پروژه های فراموش شده؛ 15 شکست بزرگ تاریخ گوگل

Google / گوگل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

شرکت گوگل از جمله غول‌های فناوری است که پروژه‌های بلندپروازانه زیادی داشته است. بنابراین خیلی دور از انتظار نیست اگر شاهد شکست‌های متعدد در برخی از این پروژه‌ها باشیم. این مقاله به مهم‌ترین شکست‌های تاریخ گوگل اشاره دارد.

شکست در برخی پروژه‌ها امری طبیعی برای همه شرکت‌هاست. اما وقتی سخن از شرکت گوگل با ایده‌های بلندپروازانه‌اش به میان می‌آید، با یک کلکسیون کامل از شکست‌های بزرگ مواجه می‌شویم. شاید این سخن خیلی مبالغه‌آمیز نباشد که به ازای هر پروژه موفق این شرکت مانند گوگل داک (Google Docs)، یک پروژه شکست خورده و بد مانند شبکه اجتماعی Google Buzz وجود دارد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

سرویس‌های شکست خورده گوگل

برخی از این پروژه‌های شکست خورده برای سال‌ها به حیات خود ادامه داده‌اند. برخی چند ماه دوام آورده‌اند. یکی از آن‌ها هم تنها پس از یک روز برچیده شده است. در ادامه به نقل از وبسایت بیزنس اینسایدر، 15 مورد از مهم‌ترین پروژه‌های شکست خورده گوگل تا به امروز را معرفی می‌کنیم.

 

15- سرویس خریدهای ارزان گوگل

Google Offers / گوگل آفرز
زمان فعالیت: 2011 – 2014

«گوگل آفرز» یک سرویس خرید گروهی بود که تخفیف‌های مهلت‌دار به کاربرانش ارائه می‌داد. این سرویس در دوران اوج شرکت‌های خرید گروهی گروپون (Groupon) و لیوینگ سوشال (Living Social) آغاز به کار کرد. با فروکش کردن محبوبیت این روش خرید، Google Offers برچیده شد.

14- شتاب‌دهنده وب گوگل

Google Web Accelerator / شتاب‌دهنده وب گوگل
زمان فعالیت: 2005 – 2008

Google Web Accelerator نرم افزاری بود که برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب طراحی شد. اما این سرویس از برخی مشکلات مانند عدم نمایش ویدیوهای یوتیوب رنج می‌برد. گوگل سرانجام در سال 2008 پشتیبانی از این نرم افزار را متوقف کرد.

13- وبسایت گوگل ویدیو

Google Video / گوگل ویدیو
زمان فعالیت: 2005 – 2009

با توجه به بالا گرفتن کار گوگل‌ در حوالی 2005، این شرکت بر آن شد تا یک وبسایت برای بارگذاری و همرسانی ویدیوها تاسیس کند و آن را Google Video نام گذاشت. یک سال بعد، هنگامی ‌که «گوگل ویدیو» در جذب کاربران ناموفق عمل کرد، گوگل‌ دست روی دست نگذاشت و یوتیوب را به قیمت 1.65 میلیارد دلار خرید. براساس آمار می‌ 2018 (اردیبهشت 1397) یوتیوب 1.8 میلیارد کاربر فعال در ماه دارد.

12- جایکو؛ رقیب توییتر

Jaiku / جایکو
زمان فعالیت: 2007 – 2012

Jaiku یک وبسایت میکروبلاگینگ مانند توییتر بود که در فنلاند ایجاد شد و در سال 2007 توسط گوگل‌ خریداری شد تا رقیبی برای توییتر باشد. پیام‌های کوتاه این شبکه اجتماعی Jaikus نامیده می‌شدند. در سال 2009 گوگل اعلام کرد که کد اصلی جایکو را متن‌باز می‌کند و از این به بعد دیگر به توسعه جایکو ادامه نخواهد داد. در نهایت با توجه به کمبود کاربر، گوگل‌ چراغ این شبکه اجتماعی را به طور کامل خاموش کرد.

11- گوگل سلامت

Google Health / گوگل سلامت

زمان فعالیت: 2008 – 2012

Google Health به کاربران این امکان را می‌داد که اطلاعات مربوط به سلامتی خود را در آن ثبت کنند. هدف ایجاد یک پرونده سلامتی یکپارچه بود. اطلاعات پرونده‌های کاربران در برخی مراکز درمانی که همکار گوگل در این پروژه بودند به صورت خودکار قابل اضافه شدن در برنامه بود. اما در مورد سایر مراکز درمانی، کاربر باید به صورت دستی اطلاعات پزشکی خود را وارد می‌کرد. سپس با توجه به همه اطلاعات جمع‌آوری شده، این برنامه به ارائه برخی خدمات به کاربر می‌پرداخت. تهدیدها نسبت به حریم خصوصی (به عنوان نمونه، قرار نداشتن تحت پوشش قانون انتقال و پاسخ‌گويی الکترونيک بيمه سلامت) و وجود رقیبان دیگر (از جمله محصولات مایکروسافت) از جمله دلایل تصمیم گوگل مبنی بر برچیدن این نرم افزار بود.

