بررسی تخصصی گوشی شیائومی پوکوفون اف 1

بررسی تخصصی پوکوفون اف 1 / xiaomi pocophone f1 review
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی شیائومی پوکوفون اف 1 یکی از بهترین گوشی‌های میان رده و با مشخصاتی در حد پرچمداران است. در این مطلب قصد داریم به بررسی تخصصی پوکوفون F1 بپردازیم.

در بازار امروز می‌بینیم که گوشی‌های اندرویدی دوشادوش گوشی‌هایی با سیستم عامل iOS رقابت می‌کنند و خود را بالا می‌کشند. اما انگشت شمارند گوشی‌های اندرویدی که جهت بازار را عوض کرده‌اند و یا نقطه عطفی در بازار بوده‌اند. البته در موارد خاصی، شاهد چند گوشی‌ اندرویدی بوده‌ایم که واقعا برگ برنده داشتند و رقبای آمریکایی خود را به میدان فرا می‌خواندند. اچ تی سی اوو 4G یکی از این گوشی‌ها بود که سال‌ها قبل نشان داد، زور بازوی اندروید حتی می‌تواند اپل را هم با دردسر مواجه کند.

بررسی شیائومی پوکوفون اف 1 / xiaomi pocophone f1 review

همچنین بخوانید :
بعد از اچ تی سی، نوبت به عرض اندام وان پلاس بود که به معنای واقعی کلمه یک رقیب جدی برای گوشی‌های پیشرفته به حساب می‌آمد. با گذشت زمان، کم کم شاهد کمپانی‌هایی بودیم که پیشرفت و اندازه جیب مشتریان را با یک عینک تماشا می‌کردند! شیائومی چند سالی است با سیاست تولید گوشی‌های مقرون به صرفه وارد دنیای فناوری و از قضا با اقبال بسیار زیادی هم مواجه شده است. برای شیائومی شاید مهم نباشد که قیمت گوشی‌های اپل 1000 دلار است یا 1500 دلار، این کمپانی در بسیاری از موارد، تمرکز خود را بر روی تولید گوشی‌هایی گذاشته که با کیف پول ما دشمن نیستند! برای باور کردن این موضوع می‌توانید نگاهی به مطلب بهترین گوشی‌های میان رده 2018 و 2019 داشته باشید.

در سال 2016، شیائومی گوشی ردمی نوت 3 خود را به بازار فرستاد که این گوشی به نوعی شاه تمام گوشی‌های مقرون به صرفه نامیده می‌شد. اکنون، شیائومی با شاه دیگری وارد بازار می‌شود. گوشی پوکوفون اف وان یا همان شیائومی پوکو اف 1 گوشی دیگری است که این شرکت تحت پرچم آن، رویای فتح بازار‌ گوشی‌های مقرون به صرفه را نزدیک می‌بیند. شیائومی در راستای سیاست‌های خود و با ایجاد یک نام جدید به نام پوکو (POCO) قصد دارد تجربه شیرین فروش بالای گوشی‌های میان رده با نام ردمی را باز تکرار کند ولی این بار نام پوکوفون‌ها باید بر سر زبان‌ها بیفتند.

گوشی پوکوفون اف 1 / xiaomi pocophone f1

اسنپدراگون 845، 6 گیگابایت حافظه رم، باتری با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت و صفحه نمایش 6.18 اینچی با کیفیت فول اچ دی پلاس با برچسب قیمتی 20999 روپیه. شاید باور نکنید اما این اطلاعات و این قیمت، مربوط به گوشی پوکو اف 1 هستند. احتمالا چنین مشخصاتی با چنین قیمتی را هیچ کجا نمی‌توان یافت. قطعا مشخصات نوشته شده روی کاغذ معیاری برای ارزیابی عملی و واقعی یک گوشی هوشمند نیست. به هرحال، شیائومی با گوشی شیائومی پوکوفون اف وان قصد دارد اندرویدی‌ها را به خود علاقه‌مند کند؛ به همین دلیل است که این شرکت تاکید زیادی بر روی عملکرد و قدرت اجرای بازی این گوشی دارد. پس آیا می‌توان شیائومی پوکو اف 1 را یک گوشی پرسرعت نامید؟ در ادامه قصد داریم به این سوال پاسخ داده و بررسی تخصصی پوکو F1 را ارائه کنیم.

