اگر کسب و کار کوچک یا اینترنتی دارید و میخواهد شاهد رشد و پیشرفت آن باشید، ما در ادامه به نحوه غلبه کردن بر چالش های این کسب و کارها و افزایش رونق کسب و کار در اینترنت خواهیم پرداخت.
نتایج بدست آمده از این نظرسنجی به ما یک درک بسیار مناسب از نقاط مهم بازار و نقاط پر اهمیتتر میدهد. در ادامه این مطلب نگاهی به چالشها و مسائل اصلی پیش روی کسب و کارهای کوچک میاندازیم و همچنین راهکارهایی را ارائه میدهیم که صاحبان کسب و کارهای کوچک میتوانند با توجه به آنها، به افزایش رونق کسب و کار اینترنتی خود بپردازند. در حقیقت راههایی که به آنها اشاره میکنیم، راههایی کاملا ساده و موثر هستند.
عناوین مطلب:
- نحوه غلبه کردن بر چالش های کسب و کار کوچک
- واکنش یا پیشروی؟
- انجام دادن تمام کارها
- بیشترین مشتری را برای کسب و کار کوچک خود جذب کنید
- راه های افزایش رونق کسب و کار در اینترنت
- ارائه محتوای با کیفیت
- سازگار بودن با موبایل
- استفاده از شبکه های اجتماعی برای افزایش رونق کسب و کار در اینترنت
- روی مخاطبین هدف خود تمرکز کنید
- برای رونق کسب کار خود به آن تنوع ببخشید
- با کسب و کارهای مکمل ارتباط برقرار کنید
نحوه غلبه کردن بر چالش های کسب و کار کوچک
واکنش یا پیشروی؟
اگر شما از آن دسته مدیرانی هستید که به شرایط روز دائما واکنش نشان میدهید، در واقع شما دارید فرصتهای برنامهریزیهای استراتژیک و بلند مدتتر را از خود و کسب و کارتان میگیرید. اگر مشغول پیگیری و واکنش به حوادث روزانه باشید، به همان نسبت شما فرصتها برای پیدا کردن مشتریان جدید و چیدن برنامههای بلند مدت را از دست میدهید. اما راه حل چیست!؟
بهترین راه حل برای توجه همزمان به حوادث روز (به مقدار لازم) و نیز غافل نشدن از برنامهریزیهای میان مدت یا بلند مدت، تدوین برنامههای سه ماهه و ماهانه است. هر سه ماه یک بار برای خود برنامهریزیهایی مشخص کرده و معیارهای دست یابی به آن را برای خود به صورت کاملا مشخص و واضح، تعیین کنید. مثلا بهبود بخشیدن به کیفیت محصول، افزایش سوددهی کوتاه مدت شرکت و یا افزایش ترافیک وبسایت شرکت میتواند اهداف خوبی باشند. اما توجه کنید که شما باید معیارهای دست یابی و یا عدم دست یابی به این اهداف را مشخص کرده و پایان هر سه ماه، ارزیابی های را از آن انجام بدهید.
پس از برنامه ریزی های سه ماهه، می توان به برنامه ریزی های ماهیانه پرداخت. میزان دست یابی به هر هدف شما باید بصورت ماهیانه ارزیابی بشود. بعد از این مرحله، باید بصورت هفتگی، کارهایی را که قصد انجام آنها را داریم مشخص کنیم. بصورت هفتگی باید پروژههای خاص برای شرکت ما تعریف شود و بر اساس منابع موجود، باید تصمیم گرفته شود که چه مقدار زمان و سرمایه باید روی این پروژهها خرج شود.
نگران نباشید! برنامهریزیهای این گونه زمان زیادی از شما نمیبرد اما در عوض به رونق کسب و کار کوچک شما کمک زیادی خواهد کردم. به جای اینکه از اهداف بلند مدت کلا چشم پوشی کنید، بهتر است روزانه 15 دقیقه روی آنها تمرکز کنید تا مجبور نشوید بعدا فشار زیادی تحمل کنید. برای آشنایی با روشهای مدیریت چندین پروژه به صورت همزمان میتوانید به این مطلب پلازا مراجعه کنید.
