Bitpro Nexus Bitpro Nexus Discover the Rabby Wallet, a user-friendly tool for managing your cryptocurrencies securely. Simplify your digital asset experience at rabby wallet.

رابط کاربری EMUI 10 ؛ رابط کاربری جدید هواوی بر پایه اندروید Q

رابط کاربری EMUI 10
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

رابط کاربری EMUI 10 جدیدترین نسخه از رابط کاربری EMUI است که به تازگی توسط هواوی در رویداد توسعه دهندگان این شرکت معرفی شد. در ادامه این مقاله مهم‌ترین ویژگی‌های جدید آن بررسی خواهند شد.

رابط کاربری جدید هواوی / رابط کاربری EMUI 10

رابط کاربری که آن را با عبارت UI می‌شناسیم جزو مواردی در سیستم‌های کامپیوتری است که نقش مهمی در جذب کاربر دارد. درواقع رابط کاربری بخشی از یک سیستم است که کاربر از طریق آن از امکانات گنجانده شده در سیستم بهره‌مند می‌شود. امروزه رابط‌های کاربری را در سیستم‌های مختلفی می‌بینیم. سایت‌ها، نرم افزارها، اپلیکیشن‌ها و سیستم عامل‌ها اگر نتوانند رابط کاربری خوبی داشته باشند در جذب مخاطب هم با مشکل مواجه خواهند شد.

از این رو برخی از شرکت‌های سازنده تلفن همراه هم رابط کاربری مخصوص به خود را دارند و آن را بر روی گوشی‌های خود اجرا می‌کنند. درنتیجه هم شکل و شمایل متمایزتری را برای محصول خود رقم می‌زنند و هم دریچه‌ای جدید برای رقابت با سایر محصولات می‌گشایند؛ به طوری که هرچه کار با یک رابط کاربری بهتر و راحت‌تر باشد و کاربر بتواند تجربه بهتری از آن داشته باشد، می‌تواند موفق‌تر نسبت به سایرین به کار خود ادامه دهد. در نهایت نیز کاربران بیشتری به سوی استفاده از گوشی مورد نظر جلب خواهند شد.

رابط کاربری جدید هواوی / emui-10(2)

از این رو شرکت هواوی هم رابط اختصاصی خود یعنی EMUI را دارد که به تازگی به همراه پلتفرم متن باز HarmonyOS معرفی شده است. این رابط کاربری براساس اندروید Q بوده و ویژگی‌های جدیدی را نیز به ارمغان می‌آورد. برای آشنایی بیشتر با اندروید کیو هم می‌توانید به اینجا مراجعه کنید. در ادامه نیز علاوه بر توضیح مختصری در مورد رابط کابری EMUI به بررسی ویژگی‌های جدید رابط کاربری EMUI 10 می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • رابط کاربری EMUI چیست؟
  • ویژگی‌های جدید رابط کاربری EMUI 10
    • طراحی EMUI 10
    • انیمیشن های روان
    • حالت تاریک یا Dark Mode به صورت گسترده
    • بررسی امکانات جدید سیستم عامل
      • ویژگی‌های جدید رابط کاربری دوربین

سخن پایانی درمورد رابط کاربری EMUI 10

 


رابط کاربری EMUI چیست؟


EMUI مخفف عبارت Emotion UI است که به عنوان رابط کاربری گوشی‌های شرکت هواوی شناخته می‌شود. این رابط کاربری دارای قابلیت‌های مختلفی برای شخصی سازی گوشی هوشمند با تم‌ها و ویژگی‌های اختصاصی است که در هر نسخه جدید شاهد بهبود ویژگی‌های نسخه پیشین آن بوده‌ایم. حالا در رابط کاربری جدید هواوی که به تازگی نیز توسط این شرکت معرفی شده است، ویژگی‌های جدیدی گنجانده شده که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

در این راستا باید بگوییم هواوی علاوه بر رونمایی از سیستم عامل اختصاصی خود به تازگی دهمین نسخه EMUI را نیز معرفی کرده است. این رابط کاربری جدید مبتنی بر اندروید کیو (Android Q) بوده که مورد بازطراحی قرار گرفته است و امکاناتی همچون پشتیبانی از حالت تاریک در سراسر سیستم، عملکردی سریع و ویژگی‌های دیگری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