10- سیستم پرسش و پاسخ گوگل انسرز

Google Answers / گوگل انسرز
زمان فعالیت: 2002 – 2006

در کنار موتور جستجوی گوگل، Google Answers به کاربران این امکان را می‌داد تا سئوالات خود و هزینه‌ای که حاضرند برای دریافت پاسخ آن بپردازند را در سیستم ثبت کنند. به عنوان نمونه دستمزد پاسخ به سئوال «هر گالن بنزین برابر با چند دایناسور تیرانوسوروس است؟» 10 دلار تعیین شده بود. در واقع غول اینترنتی با ایجاد این پلتفرم به محققان امکان می‌داد با پاسخ دادن به هر سئوال از 2 تا 200 دلار دریافت کنند. البته گوگل نیز سهم خود را از این درآمد برمی‌داشت. اما با عدم استقبال کافی، گوگل در سال 2006 نسبت به توقف فعالیت این سرویس اقدام کرد.

جالب اینکه پیش از ارائه سرویس «گوگل انسرز»، سرویس مشابه دیگری با عنوان Google Questions and Answers وجود داشت. این سرویس کارمندان گوگل‌ را موظف می‌کرد به پرسش‌های کاربران پاسخ دهند. هزینه دریافت پاسخ برای هر پرسش 3 دلار بود. اما حجم تقاضاها آن قدر بالا بود که این سرویس تنها یک روز (در سال 2001) دوام آورد.

9- گوگل ایکس

Google X / گوگل ایکس
زمان فعالیت: 16 مارس 2005 (یک روز)

Google X نام یک رابط کاربری جدید در موتور جستجوی گوگل‌ بود که به کاربران اجازه می‌داد عبارات را براساس طبقه بندی‌هایی چون گروه‌ها، محلی و تصاویر جستجو کنند. اما این سرویس نیز تنها یک روز دوام آورد. حتی بعدتر، از اسم «گوگل ایکس» برای نامگذاری یک پروژه دیگر این شرکت استفاده شد. امروزه گوگل‌ ایکس نام یک مرکز نیمه مخفی این شرکت است که فعالیت آن به ایجاد فناوری‌های پیشرفته اختصاص دارد.

8- شبکه اجتماعی گوگل باز

Google Buzz / گوگل باز
زمان فعالیت: 2010 – 2011

Google Buzz ترکیبی از امکانات شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها بود. این سرویس به کاربران اجازه همرسانی مواردی چون لینک‌ها، تصاویر، ویدیوها، و استاتوس را می‌داد. موارد مذکور همچنین از طریق جیمیل فرد و بخشی در اینباکس به نام Conversations قابل دسترسی بودند. این شبکه اجتماعی به طور پیش فرض برای کاربران جیمیل فعال بود که این مساله باعث واکنش منفی کاربران به آن شد و در نهایت، به دلیل پرونده مرتبط با نقض حریم خصوصی و تنها 18 ماه پس از آغاز فعالیتش برچیده شد.

7- گوگل لایولی

Google Lively / گوگل لایولی
زمان فعالیت: ژوئیه 2008 – دسامبر 2008

Google Lively که تنها چند ماه دوام آورد، یک دنیای مجازی تحت وب شبیه به دنیای مجازی زندگی دوم (Second Life) بود. در آن زمان روزنامه نیویورک تایمز لایولی را یک روش کارتونی برای گفتگو در چت روم‌ها توصیف کرد. گوگل‌ اعلام کرد که علی رغم بازخوردهای مثبتی که دریافت کرده است، تصمیم به متوقف کردن فعالیت لایولی گرفته است. این شرکت تنها پس از چهار ماه و نیم از آغاز فعالیت لایولی این تصمیم را گرفت تا منابع بیشتری را صرف موتور جستجو، تبلیغات و اپلیکیشن‌های خود کند.

6- پروژه نال؛ ویکی پدیای گوگل

Knol / پروژه نال
زمان فعالیت: 2008 – 2012

پروژه نال پاسخ گوگل‌ به ویکی پدیا بود و حتی از فونت مشابهی برخوردار بود. واژه Knol که توسط این شرکت ابداع شده بود برگرفته از واژه Knowledge (دانش) بود و این دانشنامه قرار بود همانند ویکی پدیا پر از مقاله‌های ایجاد شده توسط کاربران در موضوعات متنوع باشد. اما با توجه به کمبود کاربران تولیدکننده محتوا، عملکرد موفقیت آمیزی نداشت و در نهایت برچیده شد.

