عینک هوشمند چیست؟ هرآنچه باید در مورد Smart Glasses بدانید

عینک هوشمند چیست
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

این سوال که عینک هوشمند چیست، می‌تواند ذهن خیلی‌ها را به خود مشغول کند. در این مطلب پلازا می‌خواهیم با عینک‌های هوشمند و برترین مدل‌های آن‌ها در بازارهای جهانی آشنا شویم.

عینک‌های هوشمند چندین سالی است که در دنیای فناوری حضور دارند اما به‌نظر می‌رسد حالا و با عرضه هدست اپل ویژن پرو و قابلیت‌های منحصر به‌فردی که ارائه می‌کند، راه برای عینک‌های هوشمند از قبل هموارتر شده باشد. البته هنوز هم عینک‌های هوشمند زیادی هستند که واقعا کاربرد زیادی ندارند ولی از طرف دیگر، تعداد عینک‌هایی که می‌توانند کاربردهای قابل توجهی داشته باشند نیز افزوده شده است. با ما همراه باشید تا اول از همه ببینیم عینک هوشمند چیست و سپس با چند مدل شاخص از برندهای مطرح فعال در این زمینه، آشنا شویم.

فهرست مطالب

عینک هوشمند چیست؟

عینک‌های هوشمند یک نوع گجت پوشیدنی هستند. همانطور که از نام آن‌ها پیداست، به‌لحاظ ظاهری این گجت‌ها شبیه به عینک‌های معمولی هستند با این تفاوت که روی شیشه عدسی آن‌ها، یک نمایشگر کوچک قرار گرفته است. این نمایشگر کوچک، با کمک گرفتن از سنسورها، دوربین‌ها و البته پردازنده داخل عینک، قادر است ویژگی‌ها و امکانات زیادی را با تمرکز بر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، در اختیار کاربر قرار دهد.

در حقیقت شما همچنان مثل یک عینک معمولی می‌توانید با این عینک‌ها نیز دنیای اطراف خود را ببینید ولی همزمان امکان مشاهده اطلاعات مختلفی که به‌صورت دیجیتالی روی دنیای اطراف قرار گرفته‌اند را هم دارید. به این ترتیب می‌توانید اطلاعاتی از اشیای اطراف به‌دست بیاورید یا از محتوای دیجیتالی استفاده کنید.

عینک هوشمند چیست

عینک با استفاده از یک سیستم نمایشی پیشرفته، محتوای دیجیتالی مثل متون، تصاویر، ویدیو یا اشیای سه‌بعدی را روی لنز یا شیشه شفاف چشمی آن، می‌تاباند. محتوا نیز با دقت بالایی دقیقا در میدان دید کاربر قرار گرفته است و به بهترین شکل با دنیای واقعیت ترکیب می‌شود.

برای ارائه چنین قابلیت پیشرفته‌ای، یک Smart Glass نیاز به چند دوربین، سنسور، پردازنده و همچنین ارتباط بی‌سیم با اینترنت دارد. با استفاده از دوربین‌ها، عینک قادر است محیط اطراف کاربر را اسکن کرده تا دستگاه بتواند درک درستی از محیط داشته و اطلاعات را به‌صورت هماهنگ با محیط اطراف، به کاربر نشان دهد. همچنین با کمک سنسورهای مختلفی مثل شتاب‌سنج و ژیروسکوپ، عینک قادر است حرکات سر کاربر را تشخیص داده و محتوای روی صفحه را با این حرکات، هماهنگ کند.

تاریخچه کوتاهی از عینک های هوشمند

اگر فکر می‌کنید از عمر عینک های هوشمند چند سالی بیشتر نمی‌گذرد، اشتباه می‌کنید. می‌توان گفت که قدمت عینک های هوشمند به دهه ۱۹۶۰ بازمی‌گردد. در سال ۱۹۶۷، ایوان ساترلند، دانشمند علوم رایانه، به كمك دانش آموزان خود،

شمشیر داموكلس (The Sword of Damocles) را ساخت. اگرچه این دستگاه ابتدایی بود و چندان شباهتی با عینک‌های هوشمند امروزی نداشت، بسیاری بر این باورند که این دستگاه اولین سیستم صفحه نمایش واقعیت مجازی است که روی سرقرار می‌گرفته‌ است.

