چگونه در ویندوز 10 صداها را شخصی‌ سازی کنیم؟

صدای ویندوز
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اگر تمایل دارید در ویندوز 10 برای عملیات و فعالیت‌های مختلف خود از صداهای متفاوتی براساس سلیقه شخصی استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود با ما همراه باشید تا در ادامه نحوه شخصی‌ سازی صدا در ویندوز 10 را با هم مرور کنیم.

ویندوز 10 نیز مشابه هر سیستم‌ عامل دیگری دارای مجموعه وسیعی از صداها و آواها است. این صداها، هنگامی که کاربر به یک ارور برمی‌خورد، یک نوتیفیکیشن دریافت می‌کند، دانلودی به اتمام می‌رسد و یا هر عملیات دیگری صورت می‌گیرد، از ویندوز 10 پخش می‌شوند. با وجود آنکه خیلی از کاربران برای تغییر دادن این صداها هرگز خود را به زحمت نمی‌اندازند اما در مقابل افرادی وجود دارند که مایل هستند این صداها را مطابق سلیقه شخصی خود، سفارشی‌سازی کنند.

آنچه در این آموزش می‌خوانید:

آموزش شخصی سازی صدا در ویندوز 10

با ما همراه باشید تا در ادامه نحوه شخصی‌ سازی این صداها را در ویندوز 10 با هم مرور کرده و ببینیم که از کجا می‌توان صداهای جدید گرفت و چگونه باید کیفیت صوت را در ویندوز 10 بهبود بخشید.

 

صداها و آواها را با استفاده از تنظیمات صوتی ویندوز 10 شخصی‌ سازی کنید

برخلاف بسیاری از تنظیماتی که در ویندوز 10 اضافه و یا جابه‌جا شده‌اند، منوی شخصی‌سازی صداها همچنان بخشی از کنترل پنل است. شما می‌توانید برای دسترسی به این منو یا به مسیر Settings > System > Sound > Related settings > Sound control panel بروید و یا به کنترل پنل رفته و روی Sound کلیک کنید.

از هر کدام از دو روش بالا استفاده کنید در نهایت می‌بایست به پنجره‌ای مشابه آنچه در تصویر بالا می‌بینید، برخورد کنید. حال روی تب Sound  کلیک کنید. ویندوز 10 تنها دو قالب صوتی دارد: صداهای پیش‌فرض ویندوز (Windows Default) و یا بیصدا کردن (No Sounds). زمانی‌که قالب‌ها و تم‌های صوتی بیشتری دانلود کنید، این صداها در منوی کشویی Sound Scheme در دسترس خواهند بود.

با استفاده از لیست موجود در منوی کشویی دوم، می‌توانید برای هر برنامه موجود در کامپیوتر خود، براساس هر نوع عملیات موجود در این برنامه به‌صورت کاملا مجزا، صدای آن را تغییر دهید. می‌توانید برای انتخاب یک صدا، از آهنگ‌های خود ویندوز استفاده کنید و یا در قسمت Browse یک فایل صوتی دیگر موجود در سیستم‌تان را انتخاب کنید.

پس از آنکه تنظیمات و تغییرات خود را انجام دادید روی Save As کلیک کنید و برای قالب جدید صوتی خود یک نام بگذارید. البته توجه داشته باشید که صداها و آواهایی که در ویندوز 10 مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌بایست در فرمت WAV  باشند. بنابراین اگر یک فایل صوتی در فرمت WMA و یا MP3 دارید که می‌خواهید در این قسمت از آنها استفاده کنید، می‌بایست در ابتدا آن را به WAV تبدیل کنید.

 

تم‌ها و قالب‌های صوتی ویندوز 10 را دانلود کنید

اگر قصد دارید که یک قالب صوتی کاملا سفارشی را در ویندوز 10 تجربه کنید، می‌بایست هر صدا را به صورت کاملا دستی مطابق با سلیقه خود تغییر دهید. یکی از بهترین روش‌ها برای شخصی‌سازی کزدن اصوات در ویندوز 10، استفاده از یک تم است. ویندوز 10 تم‌های زیادی دارد که هر یک صدا و آواهای مخصوص به خود را دارد. شما می‌توانید یک تم را انتخاب کرده و بدون آنکه از تصاویر والپیپر، رنگ زمینه و یا نشانه موس آن استفاده کنید، تنها اصوات و آواهای آن تم را به‌کار ببرید.

آسان‌ترین راه برای یافتن تم‌های ویندوز 10 مراجعه به وبسایت رسمی مایکروسافت است. پس از آنکه وارد سایت شدید در منوی سمت چپ، گزینه With Custom Sounds را انتخاب کنید. تم مربوطه را دانلود کرده و سپس روی آن دبل کلیک کنید تا باز شود.

پس از آنکه این تم روی سیستم شما نصب شد، اصوات و آواهای مربوط به آن در منوی کشویی Sound Schemes در دسترس قرار خواهند گرفت. شما می‌توانید بقیه آیتم‌های تصویری مربوط به تم را در مسیر Settings > Personalization > Themes حذف کنید.

