آیا برای خرید موس گیمینگ باید به DPI توجه کنیم؟

DPI ماوس گیمینگ / DPI موس گیمینگ
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در انتخاب و خرید یک موس، موارد بسیاری وجود دارند که باید به آنها توجه کرد. از جمله این موارد می‌توان به DPI موس و نرخ نمونه‌برداری اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت این دو فاکتور در ساختار یک موس بپردازیم. با پلازا همراه باشید.

DPI یا نقطه در هر اینچ (Dots Per Inch) در کنار نرخ نمونه‌برداری (Polling Rate) یکی از ویژگی‌های اصلی یک موس است. این مشخصه بیشتر برای گیمرها مهم است و به همین دلیل است که در تبلیغات و جعبه موس‌ها زیاد از آن استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم به این مشخصات مهم موس‌ها با عناوین زیر بپردازیم:

  • ماوس اپتیکال یا نوری
  • DPI ماوس چیست؟ آیا DPI ماوس مهم است؟
  • چگونه می‌توانیم DPI ماوس را پیدا کنیم؟
  • چگونه باید DPI ماوس را تنظیم کرد؟
  • نرخ نمونه‌برداری یا Polling Rate چیست؟
  • آیا نرخ نمونه‌برداری بالاتر مفید است؟
  • آیا DPI ماوس در بازی مهم است؟
  • چه DPI ای را باید برای ماوس خود تنظیم کنیم؟
  • آیا DPI و نرخ نمونه‌برداری برای ماوس‌های گیمینگ مهم است؟

ماوس گیمینگ رپو مدل V26s

ماوس گیمینگ رپو مدل V26sRapoo V26s Gaming Mouse

نوع اتصالبا سیم
نوع رابطپورت USB

 


موس اپتیکال یا نوری


در سال‌های گذشته، ماوس‌ها دارای یک توپ پلاستیکی بودند که به راحتی گرد و غبار را جذب می‌کردند. حرکت ماوس توسط غلطک‌های مکانیکی به رایانه منتقل شده و به این ترتیب رایانه، حرکت ماوس را درک کرده و نشانگر ماوس بر روی صفحه نمایش حرکت می‌کرد. آنچه گفتیم مربوط به زمان گذشته بوده و امروزه دیگر از این توپ‌های پلاستییکی خبری نیست و آنچه شرکت‌ها تولید و برای فروش به بازار عرضه می‌کنند، ماوس‌های نوری و لیزری است.

 

مشخصات کامل و خرید ماوس از پلازا

DPI موس / mouse dpi

ماوس‌های اپتیکال یا نوری دارای یک تابنده نور که معمولا قرمز رنگ است، هستند و از یک دوربین بسیار کوچک بهره برده‌اند. زمانی‌که کاربر ماوس را حرکت می‌دهد، نور قرمز رنگ در قسمت زیر ماوس می‌درخشد و دوربین کوچکی که در آن قسمت تعبیه شده، در هر ثانیه صدها عکس گرفته و به رایانه ارسال می‌کند. ماوس، تصاویر را مقایسه کرده و جهت حرکتی خود را تعیین می‌کند. این اطلاعات به رایانه منتقل شده و مکان نشانگر بر روی صفحه نمایش تعیین شده و با هر حرکت ماوس، تغییر خواهد کرد. ماوس‌های لیزری نیز به طریقی مشابه عمل کرده با این تفاوت که به جای نور معمولی، از نور مادون قرمز استفاده می‌کنند.

 


DPI ماوس چیست؟ آیا دی پی ای موس مهم است؟


DPI به معنای نقطه بر اینچ (Dot Per Inches) است. برای واضح‌تر شدن این مفهوم، بیایید با این مثال ساده شروع کنیم؛ اگر دی پی ای موس 1600 باشد و شما ماوس خود را یک اینچ (2.54 سانتی‌متر) حرکت دهید، نشانگر 1600 پیکسل حرکت خواهد کرد. هرچه DPI ماوس بالاتر باشد، حساس‌تر است؛ به این معنا که کوچک‌ترین حرکت موجب می‌شود تا نشانگر ماوس به میزان زیادی در صفحه نمایش حرکت کند.

