15 اشتباهی که عمر باتری گوشی شما را کاهش می دهد (با ویدیوی اختصاصی)

شارژ شدن موبایل / mobile charging
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

باتری در یک گوشی هوشمند نقش مهمی در سلامتی و طول عمر آن دارد. در ادامه به اشتباهاتی که باعث کاهش عمر باتری گوشی می‌شوند، اشاره می‌کنیم و راهکارهایی را در این زمینه ارائه خواهیم داد.

عمر باتری گوشی / mobile charging

این روزها گوشی‌های هوشمند تبدیل به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شده‌اند. به طوری که زندگی بدون این ابزار فناورانه اندکی سخت و البته شاید دور از تصور نیز باشد. یکی از مشکلاتی که معمولاً گوشی‌های هوشمند با آن مواجه هستند، عمر کوتاه باتری است. درواقع کاربران زیادی در دنیای موبایل وجود دارند که نسبت به کم بودن دوام یا عمر باتری گوشی خود شکایت می‌کنند. این دسته از کاربران یا واقعا گوشیشان باتری ضعیفی دارد و با این حساب زیاد از آن کار می‌کشند یا اینکه به طور کلی نکات مراقبتی را در مورد باتری موبایل خود رعایت نمی‌کنند. می‌توانید برای آشنایی با گوشی‌هایی که از باتری قدرتمندی سود می‌برند به این مطلب مراجعه کنید. در ادامه با این 15 نکته‌ای که در ادامه می‌آید مقاله را دنبال می‌کنیم.

فهرست عناوین این مطلب:

  • باتری گوشی را دفعات بیشتری شارژ کنید
  • باتری را دائماً در شارژ نگه ندارید
  • برای افزایش عمر باتری گوشی خود شارژر ارزان نخرید
  • مراقب شارژر خیلی سریع باشید
  • قاب محافظ همیشه محافظ خوبی نیست
  • باتری گوشی را هر سه ماه یک بار تا انتها خالی کنید
  • برای افزایش عمر باتری از حرارت زیاد دوری کنید
  • گوشی را از هوای سرد هم دور نگه دارید
  • والپیپرهای خیلی روشن و نور زیاد صفحه
  • برای افزایش عمر گوشی خود مراقب نوسانات برق باشید
  • پورت‌ها و نمایشگر گوشی را تمیز کنید
  • تا جایی که امکان دارد گوشی را دور از آب نگه دارید
  • از گوشی خود با احتیاط استفاده کنید
  • از آپدیت‌های نرم افزاری خودداری کنید
  • برای افزایش عمر باتری گوشی از فضای ابری استفاده کنید

 

ما در تیم پلازا سعی کردیم هر 15 نکته را بسیار دقیق و روشن در این مقاله توضیح دهیم اما اگر چنانچه تمایلی به خواندن یک متن درباره نکات مربوط به سلامت و افزایش عمر باتری گوشی ندارید می‌توانید ویدیویی که توسط تیم پلازا تولید شده است را مشاهده کنید.

[namasha id=”76RgfTfv” ]

 

 


15 نکته درباره افزایش طول عمر باتری گوشی های موبایل


اینکه یک باتری بعد از دو یا سه سال به انتهای عمرش نزدیک شود، موضوعی پذیرفتنی است ولی اینکه بعد از شش ماه با ضعیف شدن آن مواجه شویم، موردی است که باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد. شاید هم باید حواسمان را در نگهداری از آن بیشتر جمع کنیم. چراکه خیلی از مواقع پیش می‌آید بدون توجه به نوع وسایلمان از آن‌ها کار می‌کشیم و به شرایط نگهداری و مراقبت از دستگاه‌های خود نیز توجهی نمی‌کنیم. یک عادت خوب در نگهداری از هر وسیله یا دستگاه الکترونیکی این است که قبل از استفاده، دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنیم. مطمئناً نکات بسیار کلیدی و مهمی از سوی این دفترچه به ما گوشزد خواهد شد.

همچنین اگر قرار است برای گوشی‌های خود لوازم جانبی مانند قاب، گارد و یا وسایلی از این دست را تهیه کنیم، قبل از آن توصیه می‌شود حتماً پیش زمینه و اطلاعاتی درباره آن داشته باشیم. با این حساب علاوه بر قاب، نکات کلیدی دیگری وجود دارد که باید در حفاظت ار باتری گوشی خود آن‌ها را مدنظر قرار دهیم.

