بررسی ویژگی ضد آب بودن آیفون 10 اس در برابر مایعات مختلف

iPhone Xs / آیفون 10 اس / ضد آب
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در راستای ادعای بزرگ اپل در مورد ویژگی ضد آب بودن آیفون 10 اس در برابر مایعات مختلف، آزمایشی در این زمینه انجام شده است که در ادامه نتایج آن را با هم مرور خواهیم کرد.

ویژگی ضد آب بودن چیز جدیدی برای آیفون‌ها نیست اما اپل در هنگام رونمایی از آیفون 10 اس، ادعای بزرگی در مورد مقاومت این آیفون در برابر مایعات مختلف کرد. استاندارد IP68 بدین معنا است که یک گوشی در عمق 2 متری آب برای مدت 30 دقیقه می‌تواند دوام بیاورد، درحالی‌که در استاندارد IP67 یک گوشی هوشمند تنها می‌تواند عمق 1 متری آب را برای مدت 30 دقیقه تحمل کند.

فیل شیلر، مدیر بازریابی اپل در سخنرانی ماه سپتامبر خود اظهار کرد:

اگر به‌طور اتفاقی آیفون 10 اس در استخر از دستتان به درون آب افتاد، نگران نشوید. کافی است تنها آن را بیرون آورده، آبکشی کنید و سپس بگذارید تا خشک شود. حال می‌توانید مجددا از آن استفاده کنید.

البته سخنرانی فیل شیلر تنها به آب استخر محدود نشد. وی در ادامه افزود:

تیم تحقیقاتی اپل این گوشی را با غوطه‌وری در مایعات مختلف مورد تست و ارزیابی قرار داده‌اند. در آب کلر، آب نمک، آب پرتقال، چای، شراب و حتی آبجو. بله، این بخشی از آزمایش‌های جالبی است که در کمپانی اپل انجام می‌شود.

در ادامه جهت اثبات این ادعای بزرگ، تیم تحقیقاتی دیگری از خارج از این شرکت، آیفون 10 اس طلایی را مورد تست و ارزیابی قرار دادند که در ادامه نتایج تحقیق و بررسی این تیم تحقیقاتی را درمورد مقاومت آیفون 10 اس در برابر مایعات مختلف را با هم مرور خواهیم کرد:

بررسی ضد آب بودن آیفون 10 اس


تست استخر


قبل از آنکه گوشی را در اسخر بیندازیم، صفحه نمایش آن را در حالت روشن تنظیم کرده و تایمر آن را روشن گذاشتیم. عمیق‌ترین قسمت استخر تنها 1.8 متر عمق داشت که البته با میزان 2 متری که در استاندارد IP68 به آن اشاره می‌شود، حدود 0.2 متر تفاوت داشت اما تقریبا نزدیک به همان است.

پس از گذشت 30 دقیقه، گوشی را در حالی‌که همچنان صفحه نمایشش روشن بود را از آب درآوردیم. البته حدود 2 دقیقه بیشتر از 30 دقیقه‌ای که می‌بایست در آب می‌ماند، دیرتر از آب گرفته شد. که البته تایمر آن هم قبل از غوطه‌ور شدن در آب، روشن شده بود.

iPhone Xs / آیفون 10 اس

طبق دستورالعمل‌های اپل، آیفون از آب گرفته شده را ابتدا با آب معمولی آبکشی کردیم تا از آب کلر پاک شود و سپس با یک پارچه نرم، آن را خشک کردیم. اپل همچنین پیشنهاد می‌کند که پس از غوطه‌ور شدن آیفون در آب، حداقل 5 ساعت صبر کنید و سپس کابل آن را به گوشی متصل کنید. پس از آن گوشی را خاموش کرده و برای مدت 15 دقیقه اجازه دادیم تا آیفون روی پارچه موردنظر خشک شود و سپس آن را شارژ کنیم.

اولین چیزی که پس از این آزمایش، بررسی کردیم، دکمه‌ها بودند. دکمه پاور، دکمه سایلنت کردن گوشی و دکمه‌های تنظیم صدا همگی مورد بررسی قرار گرفتند. قابل ذکر است که صفحه نمایش لمسی این گوشی خیلی عالی و دقیقا مطابق معمول کار می‌کرد. اما در هنگام تست اسپیکرهای گوشی متوجه شدیم که تقریبا هیچ صدایی از دو طرف گوشی خارج نمی‌شود. پس از آن اجازه دادیم که یک فایل ویدیویی صدادار برای چند ثانیه پخش شود. در این هنگام متوجه قطرات کوچک آبی شدیم که از اسپیکر بالای گوشی خارج شدند و پس از آن کیفیت صدای گوشی مجددا خوب شد.