ماوس گیمینگ هویت مدل HV-MS672

ماوس گیمینگ هویت مدل HV-MS672Havit HV-MS672 Gaming Mouse

نوع اتصالبا سیم
نوع رابطپورت USB
همچنین بخوانید :

تقریبا اکثر ماوس‌های موجود در بازار، با دی پی آی 1600 به فروش می‌رسند و در این میان، ماوس‌های گیمینگ معمولا دارای دی پی ای 4000 یا بالاتر هستند که گیمر می‌تواند توسط کلیدی که روی ماوس تعبیه شده، دقت آن را کم یا زیاد کند. دی پی ای موس را می‌توان یکی از فاکتورهای مهم در بازاریابی و فروش ماوس‌های گیمینگ دانست. اهمیت DPI موس واقعیتی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد. بسیاری از گیمرهایی که بازی‌های اول شخص شوتر را انجام می‌دهند، DPI موس خود را روی 1200 و یا حتی 800 تنظیم می‌کنند تا دقت و تسلط بالاتری روی بازی داشته باشند.

DPI ماوس گیمینگ

امروزه تکنولوژی به اندازه‌ای پیشرفت کرده که دریافت مفهوم دی پی آی و میزان اهمیت آن برای بسیاری از کاربران، کار دشواری است. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه، دی پی آی موس نمی‌تواند یک عامل تعیین کننده در میزان دقت یک ماوس باشد و تنها به افزایش قیمت آن محصول منجر می‌شود. بسیاری از کاربران در واقع نیازی به DPI موس بالاتر ندارند و این امر، موجب بازاریابی سازندگان هوشمند برای فروش بیشتر ماوس‌های خود شده است.

 

همان‌طور که توضیح دادیم، دی پی آی واحدی برای اندازه‌گیری میزان حساسیت حرکت نشانگر ماوس در صفحه نمایش است. هرچه DPI موس بالاتر باشد، حرکت نشانگر بر روی صفحه نمایش در مسافت بیشتری خواهد بود. هرچه DPI موس پایین‌تر باشد، در واقع دقت ماوس بالاتر بوده و میزان حرکت نشانگر بر روی صفحه نمایش، در مسافت کمتری است.دی پی آی بالاتر، همیشه بهتر نیست. در بسیاری مواقع ما نمی‌خواهیم با یک حرکت کوچک ماوس، نشانگر مقدار بسیار زیادی در صفحه نمایش حرکت کند. از طرف دیگر، اگر ماوس از دی پی آی بالایی برخوردار باشد، نشانگر شما قادر به پاسخگویی به هر حرکت کوچکی در صفحه نمایش خواهد بود و در نتیجه، می‌توانید با دقت بیشتری به محتوای صفحه نمایش اشاره کنید. به عنوان مثال، اگر یک گیمر در حال انجام بازی شوتر اول شخص هستید، اگر یک اسلحه بزرگ داشته باشید و هدف شما کوچک باشد، دی پی آی بالای موشواره در این حرکت می‌تواند بسیار به شما کمک کند. دی پی ای موس بالا، یعنی حساسیت بالا و با کوچکترین حرکتی می‌توانید هدف خود را به درستی انتخاب کرده و شلیک کنید. به همین دلیل است که بسیاری از ماوس‌های رده بالا و گران قیمت، دارای کلید تنظیم دی پی آی هستند.

دی پی ای ماوس

طراحان و گرافیست‌ها هم از دیگر طرفداران ماوس با DPI بالا هستند. تنظیم دی پی ای با تنظیم حساسیت معمولی ماوس، دو موضوع متفاوت هستند. DPI به یک قابلیت سخت‌افزاری ماوس اشاره دارد در حالی‌که تنظیم حساسیت، فقط اعمال یک سری تنظیمات نرم‌افزاری است. به عنوان مثال، یک موشواره بسیار ارزان با DPI پایین را در نظر بگیرید، در این ماوس، حساسیت را افزایش دهید، هنگامی که حرکت می‌کنید، نشانگر در اطراف هدف حرکت می‌کند و نمی‌توانید دقیقا روی آنچه که مدنظر شماست کلیک کنید. بنابراین ماوس شما نمی‌تواند حرکات کوچک را تشخیص دهد. سیستم‌عامل فقط جابه جایی مکان نما را دورتر کرده و حرکت را به درستی تشخیص نمی‌دهد.

ماوس گیمینگ ونوس مدل PV-MVG836 همراه با ماوس پد

ماوس گیمینگ ونوس مدل PV-MVG836 همراه با ماوس پدVenous PV-MVG836 Gaming Mouse With MousePad

نوع اتصالبا سیم
نوع رابطپورت USB

ماوس با DPI بالا، توسط اعمال حساسیت پایین‌تر، می‌تواند تنظیم شود؛ به این ترتیب، زمانی‌که ماوس را حرکت می‌دهید، نشانگر در سراسر صفحه نمایش حرکت نمی‌کند اما آنچه می‌بینید، یک حرکت صحیح است.

