بررسی دوربین سه گانه و جادویی گوشی هواوی P20 پرو

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

دوربین گوشی هواوی P20 پرو در نگاه اول با لنز سه‌ تایی و وضوح 40 مگاپیکسلی، نظرها را به خود جلب می‌کند. اما شگفتی‌های این دوربین به همین‌جا ختم نمی‌شود. برای آشنایی با شاهکار هواوی این مقاله را از دست ندهید.

هواوی P20 پرو جدیدترین گوشی پرچمدار هواوی است. دوربین این گوشی یکی از تحسین‌برانگیزترین دوربین‌هایی است که تاریخ گوشی‌های هوشمند به خود دیده است. با یک نگاه به پشت این گوشی می‌توان متوجه شد که P20 پرو اولین گوشی است که از دوربین سه‌گانه استفاده می‌کند. البته تفاوت دوربین این گوشی به همین‌جا ختم نمی‌شود که هواوی تنها یک لنز سوم به یک دوربین دوگانه معمولی اضافه کرده باشد. این دوربین جدید از چندین حیث رقیبان خود را با قدرت پشت سر می‌گذارد:

  • اندازه سنسور دوربین اصلی آن 1/1.78 اینچ بوده که یک اندازه غیرعادی و بسیار بزرگ محسوب می‌شود. سنسور دوربین گوشی گلکسی S9 سامسونگ 1/2.55 اینچ بوده که معادل نصف اندازه مذکور است. دریچه دیافراگم P20 پرو با اندازه f/1.8 اندکی کوچک‌تر از برخی رقیبانش است، اما سنسور اصلی آن نسبت به رقیبان خود که سنسور کوچک‌تری دارند 20 درصد نور بیشتری جذب می‌کند. همانند گوشی‌های رده بالای پیشین هواوی، در P20 پرو نیز سنسور اصلی توسط یک سنسور سیاه و سفید پشتیبانی می‌شود تا نور هرچه بیشتری دریافت شود.
  • سنسور دوربین اصلی این گوشی که از قابلیت Quad Bayer برخوردار است در مجموع وضوحی معادل 40 مگاپیکسل دارد. در صورت استفاده از این قابلیت که داده‌ها را به صورت آرایه پیکسل‌های 2 در 2 درمی‌آورد، عکس‌ها با وضوح 10 مگاپیکسل تولید می‌شوند. Quad Bayer موجب بهبود عملکرد دوربین در مکان‌های کم‌نور می‌شود.
  • لنز تله‌فوتوی P20 Pro که از ویژگی تثبیت اپتیکال تصویر و نیز فاصله کانونی برابر با 80 میلی‌متر برخوردار است، در مقایسه با قابلیت بزرگنمایی دو برابری آخرین مدل‌های آیفون یا سری گلکسی سامسونگ، بزرگنمایی بسیار بیشتری را ارائه می‌کند. این مساله بدین خاطر است که لنز اصلی در ترکیب با لنز سیاه و سفید 20 مگاپیکسلی بدون پشتیبانی لنز تله‌فتو نیز قادر به ضبط تصاویر با کیفیت بالا در بزرگنمایی دو برابری است. در نتیجه، مهندسان طراح دوربین توانسته‌اند برای بزرگنمایی بیشتری با لنز تله‌فتوی P20 پرو خیز بردارند.

سنسور سیاه و سفید به چند منظور طراحی شده است: این سنسور هنگام استفاده از افکت بوکه به تشخیص عمق کمک می‌کند. همچنین با توجه به اینکه سنسورهای سیاه و سفید جزییات ریز و نویز پایینی را ضبط می‌کنند، هنگام استفاده از زوم یا عکسبرداری در مکان‌های کم نور، کیفیت تصویر را بهبود می‌بخشد.

دوربین سه گانه هواوی P20 پرو

دوربین سه گانه هواوی P20 پرو: دوربین اصلی در قسمت وسط، ماژول سیاه و سفید در قسمت پایین (در تصویر سمت چپ) و دوربین تله‌فوتو در بالا (راست).

