چطور دسته کنسول های بازی مختلف را به کامپیوتر متصل کنیم؟

بهترین بازی های ارزان قیمت پلی استیشن 4
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اگر می‌خواهید برای بازی کردن روی کامپیوتر شخصی خود از دسته بازی (مثلا دسته پلی استیشن 4 یا ایکس باکس وان) استفاده کنید، این مقاله را از دست ندهید.

اگر جزء آن دسته از گیمرهایی هستید که زیاد بازی می‌کنید، احتمالا بزرگترین دغدغه شما در این روزها که هزینه‌‌های زندگی سر به فلک کشیده است، قیمت بالای بازی‌های کنسولی است. وقتی یک بازی جدید می‌آید، اگر بخواهید آن را برای پلی استیشن 4 بخرید، احتمالا باید بخش زیادی از پس‌انداز خود را خرج کنید. این در حالی است که در مورد بازی‌های چندپلتفرمی، شما می‌توانید نسخه کامپیوتر بازی را با قیمتی به مراتب پایین‌تر از نسخه‌های کنسولی تهیه کنید (اگر با بازی‌های کرک شده هم مشکلی نداشته باشید که چه بهتر!)

بازی کردن با کامپیوتر مزیت‌های زیادی دارد؛ علاوه بر قیمت پایین‌تر بازی‌ها، شما محدود به نسل فعلی نیستید و می‌توانید بازی‌های چند سال قبل‌تر را نیز تجربه کنید. گذشته از این، همه می‌دانند که انجام بازی‌های تیراندازی، استراتژی و بیشتر نقش‌آفرینی‌ها روی پی‌سی لذت بیشتری دارد. اما در سوی مقابل، بعضی بازی‌ها هم هستند که تجربه آنها با کیبورد و موس می‌تواند زجرآور باشد. مثلا تصور کنید می‌خواهید یکی از فنون پیچیده بازی مبارزه‌ای Street Fighter V یا بعضی دریبل‌های بازی Fifa 19 را با دکمه‌های کیبورد انجام دهید؛ حتی تصورش هم عذاب‌آور خواهد بود. اینجاست که اهمیت داشتن یک گیم پد مناسب برای کامپیوترهای شخصی مشخص می‌شود. شما می‌توانید انواع مختلف دسته‌های بازی سازگار با پی‌سی را خریداری کنید، اما اگر کنسول داشته باشید راه بهتری هم وجود دارد. می‌توانید از دسته کنسول‌تان برای بازی کردن روی پی‌سی استفاده کنید.

بعضی از دسته‌های کنسولی بدون دردسر خاصی به کامپیوترهای ویندوزی یا مک متصل می‌شوند و قابل استفاده هستند، اما برخی دیگر نیاز به تنظیمات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری دارند. ما در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چطور از دسته کنسول‌های مختلف برای بازی کردن با پی‌سی استفاده کنید.

اکثر کنترل‌هایی که برای کامپیوتر ساخته شده‌اند، بدون نیاز به نصب برنامه‌ خاصی قابل استفاده هستند و از دو پروتکل XInput یا DirectInput پشتیبانی می‌کنند. اگر با این اسم‌ها آشنایی ندارید باید بگوییم که هر کدام از آنها یک روش انتقال داده‌ها از دسته به بازی هستند؛ XInput مربوط به دسته‌های ایکس‌باکس است و DirectInput عمومیت بیشتری دارد. اکثر بازی‌ها هم با این پروتکل‌ها سازگاری دارند. اما از سوی دیگر برخی دسته‌ها هم هستند که برای اتصال به کامپیوتر نیاز به نصب داریور دارند. در مورد دسته‌های کنسولی نیز (مخصوصا کنسول‌های قدیمی‌تر) اگر از فرمت USB پشتیبانی نکنند، به یک آداپتور سخت‌افزاری نیاز خواهید داشت. در ادامه به‌صورت کاملا ساده و کاربردی توضیح می‌دهیم که برای استفاده از کنترلر کنسول‌های مختلف روی کامپیوتر باید چه‌کار کنید. این آموزش‌ها برای رایانه‌های ویندوزی و مک هستند، اما اکثر دسته‌ها با سیستم عامل لینوکس نیز سازگاری دارند.

