تغییرات مهمی که زندگی انسان را در 100 سال گذشته دگرگون کردند

عدم وجود قانون کار کودکان در 100 سال گذشته در آمریکا
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ورق زدن تاریخ و مروری بر دستاوردهایی که زندگی بشر را طی سالیان مختلف تغییر داده‌اند، موضوعی هیجان انگیز است. با ما همراه باشید تا شما را با تغییرات بزرگی که 100 سال گذشته صورت گرفته‌اند، آشنا کنیم.

دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، به سرعت در حال تغییر و تحول است. درواقع با تغییراتی که از گذشته تاکنون روبه‌رو بوده‌ایم و بعد از این نیز رو به رو خواهیم بود، باید بگوییم شاید تا همین چند سال آینده یعنی سال 2020 تعداد زیادی از روش‌ها و حتی وسایل امروزی منسوخ خواهند شد. حالا جای تعجب ندارد که در 100 سال گذشته نیز بشر شاهد دگرگونی‌های بسیاری بوده است و شاید برای همه این‌ها باید از رشد روزافزون تکنولوژی‌های جدید متشکر باشد.

درواقع اگر به 100 سال گذشته نگاه کنیم می‌بینیم که در آن زمان حتی ابتدایی‌ترین وسایل امروزی مانند یخچال و فریزر، مایکروفر، سشوار و حتی حمام در خانه وجود نداشتند. از طرفی داروهای متنوع و حتی جعبه کمک‌های اولیه نیز جزو موارد تعریف نشده آن دوران به شمار می‌رفتند. شاید برای شما هم جالب باشد که ببینید روش‌های زندگی چگونه از 100 سال گذشته تاکنون دستخوش تغییر شده‌اند و جای خود را به وسایل امروزی داده‌اند. در ادامه این نوشتار ما مواردی از روش‌هایی که در طول 100 سال گذشته تغییر کرده‌اند را به شما معرفی خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

تغییرات شگرف در 100 سال گذشته

 


تنها یک نوع ماشین وجود داشت و افراد چندان رغبتی به سوار شدن آن نداشتند


جالب است بدانید قبل از خودروی مدل T که با نام Tin Lizzie نیز شناخته می‌شد، در آمریکا و در سال 1918 خودرویی که امروزه هر شهروندی بتواند از آن استفاده کند، وجود نداشت. اما زمانی که خودروهای 850 دلاری وارد خیابان‌های آمریکا شدند، مردم این کشور آموختن رانندگی را آغاز کردند.

ماشین مدل T فورد 100 سال گذشته

البته تصور اینکه مردمی که آغاز به رانندگی کردند تنها حق انتخاب رانندگی با یک خودرو را داشتند، شاید اندکی دشوار باشد. چراکه تا پس از آن خودروی دیگری تولید نشده بود. این در حالی است که براساس آمار در سال 2009 در آمریکا 87 درصد مردم گواهی رانندگی داشتند. امروزه نیز صدها برند خودرو در دنیا وجود دارد که مردم حق انتخاب گسترده‌ای دارند و با توجه به نیازهای خود و هزینه‌ای که قرار است برای آن صرف شود، می‌توانند هر نوع خودرویی را خریداری کنند.


استفاده از اسب و درشکه امری عادی بود


درواقع صنعت حمل و نقل طی 50 سال توانست چنان پیشرفتی داشته باشد که استفاده از اسب و درشکه را از بین ببرد. خب مسلما 50 سال زمان زیادی است. البته یکی از دلایلی که مخصوصا در روستاها نسبت به چنین تغییراتی مقاومت می‌شد، این بود که اسب‌ها مفیدتر از سایر وسایل نقلیه بودند و دو برابر آن‌ها بازدهی داشتند.

درشکه 100 سال گذشته

اما حالا تنها در شهرهای توریستی از اسب‌ها به عنوان نمادی از سنت گذشته استفاده می‌شود که البته باتوجه به افزایش دانش بشر و در معرض خطر بودن زندگی حیوانات، استفاده از اسب‌ها و درشکه در سیستم حمل و نقل در حال کمرنگ شدن است.


