در صورت فراموش کردن پسورد، چطور به کامپیوتر دسترسی پیدا کنیم

Forgotton password
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تصور فراموش کردن پسورد کامپیوتر و عدم دسترسی به اطلاعات بسیار ترسناک است. در این مطلب می‌آموزیم چطور بدون دانستن پسورد، به کامپیوتر دسترسی داشته باشیم.

رمزهای عبور (Password / پسورد) در دنیای دیجیتالی امروز نقش مهمی دارند. تصور فراموش کردن پسورد کامپیوترتان بسیار ترسناک است. برخی از کاربران فکر می‌کنند که در صورت فراموش کردن رمز عبور کامپیوتر دیگر امکان دسترسی به آن را نخواهند داشت. اما در این مطلب آموزشی درباره 7 روش برای بازیابی پسورد فراموش شده‌تان توضیح می‌دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

7 روش برای بازیابی پسورد فراموش شده‌

Forgotton password

 

روش ۱: تغییر پسورد اکانت مایکروسافت بصورت آنلاین

  1. چه زمانی باید از این روش استفاده کرد: برای ورود (Log In) به سیستم کامپیوتری مجهز به ویندوز 10 که از اکانت مایکروسافت (مثلا آدرس ایمیل) استفاده می‌کند می‌توانید پسورد را بصورت آنلاین تغییر دهید. برای این کار باید از کامپیوتر دیگری استفاده کنید.
  1. پیج پشتیبانی ریست پسورد ویندوز 10 را باز کنید: مایکروسافت لینک‌های آپدیت شده به منابع ریست پسوردها را در اینجا نگه می‌دارد.
  2. روی Reset Your Password Page کلیک کنید: همان لینک مرحله 1 قسمت Online است.
  3. تیک قسمت I Forgot My Password را بزنید: این عبارت در بالای صفحه نوشته می‌شود.
  4. Next را بزنید: کلید آبی Next در پایین قرار دارد.
  5. آدرس ایمیل خود را وارد کنید: در این قسمت آدرس ایمیلی را بنویسید که می‌خواهید پسوردش را ریست کنید.
  6. حروف را از داخل جدول بردارید: در کادر متنی زیر حروف نامرتب، حروف مشاهده شده را تایپ کنید. بخاطر داشته باشید که حروف درون کادر نسبت به بزرگ و کوچک بودن حساس هستند.
  1. روی Next در قسمت پایین صفحه کلیک کنید.
  2. گزینه ریکاوری را انتخاب کنید: یکی از دو باکس‌ Text یا Email را انتخاب کنید. بسته به گزینه‌های ریکاوری که برای اکانت‌تان تعیین می‌کنید، تنها می‌توانید یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید.
  1. شماره تلفن یا آدرس ایمیل ریکاوری را وارد کنید: اگر گزینه Text را انتخاب کنید، باید چهار رقم آخر شماره تماس ریکاوری را بنویسید؛ یا باید آدرس کامل ایمیل را تایپ کنید.
  2. روی Send Code در قسمت پایین صفحه کلیک کنید.
  3. کد بازیابی را وارد کنید: بسته به گزینه ریکاوری انتخابی یکی از موارد زیر را انجام دهید:
  • متن (Text): وارد اپلیکیشن Messages تلفن تان شوید و بخش پیام های متنی از Microsoft را باز کنید. کد نوشته شده در پیام را در کادر متنی کامپیوترتان تایپ کنید.
  • ایمیل (Email): وارد اینباکس ایمیل ریکاوری‌تان شوید. ایمیل را از Microsoft باز کنید. کد درون ایمیل را درون کادر متنی کامپیوترتان تایپ کنید.
  1. گزینه Next در قسمت پایین صفحه را بزنید.
  2. پسورد جدید را وارد کنید: حال پسورد جدید دلخواه را درون کادر متنی این صفحه بنویسید. پسورد جدید باید حداقل 8 حرف داشته باشد.
  1. روی گزینه Next در پایین صفحه کلیک کنید: تا وقتی که پسوردها با هم یکی باشند می‌توانید با پسورد تازه وارد اکانت ویندوز 10 خود شوید.