عناوین مطلب:

 


بررسی تخصصی پوکوفون F1


 

بررسی پوکوفون اف 1: طراحی

در بازار امروز، تقریبا تمام گوشی‌های پیشرفته، از جنس شیشه و فلز ساخته شده‌اند اما شیائومی با انتخابی هوشمندانه قصد دارد از پلاستیک پلی کربنات در گوشی‌های پوکو استفاده کند. نسخه‌ای دیگر از گوشی پوکوفون اف وان وجود دارد که البته از جنسی سخت‌تر طراحی شده و Armored Edition نام دارد. قطعا، یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب جنس پلی کربنات برای ساخت این گوشی، صرفه جویی در هزینه تمام شده آن است اما یکی دیگر از امتیازاتی که شیائومی با به کار بردن پلاستیک در این گوشی به کاربران داده، مقاومت بیشتر آن است. قطعا در هنگام افتادن گوشی از دست شما، پلاستیکی بودن گوشی می‌تواند خیال شما را از نشکستن گوشی به سادگی (و از آن طرف هزینه کم تعمیرات در صورت شکست) راحت کند.

جنس شیشه گوشی شیائومی پوکوفون اف وان از جنس گوریلا گلس 3.0 است؛ قوی‌ترین نیست، اما قوی است! بریدگی بالای صفحه نمایش هم در این گوشی وجود دارد. در این بریدگی سنسور‌هایی چون سنسور مجاورت، سنسور بازکردن قفل گوشی و دوربین جلو دیده می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب برخی از گوشی‌های شیائومی، وجود چراغ نوتیفیکیشن در بخش پایینی گوشی است. در گوشی شیائومی پوکو اف 1 هم چراغ نوتیفیکشن در بالای صفحه نمایش چشمک نمی‌زند و در بخش پایینی گوشی تعبیه شده است. در سمت چپ این گوشی، دکمه‌های جدای تنظیم کننده صدای گوشی و دکمه پاور گوشی قرار دارد. در سمت راست، فقط جای سیمکارت قرار دارد. در بالای گوشی هم یک جک 3.5 میلی متری هدفون و یک میکروفون برای تنظیم و کم کردن نویز در هنگام مکالمه قرار دارد. یکی از نکاتی که در این گوشی کار نشده، مادون قرمز است. احتمالا برای پرهیز از قراردادن یک سنسور اضافی، شیائومی این مورد را فاکتور گرفته است.

شیائومی پوکوفون اف 1 / xiaomi pocophone f1 review

در پشت گوشی پوکو اف 1 یک دوربین دوگانه با آرایش قرارگیری عمودی وجود دارد و حسگر اثر انگشت هم بلافاصله در زیر این دو دوربین قرار داده شده است. برآمدگی لنز دوربین بر خلاف بسیاری از گوشی‌های تازه وارد، در گوشی پوکوفون اف وان دیده نمی‌شود. لوگوی کمپانی هم در پشت گوشی درج شده است. این گوشی با داشتن وزن مناسب و لیز نبودن، اطمینان و راحتی را در هنگام کار کردن با یک دست برای شما به همراه دارد. با توجه به لبه‌های منحنی این گوشی، گرفتن آن در دست آسان است. جنس کامل پلاستیک پشت شیائومی پوکو اف 1 باعث شده که خط آنتن در این گوشی پوشیده شود. در نگاه اول شاید فکر کنید قاب آن فلزی است، اما به لطف ساخت و پرداخت بسیار مناسب این گوشی، جنس آن پلاستیک، شفاف و شبیه به یک فلز دیده می‌شود. دکمه‌های پاور و کنترل صدا تنها بخش‌های این گوشی هستند که از فلز ساخته شده‌اند.

