هر آنچه که تاکنون از Call of Duty: Black Ops 4 می دانیم

Call of Duty Black Ops 4
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

با نزدیک شدن به انتشار رسمی Call of Duty: Black Ops 4 مشخص شد که این بازی از سیستم بازیابی سلامتی خودکار برخوردار نخواهد بود و کلاس‌های با مهارت‌هایی ویژه دارد که در ادامه به بررسیشان می‌پردازیم.

بهترین توصیف برای نقد بازی Black Ops 4 کلمه «غیر معمول» است و این طور تصور می‌کنم که خود تری‌آرک (Treyarch) از این مسأله خرسند باشد. بازی بخش‌های قدیمی مثل Team Deathmatch ،Search and Destroy و Hardpoint را همچنان حفظ کرده و به عنوان بخش جدید، Heist و حالت Battle Royale را خواهد داشت که دومی را می‌توان لازمه تمام بازی‌های آنلاین امروزی دانست. اسلحه‌ها طبق روتین همیشه از طیف متنوعی مثل assault rifle ،submachines gun ،sniper rifle و دیگر جنگ‌افزارهای معمول تشکیل شده‌اند. نقشه‌ها نیز از همان طرح‌بندی سه لایه سال‌های گذشته برخوردار خواهند بود


پایان کار بازیابی سلامتی خودکار


بزرگترین تغییر Black Ops 4 سیستم جدید سلامتیش است. تری‌آرک حداکثر مقدار نوار سلامتی بازی را به 150 افزایش داده اما به شکل کامل حالت auto-regen را حذف کرد و به روتین 15 ساله بازی پایان داد. شما اکنون برای آغاز پروسه درمان یک ابزار ویژه دارید؛ پس از تزریق سرنگ سلامتی باید چند ثانیه صبر کنید تا دوباره شارژ شود (البته با اضافه کردن stim boost به لوازمتان می‌توانید این زمان را کاهش دهید). در غیر این صورت مقدار نوار سلامتیتان به همان اندازه باقی خواهد ماند. با همه این‌ها کمی احمقانه به نظر می‌رسد که سربازان تادندان مسلح بازی به خودش یک سرنگ با منبع نامتنها دارو تزریق کند.

پس از چندین بار تمرین طرفدار این سیستم جدید خواهید شد. حالت سلامتی دستی بازی به درستی در مکانیک چرخشی «حرکت، تیراندازی و بازیابی» جفت و جور شده و بازیکن را با دو انتخاب مواجه می‌کند که بمانند و بجنگند یا برای بازیابی سلامتیشان عقب کشیده و پشت دیوار سنگر بگیرند. این طور به نظر می‌رسد که هدف اصلی بالا بردن ضرباهنگ بازی بوده و این قابلیت که یک نفر را بکشید، پشت سنگر پنهان شوید، یک شات سرنگ سلامتی به خودتان تزریق کنید و سالم و سرحال با هدف بعدی درگیر شوید، می‌تواند صحنه‌های پرتنش و در عین حال خطرناکی را خلق کند. این که پس از آسیب‌پذیری بلافاصله به میدان نبرد بازگردید خیلی جذاب‌تر از این است که بدون حرکت و عین چوب خشک پشت چیزی سنگر بگیرید یا کلاً از مهلکه بگریزید.

Call of Duty Black Ops 4

بازی رقابتی برای بقا، بدون مرگ تدریجی خواهد بود (البته به جز تک‌تیراندازها که همچنان با یک تیر کارتان را تمام می‌کنند) و افزایش سلامتی، آن هم به شکل دستی به طریقه مناسبی با ماهیت Call of Duty و حرکت‌‎های تهاجمیش اجین شده است. البته باید گفت که نتیجه می‌‍تواند طاقت‌فرسا هم باشد؛ مثلاً کل خشابتان را روی شکم حریف خالی می‌کنید اما از بدشانسی خودش را به یک جای امن می‌رساند، با سرنگ سلامتی یک حالی به سلامتیش می‌‎دهد و هنگامی که شما خشابتان را عوض می‌کنید با یک هدشات جانانانه شما را به کام مرگ می‌برد. زمان می‌برد تا به این جزئیات روی اعصاب عادت کنید.