گفتنی است سایت‌های متعددی هستند که قالب‌های صوتی ارائه می‌دهند اما از آنجا که ساختار ویندوز 10 تغییر کرده است می‌بایست تنها فایل‌های با فرمت WAV را دانلود کرد و برای استفاده از فایل‌های صوتی با فرمت‌های دیگر، نیاز است که در ابتدا این فرمت‌ها تغییر داده شود.

فایل‌های جدید با فرمت WAV را در C:\Windows\media ذخیره کرده سپس در منوی Sounds روی Browse  کلیک کنید تا فایل صوتی موردنظر خود را پیدا کرده و انتخاب کنید. در نهایت، همه تغییرات را ذخیره کنید.

 

چگونه کیفیت صداها را در ویندوز تقویت کنیم؟

خوشبختانه چندین روش برای تقویت و بهبود کیفیت صدا در ویندوز وجود دارد که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم.

روش 1: استفاده از ساند اکولایزر (Sound Equalizer) در ویندوز 10

ویندوز 10 با یک ساند اکولایزر پیش‌فرض عرضه شده است. البته ابزار آن تا حدودی ابتدایی است ولی برای اکثر کاربران کافی خواهد بود. برای استفاده از این قسمت، می‌بایست روی آیکون اسپیکر که بر روی نوار وظیفه در کامپیوتر قرار دارد کلیک راست کرده و سپس گزینه Sounds را انتخاب کنید. سپس تب Playback  را انتخاب کرده، اسپیکرهای خود را پیدا و روی آنها کلیک راست کنید. حال گزینه Properties را بزنید.

در پنجره Properties، به تب Enhancements رفته و در منوی باز شده چک‌باکس کنار گزینه Equalizer را بزنید. حال می‌توانید افکت‌های اکولایزر را از منوی باز شده در بخش Sound Effects Properties انتخاب کنید.

روش 2: استفاده از ساند بوستر (Sound Booster) برای ویندوز 10

ساند بوستر به شما کمک می‌کند که میزان صدای اسپیکرهای خود را از بالاترین حد مجاز آنها، بالاتر ببرید. گزینه‌های متعدد رایگانی وجود دارد که بتوانید از ساند بوستر استفاده کنید. برای مثال می‌توان از افزونه Volume Booster در گوگل کروم استفاده کرد. اما این افزونه تنها برای فایل‌های صوتی موجود در مرورگر عمل کرده و در واقع فایل‌های صوتی موجود در سیستم را پوشش نمی‌دهد.

بدون شک بهترین اپلیکیشن پولی ساند بوستر، اپلیکیشن Lefasoft’s Sound Booster است. این برنامه برای یک لایسنس تک کاربره حدود 19.95 دلار هزینه دارد. البته درنظر داشته باشید که ساند بوستر برای فایل صوتی که بسیار صدای کمی دارند (درحالی‌که صدای سیستم روی 100 تنظیم شده است) مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنظیم کردن صدا روی آخرین حد خود، به اسپیکرها صدمات جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد.

روش 3: ساند میکسر (Sound Mixer) ویندوز 10

بخش والیوم میکسر (Volume Mixer) در ویندوز 10 نسبت به حالت اولیه‌ای که این سیستم‌عامل در سال 2015 عرضه شده بود، تغییرات بسیاری کرده است. در این مرحله دو روش مجزا وجود دارد که اطلاعات یکسانی را مشاهده کنید اما هر کدام از این روش‌ها، طراحی و قالب متفاوتی دارد. برای آنکه به قسمت والیوم میکسر دسترسی پیدا کنید، می‌توانید روی آیکون اسپیکر موجود در نوار وضیفه کلیک راست کرده و سپس Open Volume Mixer را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید برای رفتن به قسمت والیوم میکسر از آدرس Settings > System > Sound > Other Sound Options > App volume and device preferences. نیز اقدام کنید.

اگر اپلیکیشن دیگری در حال اجرا نداشته باشید برای اسپیکرها و قسمت System Sounds تنها نوار لغزنده را مشاهده خواهید کرد. با این حال اگر برنامه دیگری در حال پخش یک فایل صوتی باشد می‌توان میزان صدای آن را به‌صورت مجزا تنظیم کرده و درصد صدای آن را به‌صورت دستی تنظیم کنید.

برای مثال در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که دو اپلیکیشن نت‌فلیکس (Netflix) و گوگل کروم مشغول پخش یک فایل صوتی هستند بنابراین آنها هم در قسمت والیوم میکسر دیده می‌شوند و می‌توان به‌صورت کاملا مجزا میزان صدای آنها را تغییر داد.

دیگر تنظیمات مربوط به صدا در ویندوز 10

تنظیمات متعدد دیگری وجود دارد که مربوط به صدا و فایل‌های صوتی موجود در ویندوز هستند که بهتر است از آنها آگاه باشید. برای مثال در قسمت Settings > System > Sound می‌توانید اسپیکرهای ورودی و خروجی خود را انتخاب کرده، میکروفون را تست کرده و مراحل عیب‌یابی اسپیکرها را انجام دهید.

در قسمت Settings > Ease of Access > Audio نیز می‌توانید خروجی مونو را فعال کرده و انتخاب کنید که هشدارهای صوتی به‌صورت بصری نمایش داده شوند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402