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

بررسی دوربین هواوی P20 پرو

مشخصات کلیدی دوربین هواوی P20 پرو:

  • دوربین سه‌گانه
  • لنز اصلی: 40 مگاپیکسل، سنسور RGB معادل 1/1.7 اینچ با ساختار Quad Bayer، دریچه دیافراگم f/1.8 با فاصله کانونی 27 میلی‌متر
  • لنز دوم: 20 مگاپیکسل، سنسور سیاه و سفید با اندازه 1/2.78 اینچ، دریچه دیافراگم f/1.6 با فاصله کانونی 27 میلی‌متر
  • لنز تله‌فوتو: 8 مگاپیکسل، سنسور RGB با اندازه 1/4.4 اینچ، دریچه دیافراگم f/2.4 با فاصله کانونی 80 میلی‌متر، لرزش گیر اپتیکال
  • فاصله کانونی پیش فرض: 55 میلی‌متر
  • قابلیت سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) در لنز اصلی
  • وضوح ویدیو: 4K (حالت پیش فرض نیست)
  • فیلمبرداری آهسته 960 فریم بر ثانیه با کیفیت 720p
  • نمایشگر 6.1 اینچ با وضوح 1080 * 2240
  • چیپست کرین 970

درباره این بررسی: نتایج و نمره‌هایی که در این مقاله آمده‌اند حاصل ارزیابی‌های صورت گرفته توسط وبسایت DxOMark است. در آزمایش‌های این مجموعه، بالغ بر 1500 عکس و بیش از 2 ساعت ویدیو، هر دو در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی و در فضاهای بسته و باز طبیعی و با استفاده از تنظیمات پیش‌فرض توسط مهندسان DxOMark ضبط می‌شود. مقاله حاضر به تشریح مهم‌ترین نتایج آزمایش انجام شده توسط وبسایت مذکور می‌پردازد.

 

خلاصه‌ای از نتایج بررسی

هواوی P20 پرو در این بررسی نمره کلی 109 را برای عکسبرداری و فیلمبرداری کسب کرده است که یک رکورد در میان همه آزمایش‌های انجام شده توسط وب سایت DxOMark.com محسوب می‌شود. P20 پرو همه رقبای خود از جمله آیفون 10، گوگل پیکسل 2، و سامسونگ گلکسی S9 پلاس را با اختلاف نزدیک به 10 یا بالاتر از پیش رو برداشته است. این امتیاز بالا تا حد زیادی مدیون قابلیت‌های فوق العاده عالی این گوشی در عکسبرداری بوده است. P20 پرو در این بخش امتیاز بی نظیر 114 را کسب کرده است. سنسور اصلی دوربین این گوشی با یک سنسور سیاه و سفید ترکیب شده است که کارایی فوق العاده در مکان‌های کم نور و نیز دامنه دینامیک بی‌نظیری به آن می‌بخشد. سنسور سوم دوربین که یک تله‌‍لنز با فاصله کانونی 80 میلی‌متری است، در ترکیب با سنسور 20 مگاپیکسلی سیاه و سفید، بهترین قابلیت زوم که تاکنون برروی یک گوشی هوشمند دیده شده است را فراهم می‌سازد. سنسور سیاه و سفید به تولید افکت بوکه با کیفیتی فوق العاده نیز کمک می‌کند.

البته هواوی P20 پرو در بخش فیلمبرداری نیز به لطف لرزش گیر فوق العاده تصویر، فوکوس خودکار خوب، و سطح پایین نویز، چیزی کم ندارد. نمره کلی کسب شده توسط P20 پرو در بخش فیلمبرداری 98 است که آن را بالاتر از گوگل پیکسل که تا پیش از این بهترین نمره را در آزمایش‌ها کسب کرده بود قرار می‌دهد.

 

عکسبرداری در مکان‌های روشن

هواوی P20 پرو در محیط‌های روشن تصاویری با کیفیت عالی ضبط می‌کند. نوردهی معمولا کاملا دقیق بوده و نیز شاهد یکی از گسترده‌ترین دامنه‌های دینامیک در میان گوشی‌های هوشمند هستیم که این گوشی را به دستگاهی ایده آل برای عکسبرداری در مکان‌هایی که با مشکل کنتراست بالا روبرو هستند تبدیل می‌کند. عکس‌ها در سرتاسر فریم از کیفیت بالایی برخوردار بوده و از بافت خوشایند و جزییات فراوانی برخوردار هستند. همچنین نویزها کاملا تحت کنترل هستند و برروی اجسامی ‌که رنگ بندی ساده‌ای دارند (مانند آسمان آبی) عملا قابل مشاهده نیستند.

سیستم فوکوس خودکار P20 پرو در هر وضعیتی مطمئن و سریع عمل می‌کند و رندر رنگ‌ها معمولا بسیار دلپذیر است و تنها در موارد معدودی به نارنجی یا صورتی متمایل می‌شوند. همچنین در آزمایش انجام شده اندکی افت حجم رنگ، مقداری دندانه دار شدن لبه‌های خطوط مورب (aliasing) و نیز آرتیفکت تشکیل هاله در برخی مکان‌های خاص با کنتراست بالا مشاهده می‌شود.