 


ویژگی‌های جدید رابط کاربری EMUI 10


شاید مهم‌ترین ویژگی رابط کاربری EMUI 10 را بتوان ظاهر بهتر گوشی و پاسخگویی سریع‌تر سیستم عامل و کار راحت‌تر با آن معرفی کرد. به طور کلی می‌توان ویژگی‌های جدید رابط کاربری جدید هواوی را به چهار دسته تقسیم کرد که عبارت‌اند از: طراحی، بهبود انیمیشن‌های حرکتی، حالت تیره و سیستم عامل و دوربین که در ادامه ویژگی‌های جدید هر بخش را به صورت جدا توضیح خواهیم.

رابط کاربری جدید هواوی / رابط کاربری EMUI 10

 

طراحی EMUI 10

گفتنی است ظاهر اصلی EMUI در این نسخه از هواوی نیز حفظ شده است و مواردی مانند ناوبری و انواع و اقسام منوها تغییر چندانی نداشته‌اند اما از طرفی شاهد آیکون‌هایی در رابط کاری EMUI 10 هستیم که دارای طرحی گردتر هستند. علاوه بر این اندکی شکل و شمایل اجزای صفحه هم تغییر کرده است. خوب است بدانید تغییرات اندک بخش طراحی باعث انتقال حس بهتری به کابر می‌شوند که در این راستا می‌توانیم به طراحی مجله‌ای، رنگ‌های کمرنگ‌تر، حالت تیره به صورت گسترده و بهبود انیمیشن‌ها اشاره کنیم.

huawei user interface 10/رابط کاربری EMUI 10 / رابطه کاربری هواوی نسخه 10

در مورد رویکرد طراحی مجله‌ای رابط کاربری EMUI 10 باید بگوییم که در بخش‌های مختلف شاهد این تغییر هستیم. به طوری که اطراف عنوان‌ها و تیترهای اصلی مانند ساعت و تاریخ در بخش تنظیمات سریع (Quick Setting) و آیکون اعلان‌ها در نوار مربوط به این موضوع فضای خالی بیشتری دیده می‌شود. این دید در بخش‌های دیگر رابط کاربری هم دیده می‌شود و حتی اعلان‌ها دیگر به هم چسبیده نیستند و بین آنها فضای بیشتری وجود دارد که باعث خواهد شد کاربران سریع‌تر به دیگر بخش‌های رابط کاربری توجه داشته باشند.

علاوه بر این همان‌طور که در تصاویر نشان داده می‌شود، رنگ بخش تنظیمات سریع به رنگ خاکستری روشن در آمده است و این رنگ و طراحی در بخش‌هایی مانند ایمیل، ساعت و اپلیکیشن فهرست مخاطبین هم مشاهده می‌شود. علاوه بر این در اپلیکیشن مخاطبین می‌توان رنگ‌های کمرنگ در طراحی جدید را به خوبی شاهد بود.

huawei user interface 10/فهرست مخاطبین دررابط کاربری EMUI 10 / رابطه کاربری هواوی نسخه 10

اگر چه در کل باید بگوییم که رابط کاربری نسخه 10 هواوی توانسته است به ظاهر بهتری دست پیدا کند اما باید این را هم در نظر داشته باشید که در نهایت پسندیدن این رابط کاربری به سلایق شخصی کاربران مربوط خواهد بود.

 

انیمیشن های روان

از دیگر تغییران ظاهری EMUI 10 می‌توان به طبیعی‌تر بودن انیمیشن‌ها و حرکات این چنینی در رابط کاربری اشاره کرد. خوب است بدانید هواوی در این مورد بیان می‌کند که نکات زیادی را بازطراحی کرده است تا این اتفاق رخ دهد و انیمیشن‌های طبیعی‌تری را شاهد باشیم. خوب است بدانید انیمیشن جابجایی بین برنامه‌ها هم بهبود قابل توجهی پیدا کرده است و به دلیل افزایش نرخ فریم ریت آنها حالا می‌توان شاهد انیمیشن روان‌تری برای تعویض برنامه‌ها و یا جابجایی بین آنها باشیم. علاوه بر این خوب است به انیمیشن دیگری نیز اشاره کنیم که این امکان را فراهم می‌آورد تا پنجره مربوط به یک برنامه را در محیط نمایشگر بچرخانید و با رها کردن آن بازگشت به آیکون اصلی را شاهد باشید.

