ایلان ماسک و 5 چالش بزرگ پیش روی تسلا

ایلان ماسک و 5 چالش بزرگ پیش روی تسلا
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تسلا به عنوان یک شرکت تولید کننده خودروهای برقی شهرت زیادی دارد. اما این شرکت همواره با مشکلاتی روبرو بوده است. حالا به دنبال اعلام خبر خصوصی سازی شرکت توسط ایلان ماسک و سپس انصراف از آن، برخی مشکلات جدید به مشکلات قبلی اضافه شده است.

تسلا شرکت آمریکایی تولیدکننده خودروهای برقی، جذابیت بسیار بالایی برای رسانه‌ها دارد که سبب شهرت آن شده است. اما این شهرت منجر به حل مشکلات تسلا و ایلان ماسک، مدیرعامل پرکار آن نشده است. با گذشت کمتر از سه هفته، ایلان ماسک از برنامه خود مبنی بر خصوصی سازی تسلا صرف نظر کرد. او گفته بود می‌خواسته شرکت را از زیر بار وال استریت که نتایج کوتاه مدتی دارد آزاد سازد. اما چند روز بعد او دوباره اعلام کرد که سهام‌داران تسلا از بزرگ و کوچک، خواهان باقی ماندن این شرکت به صورت سهامی‌عام هستند و خصوصی سازی شرکت سخت‌تر از آن چیزی است که ابتدا فکر می‌کرد. بنابراین تسلا به صورت سهامی‌عام به کار خود ادامه خواهد داد. اما باید گفت موفق ساختن یک شرکت سهامی‌عام کار و زحمت بیشتری می‌طلبد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

چالش های پیش روی تسلا و ایلان ماسک

حالا با توجه به لغو خصوصی سازی تسلا، ایلان ماسک باید برروی چه مسائلی تمرکز کند؟ برای یافتن پاسخ این سئوال با ادامه مقاله همراه باشید.

تولید هرچه بیشتر خودرو

این مساله باید به عنوان مهم‌ترین اولویت ماسک مورد توجه قرار گیرد. البته این احتمالا دشوارترین اولویت نیز خواهد بود.

در اواخر ماه ژوئن (تیر)، تسلا سرانجام با تاخیر بسیار طولانی، به هدف خود مبنی بر تولید 5,000 خودروی تسلا مدل 3 در هفته دست یافت. ماسک مجبور شده بود برای رسیدن به این هدف یک خط تولید دوم در زیر یک چادر بزرگ برپا سازد.

حالا او باید ثابت کند که این موفقیت اتفاقی یا موقت نبوده و اینکه تسلا می‌تواند این آمار تولید را ادامه یا حتی افزایش دهد.

صدها هزار نفر از هواداران تسلا، 1,000 دلار به عنوان پیش پرداخت به این شرکت پرداخت کرد‌ه‌اند و به آن‌ها وعده دریافت خودروی مدل 3 داده شده. برخی از آن‌ها سفارش خود را در آوریل 2016 (فروردین 1395) و زمانی که شرکت شروع به دریافت سفارش‌ها کرد ثبت کرد‌ه‌اند. صبر آن‌ها تا ابد ادامه نخواهد داشت.

تسلا مدل 3

کسب درآمد

تسلا باید به میزان تولیدی که هدف گذاری شده است برسد تا بتواند درآمد کسب کند.

این شرکت نیاز شدیدی به منابع مالی دارد. تخمین زده شده که این شرکت باید در اوایل سال آینده حدود 1.2 میلیارد دلار بدهی پرداخت کند. همچنین تسلا برنامه‌ای برای احداث یک کارخانه 2 میلیارد دلاری در چین دارد که برای گسترش این شرکت در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان حیاتی است.

ماسک مواجه بودن شرکت با کمبود منابع مالی را رد می‌کند. او می‌گوید به لطف افزایش فروش مدل 3 بالاخره در نیمه دوم امسال این شرکت درآمدزا خواهد شد.

ما به ماموریت خود مبنی بر پیشبرد انرژی پایدار نخواهیم رسید، مگر اینکه به لحاظ مالی وضعیت پایداری داشته باشیم.

