نگاهی به آینده و نسل جدید SMS ؛ فناوری RCS چیست؟

فناوری ارسال پیام / فناوری RCS
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

مدت زمان زیادی از به وجود آمدن امکان ارسال SMS می‌گذرد. اما همچنان این سیستم به دور از امکانات جدید پیام‌رسان‌های اینترنتی است. حالا دنیای فناوری امیدوار است استفاده از فناوری RCS بتوانند روح جدیدی در کالبد SMS سنتی بدمد.

فناوری RCS

امروزه دیگر اکثر مردم سرویس اس‌ام‌اس (Short Message Service) یا پیام کوتاه را اندکی کسل کننده می‌دانند. این در حالی است که دنیای فناوری نیز از چنین جریانی آگاه است. چرا که در این سیستم شما تنها می‌توانید پیام‌های متنی و یا حداکثر استیکرهای خاصی را بفرستید. اما این در حالی است که سرویس‌های پیام رسان دیگری مانند سرویس iMessage اپل، واتساپ و فیسبوک مسنجر به امکان ارسال تصاویر مختلف، فایل‌های Gif و همین‌طور ویدیو مجهز هستند. اما همه ما می‌دانیم که این مکانیزم‌ها تنها در پیام رسان‌های یاد شده وجود دارند و راه‌حل‌های عمومی ارائه نمی‌دهند. به‌عنوان مثال شما نمی‌توانید یک پیام واتساپ را از طریق فیسبوک مسنجر بفرستید. با این حال باید بگوییم که کلید این مشکل در دست فناوری نوینی به نام RCS است.

درواقع گوگل و سایر کمپانی‌ها امیدوارند RCS بتواند راه‌حل کلیدی برای حل مشکل کسل کننده بودن SMS ارائه دهد. گفتنی است فناوری RCS مخفف عبارت «خدمات ارتباطی غنی» (Rich Communication Service) بوده و همان‌طور که اشاره کردیم، به‌عنوان فناوری آینده ارسال پیام کوتاه نیز شناخته می‌شود.

گفتنی است که در سایه استفاده از فناوری RCS می‌توان ارسال غنی‌تری از محتویات داده‌ای مانند ارسال تصویر به همراه متن را تجربه کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

RCS messaging platform/ پیام رسان گوگل در زمینه RCS/

 

فناوری RCS چیست؟

RCS یک پروتکل جدید آنلاین است که در سال 2008 برای تصویب، توسط انجمن جهانی موبایل (GSMA) معرفی شده بود. این بدین معنی است که RCS جایگزینی برای فرایند ارسال متن توسط SMS معمول و استاندارد امروزی بوده که از دهه 1990 وارد دنیای فناوری شده است. گفتنی است GMSA درواقع نماینده طیف وسیعی از شرکت‌های فعال درصنعت موبایل شامل شرکت‌های سازنده گوشی، شرکت‌های نرم افزاری، اینترنتی و غیره است.

با این حساب تمام فعالین حوزه موبایل باید در مواقعی که پروتکل‌هایی جهت تصویب و ارائه می‌شوند، نظر خود را اعلام کرده و به نتیجه‌‎ای مشخص برسند. بدین ترتیب تا سال 2016 طول کشید تا تکنولوژی RCS تصویب شود. به‌طوری که از این زمان به بعد انجمن جهانی سیستم‌های موبایل توانست، RCS را به‌عنوان یک فناوری استاندارد معرفی کند. بر این اساس این فناوری تصویب شده پروفایل جهانی «Universal profile» نامیده شد که مجموعه‌ای از ویژگی‌های یکپارچه و توافق شده از سوی صنعت موبایل و فناوری را در بر دارد.

 

چرا فناوری RCS بهتر از SMS یا سرویس پیام کوتاه خواهد بود؟

درواقع RCS قابلیت‌های چندرسانه‌ای را به پیام رسان SMS اضافه خواهد کرد. به‌طوری‌که در کنار ارسال متن معمولی شما می‌توانید، فایل‌های Gif، تصاویر و ویدیوهای باکیفیت بالا را از طریق این سیستم ارسال کنید. همچنین این تکنولوژی این امکان را فراهم می‌آورد که شما از فعال بودن طرف مقابل و همین‌طور دریافت پیام توسط وی مطلع سازد. دیگر خبر خوب این است که در سایه استفاده از فناوری RCS شما می‌توانید پیام‌های طولانی‌تری را در بستر برنامه پیام کوتاه خود ارسال کرده و همین‌طور فایل‌های پرحجم را نیز به پیام اضافه کنید تا ارسال شوند.

