بررسی بهترین انواع عینک واقعیت مجازی سال 2019

/ بهترین عینک واقعیت مجازی / best vr headsets
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

علاقه به تکنولوژی و عینک واقعیت مجازی رفته رفته بین کاربران بیشتر می‌شود. در این مطلب قصد داریم مرور بر بهترین انواع هدست واقعیت مجازی سال 2019 داشته باشیم.

واقعیت مجازی یا VR راهی هیجان‌انگیز برای مسافرت به مکان‌های مختلف به وسیله قدرت تکنولوژی است. VR از طریق یک عینک واقعیت مجازی و ردیاب حرکتی به شما اجازه می‌دهد تا در فضایی مجازی و غیرواقعی به گشت‌وگذار بپردازید انگار که واقعاً آن‌جا هستید. این فناوری اکنون چند دهه‌ای هست که به عنوان یک فناوری امیدبخش در دنیای ما وجود دارد ولی هیچ‌گاه آن‌طور که باید جا نیافتاده است. ولی به‌نظر می‌آید با موج اخیر محصولات واقعیت مجازی، آینده روشنی در انتظار این فناوری باشد. البته این فناوری با واقعیت افزودی و ترکیبی متفاوت است.

شرکت آکیولس، هدست تمام و کمال ریفت را در اختیار مشتری‌ها قرار داده است، اچ‌تی‌سی در همکاری با استودیو بازی‌سازی والو عینک واقعیت مجازی وایو را تولید کرده که با استیم سازگار است، سونی هدست واقعیت مجازی فوق‌العاده پلی‌استیشن وی‌آر را عرضه کرده، سامسونگ کنترلر جداگانه‌ جدیدی به عینک واقعیت مجازی سامسونگ Gear اضافه کرده و پلتفرم گوگل نیز با عرضه دی‌دریم پا را فراتر از هدست واقعیت مجازی کارتنی خود به نام کاردبورد گذاشته است. در ادامه انواع ارزان‌ترین و گران ترین عینک واقعیت مجازی که می‌توانید تهیه کنید را معرفی می‌کنیم.

فهرست عناوین این مطلب:

  • کدام عینک واقعیت مجازی بهتر است؟
  • بهترین انواع عینک واقعیت مجازی متصل
    • عینک واقعیت مجازی اچ تی سی وایو/استیم وی آر
    • عینک واقعیت مجازی آکیولس ریفت
    • عینک واقعیت مجازی سونی پلی استیشن وی آر
  • بهترین انواع عینک واقعیت مجازی موبایل
    • عینک واقعیت مجازی گوگل دی دریم ویو
    • عینک واقعیت مجازی سامسونگ Gear
  • بهترین انواع عینک واقعیت مجازی مستقل
    • عینک واقعیت مجازی آکیولس گو
    • عینک واقعیت مجازی لنوو میراژ سولو

 


کدام عینک واقعیت مجازی بهتر است؟


حال سؤال این‌جاست، عینک واقعیت مجازی متصل، موبایلی و یا مستقل؟ هدست‌های واقعیت مجازی مدرن به سه دسته موبایلی، متصل و مستقل تقسیم می‌شوند. هدست‌های موبایل پوسته‌هایی دارای لنز هستند که باید گوشی موبایل خود را در آن‌ها قرار دهید. لنز‌ها صفحه‌نمایش‌ را به دو تصویر برای چشمان شما تقسیم کرده و گوشی هوشمند شما را به یک دستگاه واقعیت مجازی تبدیل می‌کنند. هدست‌های موبایل مانند عینک واقعیت مجازی سامسونگ Gear و گوگل دی‌دریم ویو ارزان‌قیمت با قیمتی حدود 100 دلار یا کمتر هستند. به دلیل آن‌که پردازش این هدست‌ها توسط دستگاه تلفن همراه شما انجام می‌شود نیازی نیست که هیچ‌گونه سیمی به هدست متصل کنید.

هدست واقعیت مجازی شاینکن مدل G02E

هدست واقعیت مجازی شاینکن مدل G02EShinecon G02E Virtual Reality Headset

بااین‌حال از آن‌جایی‌که گوشی‌های موبایل مخصوص واقعیت مجازی طراحی نشده‌اند این هدست‌ها حتی در بهترین حالت و با لنز‌های خاص هم نمی‌توانند بهترین تصویر را ارائه دهند و درمقایسه با هدست‌های واقعیت مجازی رایانه‌های شخصی یا مبتنی بر کنسول‌ بازی از قدرت کمتری برخوردارند.

