دلایلی که باعث می‌ شود تا عاشق اندروید پای شویم

اندروید پای / Android pie
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اندروید پای برای کاربران گوشی‌های پیکسل عرضه شده و در همین راستا، قصد داریم تا به صورت کامل این نسخه از اندروید را بررسی کنیم و نکات مثبت آن را مورد اشاره قرار دهیم.

گوگل روز دوشنبه به صورت رسمی نسخه اندروید پی که از این پس به صورت رسمی تحت عنوان اندروید پای نامیده می‌شود، را برای کاربران گوشی‌های پیکسل عرضه کرد. تعدادی از قابلیت‌های جدید هستند که در اندروید پای ارائه شده و برخی از آنها به گونه‌ای عرضه گردیده‌اند که قطعا برای کاربران جالب و هیجان‌انگیز خواهند بود. در اینجا به دلایلی اشاره می‌کنیم که به نظر می‌تواند اندروید پای را برای کاربران جذاب نماید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید اندروید پای

ظاهری کاملا جدید همراه با نوتیفیکیشن

اندروید پای

گوگل با اندروید پای حالت گوشه‌های گرد را تا جایی که توانسته به کار برده است. با کشیدن قسمت بالای صفحه کاربران می‌توانند قسمت نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده کنند و نوعی منوی تنظیمات سریع به شما نشان می‌دهد که اندروید از نظر زیبایی‌شناسی چه تغییراتی را صورت داده است. همچنین در قسمت منوی تنظیمات رنگ‌های بیشتری مشاهده می‌شود.

در مورد نوتیفیکیشن‌ها، اندروید در حال حاضر، امکان مدیریت کردن نوتیفیکیشن‌ها را در مقایسه با iOS بهتر ارائه می‌کند. با عرضه شدن اندروید پای، این سیستم‌ عامل فاصله خود را با iOS بیشتر هم می‌کند و قابلیت‌های دیگری را به قسمت مربوط به آن می‌افزاید. به خصوص، اپلیکیشن‌های پیامرسان، امکان پاسخ‌دهی هوشمند را فراهم می‌کنند و اطلاعات بیشتری در هر نوتیفیکیشن به کاربر ارائه خواهد شد. همچنین کاربران نمی‌توانند جای تنظیمات وای‌فای و بلوتوث را همچون اندروید اوریو تغییر دهند.

 

مزاحمت کمتر از سوی نوتیفیکیشن‌ها

اندروید پای

نوتیفیکیشن همواره از جمله ضرورت‌های گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود؛ اما گاهی اوقات بسیار مزاحم است و باعث آزار کاربر می‌شود. گوگل تلاش کرده تا در نسخه اندروید پای آنها را از جلوی چشم شما دور کند. در یکی از اقدامات، در صورتی که یکی از این نوتیفیکیشن‌ها را بدون نگاه کردن رد کنید، اندروید پای می‌تواند نوتیفیکیشن‌های آن را خاموش کند. از اینها بهتر آن که، کاربر می‌تواند گزینه‌ای تحت عنوان «مزاحم نشو» را روی گوشی خود فعال کند تا هیچ نوتیفیکیشنی برایش ارسال نشود.

بدین ترتیب، هر زمان که گوشی در حالت مزاحم نشو قرار گرفت، گوشی هیچ نوتیفیکیشنی را هرگز و تحت هیچ شرایطی، حتی در حالت قفل بودن صفحه گوشی، در موبایل شما ظاهر نمی‌کند و در قسمت مخصوص نوتیفیکیشن‌ها هم ظاهر نمی‌شود. این امکان را به سادگی می‌توان در گوشی فعال کرد. همچنین اگر گوشی شما به گونه‌ای باشد که لازم است تا نوتیفیکیشن‌ها را به صورت تک به تک لغو کنید، حالا دیگر می‌توانید با تنها یک گزینه تمامی نوتیفیکیشن‌های موبایل را غیرفعال نمایید. این امر برای تعطیلات آخر هفته و یا هنگامی که در مسافرت هستید، بسیار مناسب است.

 

حالت تاریک رسمی

اندروید پای

گوگل نوعی گزینه حالت تاریک را به صورت رسمی در اپلیکیشن تنظیمات ارائه کرده است. به جای آن که با شکل و شمایل والپیپر گوشی، همه چیز تیره به نظر برسد، سیستم‌ عامل به گونه‌ای است که حالت تاریک را فعال می کند و از این پس کاربران می‌توانند تعیین نمایند که چه زمانی گوشی آنها حالت تاریک و یا حالت روشن داشته باشد و یا اینکه این امکان را به گوشی می‌دهند تا خودش با توجه به شرایط حالت را انتخاب نماید. حالت تاریک رسمی چیزی است که کاربران اندروید (و از بعضی جنبه‌ها کاربران iOS) سالیان طولانی درخواست طراحی آن را داده بودند و در این مورد باید از گوگل سپاسگزار بود.

