استریم گیم چیست و چگونه یک استریمر شویم؟

استریم گیم / استریم بازی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

استریم گیم یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین فرم‌های تولید محتوا در اینترنت است. در حال حاضر بسیاری از استریمر های معروف دنیا از همین راه کسب درآمد می‌کنند و توانسته‌اند با استریم بازی دنبال‌کنندگان بسیار زیادی را هم با خود همراه کنند. اما استریم کردن دقیقا یعنی چه و چگونه می‌توانیم یک استریمر شویم؟

این روزها طرفداران استریم بازی چه از منظر مخاطبانی که به‌پای تماشای استریم‌های مختلف می‌نشینند و چه از منظر افرادی که خود می‌خواهند استریمر شوند به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است. تکنولوژی استریم که امری نوپا در صنعت‌ بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود درهای متفاوتی را به روی مخاطبان این صنعت گشوده است. بسیاری برای سرگرمی این کار را انجام می‌دهند و برای بسیاری از استریمرهای حرفه‌ای نیز این امر تبدیل به یک شغل و منبع درآمد شده است.

در هر صورت چه بخواهید استریمر شوید و چه درنظر داشته باشید که با این سرویس و پیشینه آن بیشتر آشنا شوید مقاله‌ای را برایتان تدارک دیده‌ایم که بتواند تمامی موارد گفته شده را پوشش دهد. با ما باشید تا به معرفی استریم گیم بپردازیم.

در ادامه می‌خوانید

استریم گیم به چه معناست؟

ابتدا باید به معنی استریم کردن بپردازیم. استریم کردن یک تکنولوژی است که از آن برای انتقال محتوا به کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند به وسیله اینترنت استفاده می‌شود. کارکرد اصلی تکنولوژی استریمینگ انتقال داده است که معمولا شامل صدا و ویدیو می‌شود؛ اما به مرور شاهد هستیم که انواع دیگر داده نیز از این طریق به سیستم‌های کامپیوتری منتقل می‌شوند.

انتقال داده از طریق استریم به صورت همزمان انجام می‌شود؛ به این معنی که مخاطبان می‌توانند داده‌های مورد نظر را در آن‌واحد ببینند و یا بشنوند. روش دیگری که سال‌ها قبل از به میدان آمدن استریم برای انتقال داده در سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شد و می‌شود، دانلود است که از طریق آن ابتدا باید داده‌های مورد نظر را از منابع مختلف دانلود کرده و سپس استفاده کنید.

همچنین بر خلاف دانلود که به وسیله آن داده‌های شما ذخیره می‌شوند، داده‌های منتقل شده از طریق سرویس استریم پس از استفاده به صورت اتوماتیک حذف می‌شوند. از طریق سرویس استریم می‌توانید به داده‌های مورد نظر بدون این که دانلود شوند به صورت همزمان دسترسی پیدا کنید.

در طول چند سال اخیر استریم گیم و بازی طرفداران فراوانی پیدا کرده است. برخی از معروف‌ترین استریمرها هربار میلیون‌ها بیننده از سرتاسر جهان دارند اما فقط تعداد اندکی می‌توانند به این تعداد دست پیدا کنند. اکثر استریمر ها بازدیدکننده‌های کمتری دارند و بیشتر آن‌ها نیز بسیار کمتر از این هستند. شما می‌توانید با استفاده از یک کامپیوتر یا کنسول‌های بازی به یک استریمر تبدیل شوید.

چگونه استریمر شویم؟

برای استریم گیم نیاز به یک پلتفرم دارید تا مخاطبانتان را در آنجا جمع کرده و برایشان استریم کنید. احتمالا تا بحال نام توییچ را شنیده‌اید. این وبسایت در حال حاضر بزرگترین سرویس استریم در جهان است و تقریبا تمام استریمرها از آن استفاده می‌کنند. اول از همه نیاز به یک حساب در این سایت یا دیگر پلتفرم‌های استریم دارید و در مرحله بعد باید یک کامپیوتر گیمینگ، لوازم جانبی و چند نرم‌افزار مخصوص هم داشته باشید.