 

روش ۲: تغییر پسورد اکانت مایکروسافت روی کامپیوتر خودتان

  1. چه زمانی از این روش استفاده کنیم؟ برای ورود به سیستم کامپیوتری مجهز به ویندوز 10 که از اکانت مایکروسافت (مثلا آدرس ایمیل) استفاده می‌کند می‌توانید با استفاده از قابلیت I Forgot My Password روی قفل صفحه نمایش پسورد را ریست کنید. در صورت عدم دسترسی آنی به کامپیوتر می‌توانید گزینه Change Your Password Online را انتخاب کنید.
  1. کامپیوتر را روشن کنید: اگر صفحه نمایش Login کامپیوتر بالا نمی‌آید، کلید Power روی کامپیوتر را بزنید تا روشن شود.
  2. صفحه نمایش Login را باز کنید: برای آنکه فیلد وارد کردن پسورد باز شود هر جایی از صفحه نمایش کلیک کنید یا کلید فاصله (Space) را بزنید.
  3. روی گزینه I Forgot My Password کلیک کنید: این لینک باید در قسمت پایین صفحه نمایش ظاهر شود. اگر کادر مربوط به PIN (رمز) باز شود، ابتدا باید گزینه Sign-in Options را بزنید و سپس روی آیکن نوار افقی ظاهر شده کلیک کنید.
  1. حروف را از جدول انتخاب کنید: در کادر متنی زیر حروف نامرتب، نوشته‌هایی که مشاهده می‌کنید را در آن کادر بنویسید. به‌خاطر داشته باشید که به حروف بزرگ و کوچک حساس است.
  1. روی Next در پایین صفحه بزنید.
  2. یکی از گزینه‌های ریکاوری را انتخاب کنید: می‌توانید تیک کادر Text یا Email را بزنید. بسته به گزینه‌های ریکاوری که برای اکانت‌تان تعریف کرده‌اید، تنها می‌توانید یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید.
  1. شماره تلفن یا آدرس ایمیل ریکاوری (بازیابی) را وارد کنید: اگر گزینه Text را انتخاب کنید، باید چهار رقم آخر شماره تماس ریکاوری را بنویسید؛ در غیر این صورت، باید آدرس کامل ایمیل را بنویسید.
  2. روی گزینه Send Code در پایین صفحه کلیک کنید.
  3. بعد از بازیابی کد را وارد کنید: بسته به گزینه ریکاوری که انتخاب کردید یکی از کارهای زیر را انجام دهید.
  • متن (Text): برنامه پیام متنی (Messages) در تلفن‌تان را باز کنید. برنامه متن (Text) را از مایکروسافت باز کنید؛ کد درون پیام متنی را در کادر متنی درون کامپیوتر بنویسید.
  • ایمیل (Email): اینباکس آدرس ایمیل ریکاوری‌تان را باز کنید، ایمیل از اکانت مایکروسافت را باز کنید و کد درون ایمیل را در کادر متنی درون کامپیوترتان بنویسید.
  1. روی گزینه Next در پایین صفحه کلیک کنید.
  2. پسورد جدید را وارد کنید: پسورد جدید دلخواه را درون هر دو کادر متنی بنویسید. پسورد باید حداقل 8 حرف داشته باشد.
  1. روی گزینه Next در پایین صفحه کلیک کنید: بدین ترتیب پسورد قدیمی به پسورد جدید ریست می‌شود.
  2. مجدد روی Next کلیک کنید تا به صفحه Login بازگردید: حال، پسورد جدید را بزنید تا وارد شوید.

 

روش ۳: تغییر پسورد ویندوز 10 با کد دستوری (Command Prompt)

