چگونه کارت گرافیک را روی مادربرد کامپیوتر نصب کنیم؟ (آموزش تصویری)

Nvidia RTX 2080 Graphic Card / کارت گرافیک انویدیا RTX 2080
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

نصب و یا تعویض کارت گرافیک معمولا کار دشواری به نظر می رسد اما در حقیقت اینطور نیست و کار ساده‌ای است. در این مقاله آموزش تصویری و مرحله به مرحله نصب کارت گرافیک در اختیار شما قرار داده شده است.

در زندگی هر پی‌سی گیمر زمانی فرا می‌رسد که کارت گرافیک فرسوده‌اش دیگر کارایی قبلی را نداشته باشد. زمانی که کارت قدیمی‌تر شما برای سال‌ها خدماتش به شما مورد تقدیر قرار می‌گیرد (و احتمالا هر دو شما خاطرات دلنشین زیادی با یکدیگر داشته‌اید) وقت آن است که به دوست خود اجازه دهید تا به یاد آن روز‌ها در جای دیگری قرار گیرد و سیستم خود را با یک مدل جدیدتر، سریع‌تر و خیلی گران‌تر ارتقا دهید.

جایگزینی یک کارت قدیمی با یک کارت جدیدتر وقتی شرکت‌های سازنده هردو یکسان باشد، بسیار راحت تر از زمانی است که بخواهید این کار را بین Nvidia و AMD انجام دهید. فرایند نصب در هر دو حالت یکسان است و این موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در ادامه، کارت گرافیک انویدیا جی فورس 980 تی‌آی (Nvidia Geforce 980 Ti) را با انویدیا جی فورس آرتی‌ایکس 2080 (Nvidia Geforce RTX 2080) جایگزین خواهیم کرد.

نصب کارت گرافیک روی مادربرد

کارت گرافیک قدیمی خود را آماده تعویض کنید.

اگر زیر میزتان (یا روی آن) فضای کافی دارید، مجبور نیستید سیستم خود را جابجا کنید. با این حال باید هر چیزی که به کارت گرافیک خود متصل کرده‌اید را از آن جدا کنید. پنل کناری سیستم خود را باز کنید و قبل از انجام هر کار دیگری گرد و غباری که مدت‌هاست درون کیس شما جا خوش کرده‌اند را پاک کنید. این کار تنها چند دقیقه طول می‌کشد اما کمک می‌کند کامپیوتر شما تمیز و زیبا باشد و بهتر خنک شود.

نصب کارت گرافیک / Graphic Card

 

اتصال کارت گرافیک قدیمی خود را قطع کنید

ابتدا کابل‌های HDMI / DisplayPort / DVI را خارج کنید. اگر این کار را خوب انجام ندهید ممکن است ایجاد سر و صدا کند. حال باید کابل‌های برق را قطع کنید که کار چندان سختی نیست. وقتی به داخل کیس خود نگاه کنید کابل برق کارت گرافیک را در سمت راست آن مشاهده خواهید کرد. مکانیزم قفل کوچک آن را فشار دهید و کابل را از کارت گرافیک جدا کنید.

 

پیچ‌هایی که کارت گرافیک را به کیس متصل کرده‌اند باز کنید

کارت گرافیک شما به طور معمول توسط دو پیچ در سمت چپ آن به بدنه کیس اتصال پیدا کرده‌اند (اگر این مرحله را در فرآیند نصب کارت گرافیک قدیمی خود انجام نداده بودید، کار کاملا اشتباهی کرده‌اید). اگر پیچ‌ها را خیلی سفت بسته‌اید، پیچ‌گوشتی خود را بردارید و آن‌ها را باز کنید. آن‌ها را در جایی بگذارید که گم نشوند.

نصب کارت گرافیک / Graphic Card

 

کارت گرافیک را از مادربورد باز کنید

اگر به بالای کارت گرافیک نگاهی بیندازید، احتمالاً مکانیزم قفل کوچکی شبیه تصویر زیر را می‌بینید که در انتهای براکت PCI قرار دارد.

نصب کارت گرافیک / Graphic Card

در اینجا شما پورت PCI را بعد از جدا کردن کارت گرافیک مشاهده می‌کنید:

نصب کارت گرافیک / Graphic Card

این مکانیزم تنها به یک فشار نیاز دارد تا بتوانید کارت گرافیک خود را جدا کنید. شما همچنین می‌توانید آن را به داخل فشار داده و نگه دارید تا کارت گرافیک از  پورت PCI خارج شود. این فرآیند معمولاً بسیار ساده است مگر اینکه چیدمان قطعات درون سیستم شما آرایش خاصی داشته باشد؛ مثلا در برخی موارد مانند آنچه در تصویر زیر مشاهده می‌کنید کولر پردازنده به قدری بزرگ است که مکانیزم قفل را می‌پوشاند و مانع دسترسی به آن می‌شود.

