سیستم پرداخت با موبایل چیست؟ معروف ترین سیستم های پرداخت موبایلی

mobile payments / سیستم پرداخت با موبایل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

امروزه سیستم‌های پرداخت با موبایل در سرتاسر جهان در حال توسعه هستند و شما را از همراه داشتن پول نقد و کارت اعتباری بی نیاز می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی سیستم پرداخت با موبایل بپردازیم.

همچنین بخوانید :

در حالی که روش‌های پرداخت مانند پول نقد و کارت اعتباری هنوز بر چشم انداز پرداخت تسلط دارند، آخرین گرایش در بین خرده فروشان سیستم پرداخت با موبایل است. یک برنامه پرداخت با گوشی به شما امکان می‌دهد از طریق موبایل خود به افراد دیگر یا به یک ترمینال پرداخت، پول ارسال کنید تا چیزی را در یک فروشگاه خریداری کنید. این روزها گزینه‌های زیادی برای پرداخت با گوشی وجود دارد و راه حل‌های بیشتری در تمام مدت ارائه می‌شود، از استارتاپ‌ها گرفته تا دیگر مشاغل هریک به دنبال ارائه راهکاری برای سهولت روش‌های پرداخت هستند. در هر صورت، مطمئنا می‌توانید گزینه‌ای را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد، خواه به دنبال یک برنامه پرداخت امن برای انتقال پول به شخص دیگری باشید یا موردی که بتوانید در فروشگاه بدون بیرون آوردن کارت اعتباری مبلغ را پرداخت کنید.

mobile payments / سیستم پرداخت با موبایل

آنچه در این مقاله می‌خوانید:


پرداخت با موبایل چیست؟


پرداخت با موبایل که از آن به عنوان پول موبایلی و کیف پول موبایل نیز یاد می‌شود، عموما به خدمات پرداختی اشاره دارد که تحت نظارت مالی اداره شده و از طریق یک دستگاه موبایل هوشمند انجام می‌شوند. مشتری می‌تواند به جای پرداخت پول نقد، چک یا کارت‌های اعتباری، برای پرداخت طیف گسترده‌ای از خدمات و کالاهای دیجیتال یا سنگین از گوشی موبایل خود استفاده کند. اگرچه مفهوم استفاده از سیستم‌های ارزی غیرسکه‌ای سابقه‌ای طولانی دارد، اما فقط در قرن بیست و یکم فناوری پشتیبانی از چنین سیستم‌هایی به طور گسترده‌ای در دسترس قرار گرفته است.

mobile payments / سیستم پرداخت با موبایل

پرداخت با موبایل در سراسر جهان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اولین حق ثبت اختراع که منحصرا «سیستم پرداخت موبایل» را تعریف کرده است در سال 2000 ثبت شد. خوب است بدانید که در کشورهای در حال توسعه، راه حل‌های پرداخت با موبایل به عنوان ابزاری برای گسترش خدمات مالی به جوامعی مستقر شده که تحت عنوان «Unbanked» و «Underbanked» شناخته می‌شوند و شامل چیزی حدود 50 درصد از افراد بالغ جهان است. در واقع این دسته از افراد کسانی هستند که در بانک‌ها هیچ حسابی ندارند. مطابق گزارش دسترسی مالی در سال 2009 نیمی از جهان Unbanked هستند. طبق گزارش شورای پرداخت اروپا، پرداخت با موبایل برای دستیابی به فرصت های رشد جدید، به یک وسیله اصلی برای PSPها و سایر شرکت کنندگان در بازار تبدیل شده است.

 


سیستم پرداخت موبایلی چگونه کار می‌کند؟


اخیرا، بسیاری از بانک‌ها فناوری را در اپلیکیشن‌های بانکی خود پذیرفته‌اند که به مشتریان امکان می‌دهد بلافاصله از طریق حساب‌های بانکی خود به دوستان و اعضای خانواده پول ارسال کنند. همچنین پرداخت با موبایل از طریق اسکن بارکد روی اپلیکیشن‌های گوشی در سایت فروشگاه‌های امکان پذیر شده است که این شامل فروشگاه اینترنتی اعم از کوچک و بزرگ و خرده فروشان می‌شود.

mobile payments / سیستم پرداخت با موبایل

در این شیوه، هزینه خرید ممکن است از یک مقدار از پیش تعیین شده در حساب مربوط به فروشگاه خاص کسر شود یا توسط کارت اعتباری پرداخت شود. در سیستم پرداخت با موبایل اطلاعات پرداخت هنگام انتقال رمزگذاری می‌شوند، بنابراین تصور می‌شود که این روش پرداختی ایمن‌تر از پرداخت با کارت اعتباری باشد.

