مقایسه مک پرو 2019 با نسخه 2013 ؛ کامپیوتر اپل چقدر ترقی کرده است؟

mac pro 2019 / مک پرو 2019
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

مک پرو 2019 با کارت گرافیک رادئون پرو، تعداد اسلات PCI Express بیشتر و پشتیبانی از از پردازنده 28 هسته‌ای زئون اینتل، فرسنگ‌ها با مدل پیشین خود فاصله دارد. در ادامه به مقایسه مک پرو 2019 با نسخه 2013 می‌پردازیم.

وقتی از بیرون به مک پرو جدید اپل نگاه کنید، احساس می‌کنید در حال مشاهده دستگاهی از یک زمان دیگر هستید. شکل سنتی دسکتاپ آن بیشتر از آنکه به مدل پیشین خود یعنی مک پرو 2013 که با ظاهر سیلندر مانند و سطح صیقلی خود شناخته شده شبیه باشد، شباهت زیادی به جعبه نقره‌ای رنگ مک پروهایی که در دهه 2000 وارد بازار شدند دارد.

اپل با بازگشت به طراحی برج مانند خود توانسته قطعات بیشتری را نیز به سیستم اضافه کند. علاوه بر این، امکان بروزرسانی این قطعات پس از چندین سال استفاده هم وجود خواهد داشت. با توجه به اطلاعاتی که تا به امروز در مورد هیولای جدید اپل در دست داریم، اگر بخواهید بهترین سیستم ممکن را بر روی آن نصب کنید می‌توانید از یک پردازنده زئون (Xeon) با 28 هسته، چهار کارت گرافیک رادئون پرو (Radeon Pro) و 1.5 ترابایت رم استفاده کنید. مک پرو سال 2013 اختلاف بسیار زیادی با این مدل جدید دارد و اگر قصد دارید از مدل قدیم به مدل جدید کوچ کنید باید خودتان را برای یک تجربه کاملا متفاوت آماده کنید.

مک پرو 2019 / مراسم WWDC 2019 اپل

برخی از خریداران احتمالی مک پرو جدید توانستند در جریان کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل کار با آن را تجربه کنند. در این کنفرانس صدها ترک موسیقی به طور همزمان از طریق برنامه Logic Pro پخش شد و چندین ویدیو با کیفیت 8K نیز در حال رندرینگ بودند. اگر یک تولید کننده محتوا حرفه‌ای نیستید و قصد اجرای چنین عملیات‌های سنگینی را ندارید مک پرو 2019 به درد شما نمی‌خورد. اگر متقاعد نشدید و همچنان قصد خرید آن را دارید باید بدانید قیمت مدل پایه این دستگاه 6 هزار دلار است.

ولی اگر کاربر مک پرو 2013 هستید و به طور مداوم فعالیت‌هایی که به توان پردازشی بسیار زیادی نیاز دارند را انجام می‌دهید، در ادامه همراه ما باشید زیرا به برتری‌های مک پرو 2019 نسبت به مدل قبلی خواهیم پرداخت تا اگر قصد خرید آن را در پاییز امسال دارید، دقیقا بدانید این محصول در چه مواردی بهبود پیدا کرده است. ما مدل‌های پایه و همچنین بهترین مدل‌های این دو مک پرو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا ببینیم مدل جدید چقدر نسبت به قبل پیشرفت داشته است.

mac pro 2013 / مک پرو 2013 اپل

فهرست عناوین مطلب:

  • مقایسه مک پرو 2019 با نسخه 2013؛ کامپیوتر اپل چقدر ترقی کرده است؟
  • پردازنده، رم و حافظه
  • پردازنده گرافیکی؛ ظهور یک ستاره جدید
  • درگاه‌های مک پرو 2019
  • آیا لزومی دارد مدل جدید را خریداری کنیم؟

 

پردازنده، رم و حافظه

بگذارید با خلاصه‌ای از تفاوت‌هایی که میان مدل‌های پایه مک پرو 2013 و 2019 وجود دارد آغاز کنیم.