هواوی در این زمینه بیان کرده است که هدف اصلیش از بهبود انیمیشن‌ها این بوده که سرعت و جزئیات آن را با توجه به ادراک مغز توسعه دهد تا رابط کاربری جذابیت و البته سرعت بیشتری داشته باشد. البته که چنین دلیلی منطقی است؛ چراکه با توجه به نتیجه عملکرد هواوی در این زمینه باید بگوییم که انیمیشن روان و با سرعت مناسب تجربه کاربری بهتری را رقم خواهد زد. چون اگر سرعت زیاد باشد، جابه‌جایی و تعویض برنامه‌ها از سوی کاربر احساس نمی‌شود و اگر سرعت جابجایی هم کم باشد انیمشن خسته کننده و آهسته خواهد بود. پس روان بودن و متعادل بودن رمز موفقیت در این زمینه است که هواوی به آن توجه داشته است. بهترین راهکار برای مشاهده ویژگی یاد شده این است که به ویدیویی که در بالا آمده است، توجه کنید.

 

حالت تاریک یا Dark Mode به صورت گسترده

حالت تاریک به صورت گسترده یکی از دستاوردهای اندروید کیو بوده است که در این راستا هواوی با تغییراتی که در رابط کاربری خود داشته است، توانسته باعث ارتقای این ویژگی شود. درواقع هواوی پیش از اعمال تغییرات از کاربران نظر سنجی کرده است تا بتواند برای حالت تاریک از بهترین رنگ‌ها، استایل ها و آیکون‌ها استفاده کرده باشد. علاوه بر این، هواوی در بخش‌هایی مانند صداها، انیمیشن‌ها، رنگ‌ها و دیگر بخش‌های رابط کاربری نیز از این نظرسنجی‌ها استفاده کرده است.

 / dark mode in emui-10/ حالت تاریک یا دارک مود در EMUI 10

به همین دلیل است که در دارک مود رابط کاربری EMUI  فقط شاهد رنگ‌های سیاه و سفید خسته کننده نیستیم. هرچند تغییرات اعمال شده خیلی چشمگیر نیستند اما می‌توان ترکیب خوبی از رنگ‎های خاکستری برای متن‌ها و دیگر بخش‌ها را در حالت تاریک مشاهده کرد. علاوه بر این خوب است بدانید ویژگی تم حالت تاریک یا Dark Mode در برنامه‌هایی مانند Email ،Contacts ،Clock ،Photos ،Notes و دیگر موارد هم وجود دارد. با این کار هواوی توانسته است نیاز آن دسته از کاربرانی که تمایل به استفاده از حالت تیره در برنامه‌های متفرقه را دارند، برطرف کند. در این راستا هواوی امیدوار است تا از طریق همکاری با برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان این امکان را در اپلیکیشن‌های شخص ثالث هم به وجود آورد. برای آشنایی با نحوه فعال کردن حالت خیلی تاریک در اندروید می‌توانید به این مقاله که پیش تر در پلازا منتشر شده بود مراجعه کنید.

 

بررسی امکانات جدید سیستم عامل

هواوی در رابط کاربری EMUI 10 تلاش کرده است تا فرم جدیدی از اتصال موبایل به کامپیوتر شخصی را برای کاربران تعریف کند. به این ترتیب که این اتصال جدید که Multi Screen Collaboration نام دارد باعث خواهد شد تا کاربر بتواند دو دستگاه را به صورت بی سیم به هم متصل کرده و گوشی خود را به صورت مستقیم بر روی نمایشگر کامپیوتر خود داشته باشد و درواقع آن را آینه یا میرور کند. بدین وسیله امکان دسترسی به فایل‌های موجود در گوشی و همچنین پاسخ دادن به پیام‌ها به شکل آسانی برای کاربر میسر خواهد بود.

علاوه بر مواردی که گفته شد باید بگوییم که هواوی با ویژگی به نام HiCar امکانات جدیدی را هم برای اتصال گوشی به سیستم سرگرمی خودرو تعریف کرده است. در سایه این امکانات جدید قابلیت‌هایی مانند موقعیت یابی قابل دسترسی خواهند بود و کاربران می‌توانند در خودروهای سازگار کنترل سیستم تهویه مطبوع را نیز در دست داشته باشند.