نامه‌ها و بسته‌های پستی با قطار و یا موتور سیکلت ارسال می‌شدند


همان‌طور که می‌دانید امروزه ارسال نامه‌ها با استفاده از ایمیل و به طور کلی بستر اینترنت، در عرض کمترین زمان ممکن به دست گیرنده‌ها می‌رسد یا اینکه ارسال بسته‌های پستی در سایه پیشرفت سیستم حمل و نقل پیشرفت چشمگیری داشته است. این در حالی است که در سال 1918 تازه اولین ارسال نامه‌ها با هواپیما یا همان پست هوایی آغاز شد. از طرف دیگر چنین فناوری و امکاناتی در آن سال‌ها مستلزم واریز مقادیر زیادی پول بود و ارسال نامه برای مردم به کشورهای دیگر هزینه بالایی به همراه داشت. حال اگر 100 سال پیش کسی ایده استفاده از پست هوایی و یا سرویس ایمیل را مطرح می‌کرد، در نظر مردم یا این ایده‌ها باورکردنی نبودند و یا اینکه شاید خنده‌دار به نظر می‌رسیدند.

ارسال بسته‌های پستی 100 سال گذشته


درمان عفونت با زالو و یا حجامت


جالب است بدانید در آن زمان پزشکان برای بیمارانی که با عفونت مواجه می‌شدند، یا حجامت و یا استفاده از زالو را تجویز می‌کردند؛ چرا که در آن زمان عمر زیادی از کشف پنی سیلین نمی‌گذشت و استفاده از آن همه‌گیر نبود. درواقع در آن سالیان حجامت یکی از راه‌های مبارزه با عفونت و سایر بیماری‌ها محسوب می‌شد که امروزه استفاده از این راه‌ها برای درمان بیماری‌های عفونی عجیب به نظر می‌رسد. از طرفی جیوه که ماده‌ای سمی است سالیان زیادی نیز برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفت. درمان‌های زیبایی مرسوم نیز در آن زمان با خطرات بسیاری مواجه بود. با این حال علم پزشکی با پیشرفت‌های زیادی که در کشف و درمان بیماری‌های 100 سال اخیر داشته، توانسته جان افراد زیادی را از خطر مرگ و بیماری نجات دهد.

امکانات پزشکی ارسال 100 سال گذشته

در کنار همه این‌ها، جالب است بدانید پنی سیلین در سال 1928 توسط دکتر الکساندر فلمینگ کشف گردید و بیشتر از دو دهه طول کشید تا به عنوان دارویی مرسوم جهت درمان استفاده شود.


مواد مخدر به عنوان دارو در دسترس بودند!


شاید امروزه استفاده از مواد مخدر برای درمان بیماری نظیر سرما‌خوردگی و یا سرفه مضحک به نظر برسد اما 100 سال گذشته روشی موثر به شمار می‌رفت. جالب است بدانید که ماده مخدری چون هروئین که در سال 1898 کشف شد، بدین منظور به کار می‌رفت. از طرف دیگر مواد مخدر دیگری مانند مورفین، تریاک و کوکائین نیز به عنوان داروهایی بودند که در مراکز درمانی و داروخانه‌ها در آن زمان فروخته می‌شدند.

هروئین 100 سال پیش به عنوان دارو استفاده می شد

اما در عصر حاضر با پیشرفت علم پزشکی این مواد به عنوان موادی اعتیادآور و خطرناک شناخته شده‌اند و همگان به خطرات استفاده از آن واقفند. با این حال امروزه این مواد به عنوان یکی از بحران‌های اجتماعی شناخته می‎‌شوند که گروه‌های بسیاری در جوامع مختلف به مبارزه به نشر و استفاده از آن‌ها می‌پردازند.


فیلم‌های موجود سیاه و سفید و البته صامت بودند


در 100 سال گذشته که هنوز تکنولوژی‌های مرتبط به فیلم و صدا پیشرفت چندانی نداشتند و ساخت فیلم سال‌های ابتدایی تولد خود را می‌گذراند، مردم بیشتر شاهد فیلم‌هایی صامت و البته سیاه و سفید بودند. درواقع با اینکه اولین فیلم‎ها در اواخر دهه 1800 میلادی ساخته شدند، اما همچنان تا سالیان بعد یعنی سال 1918 فعالیتی جدید محسوب می‌شد.

فیلم های صامت 100 سال گذشته


زنان برای اینکه حق داشته باشند به تظاهرات می‌پرداختند


در آن زمان حتی در جوامعی مانند آمریکا زنان از حق طبیعی رای دادن محروم بودند و حضور بسیار کمرنگی در اجتماع داشتند. آن‌ها برای اثبات حضور خود و نقش مهم خود در جامعه به تظاهرات بسیاری در این رابطه پرداختند. درواقع در سال 1918 بعد از 2 سال بود که زنان در آمریکا موفق به تصویب قانونی شدند که زنان هم حق رای دادن داشته باشند.