apple-mac-pro-comparison-specs / مقایسه مشخصات مک پرو قدیم و جدید

باید به خاطر داشته باشید که این دو سیستم هر کدام از نظر قیمت نیز تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند، مک پرو 2013 با یک پردازنده شش هسته‌ای با قیمت 3 هزار دلار و مدل پایه مک پرو 2019 با قیمت 6 هزار دلار به فروش می‌رسند. به عبارت دیگر قیمت مک پرو جدید دو برابر مدل پیشین خود است. جدول زیر نیز تفاوت میان بهترین و قدرتمندترین سیستمی است که می‌توان بر روی این دو سیستم نصب کرد.

apple-mac-pro-comparison-specs / مقایسه مشخصات مک پرو قدیم و جدید

ابتدا از پردازنده‌ها شروع می‌کنیم. هردو مک پرو از پردازنده‌های سرور اینتل یعنی سری زئون بهره می‌برند. تنها نقطه مشترکی که میان این دو مک پرو وجود دارد هم همین است. مک پرو 2013 از پردازنده‌های شش، هشت و یا 12 هسته‌ای زئون سری E5 پشتیبانی می‌کند در حالی که ضعیف‌ترین پردازنده‌ای که می‌توان بر روی مدل 2019 نصب کرد یک پردازنده 8 هسته‌ای زئون سری W است و قدرتمندترین آن نیز یک پردازنده 28 هسته‌ای زئون از همان سری است.

در صورتی که قدرتمندترین پردازنده روی مدل 2019 استفاده شود، حداکثر تعداد هسته‌های پردازشی نسبت به مدل قبلی بیش از 2 برابر خواهد شد که تاثیر قابل توجهی بر روی عملکرد سیستم خواهد گذاشت. به خصوص اگر از برنامه‌ای استفاده می‌کنید که از حداکثر تعداد هسته‌ها استفاده می‌کند و به توان پردازشی بالایی نیاز دارد. اگر از برنامه‌های قدیمی‌تر که از GPU Acceleration پشتیبانی نمی‌کنند اما در عوض برای اجرا به چندین هسته‌ نیازمند هستند استفاده می‌کنید، افزایش تعداد هسته‌ها باز هم به نفع شما خواهد بود.

حتی در مدل‌های سطح پایین هم تفاوت قابل توجهی میان پردازنده‌های دو سیستم وجود دارد. پردازنده زئونی که در مدل پایه مک پرو 2019 استفاده شده تنها دو هسته بیشتر از پردازنده‌ای که در مدل پایه مک پرو 2013 استفاده شده بود دارد اما در عوض از بسیاری از ویژگی‌های مدرن پردازنده‌های امروزی که در سال 2013 وجود خارجی نداشتند، مانند پشتیبانی از رم‌های بیشتر و سریع‌تر، بهره می‌برد.

در بحث رم تفاوت‌ها بیشتر به چشم می‌آیند. حداقل رمی که مک پرو قبلی پشتیبانی می‌کرد 16 گیگابایت بود در حالی که این مقدار در مدل جدید به 32 گیگابایت رسیده است. در طرف مقابل حداکثر رمی که می‌توانستیم بر روی مک پرو 2013 نصب کنیم رم DDR3 با فرکانس 1866 مگاهرتز و ظرفیت 64 گیگابایت بود ولی در مدل 2019 می‌توان از میزان رم حیرت انگیز 1.5 ترابایت با فرکانس 2933 مگاهرتز و از نوع DDR4 لذت برد. حتی اگر برتری‌های رم DDR4 نسبت به DDR3 را در نظر نگیریم مقدار رم به تنهایی 20 برابر افزایش پیدا کرده است. اگر پردازنده 28 هسته‌ای زئون W یا نسخه ضعیف‌تر 24 هسته‌ای آن را نصب کنید می‌توانید با نصب ماژول‌های متفرقه موجود در بازار میزان رم را تا 2 ترابایت نیز بالا ببرید ولی اپل می‌گوید حداکثر میزان رم را در تنظیمات سیستم به 1.5 ترابایت محدود کرده است.