 

بدون توقف با بریدگی بالای نمایشگر

هر قدر که حاشیه گوشی‌ها کوچک‌تر می‌شود، برخی از گوشی‌های اندرویدی از نوعی بریدگی بالای صفحه استفاده می‌کنند تا سنسورها را در آن قرار دهند؛ درست مانند آیفون 10. گوشی‌هایی از قبیل اسنشال، هواوی پی 20، مدل زنفون 5 ساخت ایسوس و گوشی وان‌پلاس 6 همگی از این جمله هستند.

در حالی که همه کاربران منتظر چنین تغییری بودند، اندروید پای نوعی پیش‌نمایش از چیزی که کاربران بعد از فعال کردن حالت توسعه‌دهنده شاهد خواهند بود را ارائه کرده است. کاربران باید به قسمت Drawing در زیر گزینه‌های Developer بروند و گزینه شبیه‌سازی صفحه نمایش همراه با بریدگی (Simulate a display with a cutout) را فعال و سپس اندازه را انتخاب نمایند. در آن صورت کاربران دیگر می‌توانند از امکانات گوشی با حالت بریدگی بالای صفحه لذت ببرند.

 

ابزارهایی مناسب برای گرفتن اسکرین‌شات

اندروید پای

اسکرین‌شات گرفتن حالا دیگر با فشردن و نگاه داشتن دکمه پاور امکان‌پذیر شده و با این کار می‌توان از صفحه اصلی موبایل تصویر گرفت. البته، روش قدیمی گرفتن دکمه پاور و دکمه کم کردن صدای گوشی به صورت همزمان هنوز هم کار می‌کند.

علاوه بر اینها، اندروید پای نوعی قابلیت ویرایش اسکرین‌شات را نیز ارائه کرده است. به محض اینکه اسکرین‌شات مورد نظر شما ذخیره شد، نوتیفیکیشن پیش‌نمایش تصویر در قسمت بالای صفحه موبایل ظاهر می‌شود که نوعی گزینه برای ویرایش کردن دارد. انتخاب گزینه ویرایش، نوعی ابزار ویژه را باز می‌کند که با آن می‌توانید تصویر را بکشید، برش دهید و یا بخشی از آن را هایلایت نمایید و سپس به اشتراک بگذارید.

 

داشبورد

گوگل نوعی برنامه برای جلوگیری از اعتیاد به گوشی‌های همراه دارد که برنامه Wellbeing یا تندرستی نام دارد. اگرچه، این برنامه هنوز برای استفاده گسترده آماده نیست، اما صاحبان گوشی‌های پیکسل می‌توانند با ثبت‌نام در این برنامه شرکت کنند. برای شرکت در این برنامه تنها نیاز است که گوشی پیکسل همراه با اندروید پای نسخه 9.0 داشته باشید.

 

حالت قفل داخلی برای امنیت بیشتر

اندروید پای

گوگل اقدامات بیشتری را برای ارتقای سطح امنیت اطلاعات شما در اندروید پای صورت داده است، اما بخش زیادی از این امر به صورت پنهان صورت می‌گیرد. البته، نوعی قابلیت جدید در این نسخه به کار رفته که با تنها یک دکمه به صورت داخلی می‌توانید گوشی خود را قفل کنید. هنگامی که این ویژگی فعال شد، سنسور اثر انگشت یا باز کردن قفل با صوت غیرفعال می‌شود و می‌توانید به روش‌های باز کردن قفل قدیمی از قبیل رمز عبور و یا الگوی شکلی بازگردید.

به مسیر Settings > Security and Location > Lock Screen Preferences بروید و گزینه Show lockdown را فعال کنید. بعد از فعال کردن این گزینه، می‌توانید تنها دکمه پاور را فشار دهید و سپس گزینه قفل کردن را انتخاب کنید.

 

ناوبری با حرکت

اندروید پای

از این پس با اندروید پای، کاربران گزینه ناوبری با سه دکمه قدیمی اندروید را می‌توانند کنار بگذارند و به جای آن از حالت حرکات بدن استفاده کنند. دکمه home که شبیه به یک قرص است، در اختیار انگشت شست کاربر قرار دارد. تنها با زدن آن و رفتن به صفحه اصلی، می‌توان با کشیدن به سمت راست به سمت منوی قبلی و با کشیدن به سمت چپ به تغییر میان اپلیکیشن‌های اخیر و همچنین با کشیدن به سمت بالا به مشاهده اپلیکیشن‌های اخیر یا ظاهر کردن اپلیکیشن‌ها پرداخت.