زنان در اعتراض برای گرفتن حق رای در انتخابات آمریکا 100 سال پیش

گفتنی است که آغاز جنگ جهانی اول باعث شد تا حق زنان باز کمرنگ شود، اما حضور زنان در عرصه اجتماع به شکل واقعی‌تری آغاز شد. درواقع زنان کم کم توانستند حضور موثر خود را در اجتماع اثبات کنند و در کارهای مختلف که تا قبل از آن تنها مردان به پرداختن آن مشغول بودند حضور یابند. موضوعی که امروزه بسیار عادی است و زنان خیلی راحت می‌توانند به فعالیت‌های اجتماعی بپردازند. با این حال هنوز هم در برخی از جوامع مشاهده می‌شود که زنان در تلاش برای دریافت حقوقی برابر با مردان هستند و هنوز هم در برخی از مناطق دنیا برای برخورداری حق رای دادن تلاش می‌کنند.


پمپ بنزین یا ایستگاه گاز امکانی جدید بود


جالب است بدانید که قبل از اینکه ایستگاه سوخت و یا درواقع پمپ بنزین و گازوئیل یکی از موارد لازم برای شهرها باشد، مردم سوخت مورد نیاز خود را در قوطی‌هایی از مغازه‌های آهنگری و یا داروخانه‌ها می‌خریدند و مخزنی که اشاره کردیم را نیز خودشان پر می‌کردند. با این حال امروزه کافی است به نزدیکترین پمپ بنزین که می‌توانید آدرس آن را نیز حتی از گوشی خود بیابید مراجعه کنید و شلنگ سوخت را به خودروی خود وصل نمایید.

ایستگاه سوخت گیری 100 سال گذشته


هنوز قوانین دولتی برای مبارزه با کار کردن کودکان وجود نداشت


در آن زمان و مخصوصا در آمریکا هنوز قانون مشخصی برای مبارزه با کار کردن کودکان وجود نداشت و اکثر مردم کودکان خود را به کار وا می‌داشتند. این بی‌قانونی تا سال 1938 نیز ادامه داشت.

عدم وجود قانون کار کودکان در 100 سال گذشته در آمریکا

این در حالی است که امروزه مشاهده کار کردن کودکان در معدن، کارخانه‌ها و صنعت مد امری دشوار و دلخراش است اما در آن زمان یعنی 100 سال گذشته امری عادی بود. درواقع سرشماری سال 1900 میلادی نشان می‌داد که دو میلیون کودک آمریکایی بین 10 تا 15 سال به کارهای سخت تمام وقت اشتغال داشتند.


خانم‌ها باید اجازه می‌دادند موهایشان به صورت طبیعی حالت بگیرد


تا قرن 20 ام میلادی امکان استفاده از سشوار وجود نداشت. جالب است بدانید هرچند اولین سشوار در سال 1888 اختراع شد اما به اندازه یک جاروبرقی بود و طبیعتا وسیله‌ای نبود که بتوان از آن در خانه استفاده کرد. همچنین این دستگاه کارایی چندان خیره‌کننده‌ای نیز نداشت. اما کم کم با گذر زمان اندازه سشورهای تولیدی کوچکتر شد و تا سال 1920 مردم با محصولی قایل حمل رو به رو بودند. و حالا طیف گسترده‌ای از مردم از این وسایل برای خشک کردن موها و یا حال دادن به آن استفاده می‌کنند.

سشوار در آرایشگاه 100 سال پیش


آمریکایی‌ها بسیار به فکر غذا بودند


شاید هم‌اکنون که در سال 2018 قرار داریم، غذا چندان برای ما و به خصوص مردم آمریکا نگران‌کننده نباشد. این در حالی است که شاید بسیاری از افراد در مصرف آن نیز زیاده‌روی و حی اسراف کنند. اما در طول جنگ جهانی اول مردم با کمبود غذای قابل ملاحظه‌ای رو به رو بودند. چراکه سربازانی که در جنگ به سر می‌بردند، نیاز شدیدی به مواد غذایی داشتند. باتوجه به این مطلب تامین غذا برای همه مردم از جمله سربازان به سختی صورت می‌پذیرفت.

کمبود غذا در جنگ جهانی اول آمریکا

کلام آخر

برای اطلاع بیشتر از اخبار جهان با پلازا همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
ناشناس
.
23 دی 1402، 22:29
پاسخ
0
0
چه زمون گ.... بوده یعنی موندم زمان گذشته خیلی میزنن تو کله ی یا مانع اختراعات نو میشن نمیگم مطلق ولی تا حالا کسی بهشون گفته همچین اه اه نگاه ترو خدا ولی زمان قدیم واقعا کجا همه چیش خوب بوده ؟
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402