Xiaomi Pocophone F1/ شیائومی پوکوفون F1

یک ویژگی دیگر طراحی شیائومی پوکو اف 1 مقاومت آن در برابر پاشیده شدن آب است؛ یعنی اگر به اشتباه آب روی گوشی ریختید و یا یک ماشین با سرعت زیاد آب جمع شده باران را روی گوشی شما ریخت، نگران نباشید. البته این به معنای مقاومت گوشی در برابر نفوذ آب نیست؛ یعنی اگر گوشی خود را در آب غوطه ور کنید، احتمالا خراب خواهد شد. در کل طراحی گوشی پوکوفون F1 هیچ امتیاز خاصی ندارد اما در حد خود و برای یک گوشی با این قیمت، کار بسیار با ارزشی را به انجام رسانده است.

 

بررسی پوکوفون F1: صفحه نمایش

گوشی پوکو اف 1 یک صفحه نمایش 6.18 اینچی از نوع IPS LCD دارد. این صفحه نمایش توسط سازنده چینی Tianama ساخته شده است. نسبت روشنایی و کنتراست مناسب و نمایش عالی رنگ‌ها در این صفحه نمایش به خوبی قابل مشاهده است. در زاویه‌ها، رنگ‌ها به خوبی نمایش داده شده‌اند و در هیج بخش دیگر از گوشی، نشانه‌هایی از کمبود رنگ و یا بد کار کردن LCD دیده نمی‌شود. رنگ‌های این گوشی با سه رنگ اصلی کالبیره شده است که بازآفرینی بسیار خوبی را برای رنگ‌ها و عکس‌ها به دنبال دارد. این صفحه نمایش از رنگ‌های اضافی مانند دامنه رنگی DCI-P3 پشتیبانی نمی‌کند اما تصاویر HDR را به خوبی نمایش می‌دهد.

گوشی پوکوفون اف وان / xiaomi pocophone f1

بالاترین حد روشنایی صفحه نمایش شیائومی پوکوفون اف وان برابر با 450 نیت است. در زمان نمایش تصاویر HDR و یا فعال بودن حالت اتوماتیک، روشنایی صفحه نمایش آن تا 500 نیت هم بالا می‌رود. اگر تنظیمات رنگی پیش فرض این گوشی را نمی‌پسندید، می‌توانید در تنظیمات این گوشی برای گزینه‌های بیشتری را تنظیم کنید. مثلا می‌توانید تنظیمات دمای رنگ‌ها، بالانس رنگ سفید و کنتراست تصاویر را به سلیقه خود تغییر دهید. صفحه نمایش شیائومی پوکو اف 1 با داشتن روشنایی بسیار مناسب، هیچ مشکلی در کار کردن زیر نور آفتاب ندارد. قطعا روشنایی صفحه نمایش این گوشی به اندازه نمایشگر‌های اولد سامسونگ نیست اما شما را هم به دردسر نخواهد انداخت! مدل خودکار تنظیم نور صفحه نمایش نیز در این گوشی وجود دارد که کار شما برای تنظیم نور صفحه نمایش را آسان می‌کند.

با کیفیت این صفحه نمایش هیچ مشکلی نداریم اما مشکل جای دیگری وجود دارد! در گوشه‌های این صفحه نمایش یک انحنای نامناسب دیده می‌شود که گاهی باعث می‌شود برنامه و یا بازی در حال اجرا زیر این انحنا گم شود! همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، گاهی بخش‌های حیاتی تصویر ممکن است از دست شما برود.

برنامه‌ها و بازی‌های زیادی تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند اما با توجه به تست‌های انجام شده، می‌توان گفت که با این وجود هم مشکل زیادی در اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها برای کاربر بوجود نمی‌آید. تغییر رنگ در اطراف صفحه نمایش‌های ال سی دی معمولا یک موضوع مشترک بوده و در این گوشی نیز دیده می‌شود. اما مطمئن باشید که این تغییر رنگ تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که صفحه نمایش شما یک رنگ خاص را نمایش می‌دهد. اگر این مشکل در تمام تصاویر برای شما وجود دارد، احتمالا باید از گارانتی گوشی خود استفاده کنید و آن را تعویض کنید.

