اختصاصی پلازامگ : نقد فیلم « هزارتو » با بازی شهاب حسینی

نقد و بررسی فیلم سینمایی هزارتو
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم سینمایی هزارتو به تازگی در سینماهای ایران اکران شده است. در این مقاله بعد از مرور داستان و شخصیت‌ها، به نقد و بررسی فیلم سینمایی هزارتو می‌پردازیم.

«هزارتو» فیلمی درام و محصول سال 1397 است. این فیلم اولین تجربه کارگردانی امیرحسین ترابی‌ست. هزارتو از اول آبان 1398 اکران شده و همچنان هم روی پرده است. این فیلم در همان هفته اول اکران از فیلم‌هایی مانند «مسخره باز» و «ماجرای نیمروز 2: رد خون» سبقت گرفته و نزدیک به 1 میلیارد تومان فروش داشته است. نام این فیلم در ابتدا «لابیرنت» بود اما بعد به «هزارتو» تغییر یافت. ساخت هزارتو از اواخر خرداد سال 1397 شروع شد. موسیقی اولین فیلم ترابی را کارن همایون‌فر ساخته و اشکان اشکانی وظیفه فیلمبرداری را به عهده داشته است. در این مقاله بعد از مرور داستان و آشنایی با شخصیت‌ها، به نقد و بررسی فیلم سینمایی هزارتو خواهیم پرداخت. با پلازا همراه باشید.

نقد و بررسی فیلم سینمایی هزارتو

 

آنچه در این مقاله ‌می‌خوانید:

 

این مقاله حاوی اسپویل‌های فراوان است.

 


داستان فیلم هزارتو


داستان فیلم سینمایی «هزارتو» درباره مردی به نام امیرعلی‌ست که پسرش گم شده است. اما قصه فیلم به همین سادگی‌ها هم نیست و هر کدام از شخصیت‌ها، ماجراها و رازهای خودشان را دارند.

در خلاصه رسمی فیلم آمده که: «زندگی یه هزارتوی پیچیده‌اس، همه آدما دنبال راهی برای فرار هستند اما فقط یه مسیر خروج وجود داره و تا موقعی که به مرکزش نرسی متوجه‌اش نمی‌شی!».

داستان فیلم سینمایی هزارتو

 


شخصیت ها و بازیگران فیلم سینمایی هزارتو


در این قسمت می‌توانید با شخصیت‌ها و بازیگران فیلم هزارتو بیشتر آشنا شوید.

 

امیرعلی

بازیگران فیلم سینمایی هزارتو

امیرعلی مردی با وضع مالی نسبتا خوب است که بعد از مرگ شریکش (اسفندیار) با همسر او ازدواج کرده است. در لحظه‌های ابتدایی فیلم، امیرعلی به نظر مردی می‌آید که همسر و فرزندش را دوست دارد. اما در همان اوایل فیلم متوجه می‌شویم که پسرش بردیا، فرزند واقعی او نیست.

در اواخر فیلم هم متوجه می‌شویم که امیرعلی به همسرش خیانت می‌کرده است. درواقع امیرعلی با دوست صمیمی همسرش به نام بیتا رابطه دارد. اما امیرعلی حتی نسبت به بیتا هم علاقه چندانی ندارد و با بدقولی‌های مداومش او را آزار می‌دهد. نقش امیرعلی را شهاب حسینی ایفا کرده است.

 

نگار

بازیگران فیلم سینمایی هزارتو

نگار همسر امیرعلی است و مانند هر مادر دیگری در وضعیت حاضر فقط به فکر پسرش و پیدا کردن او است. نگار بعد از فوت همسر اولش (اسفندیار) برای مدت طولانی‌ای درگیر افسردگی بوده است. امیرعلی افسردگی نگار را دلیل خیانت خودش می‌داند. نقش نگار را ساره بیات بازی کرده است.