 

عناوین این مقاله:

  • آموزش وصل کردن دسته کنسول ها به کامپیوتر
    • اتصال دسته پلی استیشن 4 (دوال شاک 4) به کامپیوتر
    • اتصال دسته پلی استیشن 3 (دوال شاک 3) به کامپیوتر
    • اتصال دسته دسته پلی استیشن 1 و 2 (دوال شاک 1 و 2) به کامپیوتر
    • اتصال دسته ایکس باکس وان به کامپیوتر
    • اتصال دسته کنسول ایکس باکس 360 به کامپیوتر
    • اتصال دسته کنسول ایکس باکس به کامپیوتر
    • اتصال دسته کنسول نینتندو سوییچ (دسته پرو و جوی‌کان‌ها) به کامپیوتر
    • اتصال دسته کنسول Wii و Wii U (وی ریموت و دسته پرو) به کامپیوتر
    • اتصال دسته کنسول گیم کیوب به کامپیوتر
    • اتصال دسته گیتار هیرو به کامپیوتر

 


آموزش وصل کردن دسته کنسول ها به کامپیوتر


اتصال دسته پلی استیشن 4 (دوال شاک 4) به کامپیوتر

دسته پلی استیشن 4

کنترلر کنسول پلی استیشن 4 بدون نیاز به هیچ نرم‌افزار خاصی از طریق USB به ویندوز متصل می‌شود و قابل استفاده است. اگر بخواهید از این دسته به‌صورت بی‌سیم روی کامپیوتر ویندوزی استفاده کنید باید آداپتور مخصوص آن را تهیه کنید که نمونه‌ای از این آداپتور را می‌توانید در فروشگاه آمازون مشاهده کنید.

کامپیوترهای مک نیز با دسته پلی استیشن 4 سازگاری کامل دارند. برای اتصال این دسته به مک دو گزینه پیش رو دارید: یا باید از طریق کابل USB این کار را انجام دهید و یا از طریق بلوتوث و به‌صورت بی‌سیم. بله درست فهمیدید؛ برای اتصال بی‌سیم دسته پلی استیشن 4 به مک نیازی به تهیه آداپتور ندارید. البته سیستم‌عامل مک کنترلر پلی استیشن 4 را به عنوان یک دستگاه جانبی شناسایی می‌کند و به همین دلیل ممکن است این دسته با تمام بازی‌ها سازگاری نداشته باشد.

برچسب PS4 سونی طرح پابجی افقی

برچسب PS4 سونی طرح پابجی افقیSony PUBG Skin for PS4

 

اتصال دسته پلی استیشن 3 (دوال شاک 3) به کامپیوتر

دسته کنسول پلی استیشن 3

برای استفاده از دسته پلی استیشن 3 روی ویندوز نیاز به نصب درایور مخصوص دارید و این کار کمی پیچیده است. ابتدا باید دسته را با کابل USB پی‌سی متصل کنید. سپس باید درایورهای .NET Framework 4.0 و Visual C++ را نصب کرده و بعد از آنها به سراغ نصب درایور رسمی ایکس‌باکس 360 بروید. حالا باید یک امولاتور به نام SCP Tookit را نصب کنید تا ویندوز دسته پلی‌استیشن 3 را به عنوان کنترلر ایکس‌باکس 360 شناسایی کند. پس از دانلود امولاتور مذکور، باید فایل‌های آن را اکسترکت کنید. سپس در پوشه‌ای که فایل‌‌ها اکسترکت شده‌اند به مسیر ScpServer > bin بروید. روی فایل ScpDriver دوبار کلیک کنید و در پنجره‌ای که باز می‌شود Install را بزنید. سپس پنجره را ببندید و دوباره به پوشه bin  بازگردید. حالا روی فایل ScpMonotor دوبار کلیک کنید. حالا شما می‌توانید کنترلر پلی‌استیشن 3 را که با عنوان Pad 1 شناسایی شده است مشاهده کنید.

صاحبان کامپیوتر مک خوش‌شانس‌تر از ویندوزی‌ها هستند، چون لازم نیست برای اتصال دسته پلی‌استیشن 3 به کامپیوترشان این همه دردسر بکشند. آنها بدون نیاز به نصب هیچ نرم‌افزاری می‌توانند از طریق بلوتوث یا کابل USB از کنترلر پلی‌استیشن 3 استفاده کنند.

 

اتصال دسته دسته پلی استیشن 1 و 2 (دوال شاک 1 و 2) به کامپیوتر

دسته کنسول پلی استیشن 2

کنسول‌های قدیمی‌تر سونی یعنی پلی‌استیشن 1 و پلی‌استیشن 2 دارای دسته‌های دوال شاک 1 و 2 بودند. این دسته‌ها از فرمت USB پشتیبانی ‌نمی‌کردند و به همین دلیل برای اتصال آنها به کامپیوتر باید از یک آداپتور مثل این استفاده کنید. به طور کلی پیشنهاد می‌شود که به‌جای این دسته‌ها از کنترلر پلی‌استیشن 3 استفاده کنید، چون تفاوت ظاهری و فیزیکی خاصی بین آنها وجود ندارد، اما دوال شاک 3 هم از USB و هم از اتصال بی‌سیم پشتیبانی می‌کند.