هدست‌های VR متصل مانند آکیولس ریفت، اچ‌تی‌سی وایو و پلی‌استیشن وی‌آر به‌صورت فیزیکی به رایانه‌های شخصی متصل هستند (هدست پلی‌استیشن به پلی‌استیشن 4 متصل می‌شود). وجود سیم‌های اتصال این هدست‌ها را کمی کُند می‌کند ولی قرار دادن همه قدرت پردازش ویدئویی در یک جعبه که مجبور نیستید به صورتتان وصلش کنید بدین معناست که تجربه واقعیت مجازی شما بیش‌ازپیش پیچیده می‌شود. استفاده از یک صفحه نمایش اختصاصی در این هدست‌ها به‌جای گوشی هوشمند و همچنین استفاده از حسگرهای حرکتی داخلی و ردیاب دوربین خارجی تاحدود زیادی کیفیت تصویر و ردیابی حرکت سر را بهبود می‌بخشد.

هدست‌های VR مختلف به جز سیم‌های دست‌و‌پاگیرشان در قیمت هم متفاوت‌اند. تازه مشکل پردازنده‌ای هم خود مسئله دیگری است. برای کار با هدست‌های ریفت و وایو به کامپیوترهایی قدرتمند نیاز خواهید داشت درحالی که هدست پلی‌استیشن وی‌آر تنها به کنسول پلی‌استیشن 4 نیاز دارد.

از سوی دیگر، نوع دیگری از هدست‌های واقعیت مجازی وجود دارند که به صورت مستقل عمل می‌کنند و نیازی به یک دستگاه پردازشی ندارند که به آن‌ها نیز می‌پردازیم.


بهترین انواع عینک واقعیت مجازی متصل


عینک واقعیت مجازی اچ تی سی وایو/استیم وی آر

اچ‌تی‌سی

هدست واقعیت مجازی وایو یک محصول کامل است که شامل یک هدست VR، دو کنترلر حرکتی و دو پایه مستقر در اتاق برای تعیین فضای واقعیت مجازی در تمام نقاط اتاق است. این هدست از نظر فنی حیرت‌آور است و تنها سیستم واقعیت مجازی است که حرکات شما را به جای فضای کوچک صندلی‌تان در فضایی 3×3×3 متری پوشش می‌دهد. این هدست همچنین دارای کنترلرهای حرکتی پیشرفته‌تری نسبت به کنترلر‌های Move پلی‌استیشن است. هدست‌های واقعیت مجازی مانند وایو هم نیازمند قدرت پردازشی بالایی هستند. شرکت اچ‌تی‌سی، یک پردازنده مرکزی Core i5-4590 و پردازنده گرافیکی GeForce GTX 970 را به‌عنوان حداقل پردازنده موردنیاز برای این هدست پیشنهاد می‌کند. نسخه پیشرفته این مدل، گران ترین عینک واقعیت مجازی است که البته نیاز به صرف هزینه بیشتری هم برای تجهیزات جانبی دارد.

 

عینک واقعیت مجازی آکیولس ریفت

آکیولس

 آکیولس ریفت حتی با این‌که مقداری از شکوهش را در مقابل رقیبانی چون اچ‌تی‌سی وایو و پلی‌استیشن وی‌آر از دست داده هنوز هم یک هدست واقعیت مجازی به معنای واقعی کلمه است. نسخه‌ای از این هدست اکنون در خرده‌فروشی‌ها قابل خرید بوده و اگرچه گران ترین عینک واقعیت مجازی این لیست بوده،  ولی پیشرفته‌تر نیز هست. از نقطه‌نظر فنی، این هدست تقریباً مشابه وایو است. قیمت این هدست 200 دلار کمتر از وایو پلی استیشن وی آر با کنترلرهای موو بوده و پوشش تمام اتاق را مانند وایو دارد.

 

 

عینک واقعیت مجازی سونی پلی استیشن وی آر

سونی

سونی پلی‌استیشن وی‌آر را می‌توان بهترین انتخاب در میان هدست‌های VR دانست. این هدست بهترین تجربه تمام‌و‌کمال و آسان هدست‌های متصل را برای شما به ارمغان می‌آورد و قیمت نسبتاً معقولی نیز دارد. البته تنها می‌توانید بازی‌های مختص این هدست مانند بازی رزیدنت ایول 7: بایوهازارد را روی آن اجرا کنید ولی در حالت سینمایی (Theater Mode) نیز می‌توانید با همه بازی‌های پلی‌استیشن 4 درست مانند زمانی که جلوی صفحه نمایش بزرگ نشسته‌اید، به بازی بپردازید. مانند هدست ریفت باید بودجه جداگانه‌ای را برای استفاده کامل از هدست پلی‌استیشن درنظر بگیرید. این هزینه‌ها شامل خرید یک دوربین پلی‌استیشن و یک باندل کنترلر PlayStation Move برای کنترل‌های حرکتی می‌شود. ولی بادرنظر گرفتن قیمت 350 دلاری این هدست بعلاوه هزینه‌های اضافه، قیمت نهایی هنوز هم کمتر از قیمت اولیه ریفت می‌شود.