1. کامپیوتر مناسب استریم بازی

بزرگترین مانعی که برای استریم بازی پیش رویتان است، داشتن سخت‌افزار مناسب است. با وجود اینکه در طی چندسال گذشته پلتفرم‌های استریم و همچنین نرم‌افزارهای اینکار پیشرفت زیادی کردند و حالا استفاده از آن‌ها ساده‌تر از همیشه است، اما چیزی که تغییر نکرده نیاز به قطعات سخت‌افزاری مناسب اینکار است.

برای استریم کردن شما به یک سیستم قدرتمند نیاز دارید. این سیستم قرار است دو کار را بصورت همزمان انجام دهد، هم بازی‌ها را اجرا کند و هم محتوا را برای مخاطبین استریم کند. بنابر از هر سیستمی نمی‌توانید استفاده کنید. کامپیوتر شما باید آنقدر قدرت کافی داشته باشد که بتواند بازی‌های روز را بدون مشکل اجرا کند.

در حالت ایده‌آل باید بتوانید بازی‌ها را با کیفیت بالا و نه حداکثری اجرا کنید. همچنین رزولوشن هم نباید خیلی پایین باشد چرا که کیفیت استریم شما پایین خواهد آمد. مهمتر از همه این است که اگر بخواهید بازی‌های تریپل A را اجرا کنید، باید بیشترین هزینه را صرف این سیستم کنید.

استریم کردن / استریمر

بیشتر استریمر ها بازی‌ها را با کیفیت 1080p اجرا می‌کنند و شما هم بهتر است همین رزولوشن را درنظر بگیرید. این رزولوشن فشار فراوانی روی کامپیوتر نمی‌آورد و در این حالت سیستم هم می‌تواند بازی را بدون لگ اجرا کند و هم آن را برای مخاطبین استریم کند. علاوه بر این فریم ریت بازی نیز بالاتر خواهد بود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که رزولوشن بازی برای شما می‌تواند با رزولوشنی که استریم می‌کنید متفاوت باشد. برای استریم با کیفیت 1080p هم باید سیستم خوبی داشته باشید و هم سرعت اینترنت بالایی. به همین خاطر خیلی از استریمرها بخصوص در ایران، با رزولوشن‌های 720p یا 900p استریم می‌کنند.

با توجه به این موارد حداقل سیستمی که برای استریم و بازی کردن نیاز دارید باید مشخصات زیر را داشته باشد:

  • پردازنده: اینتل Core i7 و Core i9 یا AMD Ryzen 7 و Ryzen 9
  • پردازنده گرافیکی: GeForce GTX 1660 Ti
  • رم: 16 گیگابایت

اگر با خرید قطعات کامپیوتر آشنایی کافی ندارید می‌توانید به مطلب راهنمای خرید پردازنده و راهنمای خرید کارت گرافیک ما سر بزنید.

2. انتخاب سرویس استریم گیم

پس از تهیه قطعات لازم برای استریم کردن، حالا نوبت به انتخاب پلتفرم استریم می‌رسد. بدون تردید توییچ بزرگترین و محبوب‌ترین سرویس استریم در جهان است. بیشتر کاربران هم برای استریم این سرویس را انتخاب می‌کنند چرا که این سرویس کاربران زیادی دارد و بطور تخصصی در زمینه استریم بازی فعالیت می‌کند.

با این حال سرویس‌های جایگزین دیگری هم هستند. برای مثال بسیاری از استریمرهای معروف در یوتیوب هم حضور دارند. سرویس فیسبوک گیمینگ هم گزینه دیگری است که می‌توانید مدنظر داشته باشید. البته تعداد کاربران آن کمتر از توییچ و یوتیوب است و خیلی هم در ایران شناخته شده نیست.