Smart Glasses / عینک هوشمند

چند سال بعد در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، محقق کانادایی، استیو مان، کار بر روی WearCamp (رایانه پوشیدنی) خود را آغاز و راه را برای عینک هوشمند رایانه‌ای هموار کرد.

بهترین عینک های هوشمند سال ۲۰۲۴

عینک‌های هوشمند یکی از معدود تولیدات دنیای فناوری هستند که در طول سال‌های اخیر، به‌اندازه خیلی زیادی پیشرفت نداشته‌اند. اما با این وجود، عینک‌های زیادی وارد بازار شده‌اند که می‌توانند کاربردهای جالب توجهی برای کاربران داشته باشند.

۱. عینک هوشمند Xreal Air

عینک هوشمند چیست

  • نقاط قوت: ویژگی‌های مولتی‌تسکینگ فراوان، ظاهر شیک، فضای کار مجازی
  • نقاط ضعف: رفرش‌ریت پایین، برای استفاده از فضای کار نیاز به اپلیکیشن است

عینک هوشمند Xreal Air از لحاظ ویژگی‌ها و امکانات، یکی از پیشرفته‌ترین عینک‌هایی است که وارد بازار شده است. این عینک نه‌تنها قادر است به‌عنوان یک نمایشگر اختصاصی عمل کند، بلکه از قابلیت‌های مبتنی بر واقعیت افزوده نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین شما در این عینک به تعداد زیادی اپلیکیشن مختلف و همچنین دسکتاپ‌های مجازی دسترسی دارید.

این عینک دارای دو نمایشگر میکرو اولد است. تصویری که این دو نمایشگر در اختیارتان قرار می‌دهند معادل نگاه کردن به یک نمایشگر ۲۰۵ اینچی از فاصله ۳ متری است. البته عینک فاقد حافظه داخلی یا پردازنده است و تنها می‌تواند محتوای یک دستگاه دیگر مثل گوشی یا کامپیوتر را با استفاده از اتصال از طریق کابل USB به شما نشان دهد.

با وجود این که کیفیت نمایشگر این عینک بسیار عالی و FHD است اما با توجه به رفرش‌ریت ۶۰ هرتزی که دارد، به روانی برخی از عینک‌های رقیب نیست. اما این مورد تنها نقطه ضعف جدی عینک Xreal Air به‌حساب می‌آید.

۲. عینک هوشمند Rokid Max

عینک هوشمند چیست

  • نقاط قوت: بلندگوهای فوق‌العاده، نمایشگر ۲۱۵ اینچی
  • نقاط ضعف: امکانات نرم‌افزاری کمتر از رقبا، قیمت بالا

عینک Rokid Max درست مثل عینک XReal Air از دو نمایشگر میکرو اولد بهره می‌برد اما با این تفاوت که بزرگی نمایشگر آن، معادل یک نمایشگر ۲۱۵ اینچی از فاصله ۳ متری است. در حقیقت این اندازه، بزرگترین نمایشگری است که می‌توانید در حال حاضر در یک عینک هوشمند پیدا کنید.

عینک Rokid Max همچنین از بلندگوهای بسیار عالی نیز برخوردار است که می‌توانند صدا را به‌شکل غنی و با بیس و بلندی قابل توجه به گوش شما برسانند. با توجه به بهره‌مندی از یک نمایشگر بزرگ و همچنین بلندگوهای با کیفیت، این عینک یکی از بهترین گزینه‌ها برای تماشای فیلم و ویدیوهای مختلف و حتی گوش دادن به پادکست است.

از سوی دیگر اما از لحاظ امکانات نرم‌افزاری نمی‌توان آن را جزو بهترین‌ها به‌حساب آورد. این عینک در واقع تنها نمایشگر دستگاه منبع را برایتان به‌نمایش می‌گذارد و برخلاف رقبا قادر نیست یک دسکتاپ مجازی را برای انجام کارهایی که در یک کامپیوتر انجام می‌دهد، در اختیارتان قرار دهد.

۳. عینک هوشمند ری-بن Stories

عینک هوشمند چیست

  • نقاط قوت: ظاهر شبیه عینک‌های عادی، پشتیبانی از فرامین صوتی
  • نقاط ضعف: کیفیت فیلمبرداری بسیار پایین

عینک Stories که با همکاری متا و ری-بن ساخته شده است، از لحاظ ظاهری درست شبیه به یک عینک معمولی است با این تفاوت که دارای دو دوربین در قاب خود است که به‌شما امکان عکاسی و فیلمبرداری را می‌دهند. البته که رزولوشن ویدیوها خیلی بالا نیست و در حقیقت ۱۱۸۴x۱۱۸۴ با حداکثر ۳۰ فریم برثانیه است. همچنین دامنه داینامیک و پایداری تصویر هم در حد گوشی‌های اقتصادی و ارزان است.