پس از آنکه از سالم ماندن همه اسپیکرها اطمینان حاصل شد، نوبت به تست و بررسی میکروفون گوشی رسید. در اپلیکیشن Voice Memos یک یادداشت صوتی را ضبط کرده و سپس آن را پخش کردیم. متاسفانه صدای پخش شده گنگ و نامفهوم بود که البته سخت است بگوییم که این رفتار به دلیل اسپیکرها باشد.

تصمیم گرفته شد که یک شبانه‌روز به آیفون موردنظر وقت داده شود تا کاملا خشک شود.

 


تست نوشیدنی‌های مختلف


iPhone Xs / آیفون 10 اس

در ادامه از یک آیفون 10 اس طلایی دیگر استفاده کردیم تا مقاومت آن را در برابر نوشیدنی‌های مختلفی که فیل شیلر در سخنرانی خود به آنها اشاره کرده بود، بسنجیم. آزمایش خود را با یک لیوان آب پرتقال شروع کردیم. برای آنکه همه چیز خیلی واقعی به‌نظر برسد، یک میز صبحانه را آماده کردیم که روی این میز یک آیفون و البته یک لیوان آب پرتقال وجود دارد.

پس از آنکه لیوان آب پرتقال روی آیفون ریخته شد، همه پورت‌های آن خیس شدند، سپس آن را با آب معمولی آبکشی کردیم. پس از خشک کردن گوشی، مجددا تمام تست‌های مرحله قبل را نظیر بررسی صفحه نمایش، دکمه‌ها و اسپیکرها را روی آیفون موردنظر انجام دادیم تا از سالم بودن همه قطعات، اطمینان حاصل کنیم.

در ادامه همین آزمایش را با چای داغ، شراب قرمز و همچنین آبجو انجام دادیم. برای آخرین آزمایش، گوشی را کنار خلیج سانفرانسیسکو برده و محلی را در کنار اسکله انتخاب کردیم و شرایط را طوری مهیا کردیم که مثلا کاربری در حین عکسبرداری، به صورت تصادفی گوشی از دستش به درون آب می‌افتد. گوشی موردنظر حدود 2 اینچ در آب نمک افتاد و سپس بعد از گذشت چند ثانیه، آن را از آب گرفتیم. مجددا آن را خشک کرده و تمام قطعات آن را مورد بررسی قرار دادیم.

 


نتیجه‌گیری


پس از گذشت 20 ساعت از خشک شدن هر دو آیفون، مجددا همه تست‌های مربوط به سلامت قطعات روی هر دو گوشی انجام شد. آیفون 10 اسی که در تست نوشیدنی‌های مختلف شرکت کرده بود، همه قطعات نظیر صفحه نمایش، دکمه‌ها و اسپیکرهای آن کاملا سالم بودند و بدون هیچ نقصی کار می‌کردند اما آیفون 10 اسی که برای 30 دقیقه در استخر غوطه‌ور شده بود، هنوز از نظر اسپیکر کمی مشکل داشت.

اگرچه صدا از هر دو بلندگوی استریو گوشی خارج می‌شد اما اسپیکر بالایی همچنان در پخش صدا کمی گرفتگی و مشکل داشت. حتی در هنگام پخش ویدیو، متوجه قطرات کوچکی شدیم که از اسپیکر بالایی گوشی خارج می‌شدند. اما هرچه فیلم بیشتری با گوشی پخش کردیم، کیفیت صدای آن به مراتب بهتر می‌شد. بنابراین تصمیم گرفته شد که قبل از صدور حکم نهایی درباره مقاومت این گوشی، حدود 24 ساعت دیگر به آن زمان داده شود که گوشی کاملا خشک شود. البته این بار گوشی را به صورتی که صفحه نمایش آن رو به پایین باشد، قرار دادیم.

پس از گذشت 24 ساعت دوم، خوشبختانه اسپیکرهای آیفون غوطه‌ور شده در استخر نیز به حالت نرمال خود بازگشتند.

بنابراین هر دو آیفون از تمام تست‌های مایعاتی که پیش‌تر اپل اظهار کرده بود، جان سالم به در بردند. با وجود آنکه اپل در برابر آسیب دیدن گوشی در اثر مایعات، ضمانتی ارائه نمی‌کند اما پیشنهاد می‌شود این شانس را از دست نداده و این تست را در منزل انجام دهید. البته اگر آیفونتان به طور اتفاقی در آب افتاد، در ابتدا شاخص LCI آن را چک کنید. این شاخص را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

LCI / iPhone Xs / آیفون 10 اس

درواقع در حالت طبیعی این شاخص به رنگ سفید و نقره‌ای است اما در هنگام تماس با مایعات، کاملا به رنگ قرمز درمی‌آید. در آیفون 10 اس این شاخص در درگاه سیمکارت گوشی تعبیه شده است. اگر این شاخص به رنگ قرمز درآمده باشد، شانس خود را از دست داده‌اید درغیراینصورت هنوز می‌توانید از خدمات و گارانتی اپل استفاده کنید.

منتخب کاربران
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402