 

باتری گوشی را دفعات بیشتری شارژ کنید

شارژ شدن موبایل / mobile charging

حتماً شما هم شنیده‌اید که نباید باتری گوشی را تا زمانی که شارژ آن به صفر نرسیده، شارژ کنید اما این تصور اشتباه است. درواقع باتری‌های مدرن امروزی از نوع باتری‌های لیتیومی و پلیمری هستند که اکثر آن‌ها حافظه شارژ ندارند. پس نیازی نیست تا منتظر بمانید که شارژ باتری به صفر برسد. معمولاً تولیدکنندگان باتری گوشی‌های هوشمند عمر یک باتری را براساس تعداد دفعات شارژ که به صفر می‌رسد، می سنجند که حدود 400 تا 600 بار است. درنتیجه اگر بخواهید عمر باتری گوشی شما افزایش پیدا کند می‌بایست تعداد دفعات شارژ آن را بیشتر کنید. به‌طوری که هر وقت شارژ باتری به 10 تا 20 درصد رسید آن را شارژ کنید. با این راهکار می‌توانید، تعداد دفعات شارژ باتری در راستای افزتیش عمر آن را به 1000 تا 1100 بار افزایش دهید. باتری گوشی های سامسونگ، ال جی، آیفون، شیائومی، باتری گوشی آنر و هواوی و تقریبا همه برندها پرقدرت دنیا از همین نوع باتری برای گوشی های خود استفاده می کنند.

باتری اورجینال اپل آیفون 6s ظرفیت 1715 میلی آمپر ساعت

باتری اورجینال اپل آیفون 6s ظرفیت 1715 میلی آمپر ساعتApple iphone 6s 1715mAh Original Battery

نوعلیتیوم یونی
ولتاژ3.82 ولت

باتری را دائماً در شارژ نگه ندارید

correct-charge/ شار صحیح

البته توجه داشته باشید که اگر بعد از شارژ باتری، گوشی همچنان به شارژر وصل باشد، خطری باتری گوشی را تهدید نمی‌کند. چراکه گوشی بعد از اینکه شارژ باتری به 100 رسید از طریق یک کنترل داخلی متوجه این موضوع خواهد شد و دستور توقف شارژ را به دستگاه می‌دهد. اما با این حال این بدین معنی نیست که می‌توانید آن را در شارژ قرار دهید و استفاده کنید. چراکه هر چه از باتری گوشی خود استفاده کنید و آن را شارژ کنید می‌توانید عمر آن را نیز افزایش دهید. در این راستا متخصصان توصیه می‌کنند که همیشه شارژ باتری را بین 40 تا 80 درصد نگه دارید.

باتری اورجینال اپل آیفون 7 ظرفیت 1960 میلی آمپر ساعت
باتری اورجینال اپل آیفون 7 ظرفیت 1960 میلی آمپر ساعتApple iphone 7 1960mAh Original Battery
نوعلیتیوم یونی
ولتاژ3.8 ولت

برای افزایش عمر باتری گوشی خود، شارژر ارزان نخرید

mobile-charger/ شارژر موبایل

شارژرهای ارزان‌قیمت معمولاً کیفیت ساخت بسیاری پایینی دارند. به همین دلیل بهتر است از خرید آن‌ها اجتناب کنید. البته علاوه بر کیفیت، مشکل ایمنی نیز است. در برخی از مواقع حتی می‌توانند باعث آتش سوزی و یا برق گرفتگی شوند. همچنین برخی از آن‌ها نیز به کنترلر داخلی مجهز نیستند. با این حساب توصیه می‌شود شارژی متناسب با نیازهای خود و البته استاندارد تهیه کنید و گول قیمت ارزان برخی از شارژرها را نخورید. در این نوشته از پلازمگ می‌توانید اطلاعات خوبی از یک شارژر بدست آورید.