انجام دادن تمام کارها
زمای که شما کسب و کار کوچک خود را راه می اندازید، روزهای 24 ساعته برای شما کافی نخواهند بود! در نظر سنجی انجام شده، 22 درصد از صاحبان کسب و کارهای کوچک نداشتن زمان کافی برای انجام کارها را برگترین چالش برای رونق کسب و کار کوچک خود میدانند. برای آشنایی با نحوه مدیریت زمان برای بیشترین استفاده از وقت خود میتوانید به این مطلب مراجعه کنید.
یکی از بهترین راهکارهای استفاده بهینه و حداکثری از زمان، استفاده از اتوماسیون و تکنولوژیهایی مثل هوش مصنوعی است. استفاده از تکنولوژیهای روز ممکن است به نظر کمی هزینه بر و پیچیده بیاید اما اگر آن را درست انجام بدهید، خواهید دید که تمام کارهای شما به سرعت و به آسانی پیش میروند. اتوماسیون فرآیندهایی مثل برنامه ریزی و یا پاسخگویی به مشتریان که زیاد تکرار میشوند، موجب صرفه جویی در وقت شما شده و زمان در دسترس را برای انجام تمام کارهای ضروری شما، بیشتر میکند. برای آشنایی با 10 راه برای آن که در 10 دقیقه یا کمتر، زندگی خود را بهینه کنید میتوانید به این مطلب پلازا مراجعه کنید.
بیشترین مشتری را برای کسب و کار کوچک خود جذب کنید
زمانی که شما کسب و کار کوچک و در حال رشدی را اداره میکنید، ممکن است آن قدر سرگرم کارهای روزانه خود بشوید که رسیدن به اهداف بلند مدت و حتی فکر کردن به آن را نیز غیر ممکن میدانید. اما دانستن این نکته لازم است که گام های کوچک و پیوسته همیشه منجر به پیشرفتهای بزرگ میشوند. پیشرفتهای روزانه در زمینههای بازاریابی، مشتری مداری و بهبود کارایی و بهره روی میتواند منجر به پیشرفتهای بزرگ و رونق کسب و کار کوچک شما در بلند مدت شود.
راه های افزایش رونق کسب و کار در اینترنت
همه صاحبان کسب و کار، سرمایههای چندین هزار دلاری برای افزایش رونق کسب و کار اینترنتی خود ندارند. در حقیقت شما میتوانید کارهای زیادی را بدون صرف هزینه در این زمینه انجام دهید. در ادامه میخواهیم راههایی را برای افزایش رونق کسب و کار در اینترنت بدون صرف هزینه را مرور کنیم.
ارائه محتوای با کیفیت
ایجاد محتوای با کیفیت برای کسب و کار خود یکی از اصلیترین کارها است و باید چیزی که مخاطب میخواهد را به او داد: اطلاعات. این اطلاعات باید به نحوی ارائه شوند که خواننده را بدون حواس پرتی، درگیر موضوع کند. سعی کنید مطالب خود را بر اساس منابع معتبر و با زبان ساده ارائه کنید. همیشه علاوه بر خود محتوا، به نحوه ارائه آن هم توجه کنید.
منظور از نحوه ارائه، مواردی مثل طراحی و سرعت سایت است. طبق آمار، حدود 53 درصد از کاربران موبایل، سایتی را که لود شدنش بیش از 3 ثانیه طول میکشد را میبندند. این امر به مهنی آن است که باید در طراحی کل سایت، بهینه سازی سرعت در نظر گرفته شود. اگر از پلتفرمی مانند وردپرس استفاده میکنید، ابزارهای زیادی را برای این کار در اختیار خواهید داشت.