اگر مانیتور شما وضوح بالایی دارد، ماوس‌های با DPI بالا مناسب هستند. برای مثال اگر صفحه مانیتور شما 1366×768 باشد، لزوما نیازی به DPI بالا نیست. اما اگر در یک مانیتور با رزولوشن 3840×2160 یک بازی با کیفیت 4K را اجرا می کنید، DPI بالاتر به شما امکان حرکت راحت‌تر نشانگر بر روی صفحه نمایش را خواهد داد.

 


چگونه می‌توانیم DPI موس را پیدا کنیم؟


متاسفانه باید بگوییم هیچ راه ساده و آسانی برای پیدا کردن عدد دقیق DPI ماوس وجود ندارد مگر اینکه مجهز به ابزار وسایل دقیق علمی باشید. راه ساده و مرسوم این است که به مشخصات فنی روی جعبه موس خود نگاه کنید؛ البته با فرض صحت داشتن آن اطلاعات! به طور کلی، ماوس‌های ارزان قیمت در دهه اول 2000 میلادی، دارای DPI 800 و ماوس های از سال 2010 به بعد، دارای بازه DPI بین 1200 تا 1600 هستند.

موس کامپیوتر /computer mouse

 


چگونه باید DPI موس را تنظیم کرد؟


این قابلیت برای ماوس‌های ارزان قیمت فعال نیست، با این‌حال، شما می‌توانید از طریق تنظیمات موس در ویندوز، سرعت حرکت موشواره خود را افزایش دهید که این روش، برای کارهایی به جز انجام بازی، جوابگو خواهد بود.

اما در خصوص ماوس‌های گیمینگ، قضیه متفاوت است. بسیاری از ماوس‌های گیمینگ دارای کلیدی برای تنظیم و تغییر DPI هستند. DPI در برخی از ماوس‌های گیمینگ دارای 3 مقدار ثابت 1200، 1600 و 2000 است و در برخی دیگر، امکان تنظیم در محدوده برای کاربر وجود دارد. به عنوان مثال از 400 تا 4000. معمولا توسط کلید DPI می‌توانید میزان دقت را کم یا زیاد کرده و یا حتی DPI خاصی را فعال کنید.

دی پی ای موس / mouse dpi

 


نرخ نمونه برداری یا Polling Rate چیست؟


نرخ نمونه‌برداری در واقع میزان چک کردن سیگنال موس توسط رایانه است. برای مثال، نرخ نمونه‌برداری در مایکروسافت ویندوز و لینوکس، 125 هرتز یا 125 مرتبه در هر ثانیه یا به عبارتی نمونه‌برداری در هر 0.008 ثانیه است. برای واضح‌تر شدن این موضوع به مثالی که می‌زنیم توجه کنید. تصور کنید سیستم‌عامل شما مایکروسافت ویندوز و نرخ نمونه‌برداری در این سیستم‌عامل، 125 هرتز است. ماوس شما در هر ثانیه قادر به تشخیص و گزارش 125 موقعیت خواهد بود. به این معنا که در هر 8 میلی ثانیه یک بار، موقعیت خود را به رایانه ارسال می‌کند. ماوس‌های گیمینگ معمولا نرخ نمونه‌برداری بالاتری، برای مثال بالاتر از 500 هرتز دارند یعنی در هر ثانیه، 500 بار موقعیت خود را به رایانه گزارش می‌دهند.

موس / Mouse

نرخ نمونه‌برداری به این معناست که یک ماوس چگونه گزارش‌های خود را به رایانه ارسال می‌کند. این مقدار در واحد هرتز اندازه‌گیری می‌شود. نرخ نمونه‌برداری بالاتر می‌تواند تاخیری که بین حرکت ماوس و زمانی که نشانگر بر روی صفحه نمایش حرکت می‌کند را کاهش دهد. از طرفی دیگر، نرخ بالای نمونه‌برداری، مصرف بیشتری از CPU دارد. معمولا ماوس‌های رده بالا، امکان تغییر میزان نمونه‌برداری را به کاربر خواهند داد.