 

هواوی P20 پرو، نمونه عکس در مکان روشنهواوی P20 پرو در مکان‌های روشن تصاویری با کیفیت عالی، رنگ‌های دلپذیر، جزییات خوب و نویز بسیار پایین ارائه می‌کند.

 

مکان‌های کم نور و فلاش

به لطف سنسور فوق العاده بزرگ لنز اصلی (نسبت به سنسور دوربین گوشی‌های دیگر) که 1/1.7 اینچ است، هواوی P20 پرو پایین‌ترین سطح نویز را در میان تمامی ‌گوشی‌های تلفن همراه دارد. بدین ترتیب این گوشی برای هرنوع عکسبرداری یا فیلمبرداری در مکان‌های کم نور و فضاهای بسته انتخاب شماره یک خواهد بود. در تصاویر پایین، کیفیت عکس‌های این گوشی در هنگام شب با رقبای خود از شرکت‌های اپل و گوگل مقایسه شده است که در عکس‌های P20 پرو جزییات بیشتر و نویز بسیار کمتری مشاهده می‌شود.

علاوه بر این، فوکوس خودکار، قابلیت تعادل خودکار رنگ سفید و نیز نوردهی، حتی در کم نور‌ترین مکان‌ها نیز کار می‌کنند. این گوشی همچنین در مکان‌های تار و کم نور، رنگ بندی دلپذیر خود در رندر عکس‌ها را حفظ می‌کند. با این اوصاف، P20 پرو به راحتی به انتخاب بی چون و چرای همه افرادی که یک گوشی برای عکاسی در مکان‌های کم نور می‌خواهند تبدیل می‌شود.

استفاده از فلاش هنگام عکاسی با گوشی‌های هوشمند، عموما ایده خوبی نیست. اما قابلیت فلاش P20 پرو بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر گوشی‌ها داشته است و در آزمایش‌های انجام شده بارها نوردهی و جزییات خوب را ثبت کرد. در این‌جا نیز سطح نویز بسیار پایین بود که برخلاف گوشی‌های دیگر، فلاش را به یک انتخاب واقعی تبدیل می‌کند.

 

زوم و افکت بوکه

هواوی P20 پرو از دو روش زوم برای بزرگنمایی بهره می‌برد. یک لنز مجزای تثبیت شده مخصوص زوم با فاصله کانونی 80 میلی‌متر، مسئول حفظ کیفیت تصاویر از فاصله دور که نیاز به زوم بالا دارند است. همچنین سنسور اصلی دوربین گوشی نیز در ترکیب با یک سنسور سیاه و سفید 20 مگاپیکسلی قادر به ارائه عکس‌های با کیفیت ازمکان‌های با فواصل متوسط است (با فاصله کانونی حدود 50-60 میلی‌متر).

با این اوصاف، هواوی P20 پرو در بخش بزرگنمایی نیز دست بالا را داشته و یک سر و گردن از رقبایش بالاتر است. هنگام استفاده از زوم، به ویژه در فواصل متوسط و دور، جزییات تصاویر بی نظیر بوده و مقدار نویز در هر سطح از نور پایین است که قابلیت زوم P20 پرو را با فاصله زیاد از بهترین گوشی‌های پرچمدار جلو می‌اندازد.

قابلیت بزرگنمایی هواوی P20 پرو تنها در مکان‌های روشن نتیجه فوق العاده‌ای ارائه نمی‌دهد. همان طور که در پایین مشاهده می‌کنید این قابلیت در فضاهای بسته نیز فوق العاده عمل می‌کند. در این مکان، P20 پرو هنگام بزرگنمایی 8 برابری جزییات بسیار خوبی ارائه کرده است.

افکت بوکه برای مات کردن اشیاء خارج از فوکوس استفاده می‌شود. در گوشی هواوی P20 پرو، لنز سیاه و سفید به هرچه بهتر شدن حالت بوکه کمک می‌کند. تشخیص عمق بسیار دقیق بوده که موجب تشخیص بسیار خوب اشیاء از هم شده و نیز آرتیفکت بسیار اندکی مشاهده می‌شود. در تنظیمات پیش فرض، میزان مات کردن و تغییر شکل بسیار طبیعی و دلپذیر است. علاوه بر این، هواوی P20 پرو حتی اشیاء جلوی سوژه را نیز مات می‌کند و افکت بوکه با کیفیتی نزدیک به دوربین‌های DSLR ارائه می‌دهد که در میان همه گوشی‌های هوشمند بی نظیر است. در نمونه زیر  P20 پرو در عکسبرداری با افکت بوکه بسیار خوب عمل کرده است. تنها وقتی که عکس را با اندازه بزرگ ببینید از دست رفتن برخی جزییات ریز و اندکی تیز کردن بیش‌ از حد به چشم می‌آید.

