چگونه طول کابل HDMI را افزایش دهیم؟

کابل HDMI یا HDMI Cable
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

کابل HDMI زندگی ما را ساده کرده است، اما این کابل‌ها برای مسافت‌های طولانی مناسب نیستند. در این مطلب قصد داریم به راه‌حل رفع این مشکل بپردازیم.

در ابتدای متن بگذارید کمی از کابل HDMI تعریف کنیم. این کابل باعث شده تا کمی از گره خوردن سیم‌های پشت تلویزیون‌ها کاسته شود و راه ارتباطی سریعی بین دستگاه‌های مختلف با نمایشگرهای نسل جدید را به ما ارائه کرده و به نوعی انقلابی در حوزه HD پدید آورده است. اما برای کارهایی که این کابل انجام می‌دهد، کمی طول آن کوتاه است و کاربران را دچار مشکل می‌کند. برای مقایسه کابل HDMI با دیسپلی پورت می‌توانید به مطلب پلازا مراجعه کنید.

همچون بسیاری از کابل‌های ویدیویی، صوتی و داده، کابل‌های HDMI نیز در فواصل بیش از 15 متر با افت کیفیت مواجه می‌شوند و این میزان حداکثر طول قابل قبول آن است. همچنین بسیار به ندرت پیش می‌آید که در یک فروشگاه لوازم کابل و تجهیزات جانبی، کابل بلندتر از 7-8 متر پیدا کنید. حتی در فضای آنلاین نیز پیدا کردن کابل‌های بلندتر از 15 متر بسیار سخت است. اگر تلویزیون، دستگاه ستاپ‌باکس و یا تجهیزات صوتی و تصویری شما، همگی از یک برند هستند، جای نگرانی نیست. با کمی تنظیمات و جابجایی، احتمالا هیچ گاه به یک کابل بیشتر از 2 متری نیاز نخواهید داشت.

کابل HDMI ونوس مدل PV-K266 طول 10 متر

کابل HDMI ونوس مدل PV-K266 طول 10 مترVenous PV-K266 HDMI Cable 10M

رابطHDMI

اما تلویزیون‌های HDTV نوعی روش کاملا جدید برای مرتب کردن سیستم‌های سینمای خانگی ارائه کرده‌اند. تلویزیون‌های صفحه تخت هر روز در حال باریک‌تر و سبک‌تر شدن هستند و تنظیمات قاب تصویر آنها به گونه‌ای است که در صورت قرار دادن روی دیوار بسیار عالی می‌شوند. همچنین، قیمت پروژکتورهای سینمای خانگی HD نیز آن قدرها پایین آمده که دیگر افراد عادی نیز می‌توانند نوعی سینما در خانه خود ایجاد کنند. نصب و راه‌اندازی این تجهیزات به کمی سیم‌کشی داخلی نیاز دارد و گاهی حتی از یک اتاق که تجهیزات صوتی و تصویری در آن قرار گرفته باید به اتاق دیگری نیز سیم‌کشی شود. هنگامی که در حال نصب کردن سیم‌ها داخل سقف خانه، از درون درها و یا زیر زمین هستید، به کابل با طول بیشتری نیاز است. در این مقاله به چند مورد از موارد جایگزین اشاره می‌کنیم.

فهرست عناوین:

کابل HDMI یا HDMI Cable

  • نصب از طریق دیوار
  • رابط Cat 6 Piggyback
  • مس و فیبر
  • سیستم‌های بدون نیاز به کابل
  • استفاده از خود کابل HDMI

 


نصب HDMI از طریق دیوار


کابل‌های HDMI از نوع سیم‌های با ولتاژ پایین هستند، به همین خاطر سوکت‌های دیواری را می‌توان به جای جعبه تقسیم استاندارد به یک پایه ساده متصل کرد. از آنجا که سیم‌های HDMI را خودتان نمی‌توانید قطع کنید، به دنبال پریزهایی با رابط مادگی داخلی بگردید.