  1. چه زمانی می‌توانید از این روش استفاده کنید: اگر پسورد اکانت محلی تان را بخاطر نمی‌آورید، می‌توانید با Command Prompt اکانت ادمین جدیدی بسازید که بتوانید پسورد اکانت اصلی‌تان را تغییر دهید. متاسفانه نمی‌توانید از این روش برای ریست کردن پسورد اکانت مایکروسافت لینک شده با کاربر استفاده کنید. اگر به اکانت ادمین ویندوز 10 دسترسی دارید اما به اکانت محلی دسترسی ندارید، می‌توانید از اکانت ادمین برای ریست کردن پسورد استفاده کنید.
  1. درایو USB ویندوز 10 بسازید: برای دسترسی به صفحه تنظیمات (Set Up)، باید مرحله اولیه فرایند نصب ویندوز 10 را اجرا کنید؛ بدین منظور باید درایو نصب USB را ایجاد کنید. از طریق مرورگر وب کامپیوتر به لینک http://microsoft.com/software-download/windows10 بروید. روی گزینه Download Tool Now کلیک کنید فلش 8 گیگ یا بزرگتری را به کامپیوترتان وصل کنید. روی فایل ابزار دانلود شده دوبار کلیک کنید. دستورها را دنبال کنید، مطمئن شوید که محل نصب را درایو فلش انتخاب کنید.
  1. دسترسی به پیج BIOS کامپیوتر: از گزینه Power روی کلید Restart کلیک کنید، و بلافاصله بعد از سیاه شدن صفحه نمایش روی کلید BIOS کامپیوتر کلیک کنید. کلید BIOS کامپیوتر بسته به مادربرد (Motherboard) کامپیوترتان تغییر می‌کند، بنابراین باید بدنبال کلیدی برای مدل کامپیوترتان باشید. کلید‌های متداول عبارتند از کلیدهای Function (مثل F12)، کلید Esc، و کلید Del. اگر کامپیوتر بعد از ری‌استارت به صفحه نمایش قفل شده بازگشت، مجدد ری‌استارت و کلید دیگری را امتحان کنید.
  1. ترتیب بوت (‌Boot) کامپیوترتان را تغییر دهید: بدین منظور تب Boot Order یا Advanced را پیدا کنید. با استفاده از کلیدهای جهت اسم درایو فلش (یا گزینه USB) را انتخاب کنید. با زدن کلید + درایو فلش را به بالای لیست بیاورید.
  1. مراحل را ذخیره (Save) کنید و از BIOS خارج شوید: کلید Save and Exit در سمت راست یا پایین صفحه نمایشگر را بزنید. باید پیش از رفتن به مراحل بعدی این دستور را تایید کنید.
  1. Command Prompt را باز کنید: بعد از رسیدن به تنظیمات، Shift+F10 (یا Shift+Fn+F10 در برخی کامپیوترها) را بزنید تا پنجره Command Prompt بالا بیاید. اگر کامپیوترتان بجای صفحه تنظیمات به صفحه Login رفت، روی Power کلیک کنید، و سپس گزینه Restart را بزنید و منتظر بمانید تا صفحه تنظیمات (Set Up) بالا بیاید. ابتدا باید کلیدی را برای وارد شدن به صفحه Setup بزنید. که معمولا با پیام Press any key to continue می‌آید.
  1. Command Prompt را جایگزین شورت کات (Shortcut) Utility Manager کنید: به‌محض باز شدن پنجره Command Prompt، این مراحل را انجام دهید: move c:\windows\system32\utilman.exe c:\windows\system32\utilman.exe.bak را در Command Prompt تایپ کنید. کلید Enter را بزنید. عبارت copy c:\windows\system32\cmd.exe را در Command Prompt بنویسید و Enter را بزنید.
  1. درایو فلش را حذف کرده و کامپیوتر را ری استارت کنید: برای اینکار کلید Power روی کامپیوتر را بزنید و نگه دارید تا کامپیوتر خاموش شود؛ درایو فلش را بیرون بکشید و مجدد کلید Power را بزنید.
  2. Command Prompt را در Lock Screen باز کنید: بعد از آنکه به Lock Screen رسیدید، روی آیکون Utility Manager در سمت چپ پایین صفحه نمایشگر کلیک کنید که شبیه صفحه شماره‌گیر تلفن است. پنجره Command Prompt باز می‌شود.
  3. کاربر ادمین جدیدی بسازید: بلافاصله بعد از باز شدن Command Prompt مراحل زیر را انجام دهید. عبارت net user name / add را تایپ کنید مطمئن شوید که بجای name نام کاربری دلخواه خودتان را بنویسید. سپس Enter بزنید. عبارت net localgroup administrators name / add را تایپ کنید و مجدد بجای Name نام کاربری را بگذارید که تازه انتخاب کرده اید و Enter بزنید.
  1. کامپیوتر را ری‌استارت کنید: روی کلید Power کلیک کنید و سپس گزینه Restart را بزنید.
  2. با ادمین جدید لاگ این (Log In) شوید: روی اسم اکانت ادمین جدید در سمت چپ پایین نمایشگر کلیک کنید. چند دقیقه طول می‌کشد تا ویندوز 10 اکانت شما را نصب کند.
  1. با اکانت ادمین جدید پسورد را تغییر دهید: در این مرحله، می‌توانید از کنترل پنل (Control Panel) پسورد اکانت محلی را تغییر دهید.

