برنامه های تست سرعت لپ تاپ | چگونه سرعت لپ تاپ را تست کنیم؟

برنامه های تست سرعت لپ تاپ
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

با تست سرعت ویندوز لپ تاپ، می‌توانید عملکرد سیستم خود را مورد سنجش قرار داده و آن را با سایر لپتاپ ها مقایسه کنید. در این مطلب از پلازا با معرفی بهترین بنچمارک های CPU کامپیوتر، همراه ما باشید.

یک آزمون استاندارد پردازنده، نتیجه بررسی آزمون را با دیگر نتایج بدست آمده از بررسی سایر پردازنده‌ها مقایسه کرده و یک دیدگاه کلی از عملکرد پردازنده به کاربر ارائه می‌دهد. در آزمون‌هایی که به این منظور طراحی و معرفی شده‌اند، مواردی مانند سرعت کلاک، تعداد دستورات اجرا شده، دفعاتی که دستورات رجیستری فراخوانی می‌شوند و همچنین معماری کلی پردازنده، مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این آزمون‌ها، برای پردازنده‌های اینتل و AMD به صورتی متفاوت اجرا می‌شوند.

فهرست مطالب

بهترین نرم افزارهای تست سرعت لپ تاپ؛ بنچمارک CPU کامپیوتر

امروزه، نرم‌افزارهای بسیاری برای آزمایش سرعت لپ تاپ وجود دارد که از جمله معروف‌ترین و معتبرترین‌های آنها می‌توان به Geekbench ،CineBench ،Speacy ،HW Monitor ،SiSoftware Sandra Lite و CPU-Z اشاره کرد که علاوه بر بررسی موارد ذکر شده در بالا، مادربورد، حافظه و دمای سیستم را نیز ارزیابی می‌کنند. 

همانطور که پیش‌تر ذکر کردیم، سنجش سرعت عملکرد لپ تاپ برای گرفتن یک تصویر از عملکرد سیستم کامپیوتری شما است. این تست‌ها کاربران را قادر می‌سازد تا از عملکرد سخت‌افزار سیستم و مشکلات آن اطلاع یافته و در پی رفع آنها برآیند. نرم‌افزارهای زیادی برای ارزیابی عملکرد پردازنده وجود دارند که در این مقاله قصد داریم به معرفی چند مورد از معتبرترین ابزارهای بنچمارک تست سرعت لپ تاپ بپردازیم.

1. برنامه HWMonitor

تست سرعت ویندوز لپ تاپ

  • نقاط قوت: حجم کم و رابط کاربری ساده، ارائه آپدیت‌های زنده
  • نقاط ضعف: فاقد ابزارهای پیشرفته بنچمارک است

HWMonitor بیشتر خود را به‌عنوان یک ابزار برای تحت نظر قراردادن عملکرد قطعات کامپیوتری معرفی می‌کند تا یک بنچمارک cpu کامپیوتر؛ با این حال این برنامه یکی از پرکاربردترین ابزارها در میان گیمرها است. رابط کاربری ساده‌ای دارد و می‌تواند ولتاژ مصرفی، میزان انرژی در حال مصرف، دما، سرعت کلاک و فن را نشان دهد.

این ابزار بیشتر از همه برای پیدا کردن ایرادات در سیستم کاربرد دارد. مثلا می‌توانید از آن برای یافتن علت بالا رفتن حرارت سیستم استفاده کنید. این برنامه با ثبت دمای لحظه‌ای پردازنده و پردازنده گرافیکی به‌شما در تشخیص و رفع مشکل کمک می‌کند.

2. برنامه 3DMark

تست سرعت لپ تاپ

  • نقاط قوت: مجموع گسترده از بنچمارک‌های گیمینگ، استرس تست سیستم، مقایسه سیستم با سایر سیستم‌های گیمینگ
  • نقاط ضعف: قیمت بالا نسخه قانونی

نرم افزار 3DMark از دید بسیاری از کاربران، بهترین بنچمارک تست سرعت لپ تاپ است. این بسته شامل بسیاری از معیارهای بازی است که احتمالاً نام آن‌ها را می شناسید، از جمله 3DMark Fire Strike (تست DX11 قدیمی)، Time Spy (DX12) و Port Royal (ردیابی پرتو) و غیره. همه این معیارها به شما امتیاز می‌دهند و به شما امکان می‌دهند آن نتیجه را با رایانه‌های شخصی دیگر که از اجزای سخت‌افزاری مشابه (یا در واقع متفاوت) استفاده می‌کنند، مقایسه کنید، و به شما این امکان را می‌دهد که بدانید سی پی یو شما در مقایسه با سایر کاربران 3DMark چقدر خوب عمل می‌کند. شاید هم به شما این فرصت را بدهد که ببینید آیا سیستم شما نیاز به بهینه سازی دارد یا خیر.

