زندگی ما با تکنولوژی 5G چه تغییرات و پیشرفت هایی خواهد داشت؟

5g life
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اینترنت 5G زندگی‌مان را به نحوی تغییر خواهد داد که حتی نمی‌توانیم تصورش را بکنیم. افزایش فروش محصولات الکترونیکی و شغل‌زایی فقط بخشی از تأثیرات این تکنولوژی خواهند بود. پس بی‌دلیل نیست که مدت‌ها است اپراتورهای تلفن همراه در تلاش‌ هستند تا این تکنولوژی را در دسترس عموم قرار دهند.

تخمین‌های اخیر نشان داده که از سال 2020 تا 2035، پیاده‌سازی تکنولوژی 5G به‌تنهایی تغییری به‌اندازه‌ی اقتصاد هند در فروش جهانی محصولات الکترونیک خواهد گذاشت. در سال 2035 ارزش این تکنولوژی از 22 میلیون شغل پشتیبانی کرده و خروجی اقتصادی‌ معادل با 12.3 تریلیون دلار خواهد داشت. پس بله، این تکنولوژی تحولی بزرگ ایجاد خواهد کرد و از تولیدکنندگان گوشی گرفته تا اپراتورها به دنبال استفاده از آن در اسرع وقت هستند.

در اصل تکنولوژی 5G نباید تا سال 2020 در دسترس عموم قرار می‌گرفت. اما شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی این تکنولوژی تصمیم گرفتند تا تاریخ ورود را تغییر دهند و اکنون به لطف آن‌ها در سال 2019 شاهد ورود این تکنولوژی خواهیم بود. در حال حاضر شرکت‌های بزرگی ازجمله Vodafone و EE در بریتانیا و Verizon، AT&T، T-Mobile و Sprint از آمریکا استفاده از این تکنولوژی در آینده‌ای نزدیک را تائید کرده‌اند. درعین‌حال سازندگان گوشی‌های هوشمند در حال برنامه‌ریزی برای تولید گوشی‌هایی با پشتیبانی از آن هستند.

پس با توجه به تمام این تأثیرات هیجان‌انگیز تصمیم گرفته‌ایم تاکمی شمارا با تکنولوژی‌هایی که 5G را ممکن می‌سازند و همچنین تأثیر این تکنولوژی بر زندگی آشنا کنیم. این مقاله طی مصاحبه با افراد زیادی از مجموعه‌ی Qualcomm (از پیشروان درزمینه ی تکنولوژی 5G) نوشته‌ شده است.

 

تأثیرات 5G بر زندگی روزمره

زنگ ساعت شما مانند هرروز به صدا درمی‌آید ولی همین زنگ همچنین سماور را روشن کرده و روتین روزمره‌ی شما را آغاز می‌کند. همه‌چیز به هم متصل خواهد شد. شاید برخی چیزها تغییری نکنند اما زمانی که از خانه و محدوده‌ی وایفای خانه دور می‌شوید همه‌چیز تغییر خواهد کرد. همه‌چیز، از دانلود فیلم به‌صورت خودکار گرفته تا شهرهای هوشمند، همه با تکنولوژی 5G ممکن خواهد شد. بازدهی بالا می‌رود و همه‌چیز سریع‌تر و جذاب‌تر می‌شود. تکنولوژی 5G شبکه‌ای است که همه‌چیز را به هم متصل می‌کند.

تاثیر 5g بر زندگی

برای سرعت بخشیدن به این روند، کوالکام طول‌موج‌هایی بر پایه‌ی OFDM (مدولاسیون تقسیم فرکانس عمود برهم) را به‌عنوان موج‌های رادیویی جدید 5G توسعه داده است که کانکشن‌های تخصصیِ داده را ممکن می‌سازد. در این صورت یک دستگاه IoT (اینترنت اشیا) طول‌موجی متفاوت با دیگر دستگاه‌ها خواهد داشت و همین امر بازده این دستگاه را بالاتر خواهد برد. به‌علاوه اختصاص طول‌ موج‌های مشخص به دستگاه‌ها سرعت را بالاتر خواهد برد. در حال حاضر باندهایی که برای تلفن‌های همراه مورداستفاده قرار می‌گیرند بسیار شلوغ هستند. هرچه تعداد دستگاه‌هایی که از این باندها استفاده می‌کنند بیشتر شود سرعت‌پایین تر خواهد آمد اما 5G این مشکل را حل می‌کند.

 

به‌کارگیری انعطاف‌پذیری امواج رادیویی جدید 5G

سوار اتومبیل خود می‌شوید و قصد شروع یک روز کاری را دارید. اتومبیل به‌صورت خودکار از جای پارک خارج می‌شود. احتمالاً به رانندگی خودکار اعتماد بیشتری خواهید داشت، چراکه با وجود تکنولوژی 5G، اتومبیل‌ها باهم در ارتباط خواهند بود و هیچ‌گاه تصادفی صورت نخواهد گرفت. اتومبیل شما هر گوشه‌ای را خواهد دید. اتومبیل متوجه خواهد شد که چند کیلومتر جلوتر مسیر بسته‌شده و نیاز به تغیر مسیر است. و دیگر نگران تداخل امواج گوشی خود با اتومبیل نخواهید بود.