 

بررسی پوکوفون F1: بنچمارک ها

در حالی که شیائومی تاکید زیادی بر روی عمکلرد و سرعت این گوشی دارد، جالب است بدانید که آزمایش‌های انجام شده نتایج حتی بهتری از ادعاهای شیائومی را نشان می‌دهد. PCMark یکی از ابزار‌هایی است که گوشی را در حالات محتلف مثل وب گردی و پخش ویدیو تست کرده و نتایج سرعت و عملکرد آن را گزارش می‌دهد. همانطور که در زیر می‌بینید نتایج این آزمایش برای وب گردی با مرورگر سیستمی شیائومی پوکوفون اف وان نتایج بسیار جالبی است.

xiaomi pocophone f1 / بررسی بنچمارک پوکوفون F1

برای تست ویدیو و نمایش و ویرایش ویدیو‌ها از نرم افزار OpenGL ES 2.0 و Android MediaCodec API و ExoPlayer استفاده شده است. در این بخش هم نام پوکوفون در کنار بزرگان گران قیمت بازار خوش می‌درخشد.

xiaomi pocophone f1 / بررسی بنچمارک پوکوفون F1

در بخش ویرایش تصویر (مجموع گرفتن یک عکس و اعمال افکت‌های معمول بر روی آن و سیو کردن آن) این گوشی به راحتی همه را جا گذاشته و در صدر قرارگرفته است.

xiaomi pocophone f1 / بررسی بنچمارک پوکوفون F1

در دو بخش عملکرد و تغییرات داده هم گوشی پوکوفون اف وان دوشادوش بقیه گوشی‌های مطرح بازار امتیاز خود را ثبت کرده است.

 

بررسی تخصصی پوکوفون F1: اجرای بازی ها

یکی از نقاط قوت شیائومی پوکو اف 1 عملکرد خوب آن در بخش اجرای بازی‌ها است. علاوه بر استفاده از قابلیت‌های استوک و اصلی پردازنده گرافیکی آدرنو 630، شیائومی در این گوشی از فناوری خنک ساز گوشی به نام LiquidCool هم استفاده می‌کند. فناوری LiquidCool با استفاده از لوله‌هایی از جنس مس، گرمای موجود در پردازنده را به جایی دیگر منتقل می‌کند. سامسونگ و ریزر هم از این فناوری برای خنک کردن گوشی‌های پرکار خود استفاده کرده‌اند، این بدان معناست که استفاده از LiquidCool روی گوشی میان رده‌ای چون پوکوفون F1 بسیار جالب است. برای تست کردن نحوه کار این گوشی برای اجرای بازی‌ها از سایت رده بندی GameBench استفاده شده است. این سایت اطلاعاتی از قبیل مصرف انرژی، نرخ فریم بر ثانیه و موارد دیگر را جمع آوری کرده و بر اساس آن‌ها امتیاز هر گوشی را نسبت به گوشی‌های دیگر مشخص می‌کند. به عنوان مثال در اینجا از PlayerUnknown’s Battlegrounds که به عنوان PUBG هم شناخته می‌شود استفاده شده است. در اجرای این بازی از نظر گرافیکی هیچ مشکلی با گوشی نداشتیم و روی حداکثر گرافیک می‌توان کارایی خوبی از گوشی مشاهده کنیم. همچنین بر روی نرخ فریم 40 فریم بر ثانیه، پوکوفون اف 1 توانست اجرای خوبی از خود به جای بگذارد.