 

مراقب شارژر خیلی سریع باشید

fast-charging/ شارژ سریع

درست است که گاهی از اوقات لازم است تا گوشی خود را خیلی سریع شارژ کنید اما توصیه ما به شما این است، از شارژرهایی که سازندگان آن‌ها مدعی شارژ کامل گوشی در کمتر از یک ساعت هستند، استفاده نکنید. حداقل کاری که در این زمینه می‌توانید انجام دهید این است که از شارژر خود گوشی استفاده کنید و یا اینکه بررسی کنید که آیا شرکت سازنده گوشی شما، شارژر اولترا فست یا فوق سریع مدنظر را تایید می‌کند یا خیر.

باتری اورجینال سامسونگ گلکسی S8 پلاس مدل EB-BG955ABA ظرفیت 3500 میلی آمپر ساعت

باتری اورجینال سامسونگ گلکسی S8 پلاس مدل EB-BG955ABA ظرفیت 3500 میلی آمپر ساعتSamsung Galaxy S8 Plus – EB-BG955ABA 3500mAh Original Battery

نوعلیتیوم یونی
ولتاژ3.85 ولت

قاب محافظ همیشه محافظ خوبی نیست

شارژ موبایل / شارژ آیفون /obile-charging

درواقع برخی از قاب‌های پلاستیکی باعث خواهند شد تا گوشی و باتری آن در زمان شارژ بیش از اندازه داغ شوند. درواقع این کیس‌ها انواع بسیار متنوعی در بازار دارند و تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند و یاتری گوشی نمی‌توانند همه حالات را در نظر بگیرند.

باتری اورجینال اپل آیفون 7 پلاس ظرفیت 2900 میلی آمپر ساعت

باتری اورجینال اپل آیفون 7 پلاس ظرفیت 2900 میلی آمپر ساعتApple iphone 7 Plus 2900mAh Original Battery

نوعلیتیوم یونی
ولتاژ3.82 ولت

گاهی باتری گوشی را هر سه ماه یکبار تا انتها خالی کنید

zero percent of charge/ شارژ صفر باتری موبایل

براساس توصیه‌هایی که از سوی سازندگان باتری گوشی‌های هوشمند می‌شود بهتر است هر سه ماه یک بار شارژ باتری گوشی را به صفر برسانید و بعد آن را دورباره شارژ کنید. این کار باعث افزایش طول عمر باتری موبایل خواهد شد.

 

برای افزایش عمر باتری از حرارت زیاد دوری کنید

اثرات بد نور خورشید روی موبایل/ bad effects of sun ove mobile phone

همچنین بخوانید :

یکی از بدترین شرایطی که باتری و گوشی‌ها وو موبایل‌های مجهز به باتری لیتیومی می‌تواند داشته باشد این است که در حرارت زیاد باشد. چراکه این نوع از باتری‌ها به هیچ‌وجه تحمل گرما و دمای زیاد را ندارند. درنتیجه به همین دلیل است که توصیه می‌شود گوشی را در برابر نور خورشید و یا منابع گرمایی قرار ندهید. هرچند گوشی‌های مدرن، نمایشگرهایی دارند که در مقابل نور خورشید نیز می‌توانند به راحتی محتوای گوشی را نمایش دهند اما هنوز گوشی‌های مدرن امروزی از باتری‌های ضعیفی برخوردار هستند.

 

گوشی را از هوای سرد هم دور نگه دارید

mobile-phone-and-snowing-weather/ گوشی موبایل و آب و هوای برفی

شاید بپرسید خب اگر در گرما نباید از گوشی استفاده کرد و استفاده از آن در سرما نیز مشکل آفرین است، پس کجا باید از آن استفاده کرد؟ درواقع حفظ دمای تعادل برای استفاده از گوشی بهترین راهکار است. به هر حال در نظر بگیرید که هرچند امکان استفاده از گوشی در هوای سرد وجود دارد اما هوای سرد باعث آسیب رسیدن به باتری لیتیومی خواهد شد. پس اگر در هوای سرد بودید بهتر است گوشی خود را در جیب داخلی لباس خود قرار دهید و اگر هم در جیب جلویی لباس خود آن را قرار می‌دهید، از قاب محافظ استفاده کند. خوب است خاطر نشان کنیم که گوشی‌ها در هوای سرد بیشتر به شارژ شدن نیاز خواهند داشت.

