آیا گوشی های انعطاف پذیر می توانند شکست تبلت ها را جبران کنند؟

Foldable Phones / گوشی های تاشو
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی های انعطاف پذیر ابتکار جدیدی در دنیای فناوری هستند و مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان قرار گرفتند. اما آیا گوشی های تاشو برخلاف تبلت ها می‌توانند موفق شوند؟

از گوشی های تاشو به عنوان آغازگر عصر جدیدی در صنعت تلفن‌های هوشمند یاد می‌شود ولی این ادعا آنقدرها هم درست نیست. این گوشی‌ها بیشتر از همه می‌توانند صنعت تولید تبلت را متحول کنند. گوشی‌های تاشو می‌توانند در زمینه‌هایی موفق شوند که تبلت‌ها نتوانستند قابل قبول ظاهر شوند. به عقیده بسیاری، گوشی های انعطاف پذیر را می‌توان جزو تبلت‌ها به حساب آورد زیرا ویژگی که سبب می‌شود کاربران به خرید این گوشی‌ها تمایل نشان بدهند، نه قیمت 2 هزار دلاری آن‌هاست و نه طراحی شکننده این گوشی‌ها؛ دلیل اصلی آن برخورداری از یک صفحه نمایش بزرگ و هم اندازه با تبلت است.

گوشی های تاشو مثل گلکسی فولد و هواوی میت ایکس بیشتر از همه به خاطر نمایشگرهای بزرگ خود برای کاربران جذابیت دارند. مقایسه این دو گوشی را می‌توانید در این مطلب مطالعه کنید. هردو آن‌ها ایرادات و مشکلات مهمی دارند که حتی در یک گوشی 300 دلاری هم نمی‌توان این نقاط ضعف را پیدا کرد ولی مردم باز هم به پرداخت چند هزار دلار برای خرید آن‌ها علاقه نشان می‌دهند زیرا اکثرا به دنبال یک تبلت هستند که در جیب کت یا شلوارشان جا بگیرد.

huawei-mate-x / هواوی میت ایکس / گوشی های انعطاف پذیر

همچنین بخوانید :

تمایل کاربران به دستگاه‌هایی مانند گلکسی فولد و هواوی میت ایکس نشان دهنده نکات مهمی است. این علاقه به ما نشان می‌دهد با وجود اینکه از تبلت‌ها عموما به عنوان دستگاه‌های قابل حمل یاد می‌شود، این محصولات به اندازه کافی کوچک و قابل حمل نیستند تا بتوانند نیازهای ما را برطرف کنند. مردم اهمیت چندانی به گوشی‌های تاشویی که مانند پوسته صدف باز و بسته می‌شوند (مثل موتورولا ریزر) نمی‌دهند و تنها گوشی‌هایی که صفحه نمایشی هم اندازه با یک تبلت دارند مورد توجه‌شان قرار می‌گیرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


گوشی های تاشو می‌توانند جایگزین تبلت ها شوند


استیو جابز در سال 2010 هنگام معرفی آیپد گفت این محصول تنها یک نسخه بزرگ شده آیپاد یا یک لپ‌تاپ کوچک نیست. ولی او در ارتباط با نحوه استفاده از آیپد آنقدرها هم مطمئن به نظر نمی‌رسید و تنها گفت این دستگاه بهترین وسیله برای مراجعه به وبسایت نیویورک تایمز، خواندن کتاب، اجرای بازی‌ها و پاسخ دادن به ایمیل است. او حتی بعد از آن که حدود یک ساعت تفاوت‌های یک تبلت را با لپ‌تاپ و گوشی شرح داد و از آن به عنوان یک دستگاه سوم و مجزا یاد کرد، با اکراه پیشنهاد داد کاربران برای نوشتن مقالات، آیپد را به صورت عمودی به یک کیبورد متصل کنند.

