تحلیلگران معتقد هستند که اپل به اندازه کافی برای نوآوری سرمایه گذاری نمی کند

Apple Innovation
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تحلیلگران معتقدند که کمپانی اپل در مقایسه با سایر شرکت های فناوری رقیب سرمایه گذاری کافی روی بخش تحقیق و توسعه خود ندارد. عدم توجه کافی به این بخش موجب کمرنگ شدن نوآوری می‌گردد.

تونی ساکوناگی (Toni Sacconaghi) تحلیلگر برنشتاین (Bernstein) امروز اعلام کرد که علی‌رغم اینکه اپل سال گذشته 12.7 میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه کرده است بازهم به نظر می‌رسد که این کمپانی به اندازه کافی روی نوآوری سرمایه گذاری نکرده است. مبلغی که این شرکت در سال پیش صرف تحقیق و توسعه کرده است بسیار بیشتر از مبلغ سرمایه گذاری روی محصولات جدیدش بین سال‌های 1998 تا 2011 است یعنی بازه زمانی که معرفی آیفون، آیپد و آیپاد را دربر می‌گیرد. بد نیست بدانید که افزایش و رشد هزینه‌های تحقیق و توسعه اپل، سریعتر از رشد درآمد این شرکت است. اما اگر از زاویه دیگری به داستان نگاه کنیم، به نظر می رسد که این شرکت تقریبا هیچ هزینه‌ای برای آینده نمی‌کند.

Apple Innovation اپل

ساکوناگی می‌گوید این غول فناوری تنها 2 درصد جریان نقدی آزاد خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کند، رقمی که در مقایسه با 25 درصد رقبا بسیار ناچیز است. جریان نقدی آزاد، میزان وجه نقد تولیدی یک شرکت پس از محاسبه هزینه سرمایه‌ای (مانند ساختمان و تجهیزات) است. از آنجایی که اپل هرساله مبلغ هنگفتی وجه نقد بیرون می‌دهد، حتی 2 درصد مقدار جریان نقدی آزاد آن، مبلغ بسیار گزافی خواهد بود. با این اوصاف اعداد و ارقام همچنان موید این هستند که کمپانی اپل به اندازه رقبایش مبلغ زیادی را صرف این بخش نمی‌کند.

همچنین بخوانید :

این تحلیلگر مدعی است که اپل 5.1 درصد از درآمدش را صرف تحقیق و توسعه می‌کند. این مقدار برای سایر شرکت‌ها، 10 درصد همان حاشیه سود ناخالص اپل (38 درصد) است. ساکوناگی می‌افزاید این ارقام نشان می‌دهند که اپل برای رسیدن به همتایان خود در این زمینه باید هزینه‌های صرف شده برای تحقیق و توسعه را دوبرابر کند. افزون بر این، این شرکت از نظر ارزش بازار، بزرگترین تولید کننده درآمد میان ده شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده آمریکا به شمار می‌آید اما از نظر هزینه برای تحقیق و توسعه در رتبه ششم از میان ده کشور قرار دارد.

درحالی که دلار واقعی صرف شده برای بخش تحقیق و توسعه، طی شش سال و نیم اخیر پنج برابر شده است، اما این تحلیلگر معتقد است که «ناتوانی در تولید عرضه قدرتمندتر برای شرکتی با مقیاس و منابع اپل، بسیار ناامید کننده است». اندکی افزایش هزینه برای تحقیق و توسعه به محصولات جدیدی ختم خواهد شد، اما ساکوناگی اذعان می‌کند که «اپل برای تداوم نوآوری در محصولات و به خصوص تولیدات سری خود نیازمند نگهداری قابل توجه تحقیق و توسعه است».

این تحلیلگر برنشتاین می‌گوید:

ما ارزش بازار اپل و 25 شرکت فناوری بزرگ دیگر را بررسی کردیم و همبستگی و ارتباط نسبتا زیادی بین تحقیق و توسعه اصول پذیرفته شده جهانی حسابداری به عنوان درصد درآمد و سود ناخالص بدست آمد. اپل 5.1 درصد درآمدش را صرف تحقیق و توسعه کرده درحالی که سود ناخالص گزارش شده آن 38 درصد است. تحلیل‌ها نشان می‌دهند که تحقیق و توسعه «نرمال شده» یک شرکت فناوری با سود ناخالص مشابه ممکن است نزدیکتر به 10 درصد باشد یعنی اپل با دوبرابرکردن بودجه تحقیق و توسعه به رقبایش می‌رسد. از طرفی، اپل از نظر ارزش بازار در میان 10 شرکت بزرگ فناوری آمریکا در رده نخست قرار دارد و یکه تاز است اما در کمال تعجب از لحاظ هزینه صرف شده برای تحقیق و توسعه به رتبه ششم (از میان 10 کشور) اکتفا می‌کند.

و اما احتمالا دستگاه بزرگ جدید اپل، عینک واقعیت افزوده این شرکت خواهد بود. جین مونستر (Gene Munster) تحلیلگر Loup Ventures، سال پیش گفته بود که این محصول بیشتر از آیفون‌ها سروصدا به پا خواهد کرد. اپل در فاصله سال‌های 2020 تا 2021 از این عینک رونمایی می‌کند.

شاید به خاطر بیاورید که زمانی بین سال‌های 2012 تا 2013 کمپانی اپل به خاطر گم کردن مسیر و عدم تمرکز و توجه کافی روی نوآوری، بشدت مورد انتقاد قرار گرفت. بعد از آن زمان بود که اپل واچ، ایرپادها و هوم پاد رونمایی شدند. اگرچه اپل واچ، این کمپانی را به بزرگترین سازنده ساعت در دنیا تبدیل کرد، با این حال هیچ کدام از این ساعت‌ها به اندازه آیپاد، آیفون و آیپد در زمان رونمایی آن‌ها روی مشتریان در سراسر دنیا تاثیر نگذاشتند.

کلام آخر

برای اخبار بیشتر از دنیای فناوری با پلازا همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاراگراف 30 آرون گروپس
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 55.4 میلیارد تومان
    انفرادی
    اکران: 07 اردیبهشت 1401
  • 40.3 میلیارد تومان
    سگ بند
    اکران: 25 اسفند 1401
  • 16.5 میلیارد تومان
    علف زار
    اکران: 28 اردیبهشت 1401
  • 13.2 میلیارد تومان
    تی تی
    اکران: 15 تیر 1401
  • 12.5 میلیارد تومان
    موقعیت مهدی
    اکران: 18 اسفند 1401
  • 9.5 میلیارد تومان
    شادروان
    اکران: 25 اسفند 1401
  • 8.8 میلیارد تومان
    روز صفر
    اکران: 18 اسفند 1401
  • 7.9 میلیارد تومان
    چند میگیری گریه کنی ۲
    اکران: 28 اردیبهشت 1401
  • 6.2 میلیارد تومان
    مرد بازنده
    اکران: 18 اسفند 1401
  • 4 میلیارد تومان
    هناس
    اکران: 18 خرداد 1401