 

تصاویر پس زمینه خیلی روشن و نور زیاد صفحه

نور زیاد نمیاشگر گوشی / Brightness of display

معمولاً تصاویر پس زمینه‌ای که به رنگ روشن و یا خیلی رنگارنگ هستند و در یک نمایشگر با نور زیاد قرار می‌گیرند، می‌توانند نقش اصلی را در کاهش زودهنگام شارژ باتری داشته باشند. در نتیجه توصیه می‌شود از تصاویر پس زمینه تیره‌تر و یا سیاه و سفید استفاده کنید. علاوه بر این، نور صفحه نمایش نیز باید روی 30 یا 40 درصد تنظیم شود. البته نگران نباشید با همین میزان روشنایی قادر خواهید بود تمام اطلاعات روی گوشی را مشاهده کنید. علاوه بر این، این کار باعث افزایش طول عمر گوشی نیز خواهد شد. در این راستا قابلیت Auto Brightness نیز می‌تواند در زمان‌هایی که خانه نیستید انتخاب خوبی برای نور نمایشگر باشد. در این حالت که بعد از 15 دقیقه، نمایشگر خاموش می‌شود، در نور خورشید هم قادر به استفاده از نمایشگر گوشی خود خواهید بود.

 

برای افزایش عمر باتری گوشی خود مراقب نوسانات برق باشید

tunder-and-mobile-chargng/ رعد و برق و شارژ گوشی/ باتری شیائومی

یکی از مسائلی که می‌تواند منجر به نوسانات برق شود، رعد و برق است. پس سعی کنید که در زمان رعد و برق هیچ‌گاه گوشی خود را شارژ نکنید. البته این موضوع در مورد استفاده همه لوازم برقی صدق می‌کند. این را هم در نظر داشته باشید که امروزه می‌توان از محافظ برق‌های قوی که از گوشی شما در برابر نوسانات برق و تغییر جریان نیز محافظت کنند، استفاده کنید ولی همچنان بهتر است احتیاط لازم در این شرایط را داشته باشید.

باتری اورجینال اپل آیفون 6s ظرفیت 1715 میلی آمپر ساعت
باتری اورجینال اپل آیفون 6s ظرفیت 1715 میلی آمپر ساعتApple iphone 6s 1715mAh Original Battery
نوعلیتیوم یونی
ولتاژ3.82 ولت

پورت‌ها و نمایشگر گوشی را تمیز نگه دارید

تمیز کردن نمایشگر موبایل/ mobile-cleaning

از آنجایی که نمایشگر گوشی‌های هوشمند زیاد لمس می‌شوند، درنتیجه صفحه نمایش می‌تواند در معرض آلودگی‌های بسیاری باشد. پس بهتر است با استفاده از دستمال و مایع مخصوص نسبت به پاک کردن و تمیز کردن آن اقدام کنید. در این راستا توجه داشته باشید از مایع مخصوص نمایشگر استفاده کنید. سایر شوینده‌های شیمیایی مانند شیشه شور اثرات غیرقابل جبرانی را بر روی صفحه نمایش از خود به جای می‌گذارند.

[namasha id=”dlbA6QbI” ]

همچنین گوشی‌هایی که حمل می‌شوند نیز باید در این زمینه و همچنین تمیزی پورت‌های مختلف مورد بازبینی و بررسی قرار بگیرند. یکی از درگاه‌ها، درگاه جک هدفون 3.5 میلی‌متری است که از طریق همین جک احتمال آلوده شدن آن نیز وجود دارد. یک نکته قابل توجه در این زمینه این است که سعی کنید همیشه در کیف خود جای مخصوصی برای قرار دادن گوشی خود داشته باشید.

باتری اورجینال اپل آیفون 8 ظرفیت 1821 میلی آمپر ساعت

باتری اورجینال اپل آیفون 8 ظرفیت 1821 میلی آمپر ساعتApple iphone 8 1821mAh Original Battery

نوعلیتیوم یونی
ولتاژ3.82 ولت

تا جایی که امکان دارد گوشی را دور از آب نگه دارید

تعمیر موبایل خیس با برنج/ fix-wet-mobile-with-rice

همچنین بخوانید :

هرچند که رعایت این نکته بسیار بدیهی به نظر می‌رسد، اما هنوز هم مواردی وجود دارند که بسیاری از گوشی‌ها در آب از بین می‌روند. اگر گوشی شما ضد آب نیست و در آب افتاد، اولین قدم این است که گوشی را خاموش کرده و باتری را از آن خارج کنید (البته اگر باتری قابل جداسازی باشد). علاوه بر این باید سیم‌کارت‌ها و کارت‌های حافظه را از آن خارج کنید. حالا همه قطعات را روی برنج بگذارید. درواقع برنج باعث می‌شود تا رطوبت اجزای گوشی گرفته شود. در این صورت اگر خوش شانس باشید گوشی به شما باز می‌گردد.