 

روش ۴: تغییر پسورد ویندوز 10 از اکانت ادمین

  1. چه زمانی می‌توانید از این زوش استفاده کنید: اگر به اکانت ادمین در کامپیوترتان دسترسی دارید اما پسورد اکانت محلی‌تان (نه اکانت مایکروسافت) را ندارید، می‌توانید وارد اکانت ادمین شوید و پسورد آن یکی اکانت را از Control Panel تغییر دهید.
  2. منوی Start را باز کنید: روی لوگوی ویندوز در گوشه سمت چپ پایین نمایشگر کلیک کنید.
  3. Control Panel را باز کنید: عبارت Control Panel را تایپ کنید، سپس در نتایج جستجو روی Control Panel کلیک کنید.
  4. روی User Accounts کلیک کنید: این عنوان باید در نیمه سمت راست پنجره Control Panel باشد. بدین ترتیب پیج اکانت کاربر باز می‌شود. اگر روی User Accounts کلیک کنید پیج دیگری باز می‌شود که User Accounts در بالای پنجره قرار دارد، حال روی User Accounts کلیک کنید.
  1. روی عبارت Manage Another Account کلیک کنید: که لینکی است که زیر تصویر پروفایل‌تان قرار دارد. لیستی از اکانت‌های محلی باز می‌شود که یکی از آن‌ها باید اکانتی باشد که می‌خواهید پسوردش را عوض کنید.
  2. اکانت محلی‌تان را انتخاب کنید: روی اکانتی کلیک کنید که می‌خواهید پسوردش را تغییر دهید.
  3. روی Change the Password کلیک کنید: که در سمت چپ پنجره پروفایل فعلی اکانت قرار دارد.
  4. پسورد جدید را بزنید: پسورد جدید را در کادر متنی New Password و Confirm New Password بنویسید. می‌توانید یک نکته پسوردی در کادر متنی Type a Password Hint بنویسید تا پسورد بیادتان بماند.
  1. روی Change Password کلیک کنید که زیر پنجره پروفایل قرار گرفته است: بدین ترتیب پسورد اکانت محلی‌تان ریست می‌شود و می‌توانید دفعه بعد پس از ری‌استارت کردن کامپیوتر با پسورد جدید Log In شوید.

 

روش ۵: تغییر پسورد آنلاین مک (Mac)

  1. حداقل سه بار اقدام به Log In کرده‌اید: بعد از سه بار امتحان کردن برای ورود و لاگ این، پیامی مشاهده خواهید کرد مبنی بر اینکه با استفاده از Apple ID می‌توانید پسورد را ریست کنید. اگر این پیام را مشاهده نکردید، اکانت‌تان برای ریست از Online تنظیم نشده است.
  2. روی پیکان کلیک کنید: پیکانی که نوک آن به سمت راست است کنار گزینه Apple ID ظاهر می‌شود. با کلیک کردن روی آن، صفحه لاگ این اپل آیدی باز می‌شود.
  3. وارد اکانت Apple ID خود شوید: آدرس ایمیل و پسورد اپل آیدی را وارد کرده و سپس Enter بزنید.
  4. دستورات موجود روی نمایشگر را دنبال کنید: بسته به اپل آیدی‌تان باید با تایید دو مرحله‌ای (Two-Factor Authentication) هویت اپل آیدی‌تان را فعال کنید، بدین منظور اپل چند سوال امنیتی از شما می‌پرسد.
  5. پسورد جدید را دوبار تایپ کنید: سپس پسورد مدنظر را درون هر دو کادر متنی بنویسید و کلید Enter را بزنید.
  6. سپس روی Restart کلیک کنید: بدین ترتیب سیستم کامپیوتر مک‌تان ری‌استارت می‌شود و مجدد به صفحه ورود به سیستم باز می‌گردید. حال می‌توانید اکانت مورد نظرتان را انتخاب کنید و با پسورد جدیدتان وارد شوید. با این کار دیگر اجازه دسترسی به Keychain لاگ این قدیمی خود را ندارید اما سیستم بعد از ورود می‌پرسد که آیا قصد ایجاد Keychain تازه‌ای دارید.