 

 


بهترین مدل های عینک واقعیت مجازی موبایل


عینک واقعیت مجازی گوگل دی دریم ویو

گلوگل

گوگل دی‌دریم مشابه گوگل کاردبورد یک طرح مفهومی است. در این هدست VR نیز گوشی خود را درون یک هدست ارزان‌قیمت 79 دلاری قرار می‌دهید و و گوشی شما بااستفاده از یک جفت لنز که صفحه را به دو نیم تقسیم می‌کند به‌عنوان صفحه نمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک ریموت هم در دستان شما قرار می‌گیرد (مشابه ریموت آکیولس) تا کنترل اعمال مختلف را در دست بگیرید. تا زمانی که بتوانید اپ‌های سازگار با این هدست را بیابید آن لذت خواهید برد ولی مسئله این‌جاست که فهرست اپ‌های سازگار با این هدست کوتاه است. این اپ‌ها هم همگی با گوگل کاردبورد سازگار نیستند. اگرچه گوگل درحال کار روی بروزرسانی نرم‌افزاری این هدست‌هاست‌ است.

 

عینک واقعیت مجازی سامسونگ Gear

عینک واقعیت مجازی سامسوگ گیر VR

این هدست VR یکی از در دسترس‌ترین سیستم‌های واقعیت مجازی است. برای استفاده از جدیدترین عینک واقعیت مجازی سامسونگ Gear به یک گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی نیاز دارید. این مسئله تعداد کاربرهای بالقوه این هدست را به کسانی که دارای گوشی‌های سامسونگ سازگار هستند محدود می‌کند، چراکه خریدن یک از این سری گوشی‌ها فقط برای استفاده از Gear قیمت نهایی را تاحدود قیمت اچ‌تی‌سی وایو بالا می‌برد. از طرف دیگر خبر خوب این است که سامسونگ مرتباً Gear را با گوشی‌های پرچمدارش در یک باندل ارائه می‌کند.

عینک واقعیت مجازی سامسونگ Gear اکنون با قیمت 130 دلار کمی گران‌قیمت‌تر از همتایان پیشین خود و گوگل دی‌دریم ویو است ولی با یک کنترلر بلوتوثی دارای حسگرهای لمسی و حرکتی و یک پد لمسی روی خود هدست همراه است. سامسونگ برای ساخت محیط نرم‌افزاری Gear با آکیولس همکاری داشته است. این نرم‌افزار دارای اپ‌ها و بازی‌های خوبی است و راه‌های بسیاری برای دیدن ویدئوهای 360 درجه به‌وسیله آن وجود دارد.

هدست واقعیت مجازی سامسونگ مدل HMD Odyssey

هدست واقعیت مجازی سامسونگ مدل HMD OdysseySamsung HMD Odyssey Virtual Reality Headset

صفحه نمایشAMOLED,3.5 اینچ

 


بهترین انواع هدست واقعیت مجازی مستقل


 

عینک واقعیت مجازی آکیولس گو

آکیولس گو (Oculus Go)

آکیولس گو ارزان‌ترین راه برای وارد شدن به دنیای واقعیت مجازی است. این عینک واقعیت مجازی با داشتن قیمت 200 دلاری، گران‌تر از یک عینک واقعیت مجازی موبایل است اما نیازی به یک گوشی پرچمدار گران برای استفاده از آن نیستید. با خرید این عینک واقعیت مجازی می‌توانید تجربه‌ای شبیه به گیر وی آر را داشته باشید. این هدست از پردازنده قدیمی اسنپدراگون 821 استفاده کرده و تنها از سه درجه آزادی (DoF) پشتیبانی می‌کند که قیمت ارزان آن را توجیه می‌کند.

 

عینک واقعیت مجازی لنوو میراژ سولو

لنوو میراژ سولو (Lenovo Mirage Solo)

لنوو میراژ سولو نسخه گوگل دی دریم از آکیولس گو است. قیمت این عینک واقعیت مجازی دو برابر آکیولس گو است که دلیل آن، پردازنده قوی‌تر اسنپدراگون 835 و دوربین‌های رو به بیرون است که موقعیت یابی 6DoF را فراهم می‌کند، اما کنترلرها همان 3DoF هستند. هدست واقعیت مجازی سونی با اینکه به صورت متصل است، اما می‌تواند به قیمت تقریبا مشابه تجربه بهتری را به ارمغان بیاورد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
امیرحسین
.
12 اردیبهشت 1398، 22:28
پاسخ
0
0
عینک گیر سامسونگ بسیار انتخاب مناسبی به نظرم فقط مشکلش اینه با خیلی از سری ها گکلسی سازگار نیست
avatar
Omid
.
11 اردیبهشت 1398، 16:53
پاسخ
0
0
خیلی خوبه. من تو خرید گیر کرده بودم ولی الان از گیری در اومدم
avatar
مهران نیازی
.
11 اردیبهشت 1398، 16:26
پاسخ
0
0
تفاوت عینک واقعیت مجازی با هدست واقعیت مجازی چی هست؟ عینک واقعیت مجازی بوبو هم خوبه؟
avatar
Pooya
.
11 اردیبهشت 1398، 16:54
پاسخ
0
0
@مهران نیازی
اره بوبو هدست خوبیه. فقط بو میدی باهاش????
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402