پرداخت با موبایل قبل از رایج شدن در ایالات متحده و کانادا، ابتدا در آسیا و اروپا رایج شد. در اوایل، پرداخت با موبایل از طریق پیام متنی ارسال می‌شد. بعد از گذشت مدتی، پیشرفت فناوری اجازه داد كه تصاویر چک که از طریق دوربین گوشی موبایل گرفته شده، برای دریافت کننده فیش‌های پرداختی (صندوقدار) ارسال شود. این فناوری سرانجام در قابلیت‌های سپرده چک برای برنامه‌های بانکی موبایل شکل گرفت. با استفاده از این قابلیت، بانک‌ها اپ‌های موبایلی را در اختیارتان قرار می‌دهند که به کمک دوربین گوشی‌های خود باید از جلو و پشت چک عکس گرفته و از طریق آن به بانک ارسال کنید. سپس بانک تاییدیه حسابتان را ارسال می‌کند.

mobile payments / سیستم پرداخت با موبایل

از سال 2014 به بعد، اپلیکیشن‌هایی تحت عنوان پی پال (PayPal) و اپل پی (Apple Pay) توسعه یافتند که روش‌های نوین پرداختی را از طریق پرداخت مبلغ به واسطه اسکن بارکد از صفحه نمایش گوشی موبایل به وسیله اسکنر بارکد فروشگاه امکان پذیر می‌کردند. آنها همچنین به کاربر این امکان را می‌دهند که گوشی موبایل خود را در مقابل دستگاه کارتخوان قرار دهند و بلافاصله مبلغ مورد نظر را پرداخت کنند. البته در حال حاضر این شیوه‌های پرداخت با گوشی در ایران رایج نیست.

به دنبال موفقیت اپل در توسعه این قبیل برنامه به سرعت رقیبان اپل یعنی شرکت‌هایی همچون گوگل و سامسونگ هم دست به کار شدند و اپلیکیشن‌های مربوط به پرداخت با موبایل خود را منتشر کردند.

 


مزایای استفاده از پرداخت با موبایل


بارزترین مزیت شیوه پرداخت با موبایل از بین بردن کیف پول فیزیکی است. عدم استفاده از کیف پول و برداشت پول نقد از آن نه تنها باعث صرفه جویی در وقت می‌شود، بلکه ایمن‌تر است و همچنین هیچ کس قادر به دیدن محتوای کیف پول شما نیست.

Mobile Payment / سیستم پرداخت با موبایل

قابلیت Touch ID یا همان لمس شناسه که به شکل حسگر اثر انگشت در گوشی‌های موبایل ظاهر شده، پرداخت‌های موبایلی را ایمن‌تر از کارت اعتباری فیزیکی می‌کند. از آنجایی که کدهای امنیتی مجزایی توسط خدمات تلفن همراه برای هر تراکنش ایجاد می‌شوند، این روش پرداخت نسبت به استفاده از کارت اعتباری فیزیکی بسیار امن‌تر است. بازرگانان معمولا تعیین هویت را بررسی نمی‌کنند، بنابراین پذیرش پرداخت‌های موبایل نیز اقدامی هوشمندانه برای آنها است، زیرا آنها در این صورت مجبور نخواهند شد با فعالیت‌های کلاهبرداری مقابله کنند.

یکی از مزیت‌های مازاد سیستم پرداخت با موبایل، هر چند که برای بیشتر افراد جزئی به نظر می‌رسد، آن است که وقتی با افراد دیگر هستید، آنها قادر به شناسایی کارت شما نیستند. برای مثال، کاربرانی که نمرات اعتباری کم و کارت‌های اعتباری با محدودیت‌های پایین و APR های بالا دارند ، ممکن است نخواهند دیگران از این موضوع اطلاع پیدا کنند. در این صورت، سیستم پرداخت با موبایل حریم شخصی کاربران را حفظ می‌کند. به طور کلی، سیستم پرداخت با موبایل در مقایسه با کارت‌های اعتباری فیزیکی دارای مزایای حفظ حریم خصوصی و امنیت بالا است.

 


معروف ترین سیستم های پرداخت موبایلی در دنیا


Mobile Payment / سیستم پرداخت با موبایل

اپل پی

اپل پی (Apple Pay) خدمتی است که توسط کمپانی اپل برای دستگاه‌های این کمپانی قابل استفاده است. به کمک این قابلیت قادر خواهید بود اطلاعات کارت اعتباری خود را در اپ ذخیره کرده و خرید‌های خود را با آن انجام دهید. خوب است بدانید که اپلیکیشن اپل پی دارای قابلیتی تحت عنوان Apple Pay Cash است که روشی برای ذخیره پول در گوشی موبایل به صورت کارت اعتباری مجازی است.