– بخشی از پست وبلاگی ایلان ماسک هنگام اعلام انصراف از خصوصی سازی تسلا

خط تولید تسلا مدل 3

رسیدگی به بازرسی‌ها و شکایات

ماسک پیش‌تر از طرحش برای خصوصی سازی تسلا در توییتر پرده برداشت. اما خیلی زود با دو دعوی قضایی از طرف سهامداران مواجه شد که او را متهم کرده بودند ادعای او مبنی بر داشتن «منابع مالی مطمئن» برای خصوصی سازی شرکت نادرست بوده و تلاشی برای گمراه کردن بازار سهام بوده است.

همچنین گزارش‌های متعددی از ورود کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به قضیه حکایت دارد. گفته شده که این کمیسیون در حال تحقیق برروی این مساله است که آیا ایلان ماسک قوانین اوراق بهادار را با ادعای «منابع مالی مطمئن» نقض کرده است یا نه.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار از تایید یا رد این گزارش‌ها خودداری کرده است. تسلا نیز حاضر به توضیح درباره دعوی قضایی یا تحقیقات نشده است.

صرف اینکه طرح خصوصی سازی تسلا منتفی شد، باعث لغو دعوی‌ها و تحقیقات (در صورت صحت گزارش‌ها) نخواهد شد.

تسلا مدل 3

بازسازی اعتماد در بازار سهام

یکی از دلایل رشد سریع تسلا این بود که سرمایه گذاران به اعطای منابع مالی مورد نیاز ماسک برای ساخت شرکت تمایل خوبی نشان دادند.

اما بعد از هیجانات اولیه، بازار سهام خیلی زود تردیدهای عمیق خود را نسبت به توان ماسک برای خصوصی‌سازی تسلا با ارزش هر سهم 420 دلار نشان داد.

جین مونستر، از اعضای شرکت Loup Ventures و تحلیل‌گر برجسته فناوری، اندکی بعد از اظهارات ماسک مبنی بر صرف نظر از خصوصی سازی تسلا، در یادداشت تحقیقاتی خود نوشت «ما همچنان فکر می‌کنیم ماسک کاری برای انجام دادن دارد و آن این است که اعتماد بازار سهام را به تسلا بازسازی کند.»

سهام شرکت بعد از افزایش ارزشی که با توییت ماسک در 7 آگوست (16 مرداد) مبنی بر وجود «منابع مالی مطمئن» تجربه کرده بود، حدود 20 درصد سقوط ارزش را متحمل شد.

ماسک می‌گوید درباره فروشندگان استقراضی (یعنی کسی که ورقه بهاداری را قرض می‌گیرد و بلافاصله می‌فروشد و امیدوار است قیمت آن کاهش یابد تا با قیمت پایین‌تری دوباره آن را بخرد) می‌گوید آن‌ها به طور مداوم مشغول القای ترس، بی اعتمادی، و شک درباره تسلا هستند و با این کار به شرکت آسیب می‌رسانند.

بهترین راه برای غلبه بر فروشندگان استقراضی، خصوصی سازی نیست، بلکه افزایش دوباره ارزش سهام است. برای تحقق این امر، ماسک باید آن‌قدر تولید خودرو و درآمد شرکت را افزایش دهد که هواداران تسلا به شرکت اعتماد داشته باشند.

ایلان ماسک

دریافت کمک

ماسک پیش‌تر نیز با برخی درخواست‌ها برای استفاده از یک معاون باتجربه برای اداره کارهای روزمره تسلا روبرو بوده است. شریل سندبرگ به مارک زاکربرگ کمک کرد تا فیسبوک به یک قدرت بزرگ تبدیل شود، و اریک اشمیت به بنیان‌گذاران گوگل یعنی لری پیج و سرگی برین کمک کرد در گسترش گوگل موفق شوند.

پیداکردن فرد مناسب آسان نخواهد بود. گفته می‌شود که چندین مدیر ارشد تسلا، شرکت را ترک کرده‌اند و حاضر به کار تحت مدیریت دمدمی‌مزاج ماسک نشده‌اند.

این نیاز به کمک، زمانی بیشتر آشکار شد که ماسک در یک مصاحبه احساسی با روزنامه نیویورک تایمز از 120 ساعت کار در هفته و اینکه به ندرت کارخانه را ترک می‌کند صحبت کرد. او گفت برای بودن در کنار خانواده و دوستانش وقتی ندارد.

ممکن است ماسک فکر کند می‌تواند به این روند 120 ساعت کار در هفته ادامه دهد، اما تقریبا هیچ کس دیگری آن را ایده خوبی نمی‌داند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402