سرویس دیگری که می‌توانید مدنظر قرار دهید آپارات است که بسیاری از استریمرهای ایرانی از آن استفاده می‌کنند. مزیت آپارات نسبت به توییچ برای کاربران ایرانی این است که ترافیک آن بصورت نیم‌بها محاسبه می‌شود و از این طریق می‌توانید در مصرف اینترنت صرفه‌جویی بیشتری کنید.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
قوی ترین سی پی یو (CPU) جهان؛ با بهترین پردازنده های گیمینگ ...
تیم پلازا16 مهر 1401 09:30
thumbnail
راهنمای خرید مادربرد گیمینگ ؛ نکات خرید مادربرد مخصوص ...
محمد امین سرافراز13 اردیبهشت 1401 08:30

هر سرویسی که انتخاب کنید، راه‌اندازی و شروع استریم در آن کار خیلی سختی نیست چرا که تمام این سرویس‌ها به دنبال این هستند که کاربران به راحتی هرچه بیشتر بتوانند بازی‌ها را استریم کنند و به همین دلیل فرایند انجام اینکار در آن‌ها بسیار ساده و سر راست است.

برخی بازی‌ها حتی دارای قابلیت استریم بصورت پیش‌فرض هستند، شما فقط کافی است روی گزینه مربوط به آن کلیک کنید تا استریم در حسابی که به بازی متصل کردید شروع شود. با این حال همه بازی‌ها این قابلیت را ندارند، به همین دلیل است که مورد بعدی یعنی نرم افزار استریم هم اهمیت زیادی دارد.

3. تهیه نرم‌افزار برای استریم کردن گیم

قدم بعدی برای استریمرشدن شما تهیه یک نرم‌افزار برای انجام این کار محسوب می‌شود. بهترین گزینه میان نرم‌افزارهای رایگان در این زمینه برنامه Open Broadcasting Software یا OBS است که علاوه بر رایگا‌ن بودن می‌تواند تمام داده‌هایتان را در بستر ابری ذخیره کند. این نرم‌افزار کافی است تا به وسیله‌اش بتوانید تمام کارهایی را که در استریم‌های مورد علاقه خود می‌بینید انجام دهید.

استریم گیم / معنی استریم

طریقه نصب آن هم آسان بوده و همچنین از قابلیت شخصی‌سازی هم برخوردار است. پس از دانلود برنامه OBS باید سراغ سایت Twitch بروید. اگر در شبکه توییچ اکانت ندارید فورا یک اکانت بازکرده و سپس به منوی Settings برنامه OBS بروید. از این طریق می‌توانید تمامی تنظیمات مورد علاقه خود برای سازگاری با اینترنت و سیستم مختص شما را انجام دهید. همچنین نرم‌افزار قابلیت تنظیم اتوماتیک را نیز بر اساس قابلیت‌های سیستم و اینترنت‌تان دارا است.

با این حال باید مدتی برای آشنایی با محیط برنامه OBS وقت بگذارید تا با تمام امکانات آن آشنا شوید چرا که رابط کاربری آن خیلی ساده نیست و ابزارهای بسیار زیاد و متنوعی برای شخصی‌سازی استریم در اختیار شما قرار می‌دهد.

4. تهیه وب‌کم

قدم بعدی در راه تبدیل شدن به یک استریمر تهیه وب کم محسوب می‌شود. البته این نکته را بگوییم که برای استریم‌ کردن بازی‌های خود نیازی به وب‌کم ندارید؛ اما با این‌وجود اکثر استریمرهای مهم از آن استفاده می‌کنند چرا که شخصیت گیمری شما تاثیر زیادی روی تعداد مخاطبانتان دارد و مخاطبین می‌خواهند چهره شما را ببیند و با شما آشنا شوند. همچنین با استفاده از وب‌کم به شکل‌ بهتری می‌توانید از قابلیت‌هایی همانند توییچ چت (Twitch Chat) بهره ببرید.برای تهیه انواع وب کم مناسب استریم می توانید به این لینک از فروشگاه پلازا مراجعه نمایید.