در این مقایسه که با آیفون 10 انجام گرفته است، مشاهده می‌کنید که تشخیص عمق هواوی P20 پرو در حالت بوکه بسیار دقیق است. آرتیفکت‌های کمتری در عکس این گوشی نسبت به عکس آیفون 10 دیده می‌شود که برجسته‌ترین آن مربوط به دور انگشتان سوژه است.

تشریح امتیازهای کسب شده در بخش عکسبرداری

با کسب امتیاز کلی 114 در بخش عکسبرداری، هواوی P20 پرو با فاصله قابل توجهی نسبت هر گوشی دیگری بر صدر تکیه می‌زند. این امتیاز با در کنار هم قرار دادن نمره‌های چندین بخش که ابعاد مختلف کارایی این گوشی را در وضعیت‌های نوری مختلف مورد آزمایش قرار داده‌اند محاسبه شده است. در این‌جا به این بخش‌ها و نمره‌های کسب شده نگاهی می‌اندازیم.

 

نوردهی و کنتراست (93)

هواوی P20 پرو در بخش نوردهی بسیار خوب عمل می‌کند و در بیشتر وضعیت‌ها و حتی مکان‌های کم نور بسیار دقیق است. در تصاویر آزمایشی، دامنه دینامیک این گوشی بسیار خوب و کمی‌ بهتر از رقیبانش بود. این مساله به خصوص در وضعیت‌های دشوار با کنتراست بالا خود را نشان می‌دهد که گوشی هواوی قادر به حفظ جزییات بسیاری در بخش‌های پرنور کادر دوربین است.

هواوی P20 پرو در عکسبرداری پرتره زیر که با توجه به تابش نور از پشت، وضعیت بسیار دشواری بود فوق العاده عمل کرده است. نوردهی برروی سوژه بسیار خوب است. اما همزمان، دوربین گوشی هواوی توانسته جزییات بسیاری را از بخش پرنور پس زمینه ضبط کند. نوردهی سوژه در عکس آیفون 10 خوب است اما بیشتر جزییات بخش پرنور پس زمینه از دست رفته است. گوگل پیکسل 2 نتیجه‌ای نزدیک به P20 پرو داشته است اما همچنان حریف آن نمی‌شود.

عکس زیر در روشنایی بسیار پایین به میزان 1 لوکس (واحد شدت روشنایی) که تقریبا برابر با روشنایی یک شمع است گرفته شده است. در این شرایط که تاریکی به حد نهایت خود رسیده است، عکس هواوی P20 پرو با اندکی کم‌نوردهی همراه بوده است، اما همچنان قابل استفاده است.

هواوی P20 پرو، شدت روشنایی 1 لوکس

هواوی P20 پرو، شدت روشنایی 1 لوکس

رنگ (85)

رندر رنگ‌های هواوی P20 پرو در مکان‌های روشن و فضاهای بسته، دلپذیر است. حتی در مکان‌های بسیار کم نور که بسیاری از گوشی‌ها در ارائه رنگ‌ها با مشکل مواجه می‌شوند، رندر رنگ‌ها همچنان قابل قبول است. علاوه بر این‌ها، سیستم «تعادل رنگ سفید» تقریبا در همه وضعیت‌ها دقیق کار می‌کند و هنگام تغییر میزان روشنایی، بدون درنگ خود را با آن وفق می‌دهد. البته، ممکن است گاهی در نماهای نزدیک، اجزای ریز، کم رنگ‌تر ضبط شوند. همچنین در آزمایش‌ها مشاهده شد که بعضی عکس‌های گرفته شده در مکان‌های روشن مقدار بسیار اندکی به صورتی یا نارنجی متمایل می‌شوند. همچنین تغییر حجم رنگ نیز گاهی در مکان‌های روشن و کم نور قابل تشخیص است. اما در کل، همه این کاستی‌های کوچک در استفاده روزمره تقریبا به چشم نمی‌آیند.

