گفتگوی جانی آیو طراح اپل با نائوتو فوکاساوا در مورد موضوعات مختلف

جانی آیو / Jony Ive
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

جانی آیو طراح مشهور اپل به تازگی با یکی از همکاران خود در صنعت طراحی با نام نائوتو فوکاساوا در مورد موضوعات مختلف مصاحبه کرده که در این مطلب به بررسی این گفتگو می‌پردازیم.

در مصاحبه‌ای جدید میان جانی آیو یکی از طراحان ارشد اپل و طراح مشهور، نائوتو فوکاساوا، نگاهی به تفکرات مشترک این دو شخصیت مشهور دنیای طراحی صورت گرفته است. این دو نفر که از قدیم با یکدیگر دوست بوده‌اند، ماه گذشته در ژاپن با یکدیگر دیدار داشتند و در مورد مسائلی همچون طراحی صنعتی آینده، چالش‌های طراحی اپل پارک و تاثیر فوکاساوا روی جانی آیو و اپل گفتگو کردند. این مصاحبه در نسخه فوریه مجله طراحی ژاپنی تحت عنوان AXIS منتشر شده است.

همکاری دونفره جانی آیو و نائوتو فوکاساوا حداقل به دهه 1990 باز می‌گردد. در آن زمان هر دوی این طراحان با یکدیگر کار می‌کردند تا بیستمین سالگرد ساخت مکینتاش را جشن بگیرند. در حالی که فروش این کامپیوتر در بازار با عدم موفقیت شناخته می‌شود، اما اصول مهمی را ارائه کرد و توجه‌ها را در کمپانی اپل دوباره روی طراحی معطوف ساخت.

فوکاساوا بعد از ترک شرکت حوزه طراحی به نام IDEO دفتر کار خودش را بنا نهاد و محصولات بی‌شماری در حوزه مصرف‌کننده و لوازم خانگی طراحی کرد که از آن جمله می‌توان گوشی‌های موبایل رنگی Infobar و یک سری از دستگاه‌های matte برای شرکت Muji که چندان با استقبال خوبی همراه نشد را نام برد. یکی از دستگاه‌های به‌خصوص طراحی شده توسط وی نوعی دستگاه پخش سی‌دی بود که به صورت عمودی کار می‌کرد و دیسک در حال چرخش خود را به همین صورت عمودی به شنوندگان تحویل می‌داد. به عقیده جانی آیو:

دستگاه پخش سی دی ساخت نائوتو فوکاساوا تولید شده توسط Muji برای بسیاری از مصرف‌کنندگان و همچنین کارشناسان حوزه طراحی از جمله ما، نوعی محصول قابل توجه و جالب بود. این دستگاه نوعی جایگزین برای رسانه واقعی به شمار می‌رفت.

دستگاه پخش سی دی ساخت شرکت موجی / Moji CD Player
دستگاه پخش سی دی ساخت شرکت Muji

جانی ایو همچنین اطلاعات بیشتری در مورد طراحی اپل پارک و اهداف بزرگ‌تر ساخت این ساختمان ارائه کرد. با ساخت این محوطه به صورت افقی، الگوی حرکتی جدیدی در این مکان ایجاد شده که سبب می‌گردد تا فضای مختص کارکنان به فضای بیرون متصل شود. فلسفه مشابهی که برای هدایت کردن مستقیم مشتریان در فروشگاه‌های جدید اپل مورد استفاده قرار گرفته است. تیم طراحی صنعتی اپل به خاطر وابستگی به نمونه‌های اولیه و دمو مشهور هستند، نوعی جریان کاری معمولا غیرعملی بالاتر از اندازه مینیاتوری که هنگام ساخت و ساز به کار می‌رود. جانی آیو می‌گوید که چالش‌های سر راه این پروژه به شکلی منحصربه‌فرد رفع شدند. بخش‌هایی از پارک اپل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که همچون یک حلقه تکرار شوند:

ما توانستیم که نمونه‌های اولیه با ابعاد کاملی بسازیم. به دلیل اینکه از نوعی ایده تکرار در طراحی استفاده کردیم، می‌دانستیم که چه چیزی طراحی می‌نماییم. کاری که همکاران می‌توانند انجام دهند و من نمی‌توانم، ساختن یک ساختمان و یا محصول با استفاده از نمونه‌هایی با اندازه کامل و بررسی آن از داخل است.

اپل پارک / Apple Park

در حالی که فوکاساوا هنوز از اپل پارک بازدید نکرده، کار او تاثیر عمیقی روی فضای کلی و تاسیسات اپل در سراسر دنیا گذاشته است. میز و صندلی نهارخوری هیروشیما که او در سال 2010 برای Maruni طراحی کرد، برای استفاده به عنوان محل استراحت در اپل پارک و در کافه اصلی بازدیدکنندگان و همچنین در فروشگاه پرچمدار اپل و تالارهای انتظار این فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. فوکاساوا در مورد تاثیر اپل روی تمام صنعت طراحی این گونه اظهار نظر می‌کند:

فکر نکنم که نقش طراح آن قدرها تفاوت کرده باشد. اما به عنوان مثال، استانداردهای آن را تغییر داده‌ایم. برای مثال، پیش از این، دقت استاندارد ما شعاع 0.3 میلی‌متر بود، اما حالا شما آن را به 0 میلی‌متر رسانده‌اید. حالا کاری را باید دنبال کنیم که شما انجام داده‌اید.

مک بوک روی میز / MacBook on a Desk
میز و صندلی‌های مدل هیروشیما طراحی شده توسط فوکاساوا که جانی آیو و فوکاساوا روی آن به گفتگو پرداختند.

در طول مدتی که جانی ایو در ژاپن حضور داشت، او همچنین در یک سمینار با موضوع عقب‌ماندگی ذهنی شرکت کرد که توسط روزنامه‌نگاران و مدیر هنری موسسه هرمس به نام پیر الکسیس دوما در جزیره یاکوشیما برگزار شد. در این رویداد قابلیت‌های سلامت در اپل واچ سری 4 و همچنین مجموعه‌ای از بندهای هرمس نیز برای اپل واچ سری 4 معرفی شدند. مصاحبه‌ای که بعد از این مراسم انجام شد، به زودی در شماره ماه فوریه مجله Vogue ژاپن به چاپ می‌رسد.

کلام آخر

فوکاساوا و جانی آیو هر دو برای فیلم مستند گری هاستویت به نام Objectified مصاحبه کردند که در آن دستگاه پخش Muji و همین طور طراحی مک‌ بوک به نمایش گذاشته شد. فوکاساوا دوباره در سال 2018 با هاستویت در فیلم رامس (Rams) مصاحبه کرده که به پاس یک عمر فعالیت دیتر رامس (Dieter Rams) ساخته می‌شود. جانی ایو پیش از این از رامس به عنوان یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار و منبعی الهام‌بخش یاد کرده بود. با نظرات و دیدگاه‌های خود ما را در پلازا همراهی کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402