نصب کارت گرافیک / Graphic Card

در این موارد شما باید با استفاده از یک دم‌باریک و با مهارتی شبیه به یک جراح، به آرامی مکانیزم قفل را به سمت پائین فشار دهید.

نصب کارت گرافیک / Graphic Card

و در نهایت با کمی تلاش، موفق به جدا کردن کارت گرافیک خواهید شد.

نصب کارت گرافیک / Graphic Card

 

نصب کارت گرافیک جدید

حال که شما به مهارت باز کردن کارت گرافیک دست پیدا کرده‌اید، متوجه خواهید شد که تمام دانش مورد نیاز برای نصب کارت گرافیک جدید را نیز در اختیار دارید. تمام مراحل مشابه فرآیند باز کردن است منتها در جهت عکس.

ابتدا کارت گرافیک جدید خود را از جعبه خارج کنید. توجه داشته باشید که جدا کردن تمام پوشش‌های پلاستیکی نازکی که سازنده روی آن کشیده است، بسیار مهم است. مراقب باشید که انجام این کار را فراموش نکنید.

نصب کارت گرافیک / Graphic Card

در مرحله بعد، کارت گرافیک جدید را آرام در اسلات PCI 16x بالای مادربورد، درست به همان شکلی که کارت گرافیک قدیمی‌تان قرار داشت، نصب کنید. (این روند بسته به پیکربندی مادربورد یا کارت گرافیک شما ممکن است تغییر کند اما در اغلب موارد از اسلات PCI 16x بالایی استفاده می‌شود).

نصب کارت گرافیک / Graphic Card

کارت گرافیک خود را به وسیله همان پیچ‌هایی که قبلاً آن‌ها را در جایی مطمئن قرار داده‌اید، به کیس متصل کنید.

نصب کارت گرافیک / Graphic Card

در انتها، کابل‌های برق را متصل کنید. اگر مجبور هستید هردو کابل 8پین و 6پین را متصل کنید، مطمئن شوید که کابل هشت پین را درست نگه داشته‌اید( البته منظور زمانی است که کابل شما به خاطر داشتن قسمت دوپینی مجزا می‌تواند در هردو نوع 8 پین و 6 پین به کار رود).

نصب کارت گرافیک / Graphic Card

نصب کارت گرافیک / Graphic Card

شما اکنون می‌توانید پوشش کناری کیس را مجددا نصب کنید، کابل HDMI / DisplayPort / DVI خود را نیز دوباره وصل کنید. کابل منبع تغذیه را نیز متصل کرده و کامپیوتر خود را روشن کنید تا کارت گرافیک جدید وارد چرخه شود.

نصب کارت گرافیک / Graphic Card

یک نکته نهائی: اگر شما قصد دارید از یک کارت گرافیک جدید با برند متفاوت از کارت قبلی خود استفاده کنید (مثلاً از AMD به جای Nvidia یا برعکس)، باید ابتدا اطمینان حاصل کنید که درایور‌های مدل قبلی را حذف و درایور مدل جدید را نصب کنید. حتی اگر از یک کارت گرافیک با برند مشابه نیز استفاده کرده‌اید بهتر است درایور نسخه جدیدتر را نصب کنید. مثلا در این مورد، کارت گرافیک GeForce RTX 2080 دارای یک پورت USB-C است که در ابتدا ویندوز در شناسایی آن با مشکل مواجه شد.

نصب مجدد آخرین نسخه درایورهای انویدیا، و انتخاب گزینه Clean Installation در حین انجام این کار، این مشکل را برطرف کرد.

 

بنچمارکینگ

هر زمان که من در سیستم خود تغییر بزرگی ایجاد می‌کنید، بهتر است چند بنچمارک قبل و بعد از ارتقاء اجرا کنید تا ببینید این ارتقا چه میزان تفاوت ایجاد کرده است. این کار در مورد کارت‌های گرافیک ساده است: شما می‌توانید برای این کار از نرم‌افزارهای بنچمارک (مثل 3D Mark)، معیارهای تعیین شده توسط کاربر (مانند Superposition) یا بازی‌هایی که دارای حالت بنچمارکینگ هستند (مانند Shadow of the Tomb Raider) استفاده کنید.

زمانی که بنچمارک‌ها را اجرا می‌کنید، مطمئن شوید که تنظیمات یکسانی را قبل و بعد از ارتقا دارید چرا که در غیر این صورت نمی‌توانید مقایسه درستی داشته باشید. در ادامه، بنچمارک‌های انجام شده برای آزمایش کارت گرافیک جدید را مشاهده می‌کنید.

 

قبل از نصب کارت گرافیک جدید

 

بعد از نصب کارت گرافیک جدید

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
Sohrab
.
12 اردیبهشت 1399، 01:37
پاسخ
0
1
با سلام خدمت شما، فقط میتونم بگم عالی و پر کار بردی بود سپاس از نویسنده
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402