فوکوس خودکار (98)

سیستم فوکوس خودکار هواوی P20 پرو در همه وضعیت‌های مختلف، بسیار خوب عمل می‌کند که همین مساله یکی از بالاترین امتیازها یعنی 98 را برای آن به ارمغان آورده است. فوکوس خودکار بسیار سریع و دقیق بوده و این مساله در همه مکان‌ها با میزان نور متفاوت مشاهده شد.

فوکوس خودکار این گوشی حتی در مکان‌های کم نور 20 لوکس نیز عملکرد بسیار سریعی داشت و همواره نتایج دقیقی ارائه می‌داد. این مساله هم برای تاخیر کوتاه و هم برای تاخیر بلند قبل از عکسبرداری صادق بود.

کارایی سیستم فوکوس خودکار هواوی P20 پرو در 20 لوکس

کارایی بسیار خوب سیستم فوکوس خودکار هواوی P20 پرو در شدت روشنایی 20 لوکس

بافت تصویر (72) و نویز (79)

به لطف سنسور فوق العاده بزرگ لنز اصلی، هواوی P20 پرو از حیث جزییات و نویز بسیار خوب عمل می‌کند. این دو مولفه همبستگی متقابل نزدیکی به هم دارند و گوشی هواوی تعادل بسیار خوبی میان آن‌ها برقرار می‌کند. سیستم پردازش تصویر P20 پرو، توجه ویژه‌ای به کاهش نویز داشته و در نتیجه شاهد نویز بسیار پایینی در همه شرایط نوری هستیم. نمره این گوشی در بخش نویز یکی از بالاترین نتایج در میان گوشی‌های هوشمند است. در مکان‌های پرنور، نویز عکس‌ها در آسمان آبی تقریبا قابل تشخیص نیست. در عکسبرداری با این گوشی نویز کاملا تحت کنترل و بسیار پایین است.

پرچمدار هواوی تنها قادر به پایین آوردن نویز نیست و بافت‌های جزیی و کوچک را هم بسیار خوب رندر می‌کند. از دست دادن اندکی از اجزای بسیار کوچک کادر نیز هنگامی ‌که عکس‌های روشن از نزدیک مشاهده شوند قابل تشخیص خواهد بود. اما گوشی هواوی از حیث ثبت جزییات تصاویر، بهترین عملکرد را دارد و در همه وضعیت‌های نوری مختلف جزییات را به خوبی حفظ می‌کند. به برش‌های پایین نگاه کنید تا عملکرد واضحا برتر پرچمدار هواوی را ببینید. به نظر می‌رسد هواوی P20 پرو در حال حاضر از حیث جزییات و نویز، به ویژه در مکان‌های کم نور و بسیار کم نور، بهترین عملکرد را در میان تمامی‌ گوشی‌های هوشمند دارد.

 

اگر برروی تصویر پرتره شبانه زیر کلیک کنید و آن را در اندازه بزرگ مشاهده کنید خواهید دید که گوشی هواوی P20 پرو همزمان با تولید نویز بسیار پایین، به خوبی قادر به حفظ جزییات در چنین وضعیت‌هایی است. این مساله به خصوص در مورد رنگ‌مایه پوست قابل تشخیص است و P20 پرو را به گوشی برتر برای عکاسی پرتره در مکان‌های کم نور و نیز به طور کلی عکسبرداری در مکان‌های کم نور تبدیل می‌کند.

هواوی P20 پرو – پرتره شبانه

آرتیفکت (71)

آرتیفکت یا درست‌نما به خطاهایی گفته می‌شود که توسط دوربین روی می‌دهد و به نمایش اشکال مصنوعی که وجود خارجی نداشته‌اند منجر می‌شود. به طور کلی، دوربین هواوی P20 پرو آرتیفکت‌ها را به خوبی تحت کنترل دارد. اما به خاطر نمایش دندانه دار لبه‌های اجسام، که در عکس‌های با دامنه دینامیک بالا قابل تشخیص است چند امتیاز از این گوشی کسر شده است. آرتیفکت‌های دیگری که در آزمایش‌ها مشاهده شد تشکیل افکت‌هاله به دور برخی لبه‌ها و نیز ندرتا تغییر رنگ‌ها در این تصاویر بوده است. البته باید دقت بسیاری به خرج دهید تا این کاستی‌ها را تشخیص دهید و آن‌ها عملا چندان به چشم نمی‌آیند.

فلاش (92)

فلاش دوربین گوشی‌های هوشمند معمولا چندان کاربردی نیستند و اغلب عکس‌ها را خراب می‌کنند. اما اگر واقعا مجبورید از فلاش استفاده کنید، گوشی هواوی P20  پرو بهترین گزینه در میان گوشی‌های هوشمند است. فلاش این گوشی در مکان‌هایی که کاملا تاریک هستند همواره تعادل رنگ سفید، رندر رنگ و نوردهی را به خوبی انجام می‌دهد. همچنین نویز تحت کنترل بوده و جزییات تصویر نیز به خوبی حفظ می‌شوند.