به وسیله استفاده درست از وب‌کم میزان مخاطبانی که استریم شما را می‌بینند می‌تواند به شکل قابل‌توجهی افزایش یابد و استفاده غلط از آن نیز نتایج عکس به بارخواهد آورد. همچنین در نظرداشته باشید که نیازی نیست که وب‌کم شما بهترین وب‌کم موجود در بازار باشد. اهمیت نورپردازی و واضح‌ بودن چهره را به همراه حذف اشیا و اموراضافه در پس‌زمینه دوربین که استریم شما را حرفه‌ای‌تر نشان خواهد داد، از یاد نبرید. بسیاری از استریمرهای حرفه‌ای پس‌زمینه خود را به‌کلی حذف کرده و به جای آن از پرده‌ سبز استفاده می‌کنند.

استریم بازی / چگونه استریمر شویم

5. تهیه میکروفون و تنظیم صدا

همانند وب‌کم، میکروفون نیز عاملی کلیدی برای موفقیت شما به عنوان استریمر بازی خواهد کرد. یکی از آزاردهنده‌ترین موارد در یک استریم اکو (Echo) و صداهای اضافی است که سبب می‌شود به سرعت از آن خارج شویم. اگر از میکروفون رومیزی و یا میکروفون موجود در وب‌کم خود بهره می‌برید استفاده از هدفون را هیچ‌گاه فراموش نکنید؛ چرا که در غیر‌این صورت میکروفون‌های مورد نظر صدای بازی‌ را که از طریق اسپیکرها پخش خواهد شد جذب کرده و استریم شما را پراز سروصداهای اضافی خواهند کرد.

در هرصورت اگر به دنبال یک استریم باکیفیت باشید، یک میکروفون قابل‌ اعتماد از شروط اساسی است. به غیر از میکروفون، استفاده از موسیقی در پس‌زمینه نیز از المان‌های برخی استریم‌ها محسوب می‌شوند. برای این‌کار صرفا کافی است از طریق همان کامپیوتری که با آن استریم می‌کنید موزیک پخش کنید. ترجیحتان هرچه که باشد تعادل میان صدای میکروفون، موسیقی و بازی از عوامل ضروری است. برای آزمایش صداهای مختلف و بلندی آن‌ها می‌توانید از نرم‌افزار OBS استفاده کنید. برای مشاهده قیمت انواع میکروفون مناسب استریم کردن بازی می توانید وارد این لینک از فروشگاه پلازا شوید.

6. برنامه ریزی و نظم

با انجام دادن صحیح تمام مواردی که گفتیم استریم گیم شما آماده خواهد بود و می‌توانید شروع کنید. با این‌وجود درنظر داشته باشید که هنوز در ابتدای راه هستید چراکه نیاز به مخاطبانی دارید که به استریم شما نگاه کنند. راه‌های مختلفی برای جذب مخاطب به عنوان استریمر وجود دارند؛ اما شاید مهمترینشان ثبات‌داشتن و نظم باشد.

استریم‌کردن به طور منظم و در ساعات مشخصی از روز یکی از عوامل اصلی جذب مخاطب است. حتی اگر نخواهید که تبدیل به یک استریمر حرفه‌ای شوید و این کار را صرفا از جهت جنبه سرگرمی انجام می‌دهید، رعایت مواردی که برایتان بیان می‌کنیم کمکتان خواهد کرد استریمی منظم با مخاطبانی دائمی داشته باشید. همواره وقتی شروع به استریم کردن می‌کنید، بقیه را از این قضیه آگاه کنید. این امر را می‌توانید از طریق توییتر، اینستاگرام و یا شبکه‌های مجازی دیگر انجام دهید. شاید ابتدا صرفا دوستانتان به تماشای استریم شما بنشینند؛ اما فراموش نکنید که تعداد افراد به مرور بیشتر شده و به تدریج افزایش خواهد یافت.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک گیمینگ؛ هر آنچه باید ...
تیم پلازا14 آبان 1402 14:30
thumbnail
بهترین میکروفون های گیمینگ 2021 ؛ کدامیک را بخریم؟
عباد رمضان زاده13 اسفند 1399 18:00