xiaomi pocophone f1 / شیائومی پوکو اف 1

PUBG یکی از بازی هایی است که بر پایه Unreal Engine 4 ساخته شده و معیار بسیار خوبی برای سنجش عیار گرافیکی پردازنده‌ها و گوشی‌ها است. بازی کردن PUBG با حداکثر گرافیک و نرخ فریم بر ثانیه می‌تواند روان بودن و توانایی یک گوشی را به صورت درست نشان دهد. بازی بعدی، آسفالت 9 است. در نسخه جدید این بازی، مولتی پلیر و ویژگی‌های گرافیکی آن بسیار بهبود پیدا کرده‌اند و هر آنچه در آسفالت 8 ندیدیم می‌توانیم در آسفالت 9 ببینیم. با وجود اینکه آسفالت 9 به اندازه بازی PUBG محبوب نیست اما این بازی یکی از محبوب ترین عناوین ژانر مسابقه‌ای است که در کمتر از دوماه از انتشار آن در گوگل پلی حدود 5 میلیون دانلود داشت. در طی آزمایش 15 دقیقه‌ای بازی کردن آسفالت 9، شیائومی پوکوفون اف وان توانست بازی را بدون هیچ مشکل و بدون هرگونه لگ اجرا کند. یکی از نقاط ضعف این بازی اجرای آن در نرخ 30 فریم بر ثانیه (حتی در ماکزیموم گرافیک) است.

xiaomi pocophone f1 / شیائومی پوکو اف 1

بازی دیگر مورد تست، Lineage 2: Revolution است. این بازی توسط کمپانی Netmarble و بر پایه Unreal Engine 4 طراحی شده است. اما با اجرای این بازی در حالت ماکزیموم گرافیک، کمی پوکوفون اف 1 با مشکل مواجه می‌شود و کمی لگ و افت نرخ فریم در حین اجرای آن مشاهده می‌شود. در نرخ تصویر 57 فریم در ثانیه، درصد ایستایی این گوشی 92 درصد بود.

همچنین بازی Fortnite نیز روی این گوشی امتحان شده است. این بازی سه بار اجرا شده و نتایج راضی کننده بوده است. نرخ صفحه نمایش در این گوشی در حین اجرای بازی ثابت مانده است. این بازی، در نسخه آزمایشی خود فعالیت می‌کند و نتایج تست آن بر روی اکثر گوشی‌های بالارده، نتایج مشابه همین گوشی پوکوفون اف وان را داشته‌اند. به نظر می‌رسد به صورت کلی، مشتریان پوکوفون F1 در اجرای بازی‌های مورد علاقه خود هیچ مشکلی نداشته باشند. این گوشی در هنگام اجرای بازی‌ها حتی در نرخ فریم‌های بالا، حداکثر تا 34 درجه سانتی گراد گرم می‌شد و هیچ داغ شدن و ناراحتی از گرفتن گوشی در دست در کار نبود. در بازی PUBG، با وجود بازی کردن به مدت 2 ساعت و 25 دقیقه، این گوشی به هیچ وجه داغ نکرد.

xiaomi pocophone f1 / شیائومی پوکو اف 1

باتری بزرگ و پرقدرت، عملکرد فوق العاده در هنگام اجرای بازی‌ها و سیستم خنک کننده قوی، تمام ادعاهای شیائومی در چالش برانگیز بودن قدرت اجرای بازی گوشی پوکوفون اف وان را تایید می‌کند. برای گیمر‌هایی که قصد دارند پول کمی برای خرید گوشی بپردازند، شیائومی پوکوفون اف 1 یک بهشت است.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران4 دیدگاه
avatar
علی
.
18 مرداد 1398، 01:12
پاسخ
0
0
سلام.منم گوشیو دارم عالی هست تو برنامه ها و ازش راضیم
avatar
علی جعفری
.
29 تیر 1398، 23:57
پاسخ
0
0
محصولات شیائومی توو دو سه سال اخیر خداییش ترکوندن. پووکوفن اف ۱ هم در یک کلام بی نظیره.به راحتی با بهترین گوشی ها میشه مقایسش کرد
avatar
پرستو
.
29 تیر 1398، 23:25
پاسخ
0
0
سلام، با تشکر از مطالب خوبتون، میشه خواهشا قیمت هم بگذارید؟
avatar
Vahid
.
02 اردیبهشت 1398، 21:07
پاسخ
0
0
سلام دوستان,من این گوشی رو با راهنمایی خوب شما خریدم،لطفا بگید آیا اینترنت ۴/۵ ساپورت میکنه؟؟؟دارک مد خوندم گفتید داره تنظیمات مشکی میشه!!نبود میشه راهنمایی کنید
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402