 

اتصال دسته ایکس باکس وان به کامپیوتر

دسته ایکس باکس وان

کنترلر ایکس باکس وان کامل‌ترین سازگاری را در بین دسته‌های کنسولی با ویندوز دارد. فقط کافی است که این دسته را با کابل یا از طریق بلوتوث به پی‌سی متصل کرده و بلافاصله شروع به بازی کنید. حتی اگر از ویندوز 10 استفاده می‌کنید می‌توانید نرم‌افزار داخلی این کنترلر را ارتقا دهید. برای این کار باید وارد فروشگاه ویندوز شده و اپلیکیشن Xbox Accessories را جستجو و سپس نصب کنید. حالا با اجرای این برنامه و اتصال دسته ایکس باکس وان، اگر آپدیتی برای آن ارائه شده باشد می‌توانید آن را دانلود کنید.

در کامپیوترهای مک شما می‌توانید بدون هیچ نرم‌افزار اضافی از دسته ایکس‌باکس وان به‌صورت بی‌سیم استفاده کنید. اما اگر بخواهید با کابل USB این دسته را به کامپیوتر مک وصل کنید لازم است نرم‌افزار  360Controller را نصب کنید.

 

اتصال دسته کنسول ایکس باکس 360 به کامپیوتر

دسته ایکس باکس 360

ویندوز به‌صورت پیش‌فرض از دسته‌های باسیم ایکس‌باکس 360 پشتیبانی می‌کند، اما برای استفاده از دسته‌های بی‌سیم این کنسول روی ویندوز باید باندل‌های ویژه یا سخت‌افزارهای مخصوصی را خریداری کنید که پیدا کردن آنها در کشور ما کار دشواری است و به همین دلیل در این مطلب درباره آنها توضیح نمی‌دهیم.

برای استفاده از دسته ایکس‌باکس 360 در سیستم‌عامل مک باید اقدام به نصب درایور اختصاصی کنید. این درایور با دسته‌های بی‌سیم سازگاری ندارد.

 

اتصال دسته کنسول ایکس باکس به کامپیوتر

دسته ایکس باکس

استفاده کردن از دسته اولین کنسول ایکس‌باکس روی ویندوز و مک دردسرهای زیادی دارد و تازه پس از طی کردن تمام مراحل توصیه شده نیز معلوم نیست که نتیجه مطلوبی حاصل شود. در مورد ویندوز لازم است تا ابتدا یک آداپتور تهیه کرده و سپس برای نصب درایورهای مخصوص اقدام کنید، ولی این کار اصلا راحت نخواهد بود. در سیستم‌عامل مک نیز نیاز به دانلود یک نرم‌افزار قدیمی است که احتمالا روی نسخه‌های جدید این پلتفرم کار نمی‌کند. به هر حال ما پیشنهاد نمی‌کنیم که از دسته ایکس‌باکس اورجینال برای بازی کردن با پی‌سی استفاده کنید.

 

اتصال دسته کنسول نینتندو سوییچ (دسته پرو و جوی‌کان‌ها) به کامپیوتر

دسته کنسول سوییچ

دسته پروی کنسول سوییچ پس از اتصال با بلوتوث، روی ویندوز و مک کار می‌کند. شما حتی می‌توانید جوی‌کان‌های کنسول سوییچ را هم به همین روش به کامپیوتر متصل کنید؛ فقط باید بدانید که هر جوی‌کان به‌صورت مستقل به عنوان یک دسته شناسایی می‌شود. برای اتصال با بلوتوث در ویندوز 10 به مسیر Settings > Devices > Bluetooth > Add Bluetooth or other device > Bluetooth بروید و اگر از ویندوز 7 استفاده می‌کنید مسیر Control Panel > Hardware and Sound > Add a device را دنبال کنید. حالا باید دکمه سینک (Sync) را روی دسته پرو یا جوی‌کان به مدت چند ثانیه فشار دهید. پس از این کار، نام دسته در منوی بلوتوث ویندوز نمایش داده می‌شود و شما با انتخاب این نام، می‌توانید به راحتی کنترلر سوییچ را به کامپیوتر متصل کنید. جالب است بدانید که همین روش در مورد مک و سیستم‌عامل اندروید هم جواب می‌ٔهد. کافی است به منوی بلوتوث در هر یک از این پلتفرم‌ها بروید و سپس دکمه سینک کنترلر را فشار دهید.

 

اتصال دسته کنسول Wii و Wii U (وی ریموت و دسته پرو) به کامپیوتر

دسته کنسول Wii U

با اتصال دسته‌های ریموت کنسول Wii و دسته پروی کنسول Wii U، ویندوز آنها را شناسایی می‌کند، اما ممکن است این دسته‌ها با تمام بازی‌ها سازگاری نداشته باشند. امولاتور دلفین (Dolphin) که معروف‌ترین شبیه‌ساز بازی‌های Wii روی پی‌سی است، از این دسته‌ها به خوبی پشتیبانی می‌کند، اما هیچ گزارش رسمی در مورد عملکرد بی‌نقص آنها وجود ندارد.