سوالات متداول

1. چگونه یک استریمر خوب شویم؟

برای آنکه در این کار موفق شوید اول از همه به ابزارهایی که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم نیاز دارید. علاوه بر این برخورد مناسب با کاربران، داشتن نظم و انظباط و برنامه ثابت برای استریم هم از دیگر مواردی هستند که می‌توانند در موفقیت شما تاثیرگذار باشند.

2. شغل استریمر چیست؟

استریمر فردی است که یک محتوا را در بستر اینترنت از سیستم خود برای دیگر افراد بصورت زنده پخش می‌کند. بیشتر استریمرها در زمینه استریم بازی فعالیت می‌کنند.

3. استریم بازی چیست؟

استریم بازی به پخش زنده گیم‌پلی بازی شما از طریق اینترنت برای سایر کاربران گفته می‌شود. علاوه بر این امکان چت و تعامل با کاربران در هنگام استریم نیز وجود دارد.

4. چگونه با موبایل استریمر شویم؟

برای استریم با موبایل می‌توانید گوشی را به کامپیوتر وصل کنید و هم می‌توانید از طریق نسخه گوشی توییچ اینکار را انجام دهید.

سخن پایانی

با گسترش روزافزون مقوله استریم گیم و سرمایه‌گذاری شرکت‌های مختلف در این زمینه، عده زیادی تا حد کسب‌در‌آمد از این زمینه به صورت جدی وارد آن می‌شوند. شبکه توییچ از زمان انتشار خود تا کنون تحولی عظیم در زمینه‌ بازی‌های ویدیویی ایجاد کرده است؛ چه از نظر افزایش مخاطبان صنعت گیمینگ و چه از نظر گسترش‌دادن قابلیت‌های سرویسی که قبل از آن حداقل در زمینه بازی‌های ویدیویی تا این‌حد محبوب نبود. امیدواریم مقاله مورد نظر اطلاعاتی کافی در زمینه استریم و مراحل لازم برای استریمر شدن در اختیارتان گذاشته باشد. نظر شما در رابطه با مقوله استریم بازی چیست؟ نظرات خود را می‌توانید از طریق بخش کامنت‌های سایت با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
ROSSI
.
22 فروردین 1400، 12:22
پاسخ
0
0
من هنوز دقیقا نفهمیدم استریمر چه کار میکنه و چجوری پول در میاره یکی توضیح بده لطفا
avatar
ایلیا
.
06 بهمن 1399، 21:38
پاسخ
0
0
الان بازیو تو obsمیشه پیدا کرد الان مثلا من بخوام یه بازی کنم باید برم توobsانتخاب کنم بازی کنم و استیریم بگیرم
avatar
مهدی
.
06 اسفند 1398، 01:24
پاسخ
0
3
الان اگه کسی استریم شمارو نگا نکنه چه اتفاقی میفته؟؟ بعد این قضیه درآمد چیه؟ ینی یه عده انقد استریم هاشون جذابه که مردم برا دیدنشون پول میدن؟
avatar
ناشناس
.
16 مهر 1399، 18:23
پاسخ
0
4
@مهدی
هر کی دلش بخواد پول میده برا این که استریمر به هدفش برسه مثلا یکی هدفش ارتقا رم لپتاپش است
avatar
عرفان
.
11 شهریور 1399، 21:39
پاسخ
2
3
@مهدی
نه داداش ببین. مثلا اگ داخل یوتیوب استیمر شدی، طرفداران که زیاد شد، خود سایت یوتیوب وسطای فیلمات تبلیغات میزاره و تو به ازای اون تبلیغات، پول دریافت میکنی. ولی مشکل اینه خیلی درآمدش کمه اصلا به اون وقتی که میزاری نمیارزه
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402