mac pro 2019 / مک پرو 2019

با امکان نصب هاردهای NVMe پی‌سی‌آی اکس‌پرس، مک پرو جدید حافظه بسیار سریع‌تری هم نسبت به مدل قبلی خود دارد. در سال 2013 هاردهای SSD NVMe که سرعتی معادل 3500 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهند وجود نداشتند، این به آن معناست که حافظه‌های 256 گیگ، یک، دو و یا چهار ترابایتی مک پرو جدید به اندازه قابل توجهی سریع‌تر از حافظه‌های 256، 512 گیگابایتی یا یک ترابایتی مک پرو قدیمی هستند.

سایر تولیدکنندگان حافظه‌ هم از همین حالا مشغول تولید هاردهای مخصوص خود برای مک پرو جدید هستند. شرکت Promise Technology قصد دارد یک کیس RAID با چهار ظرفیت به نام Pegasus R4i را به فروش برساند که می‌تواند با چهار هارد ساتا با ظرفیت 8 ترابایت و سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه به همان فرم فاکتور ماژول‌های MPX مک پرو 2019 متصل شود. این در حالی است که استفاده این چنینی از این هاردها در مک پرو 2013 امکان پذیر نبود.

mac pro 2013 / مک پرو 2013 اپل

 

پردازنده گرافیکی؛ ظهور یک ستاره جدید

سال‌هاست که اپل به جای استفاده از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا Quadro که در سیستم‌های مبتنی بر ویندوز بیشتر آن‌ها را می‌بینیم، از پردازنده‌های اختصاصی AMD در کامپیوترهای رده بالای خود استفاده کرده است. مک پرو جدید هم دارای پردازنده‌های مخصوص AMD است که در حال حاضر در هیچ کامپیوتر دیگری مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. پردازنده گرافیکی Radeon Pro Vega II که برای اولین بار است با آن رو به رو می‌شویم دارای 64 واحد پردازش و 32 گیگابایت ظرفیت است. البته اپل در مدل‌های پایه از این پردازنده استفاده نمی‌کند و Radeon Pro 580X را (مانند مدل پایه آی‌مک 27 اینچی 2019) جایگزین آن کرده است. تعداد واحدهای پردازش این پردازنده با مدل non-Pro پردازنده Radeon RX 580X برابر است. اما قدرت پردازش مک پرو واقعا وقتی به چشم خواهد آمد که این پردازنده را با یک مدل قدرتمندتر تعویض کنید. پردازنده Radeon Pro Vega II در یک محفظه قابل جداسازی که اپل به آن «ماژول MPX» می‌گوید قرار گرفته است. این ماژول‌ها از اتصال تاندربولت (Thunderbolt) بهره می‌برند و هرکدام برای فعالیت به نیرویی معادل 500 وات نیازمند هستند. هر ماژول MPX دارای یک سیستم خنک کننده گرماگیر (Heat Sink) بزرگ است که به گفته اپل به منظور کاهش صدای سیستم بدون فن خنک کننده هستند. وظیفه خنک کردن سیستم از جمله ماژول‌های گرافیکی به عهده 3 فن غول آسایی است که پشت پنجره جلویی مک پرو جای گرفته‌اند.