البته در برخی تصاویر، تغییر بسیار اندک در حجم رنگ دیده می‌شود و نیز گاهی دوربین در قبال «قرمزی چشم» به خوبی عمل نمی‌کند. عکس‌های گرفته شده در شدت روشنایی 5 لوکس با عکس‌های گرفته شده در روشنایی صفر (تنها نور فلاش) تقریبا یکسان از آب در می‌آیند.

زوم (73)

در این بخش هم هواوی P20 پرو همه رقیبانش را با قدرت کنار زده است. P20 پرو این مساله را مدیون ترکیب هوشمندانه زوم دیجیتال و نیز لنز تله فوتوی قدرتمند 80 میلی‌متری خود است. این گوشی با استفاده از هر سه لنز خود قادر به ضبط تصاویر با جزییات بسیار بالا در زوم متوسط و نیز ضبط تصاویری با جزییات خوب در زوم بالا است که باعث می‌شود با فاصله زیاد از همه رقبای کنونی خود پیشی بگیرد. تنها نقطه ضعف قابلیت زوم هواوی P20 پرو این است که گاهی با بی ثباتی در نوردهی، فوکوس خودکار و تعادل رنگ سفید مواجه می‌شود.

از دست رفتن برخی جزییات هنگام زوم کردن در مقایسه با عدم استفاده از زوم، معمولا اجتناب ناپذیر است. اما در عکس‌های پایین که با زوم متوسط و در روشنایی روز ضبط شده‌اند مشاهده می‌کنید که عکس هواوی P20 پرو به طرز آشکاری جزییات بیشتری را در خود حفظ کرده است. دوربین آیفون 10 جزییات کمتری را ضبط کرده است، اما به لطف زوم اپتیکال خود بیش از حد از گوشی هواوی عقب نیست. دوربین تک‌لنزی گوگل پیکسل 2 نیز تصویری با بافت نرم‌تر و جزییاتی کمتر از گوشی هواوی ضبط کرده است. همچنین هواوی P20 پرو در هنگام استفاده از زوم پایین‌ترین نویز را دارد.

تفاوت‌ها در تصاویر زیر که با زوم بالا (تقریبا 8 برابری) گرفته شده‌اند نیز مشهود است. دوربین هواوی P20 پرو جزییات بسیار بیشتری نسبت به دوربین دوگانه آیفون 10 ضبط کرده است. دوربین تک‌لنزی گوگل پیکسل 2 نیز نسبت به هر دوی گوشی‌های مذکور بسیار ضعیف عمل کرده است.

وضعیت در تصاویر پرتره با نور پس زمینه و عکس‌های شبانه که در پایین نمونه آن‌ها را مشاهده می‌کنید نیز همچنان مشابه قبل است. حتی در وضعیت‌های نوری دشوار، هواوی P20 پرو هنگام استفاده از زوم قادر به ضبط جزییات بالا و کنترل نویز بوده و خود را به عنوان بهترین گزینه برای زوم در مکان‌های کم نور تحمیل می‌کند. این در حالی است که گوشی‌های رقیب با فاصله زیاد از پرچمدار هواوی عقب هستند.

افکت بوکه (70)

با کسب امتیاز 70 در این بخش، P20 پرو در جایگاه بهترین گوشی در اجرای حالت مات کردن پس زمینه موسوم به بوکه قرار می‌گیرد (در آزمایش‌های انجام شده از فاصله کانونی پیش فرض استفاده شده است). حالت بوکه را می‌توان با فاصله‌های کانونی 27، 55، و 80 میلی متر استفاده کرد. اما طبق معمول، در این قسمت نیز تنها از حالت پیش فرض یعنی 55 میلی متر استفاده شد. همان طور که در نمونه‌های پایین مشاهده می‌کنید، تشخیص عمق بسیار خوب بوده و تنها شاهد آرتیفکت‌های جزیی در اطراف سوژه هستیم. علاوه بر این، طرز پیاده سازی افکت بوکه بسیار زیبا و شیب تغییر نیز روان است. برخلاف آیفون 10، گوشی هواوی پیش زمینه را نیز مات می‌کند که باعث می‌شود نزدیک‌ترین تصاویر به افکت بوکه‌ای که توسط دوربین‌های DSLR تولید می‌شود در میان تمامی ‌گوشی‌های هوشمند کنونی حاصل شود. هواوی P20 پرو همچنین قادر به اعمال بوکه از فاصله دور است. نکته منفی در مورد افکت بوکه هواوی P20 پرو، تناقض در جزییات و تعادل رنگ سفید است که در چندین عکسی که به صورت پشت سر هم گرفته شد عملکردهای متفاوتی مشاهده شد.

