بررسی دوربین گوشی سونی اکسپریا XA2 اولترا

سونی اکسپریا XA2 اولترا / Sony Xperia XA2 Ultra
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی سونی اکسپریا XA2 اولترا یکی از گوشی‌های بزرگ سونی و مدل ارتقا یافته گوشی اکسپریا XA2 است. این مقاله به بررسی دوربین اصلی این گوشی اختصاص دارد.

سونی پس از عرضه گوشی اکسپریا XA2 دست به طراحی یک نسخه بزرگ از آن زد که پسوند «اولترا» را با خود یدک می‌کشد. یکی از ویژگی‌های برجسته گوشی میان‌رده اکسپریا XA2 اولترا برخورداری از دوربین سلفی دوگانه با لنزهای 16 و 8 مگاپیکسلی است. خصوصیات دوربین اصلی این گوشی نیز شباهت زیادی به دوربین‌های گوشی‌های پرچمدار سونی دارد و از وضوح 23 مگاپیکسلی و یک حسگر 1/2.3 اینچی Exmor RS برخوردار است. این مقاله به بررسی دوربین اصلی این گوشی که توسط وب سایت DxOMark صورت گرفته است اختصاص دارد.

بدنه آلومینیومی‌ این گوشی با یک نمایشگر فول اچ‌دی 6 اینچی پیکربندی شده است که شیشه گوریلا گلس برای محافظت برروی آن قرار گرفته است. همچنین تراشه اسنپدراگون 630 شرکت کوالکام و یک باتری با ظرفیت 3580 میلی آمپر ساعت از خصوصیات مهم دیگر این گوشی هستند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

دوربین گوشی سونی اکسپریا XA2 اولترا

 

مشخصات کلیدی دوربین اصلی سونی اکسپریا XA2 اولترا:

  • تک لنز
  • یک حسگر 1/2.3 اینچی Exmor RS با وضوح 23 مگاپیکسل
  • دریچه دیافراگم f/2.0
  • فاصله کانونی 24 میلیمتر
  • سیستم فوکوس خودکار تشخیص فازی
  • قابلیت دامنه دینامیکی بالا (HDR) خودکار
  • فلاش LED

 

نتایج بررسی

نمونه تصویر دوربین سونی اکسپریا XA2 اولترا

در حالی که قسمت‌های پربافت تصویر خوب به تصویر کشیده شده‌اند، اما آسمان از «نویز روشنایی» رنج می‌برد.

دوربین 23 مگاپیکسلی گوشی سونی اکسپریا XA2 اولترا نقاط قوت و ضعف مختلفی دارد و در این بررسی امتیاز کلی 75 را کسب کرده است. امتیاز کل کسب شده در بخش عکسبرداری نیز 75 و امتیاز کل بخش فیلمبرداری 74 بوده است. این گوشی نوردهی خوبی دارد، به خصوص در زیر نور ملایم روز؛ اما در مکان‌های دارای کنتراست بالا عملکرد آن با ثبات کمتری روبرو است و گاهی باعث می‌شود آسمان آبی به یشمی‌ متمایل شود. همچنین تصاویر گرفته شده با این گوشی معمولا رنگ بندی جذابی دارند، اما مستعد به افتادن لایه‌هایی متغیر از رنگ در یک محدوده از وضعیت‌های نوری هستند.

تراز میان کنترل نویز و حفظ جزییات نیز یک مشکل دیگر است؛ در حالی که بخش‌های پربافت تصویر نویز پایینی دارند، اما بخش‌های ساده‌تر مانند آسمان آبی، گاهی از نویز روشنایی یا نویز انحراف رنگ رنج می‌برند. این مساله باعث کسر امتیاز از این گوشی شده است. همان طور که انتظار می‌رود، این نویزها در مکان‌های کم نور بیشتر به چشم می‌خورند.

به طور مشابه و البته نه چندان غیرمنتظره، هرچند لبه‌های اجسام به خوبی رندر می‌شوند، جزییات ریز در میان آن‌ها همواره خوب ضبط نمی‌شوند. باز هم باید گفت، در اینجا هم از دست رفتن جزییات ریز در مکان‌های کم نور بیشتر مشهود است.

با اینکه سونی اکسپریا XA2 اولترا از قابلیت HDR خودکار برخوردار است که در مکان‌هایی که دامنه دینامیکی بالایی تشخیص داده شود به صورت خودکار فعال می‌شود، اما تصاویر ضبط شده دامنه دینامیکی چندان بالایی ندارد. هم بخش‌های روشن و هم بخش‌های تاریک تصاویر را می‌توان مثال زد، اما در کل دوربین گوشی در اغلب تصاویر بیشتر از بخش‌های روشن کادر پشتیبانی می‌کند تا بخش‌های تاریک. بنابراین در تصاویر پرتره‌ای که با پس زمینه‌های روشن روبرو هستیم، پس زمینه روشن می‌تواند به سوژه (که تاریک‌تر است) آسیب بزند. همان طور که در پایین (تصویر سمت چپ) می‌بینید، در مکان‌های باز نیز گاهی قسمت‌های تاریک تصاویر، جزییات را از دست می‌دهند.