HDMI Wall Plates / پریز HDMI

 


رابط Cat 6 Piggyback به HDMI


یکی از راهکارهای بسیار مورد استفاده و کاربردی برای رفع مشکل کوتاهی کابل HDMI استفاده از نوعی رابط HDMI به Cat 6 است. استیون دادون، یکی از مدیران شرکت Intra Home Systems در نیوجرسی آمریکا که نصب‌کننده سیستم‌های صوتی و تصویری است، از این فناوری بسیار تعریف می‌کند و می‌گوید که  فقط از این راهکار استفاده می‌کنند.

در اینجا به نوع کارکرد آن می‌پردازیم:  منبع ویدیویی به یک دستگاه کوچک که نوعی رابط است از طریق یک کابل HDMI کوتاه متصل می‌شود. این رابط معمولا نوعی جعبه همچون روتر است. وظیفه این رابط انتقال سیگنال HDMI از طریق یک یا چند کابل Cat 5e و یا Cat 6 است (این‌ها همان کابل‌های مشابهی هستند که برای سیم‌کشی شبکه اترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند – Cat 5e کابل معمول‌تری برای این کار است، اما استاندارد جدیدتر Cat 6 از سوی نصب‌کنندگان تجهیزات صوتی و تصویری و به خاطر به دست آوردن پهنای باند بیشتر، اولویت بالاتری دارد). در قسمت دریافت، یک جعبه مشابه، سیگنال را به یک کابل HDMI انتقال می‌دهد که در ادامه به صفحه نمایش و یا تلویزیون متصل می‌شود.

Cat 6 Piggyback hdmi / اچ دی ام آی به کت 6

حال باید به این نکته نیز اشاره کنیم که تمامی فرآیند انتقال HDMI از طریق رابط‌های Cat 6 نتیجه مشابهی را ارائه نمی‌دهند. در برخی از موارد، به سختی ارتباط میان HDMI و کابل Cat 6 ایجاد می‌شود و این فرآیند با تکیه بر قدرت سیگنال منبع ویدیویی اصلی صورت می‌گیرد و همین امر محدوده انتقال سیگنال را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. در راهکارهای دیگر، سیگنال HDMI ابتدا فشرده شده و سپس از حالت فشرده در می‌آید، اما این امر ممکن است مشکلاتی را از نظر سازگاری سخت‌افزاری ایجاد کند. استیون دادون راهکار سومی را پیشنهاد می‌دهد. او می‌گوید: «چیزی که معتبرترین نوع راهکار به نظر می‌رسد، استفاده از پهنای باند بالا و همچنین قدرت بیشتر در هر دو طرف است.» این جعبه‌ها نوعی پل مستقیم میان سیگنال HDMI و کابل‌های Cat 6 ایجاد می‌کنند و افزایش قدرت اضافی برای انتقال سیگنال، می‌تواند محدوده کارکرد را تا 45 متر افزایش دهد.

نکته مهم در روش سوم این است که کیفیت سیگنال‌های صوتی و تصویری را حفظ می‌کند. با توجه به قیمت پایینی که این کابل‌ها دارند، انتقال HDMI از طریق این نوع کابل‌ها صرفه اقتصادی خوبی برای مسافت‌های طولانی دارد.

 


مس و فیبر


برای مسافت‌های بیشتر از 90 متر، مبدل‌هایی با قیمت مشابه در حال حاضر موجود هستند که در آنها از کابل‌های کواکسیال استفاده شده است. البته در این میان نکته‌ای وجود دارد: در راهکارهای انتقال HDMI از طریق کابل کواکسیال، حداقل دو کابل و گاهی تا چهار کابل مورد نیاز است. این بدان معناست که سیستم‌های نصب شده کواکسیال خانگی که در آنها معمولا تنها یک کابل کواکسیال به کار رفته و برای انتقال داده بین اتاق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، قابل استفاده نخواهند بود.

coaxial cable hdmi / کابل کواکسیال

برای مسافت‌های طولانی‌تر، باید مس را کنار گذاشت و از فیبر نوری استفاده کرد. در حالی که فیبر نوری خودش ارزان است، اما تجهیزات سخت‌افزاری آن بسیار گران تمام می‌شود. علاوه بر اینها، نصب آن بسیار سخت و پیچیده است و در صورت نیاز به روند نصب حرفه‌ای، قیمت نصب حتی بالاتر نیز می‌رود.