علاوه بر این، برخی از ارقام عملکرد نرخ فریم تخمینی را برای مجموعه ای از بازی‌های محبوب ارائه شده توسط 3DMark نیز دریافت می‌کنید. و البته، این معیارها برای هر کسی که به دنبال اورکلاک کردن ریگ خود است مفید خواهد بود. به علاوه 3DMark به شما این امکان را می‌دهد که پایداری اورکلاک خود را آزمایش کنید. نرم افزار 3DMark یک نسخه ی رایگان ارائه می‌دهد (که می توانید آن را در Steam دانلود کنید) تا توانایی‌های لپتاپ خود را بررسی کنید.

3. User Benchmark

بنچمارک cpu کامپیوتر

  • نقاط قوت: رایگان است، امکان تست همه قطعات
  • نقاط ضعف: امتیازدهی آن مورد قبول همه نیست

سایت بنچمارک لپ تاپ UserBenchmark، مجموعه رایگان همه کاره را ارائه می‌دهد که می‌تواند برای بنچمارک CPU کامپیوتر و محک زدن GPU SSD، HDD، RAM و حتی USB به شما کمک کند تا بهترین سخت افزار را برای نیازهای خود انتخاب کنید. جدای از تولید مجموعه ای از داده‌ها در کنار امتیاز خالص سخت افزار شما، پیشنهاداتی در مورد چگونگی بهبود عملکرد را ارائه می‌دهد. هر جزء سخت افزاری به طور خاص بر اساس عملکرد آن در تست‌ها درجه بندی می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که دقیقاً نقطه ضعف دسکتاپ را مشخص کنید.

با این حال، کاربران باید در نظر داشته باشند که بحث‌های زیادی در مورد این سایت وجود دارد. این تیم بارها به دلیل حملات شخصی علیه روزنامه نگاران فناوری مورد انتقاد شدید قرار گرفته است، در حالی که خود بنچمارک‌ها هم متهم به تقلب در آزمایشات برای قرار دادن یک شرکت سخت افزاری در مقابل دیگری هستند.

4. CineBench؛ بنچمارک CPU کامپیوتر

تست سرعت ویندوز لپ تاپ

  • نقاط قوت: تست عملکرد سیستم در هنگام اجرای برنامه‌های مختلف، مناسب برای کامپیوترهای رده‌بالا
  • نقاط ضعف: تست‌ها بیشتر بر پردازنده متمرکز هستند

CineBench یکی دیگر از نرم‌افزارهای سنجش سرعت عملکرد لپ تاپ است که برای چند پلتفرم مختلف، قابل اجرا بوده و اطلاعاتی در خصوص عملکرد سیستم کامپیوتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این نرم‌افزار بر اساس Maxon’s Cinema 4D که ابزاری برای ایجاد محتواهای سه بعدی در استودیوها است، طراحی شده است.

می‌توان گفت بهترین استفاده‌ای که می‌توان از نرم‌افزار CineBench کرد این است که قدرت و عملکرد پردازنده و واحد پردازش گرافیکی را بین دو سیستم‌ عامل ویندوز و مک مورد بررسی و مقایسه قرار داد. این نرم‌افزار قدرتمند به صورت رایگان طراحی و در اختیار علاقمندان به بنچمارک قرار گرفته است.

5. Geekbench

تست سرعت ویندوز لپ تاپ

  • نقاط قوت: امکان مقایسه کراس‌پلتفرم، تست‌های سنگین مثل واقعیت افزوده، پشتیبانی از API جدید Vulkan
  • نقاط ضعف: نرم افزار پولی است، برای استفاده تجاری نیاز به لایسنس جداگانه دارد

نرم افزار Geekbench یکی دیگر از روش های سرعت لپ تاپ ویندوز 7 و سایر نسخه‌ها است. این برنامه پردازنده شما را از طریق انواع تست‌های مختلف، از جمله چند مورد که به برنامه‌های جدیدتر مانند واقعیت افزوده و یادگیری ماشین متکی هستند، محک می‌زند. برای پردازنده‌های گرافیکی، Geekbench شما را قادر می‌سازد از طیف وسیعی از APIها از جمله OpenCL، CUDA، Metal و حتی Vulkan استفاده کنید.