 

گوگل پی

گوگل پی (Google pay) دارای دو شیوه پرداخت با موبایل است. در روش اول از طریق برنامه گوگل پی که قبلا با نام اندروید پی هم شناخته می‌شد، کاربران می‌توانند در فروشگاه‌ها، از طریق اپلیکیشن گوگل پی و به صورت آنلاین برای خرید اقدام کنند. گزینه پرداخت دیگر گوگل پی به نام Google Pay Send یا کیف پول جدید گوگل است که برای ارسال و دریافت پول از افراد دیگر به کار می‌رود. در واقع با این امکان پول‌های دریافتی می‌توانند به طور خودکار در حساب بانکی یا حساب گوگل شما قرار بگیرند.

 

سامسونگ پی

پرداخت با موبایل

سامسونگ پی (Samsung Pay) از ثبت نام کارت‌های اعتباری، کارت‌های هدیه و کارت‌های گروهی برای تسهیل پرداخت‌های حضوری، درون برنامه‌ای یا آنلاین پشتیبانی می‌کند. از آنجایی که سامسونگ پی از دو فناوری بی سیم MST و NFC به طور همزمان استفاده می‌کند، در صورت پشتیبانی ترمینال از هر یک از دو فناوری ذکر شده، قادر به پرداخت خواهید بود.

 

پی پال

پرداخت با گوشی توسط پی پال (PayPal) آسان و راحت است؛ به علاوه اقدامات امنیتی متعددی هم برای جلوگیری از سرقت در آن وجود دارد. تنها کاری که باید برای پرداخت با پی پال انجام دهید این است که حساب پی پال خود را به گوشی موبایل متصل کنید، یک پین تنظیم کنید و سپس پرداخت نهایی را در یک ترمینال پرداخت مرتبط انجام دهید. همچنین، پی پال برای ارسال پول به سایر کاربران در سراسر جهان ایده آل است، زیرا یکی از محبوب‌ترین خدمات پرداخت در جهان شناخته می‌شود که افراد بسیاری از آن استفاده می‌کنند.

 

Venmo

Venmo یک سرویس پرداخت مبتنی بر متن است که به مردم این امکان را می‌دهد تا با استفاده از رویکرد پیامکی خود، به یکدیگر پول انتقال دهند. این سیستم حداکثر محدودیت پرداخت 299 دلاری را برای یک هفته، تا زمانی که هویت شما تایید شود، قرار می‌دهد. سپس حد مجاز هفتگی به 2.999 دلار افزایش می‌یابد. تراکنش‌های تکی به 2000 دلار محدود هستند و در هر روز قادر به انجام  30 تراکنش خواهید بود. درمورد مبلغ ارسال شده، افراد دریافت كننده، پیام متنی دریافت می‌کنند و برای بازیابی وجوه ارسال شده باید اطلاعات خود را در برنامه ثبت كنند.

 

Starbucks

starbucks / سامانه پرداخت با موبایل starbucks

یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های پرداخت با موبایل از نظر اکثر کارشناسان، یک برنامه بانکی محسوب نمی‌شود. برنامه Starbucks در سال 2018 کاربران بیشتری نسبت به سامسونگ پی، اپل پی و گوگل پی داشته است. برای سفارش آنلاین از برنامه Starbucks استفاده کنید، اما همچنین می‌توانید یک کارت اعتباری را به برنامه خود وصل کنید و در برنامه Starbucks پرداخت را انجام دهید.


پرداخت با گوشی در ایران


پرداخت با گوشی در ایران

درست است که شرکت‌های بزرگی همچون اپل، گوگل و سامسونگ اپلیکیشن‌های مختص به خود را برای پرداخت با گوشی، ارائه کرده‌اند، اما این روش‌های پرداختی هنوز در ایران جا نیفتاده و قابل استفاده نیستند. این در حالی است که چندی پیش از سیستم پرداخت با گوشی در ایران تحت عنوان بلوت رونمایی شد. در واقع، بلوت که به عنوان اولین سیستم پرداخت بلوتوث در ایران شناخته می‌شود، برای سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس در دسترس قرار گرفته است. به کمک بلوت قادر خواهید بود پرداخت خریدها، دریافت پول، پرداخت کرایه و بسیاری از این موارد را با استفاده از گوشی موبایل هوشمند خود انجام دهید. البته لازم به ذکر است که تاکنون از کارایی و کیفیت این سامانه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402