اما با توجه به این که این عینک تنها کمی از عینک‌های معمولی بزرگ‌تر است و در نگاه اول خیلی‌ها متوجه نمی‌شوند با یک عینک هوشمند طرف هستند، باز هم بهره‌مندی از دوربین، یک ویژگی بسیار کاربردی و تحسین برانگیز است.

این عینک همچنین دارای بلندگوهایی است که می‌توانند صدا را با بلندی قابل قبولی به گوش شما برسانند. از طرف دیگر به‌لطف حافظه داخلی ۴ گیگابایتی عینک، می‌توانید ویدیوها و عکس‌ها را داخل خود عینک نگه داری کرده و سپس با استفاده از اپلیکیشن خود عینک، آن‌ها را به گوشی انتقال دهید.

۴. عینک هوشمند ریزر Anzu

عینک هوشمند چیست

  • نقاط قوت: شارژدهی طولانی، پشتیبانی از فرامین صوتی و کنترل‌های لمسی
  • نقاط ضعف: بلندی صدای بلندگوها کافی نیست، کیفیت صدا مناسب گوش دادن به موسیقی نیست

عینک هوشمند ریزر Anzu یکی از معدود عینک‌های هوشمندی است که با تمرکز بر صدا عرضه شده است. این عینک دارای ارتباط بلوتوثی با تاخیر ۵۰ میلی‌ثانیه است و از شارژدهی ۵ ساعته نیز برخوردار است و به همین خاطر یک گزینه بسیار خوب برای برقراری تماس‌های صوتی و تصویری به‌حساب می‌آید.

ریزر از یک میکروفون در داخل قاب استفاده کرده است که برخلاف انتظارات، قادر است صدای شما را با کیفیت بسیار عالی منتقل کند. همچنین شما در این عینک می‌توانید از فرامین صوتی نیز استفاده و گوشی خود را از این طرق مدیریت کنید. عینک Anzu حتی از کنترل لمسی نیز پشتیبانی می‌کند.

در سوی دیگر باید به نقاط ضعف آن مثل بلندگوهایی که بلندی زیاد و کیفیت بالایی ندارند هم اشاره کنیم.

۵. عینک هوشمند لنوو ThinkReality A3

عینک هوشمند چیست

  • نقاط قوت: پشتیبانی از دسکتاپ مجازی ویندوز
  • نقاط ضعف: قیمت بسیار بالا، تنها با ویندوز سازگار است

عینک ThinkReality A3 ساخت لنوو، بهترین گزینه برای کسانی است که مدام در حال کار با لپ‌تاپ‌های ویندوزی هستند. این عینک در زمان اتصال به یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر ویندوزی، قادر است یک دسکتاپ مجازی با حداکثر ۳ صفحه نمایش مختلف را در اختیارتان قرار دهد.

این عینک همچنین دارای سنسورهایی است که می‌توانند نقطه‌ای که نگاه می‌کنید را شناسایی کنند تا شما تنها با نگاه کردن، به بخش‌های مختلف سیستم بروید. البته که با توجه به بهره‌مندی از چنین فناوری‌های پیشرفته‌ای، قیمت این عینک نیز خیلی ارزان نیست و در حقیقت این عینک با برچسب قیمتی ۱۵۰۰ دلاری خود، یکی از گران‌ترین عینک‌های هوشمند دنیا به‌حساب می‌آید.

۶. عینک هوشمند Snap Spectacles 3

عینک هوشمند چیست

  • نقاط قوت: طراحی شیک، دوربین‌های با کیفیت
  • نقاط ضعف: فاقد قابلیت‌های واقعیت افزوده است، امکانات بسیار کم

عینک Snap Spectacles 3 با وجود این که یک عینک هوشمند به‌حساب می‌آید اما برخلاف خیلی از مدل‌های رقیب، فاقد قابلیت‌های مبتنی بر واقعیت افزوده است و در حقیقت تنها می‌توان از آن‌ها برای عکاسی و فیلمبرداری استفاده کرد. این مدل، که جدیدترین نسل از عینک‌های هوشمند Snap به‌حساب می‌آید، امکان تولید محتوا با استفاده از عکاسی سه‌بعدی را می‌دهد.