 

این امکان فراهم شده تا تنها زمانی که مایلید صفحه تصویر بچرخد

اندروید پای

در اندروید پای این امکان فراهم شده تا به جای اینکه تنها یکی از دو حالت چرخش صفحه و یا عمودی فعال باشد، نوعی گزینه به شما ارائه گردد تا با فعال کردن آن در صورتی که گوشی شما واقعا نیاز به چرخش تصویر داشت، صفحه بچرخد.

هنگامی که صفحه گوشی خود را به حالت افقی در آوردید، آیکونی که در قسمت پایین ظاهر می‌شود را بزنید تا حالت چرخش تصویر را فعال یا غیرفعال کنید. حالا دیگر از این پس هنگامی که گوشی را در حالت عمودی نگاه می‌دارید، تصویر در حالت افقی باقی می‌ماند، مگر اینکه دوباره همان دگمه را بزنید و حالتش را تغییر دهید.

 

وضعیت باتری در صفحه نمایش محیطی

اگر گوشی پیکسل گوگل را داشته باشید که در آمازون با قیمت 324 دلاری عرضه می‌شود، میزان درصد باقی‌مانده باتری گوشی خود را در پایین صفحه نمایش محیطی مشاهده خواهید کرد. این امر چیز جدیدی نیست و این قابلیت در گوشی‌هایی از قبیل سامسونگ، موتورولا، ال‌جی و وان‌‌پلاس پیش از این عرضه شده بود. با این وجود، بسیار خوب است که تنها با یک نگاه، بتوان اطلاعات بیشتری از وضعیت گوشی به دست آورد.

 

جستجوی هوشمندتر اپلیکیشن‌ها

اندروید پای

قابلیت جستجوی داخلی اپلیکیشن در سیستم‌ عامل اندروید در نسخه جدید پای بسیار قدرتمندتر شده است. حالا دیگر به جای آوردن آیکون‌های اپلیکیشن‌های نصب شده در گوشی شما، محتویات داخلی آنها نیز برای شما به نمایش در می‌آید. در نتیجه، اگر مثلا برای واژه Lyft جستجو نمایید، این امکان برای شما فراهم شده تا از فشردن دکمه‌های اضافی خلاص شوید.

این حالت، همچنین به صورت هوشمند مواردی را به شما پیشنهاد می‌دهد. بنابراین، به جای ظاهر کردن یک گزینه اختصاصی برای آن جستجو، گزینه‌های مشابه با آن نیز برای شما ظاهر می‌شود. البته، این قابلیت تا پاییز امسال عرضه نمی‌شود و در نسخه بتا موجود نیست. هرچند که به نظر می‌رسد، برخی از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گوگل در حال حاضر امکان پیشنهاد اپلیکیشن را در حال حاضر در خود داشته باشند.

 

چگونگی استفاده از این نسخه اندروید

اندروید پای در حال حاضر برای گوشی‌های پیکسل، پیکسل 2 و اسنشال فون ارائه شده و در نتیجه، اگر یکی از این مدل‌ها را دارید، می‌توانید فورا آن را نصب نمایید. اگر نوعی گوشی دارید که امکان دسترسی به نسخه بتای اندروید پای را دارد، در آن صورت گوگل اعلام کرده که تا انتهای پاییز امسال برای شما نیز در دسترس قرار می‌گیرد. برخی از کاربران اندروید وان نیز تا آن زمان احتمالا امکان استفاده از این سیستم‌عامل را در اختیار خواهند داشت.

اگر شما صاحب گوشی‌های پیکسل و یا پیکسل 2 هستید، می‌توانید آزمایش نسخه بتا را انتخاب کنید که البته هنوز در سطح وسیع ارائه نشده است. برای شروع، باید گوشی خود را آپدیت کنید تا اندروید پای روی آن نصب شود، سپس به صفحه ثبت‌نام بروید و ایمیل مورد استفاده خود برای گوگل پلی را وارد کنید. به همین سادگی انجام می‌شود.

خبر خوب در مورد این نسخه بتا آن است که نیازی به نصب نسخه بتای کامل از سیستم‌ عامل نیست. هنگامی که قابلیت‌های بتا را پذیرفتید، آنها درون نسخه پای اجرا می‌شوند و هر زمان که مایل بودید، می‌توانید آن را غیرفعال کنید. این بدان معناست که اگر این قابلیت‌ها هرگونه مشکلی را برای گوشی شما ایجاد کردند، می‌توانید به سادگی و بدون ایجاد هیچ نوع مشکل برای بخش‌های دیگر گوشی، آنها را حذف نمایید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402