همچنین بخوانید :
افت کیفیت در سرتاسر تصویر، باعث شده که دوربین این گوشی نمره نسبتا پایینی در زیربخش آرتیفکت دریافت کند، اما آرتیفکت‌ هاله در لبه‌های دارای کنتراست بالا، آرتیفکت اعوجاج (هنگامی‌ که دوربین نمی‌تواند خطوط راست را در تصویر نهایی به همان اندازه راست به تصویر بکشد) و آرتیفکت زبانه‌های نور (یک آرتیفکت که از بازتاب یک منبع نور در لنز ایجاد می‌شود) نیز موجب کسر امتیاز شده‌اند. یکی از ویژگی‌های تحسین برانگیز دوربین سونی اکسپریا XA2 اولترا، عملکرد خوب آن در عکسبرداری با فلاش روشن است. یک انحراف نور شدید در لبه‌ها دیده می‌شود و نیز مقداری نویز انحراف رنگ مشهود است، اما خبری از افکت «قرمزی چشم» نیست و رنگ پوست بسیار خوب است.

نمونه تصویر دوربین سونی اکسپریا XA2 اولترا

کیفیت این تصویر در بخش‌های مختلف کادر متفاوت است که این مساله باعث کسر مقدار قابل توجهی از امتیازهای دوربین این گوشی در زیربخش آرتیفکت شده است.

همانند بخش عکسبرداری، سونی اکسپریا XA2 اولترا در بخش فیلمبرداری نیز ترکیبی از نقاط قوت و ضعف را دارا است که باعث شده امتیاز 74 را در این بخش نصیب خود کند. همانند عکسبرداری در این جا نیز نوردهی به طور کلی خوب است؛ حتی در مکان‌های کم نور، اما سطح جزییات در ویدیوهای ضبط شده کم است و نویز انحراف رنگ در مکان‌های کم نور مشهود است. در بررسی همچنین عدم ثبات سیستم فوکوس خودکار مشاهده گردید. این سیستم گاهی هدف را گم می‌کرد و در دنبال کردن سوژه دچار خطا می‌شد.

نکته جالب اینکه، هنگام حرکت فیلمبردار سیستم لرزش گیر بسیار خوب عمل می‌کند؛ هرچند مقداری از حرکات نیز همچنان باقی می‌ماند.

 

نتیجه گیری

با امتیاز کلی 75 که از ترکیب امتیازهای دو بخش عکسبرداری (75) و فیلمبرداری (74) بدست آمده است، سونی اکسپریا XA2 اولترا از اکثر گوشی‌های رده بالای موجود پایین‌تر قرار می‌گیرد اما می‌تواند برخی از رقبای میان رده خود را شکست دهد. به عنوان نمونه گوشی میزو پرو 7 پلاس و موتورولا موتو G5S. با توجه به اینکه اکسپریا XA2 اولترا یک گوشی میان رده است، دوربین این گوشی را باید متوسط در نظر گرفت. دوربین آن کیفیت بدی ندارد، اما چندان هم بالاتر از حد انتظار نیست. این دوربین عکس‌های قابل قبولی ضبط می‌کند که به طور کلی نوردهی خوب و رنگ بندی جذابی دارند، اما به برخی ناپایداری‌ها نیز دچار است. بدتر از همه کاهش تفکیک‌پذیری در سرتاسر کادر و افت جزییات در ویدیوها است.

 

نمره‌های کسب شده

دوربین اصلی سونی اکسپریا XA2 اولترا در این بررسی نمره کلی متوسط 75 را به خود اختصاص داده است که از ترکیب دو نمره بخش‌های عکسبرداری و فیلمبرداری (به ترتیب هفتاد و پنج و هفتاد و چهار) به دست آمده است. این دو نمره نیز خود از ترکیب نمره‌های مجزا حاصل شده‌اند. بخش عکسبرداری شامل زیر بخش‌های نوردهی و کنتراست (76)، رنگ (78)، فوکوس خودکار (75)، بافت تصویر (59)، نویز (55)، آرتیفکت (42)، فلاش (74)، زوم (38) و افکت بوکه (25) بوده است. در بخش فیلمبرداری نیز زیربخش‌های نوردهی و کنتراست (78)، رنگ (79)، فوکوس خودکار (63)، بافت تصویر (32)، نویز (71)، آرتیفکت (71) و قابلیت لرزش گیری (64) موارد مورد بررسی را تشکیل داده‌اند.

 

نقاط قوت و ضعف دوربین اصلی گوشی سونی اکسپریا XA2 اولترا

نقاط قوت بخش عکسبردارینقاط قوت بخش فیلمبرداری
نوردهی در نور ملایم روز به طور کلی خوب استنوردهی خوب حتی در مکان‌های کم نور
رنگ‌های دلپذیر در هنگام استفاده از فلاش، که شامل رنگ پوست نیز می‌شودهنگام تغییر نور محیط، تغییر نوردهی دوربین روان است
در مکان‌های باز، لبه‌های اجسام به خوبی حفظ می‌شودرنگ‌های دلپذیر
نویز پایین در مکان‌های پربافتلرزش گیری خوب هنگام راه رفتن فیلمبردار
نقاط ضعف بخش عکسبردارینقاط ضعف بخش فیلمبرداری
افت جزییات در سرتاسر کادرسطح جزییات کم در همه وضعیت‌های نوری
ایجاد لایه‌هایی متغیر از رنگ در یک محدوده از وضعیت‌های نوریعدم عملکرد فوکوس خودکار در نور کم
دامنه دینامیکی محدود در مکان‌های دارای کنتراست بالاخطای فوکوس خودکار در دنبال کردن سوژه
آرتیفکت‌ هاله، آرتیفکت زبانه‌های نور و متمایل شدن آسمان به رنگ یشمی اغلب روی می‌دهددر صحنه‌های غیرمتحرک، تکان خوردن دوربین در ویدیو مشاهده می‌شود
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402