در نمونه‌های پایین مشاهده می‌کنید که تشخیص عمق آن‌قدر دقیق بوده که P20 پرو را قادر به مات کردن پس زمینه صحنه‌های بسیار دشوار و پیچیده ساخته است.

گوشی هواوی در فضاهای بسته و کم نور نیز حالت بوکه را به خوبی اعمال می‌کند. این گوشی در مقایسه با رقیبان خود در مات سازی اشیاء پس زمینه و نمایش سوژه به خوبی عمل می‌کند و نیز نویز را پایین نگه می‌دارد. در تصاویر پایین مشاهده می‌کنید که هواوی P20 پرو حتی در نور بسیار پایین نیز افکت بوکه را با تشخیص عمق بسیار خوب ارائه می‌دهد. هنگام مشاهده تصویر از نزدیک، از دست رفتن جزییات قابل تشخیص است اما سطح نویز پایین است. در شرایط نوری یکسان، آیفون 10 تصاویر کم نور را ضبط می‌کند و از اجرای افکت بوکه نیز ناتوان است. گوگل پیکسل 2 قادر به پیاده سازی افکت بوکه بوده است اما همان طور که در تصویر قابل مشاهده است، مرتکب چندین خطای بزرگ در تشخیص عمق شده است.

تشریح امتیازهای کسب شده در بخش فیلمبرداری

هواوی P20 پرو در بخش فیلمبرداری نیز با امتیاز کلی 98 در صدر رده بندی گوشی‌های آزمایش شده توسط وب سایت DxOMark.com قرار می‌گیرد. البته گوشی هواوی در این بخش فاصله کمتری نسبت به رقبای خود دارد. امتیاز کلی بخش ویدیو از ترکیب نمره‌های بخش‌های مختلف که نقاط قوت و ضعف دوربین هواوی P20 پرو در ضبط ویدیو را مورد بررسی قرار داده‌اند محاسبه شده است. این بخش‌ها و نمره‌های کسب شده عبارتند از: نوردهی (82)، رنگ (89)، فوکوس خودکار (98)، بافت (58)، نویز (83)، آرتیفکت (82)، و لرزش گیری (94).

هواوی P20 پرو در ضبط ویدیو نسبت به رقبایش فوق العاده عمل می‌کند. دوربین این گوشی فاقد لرزش گیر اپتیکال است، بنابراین هنگام ضبط ویدیو باید از لرزش گیر الکترونیکی ویدیو استفاده کند. البته این سیستم بسیار خوب عمل می‌کند و حتی از لرزش گیر فوق العاده گوگل پیکسل 2 نیز پیشی می‌گیرد. لرزش گیر الکترونیکی ویدیوی هواوی هم در زمان ثابت نگه داشتن دوربین و هم در هنگام پیاده روی بسیار موثر عمل می‌کند.

همانند عکسبرداری، در هنگام ضبط ویدیو نیز به لطف سنسور بسیار بزرگ لنز اصلی، شاهد نویز بسیار پایینی هستیم. در نواحی یک رنگ (مانند آسمان آبی) نیز نویزهای کمی ‌قابل مشاهده هستند. در این‌جا نیز تعادل میان حفظ جزییات و کاهش نویز عالی بوده که نتیجه آن جزییات خوب و نویز بسیار پایین در بیشتر وضعیت‌ها است. تعادل رنگ سفید دقیق، واکنش روان در هنگام تغییر روشنایی محیط، سرعت بالای سیستم فوکوس خودکار و ثبات در عملکرد از ویژگی‌های دیگر دوربین فیلمبرداری هواوی P20 پرو است.

فهرست نقاط ضعف چندان بلند نیست. دندانه دار شدن لبه‌های اجسام تقریبا زیاد مشاهده می‌شود. همچنین هنگام تغییر نوردهی دوربین برای هماهنگ شدن با تغییر نور محیط، برخی کاهش کیفیت‌ها قابل مشاهده است. همچنین در محیط‌های روشن شاهد از دست رفتن اندکی از جزییات ریز هستیم که به خاطر کاهش دادن نویز اتفاق می‌افتد و نیز ویدیوهایی که در زیر نور لامپ ضبط می‌شوند متمایل به نارنجی می‌شوند.