 


سیستم‌های بدون نیاز به کابل HDMI


اگر بخواهید سیستم صوتی و تصویری خود را به حیاط پشتی ببرید، چطور؟ یا در صورتی که صاحبخانه نباشید و اجازه نداشته باشید که در دیوارها سیم‌کشی کنید؟ در چنین مواردی، می‌توان سیم و کابل را کاملا کنار گذاشت.

راهکار HDMI بی‌سیم، چیزی است که این روزها زیاد به گوش می‌رسد، اما منحصر به استانداردی رسمی یا حتی یک فناوری خاص نیست. این عنوان نوعی عبارت مبهم است که برای آن دسته از محصولات بی‌سیم مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که سیگنال‌های ویدیویی را با استفاده از استانداردهای بی‌سیم انحصاری انتقال می‌دهند. این راهکارها با قراردهی یک فرستنده نزدیک به منبع ویدیویی و یک گیرنده کنار تلویزیون کار می‌کنند.

wireless hdmi / اچ دی ام آی وایرلس

سیستم‌های HD بی‌سیم می‌توانند به دردبخور باشند، اما محدودیت‌هایی دارند. در بسیاری از محصولات، محدوده پخش و ارسال سیگنال‌ها حدود 15 متر است. بر خلاف راهکارهای HDMI از طریق کابل Cat 6، راهکارهای بی‌سیم کیفیت تصویر را کاهش می‌دهند، البته کیفیت را کاملا از بین نمی‌برند، اما آن قدر هست که با چشم تیزبین متوجه آن شد. سیگنال‌ها همچنین در معرض تداخل‌های غیرقابل پیش‌بینی نیز هستند، درست مانند تجربه کاربری با وای‌فای. در آخر باید گفت که این راهکارها چندان ارزان‌قیمت نیستند. برای کسب قابلیت اطمینان مناسب، محدوده برد و کیفیت تصویر خوب، نیاز به استفاده از برندهای معتبر، از قبیل فیلیپس یا سونی است و برای نصب راهکارهایی با مدل بالاتر و همین طور محدوده پوشش بیشتر هزینه‌های بالایی را باید صرف کرد. برای آشنایی با HDMI وایرلس می‌توانید به این مطلب پلازا مراجعه کنید.

کابل HDMI تسکو مدل TC 74 طول 5 متر

کابل HDMI تسکو مدل TC 74 طول 5 مترTsco TC 74 HDMI Cable 5M

رابطHDMI
سرعت انتقال داده10.2 گیگابیت بر ثانیه

 


استفاده از خود کابل HDMI


پیش از صرف صدها هزار تومان برای افزایش طول کابل HDMI، به این مسئله توجه کنید که اصلا به این میزان کابل نیاز دارید یا خیر. برای مسافت‌های 15 متر و یا کمتر از آن، کابل HDMI همچنان ساده‌ترین گزینه است. در این راستا، به دنبال کابل‌های گران‌قیمت موجود در بازار نیز نگردید. این کابل را می‌توان به سادگی از طریق کابل کواکسیال و یا Cat 6 می‌توان درون دیوار نصب کرد (هرچند که به دلایل قابلیت‌های امنیتی، این امکان برای شما فراهم نیست که بتوانید کابل را برش بزنید تا به اندازه دلخواه شما در بیاید و این بدان معناست که باید کمی طول بیشتری خریداری و باقیمانده اضافی سیم کابل را جمع کنید). بنابراین، پیش از تهیه کردن تجهیزات و سیستمی پیچیده، ابتدا فاصله میان تجهیزات خود را اندازه‌گیری کنید. شاید بعد از اندازه‌گیری به این نتیجه برسید که کابل HDMI مناسب‌ترین و به‌صرفه‌ترین گزینه موجود برای شما باشد.

کابل HDMI یا HDMI Cable

برای مشاهده و خرید انواع کابل و مبدل موبایل با کیفیت عالی و قیمت مناسب در پلازا اینجا کلیک کنید
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402