steve jobs / استیو جابز

تمام مراسم‌های رونمایی از تبلت‌های مختلف که در طی این چند سال برگذار شدند مانند مراسم رونمایی از آیپد توسط استیو جابز هستند. هیچکدام از تولیدکنندگان به درستی نمی‌دانند این دستگاه‌ها را چگونه باید به فروش برسانند. البته این به این معنا نیست که تبلت‌ها دستگاه‌های به درد نخوری هستند، ولی اگر شما صاحب یک شرکت تولیدکننده تبلت باشید چه برنامه‌ای برای کاربران گوشی‌های هوشمند دارید تا آن‌ها متقاعد شوند بیش از 300 دلار برای دستگاه قابل حملی که در همه حال امکان دسترسی به اینترنت را ندارد، در جیب جا نمی‌گیرد، سیستم عاملش یا iOS است یا اندروید و حتی با نرم افزارهای تخصصی نیز سازگار نیست بپردازند؟

steve jobs / استیو جابز

همچنین بخوانید :

داشتن یک تبلت برای کاربران ضرورت ندارد و هیچ تبلتی هم نمی‌تواند جایگزین دستگاه‌هایی شود که وجودشان در زندگی شما ضروری است. اما گوشی های تاشو می‌توانند این قاعده را برهم بزنند. این گوشی‌ها با نمایشگرهای بزرگ و فرم فاکتور قابل حمل خود می‌توانند از گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها هم کاربردی‌تر شوند. این محصولات می‌توانند همان دستگاه سومی باشند که استیو جابز در سال 2010 در موردش صحبت کرد و کاملا نیاز کاربران را برای داشتن چندین دستگاه برطرف کند.

 


گوشی های انعطاف پذیر می‌توانند جایگزین محبوبی برای لپ‌تاپ ها باشند


شرکت‌هایی مثل اپل، سامسونگ و مایکروسافت اصرار زیادی دارند تبلت‌هایشان را به عنوان جایگزینی برای لپ‌تاپ‌ها معرفی کنند. به گفته آن‌ها استفاده از این تبلت‌های باریک و قدرتمند بسیار راحت‌تر از لپ‌تاپ است و افزون بر این، این دستگاه‌ها دارای نرم افزارهای حرفه‌ای هستند که می‌توانند جایگزین بسیار خوبی برای یک کامپیوتر با قدرت پردازشی بالا باشند.

اما اگر از این شعارهای تبلیغاتی بگذریم و صادقانه به مسئله نگاه کنیم، می‌بینیم استفاده از این تبلت‌هایی که قرار است جایگزین لپ‌تاپ‌ها شوند آنقدرها به صرفه نیست. اندازه برخی از این تبلت‌ها با پایه و کیبورد و وسایل جانبی که دارند دو برابر می‌شود. همچنین، این لوازم جانبی آنقدر که باید قابل اتکا نیستند و استفاده از آن‌ها هم آسان نیست. نکته جالب توجه بعدی این است که شرکت‌های سازنده ظاهرا از قصد مانع از پیشرفت و به روزرسانی سیستم عامل تبلت‌های خود می‌شوند. برای مثال پس از 10 سال بالاخره پشتیبانی از موس به آیپد اضافه شده است. دلیل این کار احتمال جلوگیری از کاهش فروش لپ‌تاپ‌هایشان است.

اما در حال حاضر کاربران تمایل زیادی به جایگزین کردن لپ‌تاپ‌ها با تبلت‌های با کیفیت دارند و گوشی های تاشو می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در این مسئله ایفا کنند. حتی اگر دستگاهی که قرار است جایگزین لپ‌تاپ شود قدرت پردازشی کمتر و کیبورد بدون زرق و برقی داشته باشد، ولی به راحتی در جیب جای بگیرد باز هم بسیاری از کاربران نمی‌توانند به آن نه بگویند.

Foldable Phones / مقایسه تبلت و گوشی تاشو

افزون بر این ممکن است این گوشی‌های تاشو امکان اتصال به مانیتور داشته باشند و به عنوان یک کامپیوتر رومیزی مورد استفاده قرار بگیرند که در این صورت شما به هیچ دستگاهی به جز یک گوشی انعطاف پذیر نیاز نخواهید داشت. سامسونگ با پلتفرم دکس خود اولین قدم‌ها را در این مسیر برداشته و این ویژگی قرار است در گلکسی فولد به کار گرفته شود.