این تغییرات ویژگی دیگری را در بازی موجب می‌شوند؛ به این ترتیب که سیستم سلامتی عمیق‌تر و مرگ کندتر بازیکنان را وادار می‌کند تا با یکدیگر همکاری نزدیکتری داشته باشند. مورد جذاب و دوست‌داشتنی دیگر این که از بین بردن یک دشمن به تمامی کسانی که در آسیب زدن به او سهیم بودند، امتیاز مساوی خواهد داد. در حالی که پرت کردن نارنجک بین بازیکنان نیمه جان و به دست آوردن killstreak همیشه نکته‌ای آزاردهنده سری بوده، چنین تحولی می‌تواند برای بازیکنان خوشایند باشد.

 


مهارت‌ها و اولتیمیت‌ها


کلاس متخصص یا (Specialist) که از Black Ops 3 بازگشته، می‌تواند به تقویت بازی تیمی کمک شایانی کند. «متخصص‌ها» برداشتی کال آف دیوتینزه (بر وزن هموژنیزه) از قهرمانان محبوب شوترهایی مثل Overwatch و Rainbow Six: Siege هستند. هر کدام یک مهارت منحصر بفرد با کول‌دانی (Cooldown) طولانی و یک اولتیمیت (ultimate) دارند که دومی به صورت پیش‌فرض با کلید Q اجرا می‌شود. مهارت‌های سرراست هر یک از آن‌ها جذاب بوده و  در حین نبرد به کارتان می‌آید. Battery می‌تواند با مواد منفجره از ضد حمله دشمن جلوگیری کند، Ruin برای مبارزات از راه نزدیک طراحی شده و… . بسته به روشی که برای بازیتان اتخاذ می‌کنید، تنها در عرض چند لحظه می‌توانید در صفحه متخصص‌ها کلاس مورد نظرتان را انتخاب کنید.

Crash و Recon را می‌توان یکی از بهترین ترکیب‌ها دانست، دو متخصص پشتیبانی که در Black Ops 4 برای تمرکز روی بازی تیمی بازسازی شده‌اند. سنسور دارت Recon مکان دشمن را در نقشه نشان می‌دهد. از طرفی اولتیمیتش پالس‌های بصری می‌فرستد و به اعضای تیم کمک می‌کند تا برای چند ثانیه دشمن را همانند Widowmaker از پشت دیوار ببینند. این مهارت برای غافلگیر کردن مخفیانه دسته‌ای از دشمنان یا برپا کردن یک کمین حین دفاع از نقاط تحت کنترل می‌تواند به درد بخور و هیجان‌انگیز باشد. Crash برای هم‌تیمی‌هایش بسته‌های مهماتی می‌اندازد که بابت هر دشمنی که از بین می‌برند، به آن‌ها امتیاز بیشتر داده و مسیری کوتاه‌تری برای دسترسی به «Critical Scorestreak» و «Snowball Momentum» برایشان فراهم می‌آورد. اولتیمیتش سلامتی هم تیمی‌ها را تقویت کرده و آن‌ها را به اقدامات تهاجمی‌تر ترغیب می‌کند.

Call of Duty Black Ops 4

در اکثر مواقع قابلیت‌های تیراندازی نتایجی سریع دارند، اما طی شیوه‌ای که با گیم‌پلی معمول CoD گره خورده‌اند، جالب به نظر می‌رسد. تری‌آرک به شکل هوشندانه‌ای ترکیب مهارت‌های تهاجمی، تدافعی و پشتیبانی را معرفی نمود و از بسیاری از قدرت‌های تمام‌کننده‌‎ای که دشمنان را فلج یا گیج می‌کنند فاصله گرفت (آن‌هایی هم که این قدرت‌ها را دارند، مثل سیم‌ خاردار Torque یا نارنجک فلش Ajax با انجام این کار‌ها شارژ مجددشان را افزایش داده و در نتیجه آسیب‌پذیرتر می‌شوند).

البته خیلی نگران نباشید، شما می‌توانید بدون استفاده از هیچ قابلیت ویژه‌ای در رقابت‌ها شرکت کنید و حتی پیروز هم بشوید، هیچ کسی در بازی از خطر مرگ در امان نیست. سیستم ملزومات «10 تا بردار» Black Ops 4 (ده امتیاز برای شخصی‌سازی کیت و متعلقاتش، پرک‌ها و گجت‌ها در اختیار خواهید داشت) به شما اجازه می‌دهد که همه مهارت‌های متخصصتان را برای لوازم دیگری مثل نارنجک، یا تبرهای پرتابی تعویض کنید (البته اولتیمتشان را نمی‌توانید). با این حال مهارت‌های خودشان به قدری در نبرد تأثیرگذارند که بیشتر مواقع آن‌ها را رها نخواهید کرد. یکی از مزایای از دست دادن مهارت بازیکنان در ازای لوازم جدید مثل نارنجک و قطعات دیگر این است که بازی همانند نسخه قبلی تبدیل به میدان انفجار نمی‌شود و تعداد کسانی که هر بار در نقشه با کلی مواد منفجره رسپان خواهند شد، کاهش می‌یابد.