 

ویژگی‌های جدید رابط کاربری دوربین

یکی از قابلیت‌های قابل توجه در گوشی‌های هواوی، دوربین است. این مورد حالا در نسخه 10 رابط کاربری EMUI نیز مورد توجه قرار گرفته و ویژگی‌های جدیدی برایش ارائه شده است. از میان تغییرات در رابط کاربری دوربین می‌توانیم به بازطراحی مربوط به اسلایدر بزرگنمایی و طراحی گزینه هوش مصنوعی مشابه گوشی‌های آنر اشاره کنیم. در بخش عکاسی با اولویت دیاگرام به جای اینکه تنها عدد دیافراگم نشان داده شود، کاربران قادر هستند شدت حالت بوکه و پرتره را با عدد دیافراگم مشاهده کنند. علاوه بر این، بنابر دلایلی گزینه تنظیم وضوح تصویر به صورت پیش فرض عکاسی 10 مگاپیکسلی را با وجود بهره‌مندی دوربین از ظرفیت 40 مگاپیکسل نشان می‌دهد.

meui 10 camera/ دوربین در رابط کاربری جدید هواوی EMUI 10

شاید بتوان مهم‌ترین تغییری که در بخش رابط کاربری دوربین شاهد آن هستیم را در تغییرات زمینه رنگ ایجاد شده دید. درواقع در رابط کاربری جدید هواوی به جای سه حالت استاندارد، Vivid و Smooth حالا شاهد 11 فیلتر جدید هستیم و کاربر می‌تواند آزادی عمل بیشتری در این بخش داشته باشد. در این راستا شرکت‌های زیادی را می‌بینیم که امکاناتی برای اصلاح و تغییر رنگ رابط کاربری ایجاد کرده‌اند و به تازگی هواوی نیز به آنها ملحق شده است. علاوه بر این مثل اینکه تغییراتی در اپلیکیشن دوربین در بخش بالابردن کیفیت عکسبرداری هم ایجاد شده است اما برای اظهارنظر در این مورد باید تا زمان ارائه نسخه نهایی منتظر بمانیم.

 

سخن پایانی در مورد رابط کاربری EMUI 10

در تکمیل موارد بیان شده خوب است خاطر نشان کنیم به گفته هواوی و به لطف بهبود سیستم فایل EROFS و پردازنده گرافیکی Turbo 3.0 سرعت پاسخگویی و تعاملات کاربر با دستگاه بیشتر می‌شود و کاربران سریع‎تر می‌توانند کارهای خود را انجام دهند. درنتیجه شاهد تاخیر کمتری در باز شدن برنامه‌ها و جایگزینی آنها با دیگر برنامه‌ها خواهند بود. علاوه بر مواردی که در بالا اشاره شد باید این نکته را نیز اضافه کنیم که رابط کاربری جدید هواوی دارای تم‌های جدید و همین‌طور استایل‌های جدید برای نمایش ساعت و همین‌طور گزینه‌هایی برای نمایشگر همیشه روشن است.

ساعت در رابط کاربری جدید هواوی / Clock in EMUI 10/ ساعت در EMUI 10

مشابه سایر بروزرسانی‌های اندروید و رابط‌های کاربری در چند سال اخیر، هواوی نیز در رابط کاربری EMUI جدید خود به جای اعمال تغییرات کلی، بروزرسانی‌های جزئی را اعمال کرده است.  هرچند این تغییرات جزئی هستند و نظر منقدین EMUI را تغییر نخواهند داد، اما به مانند همه رابط‌های کاربری که منتقدین و موافقانی دارد باید بپذیریم که EMUI نیز از این نظر مستثنی نیست و بخشی از این مورد به سلیقه شخصی کاربران و منتقدان مربوط خواهد بود.

با همه اینها خوب است بدانید براساس اعلام هواوی گوشی هوشمند هواوی میت 30 اولین محصول مبتنی بر رابط کاربری EMUI 10 خواهد بود. این در حالی است که کاربران گوشی‌های هواوی پی 30 و هواوی پی 30 پرو نیز از تاریخ 17 شهریور (8 سپتامبر) امکان دسترسی به نسخه بتای رابط کاربری یاد شده را دارند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402