5- پروژه داج‌بال

Dodgeball / پروژه داج‌بال
زمان فعالیت: 2005 – 2009

داج‌بال که در سال 2005 توسط این غول فناوری خریداری شد به کاربران اجازه می‌داد موقعیت مکانی خود را با پیام متنی ارسال کنند تا از دوستان و افراد جالبی که در آن مکان حضور دارند باخبر شوند. موسسان Dodgeball یعنی الکس رینرت و دنیس کراولی در سال 2007 از گوگل‌ جدا شدند. کراولی در فلیکر این جدایی را اعلام کرد و از کم توجهی گوگل‌ نسبت به این پروژه گلایه کرد. او در سال 2009 سرویس مشابه فوراسکوئر (Foursquare) را ایجاد کرد و این همان سالی بود که فعالیت داج‌بال نیز متوقف شد.

4- عینک‌های واقعیت افزوده گوگل گلس

Google Glass / گوگل گلس

زمان عرضه: از 2012 تا زمان حال

گوگل گلس (Google Glass) عینک‌های واقعیت افزوده این شرکت هستند که به نظر می‌رسد کمی ‌زودتر از موعد روانه بازار شدند.

این عینک‌ها با وجود قیمت گزاف 1500 دلاری، از مشکلات نرم افزاری و به طور کلی شمایل نه چندان جذاب رنج می‌بردند. در سال 2015 گوگل به فروش نسل اول این عینک‌ها پایان داد. اما این شرکت تا به امروز و به صورت نه چندان گسترده، به عرضه نسخه بهبود یافته‌ای از آن ادامه داده است.

3- نکسوس کیو

Nexus Q / نکسوس کیو
زمان عرضه: هرگز به عموم ارائه نشد

Nexus Q یک دستگاه پخش بود که امکان پخش یوتیوب و گوگل‌ موزیک را از تلویزیون فراهم می‌کرد. «نکسوس کیو» را به نوعی می‌توان نمونه اولیه از دستگاه‌های محبوب امروز مانند کروم کست، Roku، و آمازون فایر تی‌وی دانست. طراحی کروی و جالب یکی از خصوصیات این دستگاه بود.

نکسوس کیو در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O در سال 2012 معرفی شد و به شرکت کنندگان داده شد. البته قیمت بالای این دستگاه (299 دلار) انتقادهایی به دنبال داشت و گوگل‌ قبل از عرضه عمومی‌ نکسوس کیو تصمیم به توقف تولید آن گرفت.

2- پروژه گوگل ویو

Google Wave / گوگل ویو

زمان فعالیت: 2009 تا 2012

Google Wave توسط همان مهندسانی که گوگل مپ را طراحی کرده‌اند توسعه داده شد و تجربه جدیدی از ایمیل ارائه می‌داد. «گوگل‌ ویو» به کاربران اجازه می‌داد تا سندها یا به اصطلاح «موج‌»هایی حاوی تصاویر، کلیپ‌های ویدیویی، نظرسنجی و موارد دیگر بسازند. کاربران که در ابتدا بسیار مشتاق به استفاده از آن بودند به سرعت از آن روی برگرداندند و توسعه فعالانه این سرویس در سال 2010 متوقف شد.

1- گوگل پلاس

Google+ / گوگل پلاس

زمان فعالیت: از 2011 تا زمان حال

گوگل پلاس (+Google) قرار بود شبکه اجتماعی بزرگ این شرکت باشد. اما در جذب مخاطبان ناکام ماند. سرانجام پس از درز اطلاعات شخصی صدها هزار نفر از کاربران، خبر برچیده شدن نسخه مصرف کنندگان این شبکه اجتماعی رسما اعلام و تاریخ آن نیز آوریل 2019 (فروردین 1398) تعیین شد.

براساس گزارش نشریه وال استریت ژورنال، مدیران گوگل از چند ماه قبل، از لو رفتن اطلاعات کاربران اطلاع یافته‌اند اما‌ ترجیح داده بودند از عمومی‌ کردن موضوع خودداری کنند.

گوگل در پیامی‌ به مناسبت اعلام برچیده شدن این شبکه اجتماعی اعلام کرد:

در حالی که تیم‌های مهندسی ما در یک دوره چندین ساله زحمات زیادی را وقف ساخت گوگل پلاس کردند، این شبکه اجتماعی به دستاوردهایی که انتظار می‌رفت نایل نشد و تنها گروه محدودی از کاربران را جذب خود کرد. در حال حاضر 90 درصد کاربران نسخه مخصوص مصرف کنندگان در هر بار وارد شدن به گوگل پلاس، کمتر از 5 ثانیه در آن‌جا می‌مانند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402