 

بیتا

بازیگران فیلم سینمایی هزارتو

بیتا دوست صمیمی نگار است. دوستی که به قول مادر نگار همانند خواهر اوست. اما بیتا از سال‌ها پیش و قبل از ازدواج امیرعلی و نگار، عاشق امیرعلی بوده است. بیتا و امیرعلی با هم رابطه‌ای پنهانی دارند که البته در اواخر فیلم این رابطه علنی می‌شود. بیتا رابطه‌اش با امیرعلی را به خاطر علاقه‌ای که از قبل به او داشته، مجاز و بدون مشکل می‌داند. غزاله نظر نقش بیتا را بازی می‌کند.

 

نریمان

بازیگران فیلم سینمایی هزارتو

نریمان برادر نگار است. او در یک باشگاه ورزشی، دستگاه سولاریوم دارد. شوهر قبلی نگار یعنی اسفندیار قرار بوده به نریمان پولی قرض دهد تا او بتواند یک باشگاه راه بیندازد. نریمان همیشه نسبت به امیرعلی دید منفی‌ای داشته و هیچ وقت نتوانسته به او اعتماد کند. نریمان معتقد است که امیرعلی پول‌های اسفندیار را بالا کشیده است. پژمان جمشیدی در نقش نریمان در فیلم سینمایی هزارتو حضور دارد.

 


 تیزر فیلم هزارتو


در این قسمت می‌توانید تیزر فیلم سینمایی هزارتو را تماشا کنید و با فضای این فیلم بیشتر آشنا شوید.

 


نقد و بررسی اختصاصی فیلم سینمایی هزارتو


اولین تجربه کارگردانی امیرحسین ترابی، فیلم خوبی از آب درنیامده است. هزارتو قرار بوده پیچیدگی‌های زندگی را به تصویر بکشد. اما شخصیت‌هایش آنقدر ساده و آبکی هستند که موفق نشده است. ترابی که این فیلم را با مشاوره مازیار میری ساخته، روایتی از خیانت و دروغ است. مضمون‌هایی تکراری و نخ‌نما در سینمای ایران که متاسفانه ترابی هم حرف تازه‌ای در رابطه با آنها ندارد.

فیلم با چهره مضطرب امیرعلی آغاز می‌شود. پسرش بردیا گم شده و او هراسان نزد پلیس می‌رود. شروع فیلم یکی از معدود نکات قوت این فیلم است. با اینکه فیلم با یک اتفاق مهم شروع می‌شود، اما این اتفاق اصلی آن نیست. بلکه این اتفاق درواقع فقط نقش یک ابزار را در فیلم بازی می‌کند تا شخصیت‌های داستان، خود واقعی‌شان را به نمایش بگذارند. البته همین نکته مثبت هم ابتکار خود ترابی نیست و در فیلم‌های دیگری شاهد این چنین روایت‌هایی بوده‌ایم.

نقد و بررسی فیلم سینمایی هزارتو

 

کمی که فیلم جلوتر می‌رود متوجه می‌شویم که امیرعلی پدر واقعی بچه نیست و در همین جا اولین پیچش داستانی اتفاق می‌افتد. امیرعلی شوهر دوم نگار است. نگار پیش از این همسر مردی به نام اسفندیار بوده که در تصادف ماشین جان باخته است. اسفندیار درواقع شریک امیرعلی بوده و موقع تصادف آنها با هم در ماشین بوده‌اند.

یکی دیگر از نقطه عطف‌های فیلم آنجاست که متوجه می‌شویم امیرعلی درباره مکان گم شدن بچه دروغ گفته است. امیرعلی در اصل بچه را در ماشین گذاشته و خودش به خانه بیتا (دوست صمیمی نگار) رفته است. اما از ترس آبرویش به پلیس دروغ می‌گوید. امیرعلی در اواخر فیلم می‌گوید که این دیدار حکم خداحافظی داشته و او می‌خواسته رابطه‌اش با بیتا را تمام کند.