 


آیا نرخ نمونه برداری بالاتر مفید است؟


نرخ نمونه‌برداری بالاتر می‌تواند مفید باشد. این را در نظر داشته باشید که هرچه نرخ نمونه‌برداری بالاتر باشد، میزان استفاده از منابع CPU بالاتر است. بنابراین تنظیم نرخ نمونه‌برداری بالاتر، منجر به استفاده بیشتر از منابع CPU خواهد شد. معمولا نرخ نمونه‌برداری برای اکثر ماوس‌ها (مخصوصا ماوس‌های رده بالا) بین 500 تا 1000 است و دلیلی هم وجود ندارد که تولیدکنندگان ماوس‌های با نرخ نمونه‌برداری بالاتر تولید کنند.

موس گیمینگ هایپرایکس پلاس‌فایر سرج / HyperX Pulsefire Surge

 


آیا DPI و نرخ نمونه برداری برای ماوس های گیمینگ مهم است؟


در یک کلمه، خیر! امروزه حتی ماوس‌های ارزان قیمت هم DPI 1600 دارند و جوابگوی نیاز کاربر عادی و حتی یک گیمر هستند. DPI موس بالاتر، موجب سخت‌تر شدن کنترل نشانگر خواهد شد. اگر صفحه نمایش شما رتینای مک بوک با تراکم 300 پیکسل بر هر اینچ است، احتمالا دی‌پی‌آی بالاتر برای شما مناسب خواهد بود. گیمرهای حرفه‌ای در بازی های اول شخص شوتر، معمولا DPI پایین‌تر، مثلا 800 را ترجیح می‌دهند چون کنترل بالاتری بر روی حرکات ماوس خواهند داشت.

ماوس پد گیمینگ تسکو مدل TMO 40

ماوس پد گیمینگ تسکو مدل TMO 40TSCO TMO 40 Gaming MousePad

گیمرهایی که از ماوس‌های با DPI کم استفاده می‌کنند، معمولا ماوس‌پدهای بزرگی نیاز دارند. گاهی اوقات اندازه این ماوس‌پدها به بزرگی یک صفحه کلید کامل است به طوری‌که از تمام سطح آن برای حرکت ماوس استفاده می‌کنند. در تبلیغ موس های گیمینگ، معمولا به نرخ بالای نمونه‌برداری و دقت بالا در DPI اشاره می‌شود؛ حال این سوال مطرح است که آیا این موارد واقعا مهم هستند یا خیر؟

ماوس پد برای موشواره

این دو ویژگی به طور عمده برای گیمرها دارای اهمیت است. به همین دلیل اکثر گیمرها تمایل دارند تا در بسته‌بندی و یا در تبلیغاتی که برای یک موشواره انجام می‌شود، این دو فاکتور را مشاهده کنند. به طور کلی، در هنگام کار با مرورگر و جستجو در صفحات اینترنتی، نیازی به دقت و سرعت بالا ندارید و حتی نیاز نیست در خصوص آن نگران باشید. این دو مورد فقط در خصوص برخی از بازی‌ها که رقابت در آنها بسیار حساس است، اهمیت دارند. گرافیست‌ها از دیگر کاربرانی هستند که دقت و سرعت ماوس برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

 


چه DPI ای را باید برای موس خود تنظیم کنیم؟


توصیه ما اینست که DPI مختلف را امتحان کنید. ماوس‌های مختلف دارای دقت‌های متفاوتی هستند و از طرفی، صفحه‌نمایش‌ها نیز رزولوشن‌های متفاوتی دارند و این تفاوت در هر سیستم‌عامل و بازی هم وجود دارد. در نتیجه DPI های مختلف را امتحان کنید تا در نهایت، مناسب‌ترین دقت را انتخاب کنید.

DPI بالا و نرخ نمونه‌برداری ممکن است مفید باشد اما همه‌چیز نیستند. یک ماوس با امکان تغییر و تنظیم DPI و نرخ نمونه‌برداری می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. در انتخاب یک ماوس مناسب، موارد دیگری هم از جمله خوش دست بودن، وزن ماوس و محل قرار گرفتن دکمه دارای اهمیت هستند.

 

مشخصات کامل و خرید ماوس گیمینگ از پلازا
240×240 (360×360)
18.24 KB
x (x)
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
موس
.
27 شهریور 1398، 14:33
پاسخ
0
0
سلام سایت زیبا و قشنگی دارین
avatar
متین
.
19 مرداد 1398، 04:10
پاسخ
0
0
سلام بسیار ممنون برای راهنمایی عالیتون موس هویت مدل HV-MS672 برای افرادی که دستشون نسبتا بزرگه خوبه ؟ برای گیمینگ میخوام
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402