 

روش ۶: تغییر  پسورد مک در حالت ریکاوری

  1. مک را ری‌استارت کنید: روی کلید Restart در پایین صفحه ورود (Login) کلیک کنید. سیستم مک‌تان شروع به ری‌استارت می‌کند. اگر FileVault مک فعال شده باشد و پسورد برای غیرفعال کردن آن را ندانید، امکان استفاده از این روش را نخواهید داشت.
  1. منو ریکاوری را باز کنید: بلافاصله بعد از کلیک روی Restart و پیش از آنکه لوگوی اپل روی صفحه نمایش بالا بیاید دستور Command+R را بزنید.
  2. روی → در پایین صفحه نمایش کلیک کنید.
  3. روی Utilities از منوی بالای صفحه نمایش کلیک کنید: با کلیک روی این آیکن منو کشویی باز می‌شود.
  4. روی Terminal از منوی کشویی کلیک کنید: با این کار پنجره Terminal باز می‌شود که می‌توانید دستورات را در آن بنویسید.
  5. دستور ریست پسورد را وارد کنید: عبارت Resetpassword را بنویسید و سپس کلید اینتر را بزنید، سپس منتظر بمانید تا صفحه ریست پسورد در پس‌زمینه باز شود. به‌محض باز شدن صفحه ریست پسورد، می‌توانید پنجره Terminal را ببندید.
  1. اکانت تان را انتخاب کنید: برای انتخاب روی اسم اکانت مد نظر کلیک کنید و سپس Next بزنید.
  2. پسورد جدیدی بسازید: پسورد جدید دلخواه‌تان را در کادرهای متنی New Password و Verify Password بنویسید.
  3. روی کلید Next در پایین صفحه نمایش کلیک کنید.
  4. روی Restart در پایین صفحه نمایش کلیک کنید: این کار به سیستم مک دستور داده تا به صفحه Login ری‌استارت شود تا بتوانید با پسورد جدید وارد شوید.

 

روش ۷: تغییر پسورد مک از اکانت ادمین

  1. وارد اکانت ادمین شوید: اکانت ادمین‌تان را انتخاب کنید و پسورد ورود را وارد کنید.
  2. منوی اپل را باز کنید: روی لوگو اپل در گوشه سمت چپ بالای صفحه نمایش کلیک کنید. منوی کشویی باز می‌شود.
  3. روی گزینه System Preferences در منوی کشویی کلیک کنید: بدین ترتیب پنجره System Preferences باز می‌شود.
  4. روی گزینه Users & Groups کلیک کنید: این گزینه از پنجره System Preferences قابل مشاهده است. با باز کردن آن پنجره جدیدی ظاهر می‌شود.
  5. روی آیکون قفل (Lock) کلیک کنید: این آیکون در گوشه سمت چپ پایین پنجره Users & Groups قرار دارد. اگر آیکن قفل شبیه قفل باز است، از این مرحله صرف نظر کنید و به مرحله بعدی بروید.
  1. پسورد اکانت ادمین را وارد کنید: در کادر متنی که باز شده پسورد ادمین را تایپ کنید و سپس Return را بزنید.
  2. اکانت قفل شده را انتخاب کنید: روی اسم اکانتی کلیک کنید که می‌خواهید پسوردش را ریست کنید.
  3. روی گزینه Reset Password کلیک کنید: کلیدی که تقریبا در قسمت بالای منو قرار دارد.
  4. پسورد جدید را وارد کنید: پسورد جدیدی که می‌خواهید استفاده کنید را در کادر متنی New Password تایپ کنید و مجدد آن را در کادر متنی Verify نیز بنویسید.
  5. روی Change Password کلیک کنید: این گزینه در پایین پنجره فرعی (Pop-Up) قرار دارد. بدین ترتیب پسورد کاربر عوض می‌شود.

کلام آخر

برای اطلای از آموزش های بیشتر با پلازا همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
للی
.
04 مرداد 1398، 22:05
پاسخ
0
0
اینا که همش برا ویندوز ۱۰ و مک بود برا ویگه ویندوز ها چرا نزاشتین یعنی تو بقیه ویندوزا نمیشه کاری کرد!!
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402