با این حال عذاب وجدان راحتش نمی‌گذارد و حاضر است هر کاری بکند تا پسر نگار را پیدا کند. حتی او به صورت پنهانی سر قرار با کسی می‌رود که ادعا می‌کند بردیا پیش آنهاست و پول زیادی به او می‌دهد. البته این قرار از جانب نریمان، برادر نگار، ترتیب داده شده بود. نریمان از این فرصت سوءاستفاده می‌کند تا فقط پولی را که فکر می‌کند حقش است از امیرعلی بگیرد.

نقد و بررسی فیلم سینمایی هزارتو

 

در سکانس دیگری امیرعلی پیش بیتا اعتراف می‌کند که حتی مرگ اسفندیار هم تقصیر او بوده و موقع تصادف او رانندگی می‌کرده است. درحالی که به همه گفته خود اسفندیار در حالت مستی پشت فرمان بوده است. به همین دلیل امیرعلی می‌گوید که زندگی نگار را با گرفتن همسر و فرزندش نابود کرده است. در انتها مشخص می‌شود که گم شدن بردیا به بیتا مرتبط است. البته شخصی که بیتا بچه را به او سپرده (داریوش همکار بیتا) هم گم شده است. درنهایت بیتا می‌فهمد که داریوش به علت بیماری دیابت در بیمارستان است و همانجا هم از دنیا می‌رود. در سکانس‌های پایانی فیلم، بردیا را در جایی خارج از شهر می‌بینیم که تنها است. و فیلم بعد از 75 دقیقه و با کلی سوال بی‌جواب به پایان می‌رسد!

همچنین بخوانید :

بازی شهاب حسینی در نقش امیرعلی نسبتا خوب است. اگرچه بازی حسینی هم به پای بازی‌اش در فیلم خوبی مثل فروشنده یا سریال شهرزاد نمی‌رسد. از طرف دیگر، انتخاب پژمان جمشیدی برای این فیلم اشتباهی غیرقابل جبران است. جمشیدی با فضای این فیلم هیچ سنخیتی ندارد و بازی‌اش کاملا از فیلم بیرون می‌زند. ساره بیات هم بازی‌ای تکراری دارد که بیننده را خسته می‌کند.

نقد و بررسی فیلم سینمایی هزارتو

 

به نظر می رسد که امیرحسین ترابی به شدت تحت تاثیر سینمای اصغر فرهادی است؛ مخصوصا فیلم آخر فرهادی به نام «همه می‌دانند». در آن فیلم هم کودکی گم می‌شود و در گیر و دار پیدا کردن کودک، رازهای شخصیت‌های فیلم تک به تک برملا می‌شوند.

با اینکه فیلم هزارتو یکی از فیلم‌های پرفروش این روزهاست، اما نتیجه نهایی اولین تجربه‌ ترابی برای دوستداران سینما، فیلمی ناامید‌کننده است. شاید علت فروش بالای این فیلم، صرفا حضور شهاب حسینی بعد از دو سال در سینما باشد. ترابی با این فیلم می‌خواهد هزارتوی روابط انسانی را به تصویر بکشد. اما متاسفانه شخصیت‌ها و فیلمنامه آنقدر قدرتمند و واقعی نیستند تا این تصویر کامل شود.

نام فیلمسال ساختژانرکارگردانامتیاز سینماتیکت
هزارتو1397درامامیرحسین ترابی3.5

 