مک پرو 2019 اپل / mac pro 2019 apple

اما جالب‌ترین موردی که در ارتباط با این ماژول‌ها وجود دارد، امکانات آن‌ها است. در هر ماژول MPX می‌توان یک یا دو پردازنده گرافیکی Radeon Pro Vega II قرار داد و هر مک پرو هم می‌تواند یک یا دو ماژول MPX داشته باشد. آپشن گرافیکی Radeon Pro Vega II Duo که اپل به آن اشاره می‌کند به معنای قرار گرفتن دو پردازنده گرافیکی در یک ماژول است. در این صورت یک پردازنده گرافیکی دوگانه Radeon در اختیار خواهید داشت که در هیچ دستگاه دیگری به جز مک پرو نمی‌توانید مشابه آن را پیدا کنید. اگر از نظر مالی محدودیتی نداشته باشید می‌توانید دو پردازنده دیگر هم به این جمع اضافه کنید و مک پرویی با 4 پردازنده گرافیکی مجزا در اختیار داشته باشید که در مجموع 256 واحد پردازش و ظرفیتی معادل 128 گیگابایت را در اختیارتان قرار می‌دهند. مک پرو 2013 حتی به گرد پای چنین سیستمی هم نخواهد رسید.

همچنین بخوانید :

مدل پایه مک پرو 2013 از دو پردازنده FirePro D500 تولید شده توسط AMD استفاده می‌کرد که ظرفیت هرکدام 3 گیگابایت بود. تنها راهی که برای بروزرسانی این سیستم پیش روی کاربران قرار داشت، نصب پردازنده‌های گرافیکی دو گانه FirePro D700 بود که هرکدام 6 گیگابایت ظرفیت داشتند. پیشتر گفته بودیم که مدل پایه مک پرو جدید از کارت گرافیک Radeon Pro 580X بهره می‌برد که چندان جذابیتی ندارد اما باز هم ظرفیت 8 گیگابایتی و قدرت 6.2 ترافلاپس (نقطه اوج توان گرافیکی) آن از هیچ نظر قابل مقایسه با پیکربندی FirePro که در مدل پایه مک پرو قدیمی وجود داشت نیست.

 

درگاه‌های مک پرو 2019

به محض اینکه اولین تصاویر مک پرو جدید در کنفرانس توسعه دهندگان اپل منتشر شد، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی ظاهر آن را با رنده آشپرخانه مقایسه کردند. اپل پیشتر هم مک‌های رده بالای خود را شبیه به لوازم خانگی طراحی کرده بود، برای مثال مدل قبلی مک پرو از نظر بسیاری شبیه به سطل زباله است. در این مورد نیز این مدل بی‌شباهت با رنده نیست زیرا اپل حفره‌های بسیار زیادی را در قاب فلزی کیس تعبیه کرده تا جریان هوا به خوبی برقرار باشد. طرح شبکه‌ای، نامی است که اپل برای حفره‌های موجود در مک پرو 2019 انتخاب کرده است. این حفره‌ها ظاهرا آنقدر کارایی بالایی دارند که تنها با استفاده از 3 فن خنک کننده که در جلوی سیستم نصب شده می‌توان هوا را درون کیس به جریان انداخت و دمای سیستم را کنترل کرد. به گفته اپل ماژول‌های MPX هیچ فن جداگانه‌ای برای پردازنده‌های گرافیکی ندارند.

mac pro 2019 / مک پرو 2019

یکی از ویژگی‌های مک پرو 2013 طراحی خلاقانه سیستم خنک کننده آن بود که هوا را به صورت عمودی در داخل کیس سیلندر گونه خود به حرکت در می‌آورد. اما چنین طرحی تنها در همین مدل که اندازه کوچکتر و وزن کمتری نسبت مدل 2019 دارد امکان پذیر است. ارتفاع مک پرو 2013، 10 اینچ و وزن آن 5 کیلوگرم بود در حالی که این مقادیر برای مک پرو 2019، 20.8 اینچ و 18 کیلوگرم است. در مک پرو جدید، گذشته از فضای بسیار زیاد برای جریان هوا، خیلی راحت‌تر می‌توان به قطعات دسترسی پیدا یا قطعه جدیدی را نصب کرد. وقتی قاب آلومینیومی دستگاه را با استفاده از دستگیره‌ای که برایش قرار داده شده بردارید، می‌توانید کارت‌های PCI Express را با استفاده از درگاه‌هایی که با هر نوع لوازم جانبی سازگاری دارند به سیستم اضافه کنید. در مادربورد 3 ماژول برای پی‌سی‌آی اکسپرس وجود دارد و یک ماژول با اندازه نصف نیز در کنار آن‌ها برای استفاده قرار داده شده است. در مدل‌های پایه یک کارت I/O در این ماژول وجود دارد، این کارت دو درگاه USB 3.0 نوع A و 2 درگاه تاندربولت 3 دارد.