فناوری RCS

همچنین فناوری RCS پیام‌های گروهی را خیلی بهتر از اس‌ام‌اس های گروهی مدیریت خواهد کرد. به‌عبارت دیگر با این فناوری، اس‌ام‌اس های معمول موبایلی می‌توانند عملکردی به مانند برنامه‌های پیام رسان اینترنتی همچون iMessage داشته باشند. جالب است بدانید RCS شرایطی را فراهم می‌آورد تا شرکت‎ها یا فروشگاه‌های اینترنتی بتوانند ارتباط بهتری با مشتریان خود برقرار نمایند. به‌عنوان مثال اگر مشتری سفارشی داشته باشد می‌تواند از طریق این سیستم راحت‌تر وضعیت آن را پیگیری کند. همچنین RCS شرایطی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند تا بتوانند مشتریان را جهت درج کامنت در سایت تشویق کنند.

در حال حاضر پشتیبانی از فناوری RCS توسط 55 اپراتور در سراسر جهان مورد تایید قرار گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به اپراتورهای

AT&T، تی موبایل، ورایزن و … اشاره کرد. این در حالی است که 11 سازنده گوشی‌ موبایل نیز از پیشگامان این عرصه هستند که از میان آن‌ها نیز می‌توان شرکت‌هایی همچون سامسونگ، لنوو، ال جی، گوگل و مایکروسافت را نام برد.

 

آیا فناوری RCS در حال حاضر استفاده می‌شود؟

با اینکه هنوز فاصله زیادی با ورود RCS به دنیای موبایل داریم اما با این حال گوگل یکی از حامیان اصلی این فناوری بوده و در تلاش برای برداشتن گام‌هایی مثبت در زمینه پیشرفت آن است. درواقع این غول فناوری سرویس‌هایی را به اپراتورها ارائه می‌دهد تا بدین وسیله به آن‌ها کمک کند کارهای خود را سریع‌تر انجام دهند. اما در انتها این اپراتورها هستند که مسئولیت پشتیبانی از ورود RCS به دنیای فناوری را برعهده خواهند داشت.

همچنین بخوانید :

همچنین آخرین خبر مهم در این باره این است که اوپراتور ورایزن (Verizon) در حال آغاز و معرفی سرویس جدیدی است. اما خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم که این سرویس، در حال حاضر محدودیت‌هایی نیز دارد. هم‌اکنون اپراتور ورایزن فناوری RCS را بر روی گوشی‌های پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال ارائه می‌دهد. نکته قابل توجه اینکه با این حال این سرویس هنوز برای همه کاربران نیز ارائه نشده است. اما از آنجایی که ورایزن از پروفایل جهانی حمایت می‌کند، می‌تواند در سایر گوشی‌های هوشمند که مورد پشتیبانی سازمان جهانی موبایل قرار دارند نیز این سرویس را راه‌اندازی کند.

شاید اندکی گیج کننده باشد. اکثر اپراتورها سرویس‌های RCS خود را «Chat» نامگذاری کرده‌اند. اما این در حالی است که گوگل نیز به دنبال ارتقای سیستمی نوین به نام Hangout Chat بوده که براساس استانداردها و فناوری RCS شکل می‌گیرد. درواقع گوگل بدین طریق می‌خواهد تغییری در سیستم ارسال پیامک ایجاد نماید. جالب است بدانید این برنامه پیام رسان هم‌اکنون در محیط شرکت در حال اجرا است و در آینده برای استفاده مشتریان عرضه خواهد شد.

ارسال پیام / sending messege

با این حال کاربرانی که گوشی‌های مجهز به فناوری RCS دارند باید توجه داشته باشند که اگر گوشی آن‌ها به برنامه یاد شده (Chat) نیز مجهز است، هنوز محدودیت‌هایی وجود دارد. درواقع و در حال حاضر آن‌ها تنها می‌توانند پیام‌های استاندارد و یا اس‌ام‌اس را از طریق این برنامه‌ها ارسال کنند.