فیلم سینمایی هزارتو اخیرا اکران شده و در هفته اول اکرانش در جمع فیلم‌های میلیاردی ایران قرار گرفته است. در این مقاله مروری بر داستان، شخصیت‌ها و بازیگران این فیلم داشتیم. در انتها هم به نقد و بررسی فیلم سینمایی هزارتو پرداختیم. نظر شما درباره این فیلم چیست؟ آیا از بازی شهاب حسینی در فیلم هزارتو راضی بودید؟ شما می‌توانید در پایین همین صفحه نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
سعید
.
16 آبان 1398، 19:12
پاسخ
0
2
من همین الان داخل سینما هستم، به قدری فیلم و بازیا مزخرفه که اصن نمیتونم ببینم، دارم هرجا میبین کامنت میزارم واقعا پولتونو هدر ندنید، فیلم درجه هفته واقعا افتضاحه
avatar
سهیلا
.
15 آبان 1398، 17:19
پاسخ
0
1
با تشکر از نقد بسیار خوبتون. من این فیلم را دیدم متاسفانه این فیلم و بازی شهاب حسینی اصلا خوب نبود و انتظارات را بر آورده نکرد. سوال اینجا است چرا بازی شهاب بعد فروشنده و سریال شهرزاد تا این حد افت کرده است؟ مشکل انتخاب های اشتباهش است؟ برای همه سوال است چرا ایشون تو فیلم آقای روستایی نبودن و انصراف دادن از نقشی که نوید محمدزاده عالی بازی کرد؟ چرا بایدشهاب حسینی اینقدر به هر کارگردان جوانی اعتماد کند؟ بعد از دو سال انتظار متاسفانه من همینطور دارم فیلم های ضعیف از شهاب حسینی می بینم.. بعد از نبات این دومین فیلم ضعیف شهاب است. نقش هایی که این چند وقت بازی کردن هیچ اعتباری به کارنامه ایشون نداده. واقعا چه بر سر بازیگر خوبی مثل ایشون امده است؟ این نقش های پیش پا افتاده را هر بازیگری جز ایشون هم می توانست بازی کند.فیلم هزار تو در حد تله فیلم های 90 دقیقه ای تلویزیونی بود.این فیلم از 90 دقیقه هم کمتر بود.چطور فیلم ساز با این همه مشکلات این فیلم را اکران کرده هم جز عجایب است
avatar
فرشید وثوق
.
13 آبان 1398، 13:49
پاسخ
0
1
نکته جالب اینجاست که شهاب حسینی تا پای قرارداد با سعید روستایی و بازی فیلم متری شیش و نیم رفته بود اما بعد در آخرین لحظه در هزار تو بازی میکنه. حالا چطوری ورق برگشت؛ از اینجا که کارگردان فیلم هزارتو از دوستان نزدیک شهاب حسینی هستش و به حسینی زنگ میزنه میگه یه فیلمنامه دارم و میخام تو بخونی نظرتو بگی؛ همون اول کار شهاب میزنه زیرش و میگه من با سعید روستایی قرارداد دارم و باید برم برای پیش تولید فیلم متری شیش و نیم و امیرحسین ترابی کارگردان هزارتو میگه نمیخام تو بازی کنی فقط در حد مشاور بخون و بگو هر کدوم از نقش ها رو کی بازی کنه. شهاب میگه باشه و فیلمنامه رو براش میفرسته و میخونه و بعد شهاب براش زنگ میزنه میگه از فیلمنامه خیلی خوشم اومده و نقش امیر علی رو باید خودم بازی کنم و قرارداد اونور رو کنسل میکنم. اینجوری میشه که شهاب حسینی قید بازی در متری شیش و نیم با کارگردان جنجالی و پر آوازه یعنی سعید روستایی رو میزنه و میره سراغه کار با یه کارگردان اولی. اینا همه صحبتای کارگردان هزارتو بود که تو یه مجله آنلاین معتبر خبرشو رفته بود و من بازگو کردم.
avatar
سامان
.
15 آبان 1398، 20:03
پاسخ
0
0
@فرشید وثوق
البته شهاب قراردادش با متري شش و نيم رو به خاطر اين فيلم كنسل نكرد. من هم مصاحبه ترابي رو خوندم. بعد از اينكه قضيه فيلم متري شش و نيم كنسل شد، به ترابي مي گه كه مي تونم بازي كنم. مساله بين ساداتيان، روستايي و شهاب همچنان مبهمه. ساداتيان كه يك دروغگوي بزرگه و نميشه به حرفهاش اطمينان كرد. شهاب و روستايي هم در اين زمينه سكوت كردند.
avatar
مونا جلالی
.
13 آبان 1398، 14:27
پاسخ
0
0
@فرشید وثوق
سلام تشکر بابت نظر شما. جالب بود و واقعا حیف شد. البته که درنهایت بازیگران فیلم متری شیش و نیم هم عالی بازی کردند.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402