سازگار بودن با موبایل
امروزه همه باید سایتهایی سازگار با موبایل داشته باشند. بیش از 54 درصد افرادی که به گشت و گذار در اینترنت میپردازند، این کار را روی موبایل و تبلت انجام میدهند. بنابراین اگر سایت شما به خوبی از موبایل پشتیبانی نکند، در واقع بیش از نیمی از مخاطبان خود را از دست میدهید. سازگار با موبایل بودن مستلزم رعایت موارد زیر است:
- استفاده نکردن از ویدیوهای فلش
- تصاویر با سایز و حجم بهینه برای نمایش در موبایل
- قرار دادن لینکها در دکمههای بزرگ برای زدن راحتتر
- استفاده راحتتر از سایت بدون داشتن یک نوار منوی شلوغ
برخی از این راهکارها نیازی به سرمایه گذاری ندارند. برای مثال خودتان میتوانید سایز تصاویر را تنظیم کرده و منوی سایت را طوری طراحی کنید که زیاد شلوغ نباشد.
استفاده از شبکه های اجتماعی برای افزایش رونق کسب و کار اینترنتی
یکی از بزرگترین مزایای شبکههای اجتماعی، موثر بودنشان بدون صرف هرگونه هزینه است. شما میتوانید یک پروفایل ساخته و محصول خود را در معرض هزاران مصرف کننده بالقوه قرار دهید. البته انجام این کار به تنهایی نمیتواند به شما کمک کند. شما باید اجتماعی باشید. برای این کار باید موارد زیر را رعایت کنید:
- هر روز بین 1 تا 5 مطلب منتشر کنید تا مخاطب را درگیر خود کنید
- در پستهای خود از ویدیو و تصاویر جذاب استفاده کنید
- محتوای مفید برای مخاطبان خود منتشر کنید
- به وبسایت خود دکمههای به اشتراک گذاری مطلب اضافه کنید
روی مخاطبین هدف خود تمرکز کنید
برای افزایش رونق کسب و کار اینترنتی خود باید روی مخاطب مشخص خود تمرکز کنید. هرچه روی ارائه محتوای مخصوص به سرویسها و محصولات خود بپردازید، کیفیت بازدیدکنندگان شما افزایش مییابد. این امر یعنی شما افرادی را مورد هدف قرار میدهید که به احتمال زیاد، برای کسب و کار شما هزینه میکنند.
مخاطبین هدف، بر همه چیز از نوع محتوا گرفته تا برند محصولات شما تاثیر میگذارند و شما برای موفقیت باید به این امر توجه کنید. یکی از اشتباهاتی که کسب و کارهای تازه کار انجام میدهند آن است که سعی میکنند همه را مورد هدف قرار دهند. این امر منجر به بازاریابی بدون نظم شده و در بلند مدت، هزینهبر خواهد بود.
برای رونق کسب کار خود به آن تنوع ببخشید
متنوع بودن کسب و کار شما باعث افزایش درآمد و محافظت از شرکت شما در برابر تغییرات بازار میشود. کسب و کار شما باید انعطاف پذیر باشد و با تغییرات روند سازگار باشد. برای این کار میتوانید به کالاهای موجود خود تنوع ببخشید. برای مثال، بسیاری از فروشگاههای اینترنتی لوازم گیمینگ، خوردنیها و نوشیدنیهای مخصوص هم برای کسانی که برای مدت طولانی بازی میکنند، ارائه میدهند.
میتوانید برای نمونه نگاهی به شرکتهای بزرگ مانند مایکروسافت بیاندازید. این شرکت علاوه بر حوزه کامپیوتر، در بخشهای گیمینگ، موبایل و … هم فعالیت میکند. این امر یعنی اگر شرکت در یکی از بخشها ضعیف عمل کند، آسیب چندانی از آن نمیبیند.
با کسب و کارهای مکمل ارتباط برقرار کنید
یکی از بهترین راهها برای رونق کسب و کار اینترنتی شما ایجاد ارتباط سیمبیوتیکی با دیگر کسب و کارها است. این کار باعث میشود برند شما در معرض دید مصرف کنندگانی قرار گیرد که از وجود شما خبر نداشتند. ارتباط کسب و کارهایی که برای خریداران یکسانی رقابت نمیکنند، میتواند باعث پیشرفت هر دو کسب و کار شود.