سیستم عامل مک هم با استفاده از شبیه‌ساز دلفین، امکان اتصال دسته‌های Wii و Wii U را فراهم می‌کند. البته برخی منابع توصیه کرده‌اند که به دلیل دردسرهای زیاد برای هماهنگ کردن این دسته‌ها روی مک، بهتر است از کنترلرهای دیگری روی این سیستم عامل استفاده شود.

 

اتصال دسته کنسول گیم کیوب به کامپیوتر

دسته کنسول گیم کیوب

برای اتصال دسته کنسول گیم کیوب (GameCube) به پی‌سی نیاز به یک آداپتور دارید. نوع سازگاری هم با توجه به آداپتورهای مختلف فرق می‌کند. مثلا شما می‌توانید از آداپتور استاندارد این دسته استفاده کنید، اما مدل دیگری با نام Mayflash نیز وجود دارد که هم ارزان‌تر است و هم سازگاری خوبی با پی‌سی دارد. این آداپتور یک سوییچ دارد که به‌وسیله آن می‌توانید از دسته گیم کیوب هم روی کنسول و هم کامپیوتر استفاده کنید. مانند دسته‌های Wii، دسته گیم کیوب هم با امولاتور دلفین سازگاری خوبی دارد.

 

اتصال دسته گیتار هیرو به کامپیوتر

دسته گیتار هیرو

اگر به‌طور همزمان به بازی‌های ویدیویی و نوازندگی علاقه داشته باشید احتمالا از بازی‌های Guitar Hero خوشتان می‌آید. این بازی‌ها کنترلرهای مخصوص خودشان را دارند که به شکل سازهای مختلف طراحی شده‌اند. یکی از معروف‌ترین دسته‌های Guitar Hero نیز همین گیتاری است که تصویرش را در بالا مشاهده می‌کنید. برای اتصال اکثر دسته‌های گیتار هیرو به پی‌سی نیازمند یک آداپتور خواهید بود، اما از آنجا که مدل‌های مختلفی از این دسته‌ها در بازار وجود دارد و هر کدام روش مخصوص به خود را برای اتصال به کامپیوتر دارند، پیشنهاد می‌کنیم که به وبسایت CloneHero و صفحه ویکی دسته‌های گیتار هیرو مراجعه کنید.

در پایان از شما می‌خواهیم که تجربیات خود را در این باره با ما و سایر مخاطبان پلازا در میان بگذارید. قطعا علاوه بر روش‌هایی که در بالا ذکر کردیم، راه‌های دیگری هم برای استفاده از کنترلر کنسول‌ها روی پی‌سی وجود دارد. پس اگر اطلاعات یا تجربه‌ای در این زمینه دارید از  اشتراک‌گذاری با ما دریغ نورزید.

x (x)
899×519 (950×548)
38.55 KB
x (x)
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران8 دیدگاه
avatar
matin
.
07 آذر 1399، 20:18
پاسخ
0
0
چجوری دسته سگا رو به کامپیوتر وصل کنم؟
avatar
3
.
16 مرداد 1399، 16:35
پاسخ
0
0
تبدیل دسته سگا به کامپیوتر??????????
avatar
یثبقلات
.
07 آذر 1399، 20:20
پاسخ
0
0
@3
منم نمیدونم چجوری وصل کنم تو اینترنت هم نبود
avatar
امیررضاباقری
.
10 تیر 1399، 18:33
پاسخ
0
0
واقعا خیلی ممنون از مقالتون درباره ی دسته بازی کم میدونستم که شما با این مقالتون همه چی رو به من آموختین
avatar
Hadi
.
28 خرداد 1399، 01:37
پاسخ
0
0
سلام دسته ps1 هر کاری میکنم وصل نمیشه میشه راهنمایی کنید
avatar
آریان
.
13 فروردین 1399، 16:32
پاسخ
0
0
با عرض سلام و خسته نباشید. ببخشید من دسته ایکس باکس وانم رو هم با کابل و هم به صورت بلوتوث به ویندوز 10 وصل کردم برای بعضی بازی هایم مشکلی نداشت و بدون هیچ مشکلی بازی کردم مثل بازی pes19-bat v-fire watch-call of duty wwii و... اما برای چند تا باید با همون ماوس و کیبورد بازی میکردم هر چی دکمه و آنالوگ هارو تکون میدادم کار نمی کرد.مثل بازی call of duty 5 و ماین کرافت که آخرین ورژن هم هستش. به نظر شما باید چکار کنم؟
نمایش 3 دیدگاه دیگر
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402