تکنولوژی V2X مسیرهای ارتباطی متفاوتی را در بر خواهد گرفت که برای به واقعیت پیوستن یک رانندگی خودکار امن، سریع و پربازده به کار گرفته خواهند شد. تکنولوژی V2V (اتومبیل به اتومبیل) به اتومبیل شما این امکان را می‌دهد تا از محل قرارگیری اتومبیل‌های دیگر باخبر باشد. این ارتباط زنده میان وسایل نقلیه نهایتاً به اتومبیل‌ها امکان دیدن گوشه‌ها و همچنین تصاویر ضبط‌شده توسط اتومبیل‌های دیگر را می‌دهد. تکنولوژی V2P (اتومبیل به انسان) به وسایل نقلیه این امکان را می‌دهد تا از مکان عابرین پیاده آگاه باشند تا در صورت ورود افراد به جاده آمادگی لازم را داشته باشند.

برخلاف وضعیت کنونی که در آن دستگاه‌ها به‌ نوبت دانلود می‌کنند، باوجود تکنولوژی 5G این مشکل حل خواهد شد. زمانی که وسایل نقلیه در حال دانلود اطلاعات وسایل دیگر هستند، جایی برای خطا وجود ندارد و به دلیل اهمیت ارتباطات V2X، برای وسایل نقلیه نوع بخصوصی از 5G با نام Urllc (ارتباطات با تاخیر پایین و قابلیت اعتماد بسیار بالا) در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین باوجود اینترنت 5G خبری از تأخیر نیست. تأخیر در دانلود به فاصله‌ی زمانی میان انتخاب گزینه‌ی دانلود فایل تا زمانی که این درخواست در صف دانلود قرار می‌گیرد گفته می‌شود. این مورد در 5G وجود نخواهد داشت چراکه ظرفیت این تکنولوژی بسیار بالا است.

Autonomous vehicles 5G

فرض کنید باوجود رانندگی خودکار بازهم در ترافیک گیرکرده‌اید. خب فرصت خوبی است تا با استفاده از تبلت هوشمند و همیشه متصل به اینترنت خود، کارهای خود را انجام دهید. برای مثال می‌توانید از نرم‌افزارهای ویرایش ویدیوی بسیار پیشرفته استفاده کنید. اما در حال حاضر مشکلی وجود دارد. این نرم‌افزارها اکثراً نیاز به قدرت پردازشی بالایی دارند و این امکان وجود دارد که تبلت شما قادر به پاسخگویی مطلوب نباشد. این مشکل در سال 2019 و با ورود تکنولوژی 5G حل خواهد شد چراکه با کمک این تکنولوژی می‌توانید به شبکه‌های پردازشی متصل شوید و درخواست کمک پردازشی کنید. باوجود ظرفیت بالای تکنولوژی جدید، این کار کاملاً شدنی است.

شما امروز جلسه‌ای با یک شرکت آلمانی دارید. با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانید به آلمان رفته و محصول جدید این شرکت را از نزدیک ببینید. بله، تمام این‌ها بدون اینترنت 5G هم ممکن بود، اما باوجود آن همه‌چیز سریع‌تر و بهینه‌تر خواهد بود.

نظارت بر تولیدات کارخانه بسیار ساده‌تر خواهد شد. باوجود تکنولوژی 5G می‌توانید کارخانه‌ی خود را به‌صورت زنده  نظارت کنید. این تغییرات زندگی شما را متحول خواهند کرد. مهم نیست که در شهر زندگی می‌کنید و یا در روستا، 5G کم‌کم خود را به شما خواهد رساند.

 

جمع‌بندی

روشن است که در چند دهه‌ی آینده 5G تأثیرات بسزایی بر زندگی ما خواهد گذاشت و هیچ‌کس، حتی کوالکام، نمی‌داند که چه نوآوری‌هایی به‌واسطه‌ی این تکنولوژِ در دسترس ما قرار خواهد گرفت. بدون شک باید منتظر تغییری قابل‌توجه در زندگی روزمره باشیم.

در نظر داشته باشید که تکنولوژی‌هایی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت، به‌یک‌باره به دست ما نخواهند رسید. تکنولوژی‌هایی مانند اتومبیل‌های خودرانی که با اتومبیل‌های دیگر در ارتباط‌ هستند برای رسیدن به دست عموم نیاز به زمان زیادی برای توسعه دارند. تخمین زده‌ شده که تا سال 2035، در جهان سالانه 200 میلیون دلار برای توسعه‌ی تکنولوژی 5G هزینه خواهیم کرد. این‌طور که مشخص است این تکنولوژی اول به شهرهای بزرگ خواهد آمد. قطعا آینده‌ای جذاب در انتظار ما است.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402