البته این نگرانی وجود دارد که همراه با قابلیت تعویض لوازم و مهارت‌ها، نقش برخی از متخصص‌ها کمرنگ شود، مخصوصاً هنگامی که تیم‌های هماهنگ در مقابل بازیکنان عام قرار می‌گیرند. بمباران هوایی ویژگی جدیدی برای Call of Duty نیست (خودم یک بار در معرض حمله هوایی قرار گرفتم، و پس از آن توسط هلیکوپتر مهاجم سه بار پشت سر هم به محض رسپان، سوراخ شدم) اما به دلیل ماهیت انتخابی CoD به محض این که بازیکنان بفهمند کدام متخصص و سلاح از بقیه بهتر است، برای هر نقشه از همان استفاده خواهند کرد. این مهارت‌ها از قوانین سفت و سخت دیگر بازی‌ها برخوردار نیستند، بنابراین اگر تری‌آرک در این مورد اقدامی نکند، از همین الان کلیک‌های روی دکمه «leave match» را پیش‌بینی کنید.

با در نظر گرفتن همه این‌ها Black Ops 4 شما را ناامید نخواهد کرد. Call of Duty مدت زیادی است که با کلیشه‌هایش دست وپنجه نرم می‌کند و این موضوع که تری‌آرک بالاخره جایگاه مناسبی بین المان‌های کلاسیک و جدیدش پیدا کرده، جای بسی خوشحالی دارد؛ با این حال تا سپتامبر که بخش Blackout یا Battle Royal را امتحان نکنیم به میزان جسارت تیم سازنده پی نخواهیم برد. تا اینجای کار که این استدیوی بازی‌ساز شروعی هیجان انگیز داشته، فقط باید منتظر ماند و دید که آیا می‌تواند متخصص‌‌ها و استایل خاص تیراندازیش را به چیزی بیش از یک اثر زودگذر تبدیل کند، مخصوصاً که در این مسیر با رقبای باسابقه‌ای مثل Rainbow Six Siege ،Overwatch ،CS:GO ،PUBG و کلی عنوان اسم و رسم دار دیگر با بخش Battle Royal طرف است.

Call of Duty: Black Ops 4 در تاریخ 12 اکتبر (20 مهر) 2018 برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و کامپیوترهای شخصی توسط اکتیویژن (Activision) منتشر خواهد شد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران4 دیدگاه
avatar
کاربر میهمان
.
29 مرداد 1397، 19:15
پاسخ
0
1
این دو تا هم عالی هستندhttps://www.watchmojo.com/video/id/14594/https://www.watchmojo.com/video/id/13407/
avatar
کاربر میهمان
.
29 مرداد 1397، 19:13
پاسخ
0
1
دو عدد مقاله زیبا.فعلا مقالات رزیدنت و ایول را پوشش بدم.بقیه هم تو راهه!خیلی خیلی عالی هستند.ایشالا که مورد قبولتون برای ترجمه واقع شهhttps://www.theguardian.com/technology/2014/oct/10/the-evil-within-how-shinji-mikami-has-modernised-survival-horror https://www.gamerevolution.com/features/384973-god-war-good-no-resident-evil-4
avatar
کاربر میهمان
.
28 مرداد 1397، 18:30
پاسخ
0
2
پژمان جان یادی کنیم از قدیم!این مقاله را خوندم و واقعا ناراحت شدم که صنعت بازی به کجا رسیده!مقاله ی قشنگیهhttps://www.funstockretro.co.uk/news/the-top-10-underrated-ps2-games/
avatar
کاربر میهمان
.
31 مرداد 1397، 09:29
پاسخ
0
0
@کاربر میهمان
بله پژمان جان.خوندم.عالی بود.باید دقت کنم مقاله تکراری ندم!
avatar
پژمان گل کار مقدم
.
30 مرداد 1397، 18:44
پاسخ
0
1
@کاربر میهمان
سلام... مقاله‌ای که فرستادین بررسی شد...مشابهش در سایت هست اگه دوست دارید، می‌تونید مطالعه کنید: https://mag.plaza.ir/139704/89539/10-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%AC%D9%88%D8%B1/
avatar
کاربر میهمان
.
28 مرداد 1397، 10:15
پاسخ
0
1
امیدی به این بازی نیست
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402