علاوه بر ورایزن، دیگر اپراتورهای موبایل مانند تی-موبایل نیز از فناوری RCS پشتیبانی می‌کنند. درواقع تی-موبایل پروفایل جهانی نسخه 1.0 فناوری RCS را در ماه ژوئن (تیر) به گوشی‌های هوشمند سامسونگ گلکسی اس 7 و سامسونگ گلکسی اس 7 اج اضافه کرد. اسپرینت (Sprint) نیز اعلام کرده بود که RCS با پروفایل جهانی بر روی دستگاه‌هایش از اوایل ماه نوامبر (ماه آبان) آغاز به کار کرده است.

در این راستا سامسونگ قول داده که دستگاه‌های جدید 2019 به صورت پیش فرض از ویژگی RCS پشتیبانی کنند. این در حالی است که هر دستگاه یا کلاینتی که از استاندارد پروفایل جهانی استفاده می‌کند، امکان ارسال پیام‌های RCS را به کلاینت‌هایی در طرف مقابل خواهد داشت که آن‌ها نیز از این فناوری پشتیبانی کنند. درواقع ابتدا باید بستر مورد نیاز فراهم شود و همه کلاینت‌ها از سرویسی یکپارچه مانند سرویس چت استفاده کنند.

اما این در حالی است که اگر نگاهی به وضعیت اپراتورها در این زمینه داشته باشیم، مشاهده خواهیم کرد که آن‌ها فعلا ادعای برقراری ارتباط بر روی شبکه‌های خود را دارند و هنوز کاربران نمی‌توانند این موضوع را تست کنند که آیا دستگاه‌های مورد پشتیبانی اپراتورهای تی-موبایل یا اسپرینت می‌توانند پیام‌های RCS را به گوشی‌های پیکسل 3 ارسال کنند یا خیر.

گفتنی است در حال حاضر سازندگان گوشی‌های هوشمند و اپراتورهای موبایل از قابلیت پشتیبانی از RCS برخوردار هستند اما از پروفایل جهانی یکسانی پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها در همه کلاینت‌ها یکسان نیست. این مورد یکی از دلایلی است که هنوز نمی‌توان از این فناوری استفاده کرد.

 

چرا برخی از افراد به امنیت RCS اطمینان ندارند؟

یکی از مسائل مهمی که RCS را در حاشیه قرار می‎‌دهد، مساله تامین امنیت است. در واقع در فناوری RCS اپلیکیشن‌هایی مانند چت از رمزنگاری سرتاسر یا End-to-End بهره‌مند نیستند. این در حالی است که این نوع رمزنگاری هم‌اکنون تنها در پیام‌رسان‌های محدودی همچون واتساپ پشتیبانی می‌شود. درواقع رمزنگاری End-to-End به این معنی است که پیام‌های ارسال شده در بستر پیام رسان‌های پشتیبانی کننده از این ویژگی،  توسط افراد دیگر غیرقابل دسترس خواهد بود. به طوری که این پیام رسان‌ها به هیچ وجه قابل رسوخ نیستند و فقط دو طرف ارسال کننده و دریافت کننده می‌توانند به پیام‌ها دسترسی داشته باشند. بنابراین اگر کاربران بخواهند از چنین امنیت بالایی در ارسال پیام بهره‌مند باشند، مطمئناً برنامه Chat یا RCS راهکار پیشنهادی نخواهد بود.

از طرف دیگر این را نیز باید خاطر نشان کنیم که RCS از تمام پروتکل‌های امنیتی پشتیبانی می‌‌کند که از میان آن‌ها می‌توان به پروتکل امنیت لایه‌ها و پروتکل امنیت اینترنت که در VPNها استفاده می‌شود، اشاره کرد. بنابراین از بیشتر جنبه‌ها می‌توانیم بگوییم که RCS می‌تواند فناوری امنی نیز باشد. اینکه بخواهید از فناوری RCS استفاده کنید یا خیر به پاسخ این سوال بستگی دارد که چه میزان از امنیت برای شما مد نظر خواهد بود؟

 

آینده RCS چه می‌شود؟

در حال حاضر پشتیبانی از فناوری RCS تنها به چند اپراتور تلفن همراه در جهان محدود می‌شود و همچنین چند دستگاه هستند که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند. این بدین معنی است که هنوز امکان استفاده از مزایای فناوری RCS برای همگان فراهم نشده و باید منتظر بمانیم و ببینیم که در آینده آیا استفاده از این فناوری همه‌گیر خواهد شد یا خیر؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402