برنامه بنچمارک همچنین دارای توانایی منحصر به فرد برای انجام مقایسه معیارهای بین پلتفرمی است که می توانید از آن برای مقایسه iPhone Apple خود با دستگاه Android یا رایانه ویندوز خود با Mac استفاده کنید. نرم افزار Geekbench در ویندوز، macOS یا لینوکس در دسترس است. می‌توانید مجوزی بخرید که به شما امکان می‌دهد نرم‌افزار را روی هر یک از سه پلتفرم برای یک کاربر اجرا کنید. Geekbench Pro یک راه حل حرفه ای است که به شما امکان می‌دهد از نرم افزار به صورت تجاری استفاده کنید و دارای ابزارهای خط فرمان و حالت مستقل است.

6. MSI Afterburner

بنچمارک cpu کامپیوتر

  • نقاط قوت: تست عملکرد هنگام اجرای برنامه‌ها، ابزار اورکلاک GPU، ایجاد پروفایل‌های شخصی‌سازی شده برای فن‌ها
  • نقاط ضعف:

MSI Afterburner یکی از بهترین و قدرتمندترین نرم‌افزارهای تست سرعت ویندوز لپ تاپ است که اطلاعات دقیقی در خصوص مشخصات سخت‌افزاری سیستم مانند دما، سرعت کلاک و … ارائه می‌دهد. MSI Afterburner این قابلیت را دارد که به عنوان ابزاری برای اورکلاکینگ مورد استفاده قرار گرفته و به شما امکان کنترل و ارزیابی کارت گرافیک را بدهد.

همچنین بخوانید :

اطلاعات در این نرم‌افزار به صورت RealTime بررسی شده و در صفحه نمایش، نشان داده خواهند شد. MSI Afterburner یک نرم‌افزار رایگان بوده و با تمامی برندهای کارت گرافیک، سازگار است.

7. CrystalDiskMark

بنچمارک cpu کامپیوتر

  • نقاط قوت: رایگان است، ارائه سرعت خوانش و نوشتن، تعریف و ایجاد پروفایل‌های مختلف
  • نقاط ضعف: رابط کاربری قدیمی، قابلیت‌های محدود

با عرضه SSD های فوق‌سریع، حالا بنچمارک کردن عملکرد آن‌ها نیز اهمیت فراوانی پیدا کرده است. CrystalDiskMark نیز یکی از بهترین برنامه‌ها برای تست سرعت لپ تاپ ویندوز 11 در بخش حافظه است. با استفاده از این برنامه و بنچمارک کردن حافظه، می‌توانید عملکرد آن را با عملکردی که شرکت سازنده اعلام کرده مقایسه کنید.

8. نرم‌افزار تست سرعت کامپیوتر SiSoftware Sandra Lite

تست سرعت لپ تاپ

  • نقاط قوت: رایگان است، تست قطعات مختلف، بانک اطلاعاتی آنلاین برای مقایسه عملکرد سیستم
  • نقاط ضعف:

نرم‌افزار SiSoftware Sandra Lite یک برنامه رایگان برای تست سرعت لپتاپ ویندوز 10 برای کاربران و کارشناسانی است که نیاز به اطلاعاتی دقیق و با جزئیات در خصوص مشخصات کامپیوتر خود دارند. با این نرم‌افزار می‌توانید اطلاعات کاملی در خصوص پردازنده، پورت‌ها، مادربورد، چیپست، حافظه، کارت صدا، پرینتر، آداپتور، شبکه، جزئیات ویندوز، AGP ،USB 2 ،PCI ODBC، فایروال، اتصالات و دیگر مشخصات سیستم بدست آورید. علاوه بر این موارد، SiSoftware Sandra Lite توانایی ارزیابی سیستم به صورت آنلاین را نیز داشته و می‌توانید نتیجه این بررسی را با دیگر سیستم‌ها مقایسه کنید.

9. RealBench

بنچمارک cpu کامپیوتر

  • نقاط قوت: رایگان است، بنچمارک متمرکز بر رندرینگ، مقایسه نتایج با دیگر سیستم‌ها
  • نقاط ضعف:

برنامه تست سرعت ویندوز لپ تاپ RealBench، یک برنامه منبع باز (Open Source) است. این نرم‌افزار برای ارزیابی سیستم کامپیوتری کاربر، از سه آزمون GIMP، ویرایش تصویر و Handbrake h.264 video استفاده می‌کند. برای اینکه از عملکرد پردازنده مطلع شوید کافی است یک یا هر سه این آزمون‌ها را انتخاب و نرم‌افزار را اجرا کنید.

هر تست در بازه زمانی مشخص، انجام شده و نتیجه بر روی صفحه نمایش داده خواهد شد. پس از انجام کامل آزمون‌ها، RealBench یک امتیاز کلی به پردازنده اختصاص خواهد داد. این امتیاز، می‌تواند معیاری برای مقایسه قدرت و سرعت پردازنده سیستم با دیگر پردازنده‌ها باشد؛ ضمن اینکه می‌توانید امتیاز نهایی را در سایت RealBench ارسال کرده تا بتوانید به راحتی آن را با دیگر پردازنده‌های بنچمارک شده، مقایسه کنید.