 


بازی کردن با تبلت قابل حمل خواهد شد


بازی‌های گوشی و تبلت حرف اول را در بازار جهانی بازی‌ها می‌زنند ولی با این وجود بازی کردن با تبلت هنوز به میزان محبوبیت قابل توجهی نرسیده است. یک دلیل اصلی این موضوع آن است که تبلت‌ها مانند گوشی‌های هوشمند قابل حمل نیستند. وقتی می‌توانیم بازی‌ها را از طریق یک آیفون که می‌توانیم آن را همه جا ببریم انجام دهیم، چرا باید از یک آیپد برای بازی کردن استفاده کنیم؟

همچنین بخوانید :

گوشی های تاشو در این مورد هم می‌توانند همه چیز را تغییر دهند. این گوشی‌ها شاید در آینده بالاخره بتوانند تبلت‌ها را به یک کنسول بازی مطرح تبدیل کنند. استفاده از یک دستگاه جیبی مخصوص بازی که دارای صفحه نمایش 12 اینچی است خیلی معقول‌تر از یک گوشی کوچک یا تبلت بزرگ و زمخت است. چنین دستگاهی حتی بهتر از کنسولی مثل نینتندو سوییچ است که خود یک تبلت با کنترل‌های آنالوگ به حساب می‌آید.

Foldable Phones / گوشی تاشو

البته پیش از هر چیز تولیدکنندگان گوشی های انعطاف پذیر ابتدا باید توجه گیمرها را به محصولات خود جلب کنند. آن‌ها باید دستگاهی بسازند که قدرت کافی برای اجرای بازی‌ها را داشته باشد و کنترلرهای جانبی آن هم فضای زیادی را اشغال نکنند. در غیر این صورت گوشی های تاشو نمی‌توانند رضایت گیمرهای بزرگسال را کسب کنند و از طرف دیگر، قیمت آن‌ها برای کودکان و نوجوانان نیز بسیار زیاد خواهد بود.

 


قیمت تبلت‌ های معمولی کاهش پیدا خواهد کرد


گوشی‌های تاشو مانند هواوی میت ایکس در حال حاضر در بازه قیمتی بین 1500 تا 2000 دلار قرار دارند. بدون شک طی سال‌های آینده این مقدار کاهش پیدا خواهد کرد اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که وقتی گوشی‌های تاشو وارد بازه قیمتی زیر هزار دلار شوند تبلت‌های معمولی چه قیمتی خواهند داشت؟

با وجود این که هزار دلار قیمت قابل قبولی برای یک تبلت نیست ولی بر اساس تجربیات گذشته می‌توان گفت مردم حاضر هستند برای یک گوشی این مقدار پول را پرداخت کنند. وقتی گوشی های انعطاف پذیر هم به این رنج قیمت نزدیک شوند، آمار فروش گوشی‌‌ها و تبلت‌ها را تحت تاثیر قرار خواهند گذاشت. در چنین شرایطی تولیدکنندگان با چالش مهمی مواجه خواهند شد. وقتی همه یک گوشی تاشو در جیب خود دارند چطور می‌توانیم همچنان به فروش تبلت ادامه دهیم؟

tablet / تبلت

این کمپانی‌ها چاره‌ای به جز کاهش قیمت تبلت‌ها و یا افزایش قدرت پردازشی آن‌ها ندارند. این تغییر به احتمال زیاد سبب فراوانی تبلت‌ها خواهد شد و در ادامه ممکن است تولیدکنندگان با بهبود سیستم عامل، کیبوردها و پایه‌های نگه دارنده تبلت‌ها به طور جدی به فکر جایگزینی آن‌ها با لپ‌تاپ بیفتند.

در هر صورت چه از گوشی‌های تاشو خوشتان بیاید و چه از آن‌ها متنفر باشید باید اذعان کنید این محصولات قدم رو به جلو و بسیار مهمی در صنعت گوشی‌های هوشمند به شمار می‌آیند. با وجود این که بعید است گوشی‌های انعطاف پذیر تحول چندانی در بازار گوشی‌های هوشمند رقم بزنند، ولی بدون شک می‌توانند تبلت‌ها را به دستگاه‌هایی کاربردی‌تر، مهمتر و با قابلیت حمل آسان‌تر بدل کنند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402