 

نتیجه: هواوی P20 پرو قواعد بازی را تغییر می‌دهد

ما به این مساله عادت کرده‌ایم که هر نسل از گوشی‌های هوشمند تنها کمی بهتر از نمونه‌های پیشین خود باشند. اما با مشاهده تصاویر و نتایج آزمایش‌های انجام شده برروی P20 پرو، به نظر می‌رسد که شرکت هواوی در یک مرحله به اندازه دو یا سه نسل، دوربین این گوشی را پیشرفت داده است. نتایج بدست آمده توسط این گوشی به همین اندازه خوب بوده است. دوربین سه گانه هواوی P20 پرو می‌تواند لقب بزرگ‌ترین ابتکار در بخش دوربین‌های تلفن همراه در طی مدت اخیر و نیز یک حرکت انقلابی لقب بگیرد.

دوربین سه گانه و جادویی هواوی P20 پرو در هر دو بخش فیلمبرداری و عکسبرداری در میان تمام گوشی‌هایی که تا به حال توسط وب سایت DxOMark مورد آزمایش قرار گرفته‌اند حائز مقام نخست شده است. این گوشی تقریبا در همه بخش‌های مختلف این آزمایش، بهترین عملکرد را داشته است. هواوی P20 پرو به طور خاص در مکان‌های کم نور، هنگام بزرگنمایی، و نیز اجرای افکت بوکه قدرت خود را به رخ می‌کشد و همه رقیبان خود را با قدرت شکست می‌دهد. اگر به دنبال بهترین دوربین در میان گوشی‌های هوشمند هستید، در انتخاب هواوی P20 پرو شک نکنید.

نمره‌های کسب شده

هواوی P20 پرو در این بررسی حائز امتیاز کل 109 شده است که از ترکیب امتیازهای دو بخش عکسبرداری و فیلمبرداری بدست آمده است. در بخش عکسبرداری امتیاز 114 توسط این گوشی کسب شده است که از ترکیب این امتیازها بدست آمده است: نوردهی و کنتراست 93، رنگ 85، فوکوس خودکار 98، بافت 72، نویز 79، آرتیفکت 71، فلاش 92، زوم 73، بوکه 70. همچنین امتیاز کل بخش فیلمبرداری 98 است. بخش‌های مورد بررسی دوربین فیلمبرداری و نمره‌های کسب شده نیز عبارتند از: نوردهی و کنتراست 82، رنگ 89، فوکوس خودکار 98، بافت 58، نویز 83، آرتیفکت 82، لرزش گیر 94.

 

نقاط قوت دوربین عکسبرداری

  • ثبت جزییات بسیار خوب در هنگام استفاده از زوم، به خصوص در زوم متوسط و بالا
  • افکت بوکه خوب به لطف قدرت بالای دوربین در تشخیص عمق و مات‌سازی زیبا
  • سطح نویز کاملا تحت کنترل
  • فوکوس خودکار سریع و دقیق
  • نوردهی خوب و دامنه دینامیک بسیار گسترده، به خصوص در روشنایی روز
  • کارایی بسیار خوب فلاش در همه وضعیت‌ها

نقاط ضعف دوربین عکسبرداری

  • متمایل شدن تصاویر به نارنجی و صورتی در روشنایی روز یا فضاهای بسته
  • وجود برخی آرتیفکت‌ها، به خصوص دندانه‌دار شدن لبه اجسام در تصاویر با دامنه دینامیکی
  • عدم ثبات نوردهی، فوکوس خودکار و تعادل رنگ سفید هنگام استفاده از زوم

 

نقاط قوت دوربین فیلمبرداری

  • لرزش‌گیری بسیار موثر
  • فوکوس خودکار سریع، باثبات در عملکرد و دقیق
  • عملکرد خوب هنگام دنبال کردن یک سوژه متحرک
  • نویز بسیار پایین در همه وضعیت‌ها
  • نوردهی خوب در مکان‌های کم‌نور

نقاط ضعف دوربین فیلمبرداری

  • هنگام تغییر نوردهی دوربین جهت هماهنگ شدن با تغییر نور محیط، برخی کاهش کیفیت‌ها دیده می‌شود
  • دندانه‌دار شدن‌های متوالی
  • از دست رفتن برخی از جزییات ریز در مکان‌های روشن
  • هنگام ضبط در زیر نور لامپ، ویدیوها متمایل به نارنجی می‌شوند

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402