10. نرم‌افزار CPU-Z؛ تست سی پی یو رایانه

تست سرعت لپ تاپ

  • نقاط قوت: رایگان است، ارائه مشخصات دقیق و کامل از قطعات سیستم، ارائه مشخصات و حرارت هسته‌های پردازنده، ذخیره مشخصات به‌صورت فایل TXT
  • نقاط ضعف: رابط کاربری قدیمی

CPU-Z یک نرم‌افزار بنچمارکینگ رایگان است که اطلاعات اصلی پردازنده مانند نام و شماره پردازنده، کدنام، پکیج و سطح حافظه پنهان را بدست آورده و ارائه می‌کند. اطلاعات مربوط به مشخصات مادربورد، کارت گرافیک و رم، فرکانس داخلی در حالت Real Time و همچنین فرکانس حافظه از دیگر مواردی هستند که CPU-Z آنها را جمع‌آوری کرده و به کاربر نشان می‌دهد. CPU-Z امکان ذخیره این اطلاعات را به صورت فایل متنی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

11. نرم‌افزار Fraps

بنچمارک cpu کامپیوتر

  • نقاط قوت: رابط کاربری ساده، نمایش فریم ریت، ضبط صفحه نمایش
  • نقاط ضعف: آپدیت نشده است

Fraps یکی دیگر از نرم‌افزارهای بنچمارک CPU کامپیوتر است که به صورت رایگان ارائه شده است. گیمرها، آشنایی بیشتری با Fraps داشته و اکثر آنها از این نرم‌افزار استفاده کرده‌اند. محبوبیت Fraps به دلیل رابط کاربری بسیار ساده و کاربرپسند آن است. این نرم‌افزار، مواردی مانند سخت‌افزار و اورکلاک سیستم را بررسی کرده و همچنین می‌توان از آن برای گرفتن اسکرین‌شات از صفحه نمایش و ضبط بازی استفاده کرد.

12. نرم افزار تست سرعت لپ تاپ Heaven

تست سرعت ویندوز لپ تاپ

  • نقاط قوت: تست سخت‌افزاری پیشرفته، پشتیبانی از DirectX 11، رایگان است
  • نقاط ضعف: نسخه‌های پرو قیمت بالایی دارند

یک نرم افزار بنچمارکینگ کامپیوتر است که تست فشار، ثبات و حداکثر عملکرد واحد پردازش گرافیکی را محاسبه می‌کند. Unigine نسخه جدیدی از این نرم‌افزار را با نام Superposition ارائه کرده که عملکرد و قدرت GPU را بدون در نظر گرفتن شرکت سازنده، بررسی کنید. قبل از اینکه از نسخه جدید این نرم افزار استفاده کنید، باید با محدودیت‌های عملکرد واحد پردازش گرافیکی خود آشنا باشید.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
آموزش افزایش سرعت لپ تاپ ؛ چگونه سرعت لپتاپ را بالا ...
تیم پلازا08 شهریور 1402 08:30
thumbnail
بهترین نرم افزارهای بنچمارک و تست کارت گرافیک (GPU) کدامند؟
طاهره غلامیان29 بهمن 1401 08:30

سوالات متداول

چه روش هایی برای تست سرعت لپتاپ وجود دارد؟

دو راه برای انجام این کار وجود دارد. شما می‌توانید از بنچمارک ویندوز استفاده کنید یا این که یکی از نرم افزارهای بنچمارک را نصب کرده و استفاده کنید.

دلایل کم شدن و پایین آمدن سرعت لپ تاپ چیست؟

از دلایل کم شدن سرعت لپ تاپ می‌توان به پر بودن حافظه، قدیمی بودن لپ تاپ، ویروسی بودن استفاده از مرورگرهای متعدد و رم پایین اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مبحث سعی بر آن شد تا به معرفی بهترین ابزارهای تست سرعت لپ تاپ در ویندوز پرداخته شود. تجربیات خود را در مورد این روش تست سرعت CPU لپتاپ با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
مهدی محمد حسینی
.
27 مرداد 1401، 16:20
پاسخ
0
0
سلام با عرض ادب احترام خسته نباشید ببخشید پردازنده لپ تاپ لیسوس x543 ma که intel n4020 هست چطوره از لحاظ پردازندگی ببخشید اگه اشتباه نکنم intel corei3 آخرین نسل پردازنده های اینتل دو هسته ای هست میگن چند سال پیش intelcotei7 هم 4 هسته است
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402