البته همانطور که گفتیم در این عینک خبری از نمایشگرهای با رزولوشن بالا یا واقعیت افزوده نیست ولی برای کسانی که بیشتر وقت خود را در اسنپ‌چت مشغول تولید محتوا هستند، یک گزینه خوب است.

۷. عینک هوشمند TCL NXTWear S RayNeo XR

عینک هوشمند چیست

  • نقاط قوت: راحتی زیاد، دکمه‌های فیزیکی، دارای قابلیت محافظت از چشم در برابر نور آبی
  • نقاط ضعف: امکانات محدود

در صورتی که راحتی برایتان در اولویت است، عینک NXTWear S RayNeo XR ساخت TCL می‌تواند بهترین انتخاب باشد. این عینک از لحاظ کیفیت نمایشگر در حد بهترین‌ها نیست ولی حداقل دارای ویژگی محافظت از چشم در برابر نور آبی است که سبب می‌شود چشمان شما خستگی کمتری پس از استفاده از این محصول داشته باشند.

علاوه بر این به‌لطف رابط کاربری ساده‌ای که دارند، استفاده از آن‌ها بسیار راحت است. همچنین TCL از دکمه‌های فیزیکی برای تنظیم صدای بلندگوهای عینک و همچنین تنظیم میزان روشنایی صفحه استفاده کرده است. حتی یک دکمه جداگانه نیز برای فعال کردن حالت تماشای فیلم‌های ۳ بعدی روی عینک وجود دارد.

۸. عینک هوشمند Bose Frames Tempo

عینک هوشمند چیست

  • نقاط قوت: کیفیت صدای فوق‌العاده، شارژدهی ۸ ساعته
  • نقاط ضعف: فاقد قابلیت‌های واقعیت افزوده است

عینک Bose Frames Tempo را می‌توانیم با اختلاف زیادی، بهترین عینک هوشمند برای گوش دادن به صدا و موسیقی به‌حساب بیاوریم. این عینک دارای یک قاب پلاستیکی با پوشش محافظ در برابر اشعه فرابنفش است و از بلندگوهای Open Ear شرکت Bose نیز بهره می‌برد.

عینک Frames Tempo همچنین دارای شارژدهی ۸ ساعته است و هر آنچه برای گوش دادن به موسیقی و صدا لازم داشته باشید را در اختیارتان قرار می‌دهد. البته امکانات مبتنی بر واقعیت افزوده زیادی ندارد.

۹. عینک هوشمند شیائومی Wireless AR Smart Glass Explorer Edition

عینک هوشمند شیائومی

  • نقاط قوت: امکانات واقعیت افزوده فراوان، عملکرد بسیار عالی
  • نقاط ضعف: شارژدهی ضعیف

شیائومی هنوز هیچ عینک هوشمندی را وارد بازار نکرده است و تنها نمونه اولیه یک عینک به نام Wireless AR Smart Glass Explorer Edition را رونمایی کرده است. این عینک از دستکاپ مجازی پشتیبانی می‌کند و به لطف سنسورهایی که دارد، به شما این امکان را می‌دهد تا با حرکات دست خود، با محتوا تعامل داشته و برای مثال اندازه پنجره‌ها را بزرگ و کوچک کنید.

اما بزرگترین نقطه قوت این عینک، امکان اتصال بدون سیم آن به سایر دستگاه‌ها است. ویژگی که در کمتر عینک هوشمندی می‌توانید پیدا کنید. به گفته شیائومی، میزان تاخیر در این اتصال تنها ۵۰ میلی‌ثانیه است. شیائومی همچنین از دو نمایشگر میکرو اولد با رزولوشن FHD و روشنایی حداکثر ۱۲۰۰ نیت در این محصول استفاده کرده است.

سخن پایانی

همه چیز اشاره به این دارند که عینک های هوشمند، محصولات جدیدی هستند که شرکت‌های تکنولوژی سر آن به رقابت خواهند پرداخت. در این مطلب مروری بر عینک هوشمند و بهترین مدل‌های آن داشتیم. از نظر شما بهترین مدل عینک هوشمند چیست؟ آیا روزی عینک های هوشمند جایگزین گوشی‌های هوشمند خواهد شد؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402