخت افزار داخلی این تبلت هیچ چیزی کم ندارد، از لحاظ کارایی فیزیکی، سرفیس گو و پرو شبیه به هم عمل می‌کنند. این دو تبلت مشابه هم هستند و از لحاظ رنگ ظاهری هم مثل یکدیگرند. تنها اختلاف عمده این دو تبلت اندازه آن‌هاست. شاید یک تبلت 10 اینچی (سرفیس گو) فضای زیادی برای نگهداری کیبورد و کار کردن با آن نداشته باشد. کوچک بودن سایز این تبلت کمی کاربران را در هنگام کار با کیبورد به زحمت می‌اندازد.

اما با این همه، صفحه کلید این تبلت، بهترین مزیت آن به شمار می‌رود که می‌تواند در این زمینه هم سامسونگ و هم اپل را پشت سر بگذارد. کیبوردی که در تبلت سرفیس گو وجود دارد، به جرئت بهترین کیبورد یک تبلت 10 اینچی است که می‌توانید چندین هزار کلمه را با آن تایپ کنید بدون اینکه خسته شوید. برای خریدن صفحه کلید سیاه و سفید سرفیس گو باید 100 دلار پول بدهید. این در حالی است که مدل دیگر این صفحه کلید (مدل Signature Type Cover) حدود 130 دلار قیمت دارد که در 4 رنگ عرضه شده و از بهترین و مناسب‌ترین مواد ساخته می‌شود.

سرفیس پرو سرفیس گو / surface go surface pro

حتی لمس (تاچ) این تبلت نیز بسیار کارا و خوب است. این لمس، از قابلیت ژست‌های لمسی (Precision Touch Gestures) هم پشتیبانی می‌کند و می‌توانید به صورت همزمان 5 نقطه را لمس کنید. تمام ویژگی‌های لمسی سرفیس پرو، در سرفیس گو نیز وجود دارد که با توجه به سایز کمتر سرفیس گو، این امر بسیار تحسین‌برانگیز است.

 

سرفیس گو، یک خرید مقرون‌ به‌ صرفه

اولین واکنش کابران به خرید سرفیس گو، احتمالا با شک و تردید همراه است. یک تبلت 10 اینچی؟ آیا با ویندوز 10 به خوبی سازگار است؟ اینها سوالاتی هستند که در هنگام خرید مطرح می‌شوند، اما بهتر است اینگونه سوالات را کنار بگذاریم، چرا که سرفیس گو یک تبلت بسیار جذاب است. مطمئنا در بین تبلت‌های چندکاره، سرفیس گو بهتر از تمام آنهاست. صفحه کلید آن بسیار دوست‌داشتنی است و تجربه کار با یک لپتاپ با سایز متوسط را ارائه می‌دهد.

سرفیس پرو سرفیس گو / surface go surface pro

وجود ویندوز 10 روی این تبلت کوچک و کارایی فوق‌العاده آن حس بسیار خوبی می‌دهد و هر کاربر شخصی و یا شرکتی از آن می‌تواند به خوبی استفاده کند. این مورد هیچ‌گاه در رابطه با آیپدها که برند پیشرو بازار یعنی اپل را یدک می‌کشند، وجود نداشته است.

 


◊ نکات منفی:


  • مشکل لمس در کار با ویندوز 10
  • باتری کوچک، کارایی مناسب و مورد انتظار را ندارد

◊ نکات مثبت:


  • ظاهر زیبا و قیمت مقرون به صرفه
  • نسبت صفحه نمایش مناسب 3:2
  • بهترین کارایی یک قلم در تبلت‌های 10 اینچی
  • بهترین کارایی صفجه کلید در بین تبلت‌های 10 اینچی دیگر
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
کاظم
.
09 خرداد 1398، 15:08
پاسخ
0
0
باسلام ایا کیبورد های مایکروسافت به ایپد ایر موتصل می شود
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402