همچنین اگر باتری قابل جداسازی خراب شده باشد، می‌توانید از طریق این مطلب با نحوه تعویض باتری گوشی هوشمند آشنا شوید. علاوه بر این توجه داشته باشید که هرگز گوشی خود را به مکان‌هایی مانند سونا که رطوبت بالا دارند نبرید. درواقع حتی اگر گوشی شما ضد آب است، این مورد برایش مضر خواهد بود.

 

از گوشی خود با احتیاط استفاده کنید

use-mobile-in-driving/استفاده از موبایل در زمان رانندگی

موقع رانندگی، گوشی خود را روی داشبورد قرار ندهید. درواقع حرکت زیاد و ضربه می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به گوشی‌های هوشمند وارد کنند. شاید در آن لحظه متوجه تهدید امنیتی نباشید اما به مرور زمان این مساله خود را نشان خواهد داد. همچنین در زمان‌هایی که هوا گرم است، گوشی را دائم در دستان خود نگه ندارید. درواقع همان‌طور که در نکات پیشین هم اشاره کردیم، حرارت بالا باعث داغ شدن گوشی خواهد شد. درنتیجه حرارت دستان شما هم به گرمای منتقل شده به گوشی دامن زده و باعث اثرات بدی در درازمدت بر روی باتری خواهد شد.

باتری اورجینال اپل آیفون 8 پلاس ظرفیت 2691 میلی آمپر ساعت

باتری اورجینال اپل آیفون 8 پلاس ظرفیت 2691 میلی آمپر ساعتApple iphone 8 Plus 2691mAh Original Battery

نوعلیتیوم یونی
ولتاژ3.82 ولت

از آپدیت‌های نرم افزاری خودداری کنید

android-update/ آپدیت نرم افزاری / آپدیت اندروید / software update

کمپانی‌های بزرگ سالی یک بار آپدیت‌های بزرگ نرم افزاری ارائه می‌دهند. توصیه می‌کنیم که دوسال بعد از اینکه از عرضه گوشی شما گذشته، از آپدیت آن خودداری کنید. درواقع با این کار عملکرد گوشی بدتر خواهد شد، چراکه تکنولوژی‌های نرم افزاری به صورت مداوم در حال پیشرفت بوده اما سخت افزار شما به نسبت دو سال قبل، قدیمی محسوب می‌شود. در نتیجه آپدیت‌هایی که امکانات گوشی را افزایش می‌دهند ممکن است با سخت افزار شما هماهنگ نباشند. البته همیشه قبل از نصب آپدیت، نظر سایر کاربران را نیز جویا شوید، چراکه برگرداندن گوشی به وضعیت قبل از آپدیت کار مشکلی خواهد بود.

 

برای افزایش عمر باتری گوشی از فضای ابری استفاده کنید

موبایل و فضای ابری / mobile and cloud

حتی اگر فضای ذخیره‌سازی زیادی بر روی گوشی در اختیار دارید توصیه می‌کنیم از فضای ابری استفاده کنید. درواقع این نوع روش ذخیره‌سازی کمک خواهد کرد تا اگر اتفاقی برای گوشی شما از نظر سخت افزاری پیش آمد بتوانید به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، گوشی زحمت نگهداری آن‌ها را بر روی سخت افزار خود و مدیریتشان را نخواهد داشت.

899×519 (950×548)
51.44 KB
899x519 (950x548)
63.20 KB
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
خلو مجید
.
06 اردیبهشت 1401، 14:31
پاسخ
0
0
به نظرم آپدیت رو در هر صورت انجام بدین
avatar
مهدی
.
27 تیر 1399، 19:11
پاسخ
0
3
سلام وقتی باطری رو تا صفر خالی کردیم بعدش تا چند درصد شارژ کنیم؟؟
avatar
محسن
.
28 آبان 1399، 12:51
پاسخ
0
2
@مهدی
۸۰
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402