همچنین بخوانید :

دیگر درگاه‌های مک پرو 2019 شامل دو درگاه اترنت در قسمت پایینی کیس که از سرعتی بیش از 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند و دو درگاه تاندربولت 3 دیگر در بالای کیس می‌شود. این در حالی است که مک پرو 2013 علاوه بر شش درگاه تاندربولت 2، چهار درگاه USB 3.0 و دو درگاه اترنت گیگابایت با سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه داشت. اگر بخواهید اتصالات دیگری را به این مجموعه اضافه کنید، به جز استفاده از دانگل و هاب راه دیگری پیش رویتان نیست. همچنین مادربورد آن هم هیچ اسلات قابل دسترسی برای پی‌سی‌آی اکس‌پرس ندارد. حتی اگر بتوانید قطعات داخلی مک پرو 2013 را ارتقا دهید، محدودیت توان 450 واتی آن برایتان مشکل ساز می‌شود. در طرف مقابل مک پرو 2019 از منبع تغذیه‌ای با توان 1.4 کیلووات بهره می‌برد.

مک پرو قدیمی اپل / 2013 apple mac pro

 

آیا لزومی دارد مدل جدید را خریداری کنیم؟

مهمترین چیزی که اپل در مورد مک پرو جدید هنوز اطلاع رسانی نکرده قیمت آن است. آن‌ها تنها قیمت مدل پایه آن را اعلام کرده‌اند (5,999 دلار) اما هنوز اطلاعاتی در قبال مدل‌های قدرتمندتر مک پرو 2019 منتشر نکرده‌اند. ما برای آنکه از حد و حدود قیمت مدل‌های بالاتر مک پرو جدید مطلع شویم به سیستم‌های سایر تولیدکنندگان سری زدیم. برای مثال سیستم Precision 7920 شرکت دل، با یک کارت گرافیک Quadro P4000 و رم 1.5 ترابایت که برای فعالیت به دو پردازنده زئون هم نیاز دارد در حال حاضر با قیمتی بیش از 40 هزار دلار به فروش می‌رسد. این در حالی است که این سیستم برخلاف مک پرو جدید از پردازنده گرافیکی اختصاصی Radeon Pro استفاده نمی‌کند و به همین دلیل قیمتش کمتر از مک پرو خواهد بود. انتظار می‌رود مک پرو جدید که با مشخصات بهتری نسبت به سیستم دل عرضه می‌شود ده‌ها هزار دلار قیمت داشته باشد اما هنوز رقم دقیق آن مشخص نیست.

اما یک موردی که مشخص است این است که اگر استودیو جلوه‌های ویژه یا آزمایشگاه تحقیقاتی شما از آخرین مدل مک پرو استفاده می‌کند، جایگزینی آن با جدیدترین نسل مک پروهای اپل می‌تواند قدرت پردازشی بسیار بیشتری را در اختیارتان قرار دهد. در طول بیش از 5 سال گذشته، این قدرتمندترین سیستمی است که از سوی اپل وارد بازار می‌شود. نکته جالب توجه این است که کاربران وفادار به اپل در طول این چند سال متوجه شدند سیستم‌های دیگری هم در بازار موجود هستند. همین حالا می‌توان یک سیستم مبتنی بر ویندوز را با بسیاری از مشخصات یکسان با مک پرو 2019 که در کنگره جهانی اپل همه نگاه‌ها را به خود معطوف کرده بود خریداری کرد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402