رقص هماهنگ ربات های «بوستون داینامیکس» همه را شگفت زده کرد!

شرکت بوستون داینامیکس / boston dynamics
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ربات‌های انسان‌نمای شرکت بوستون داینامیکس بسیار معروف هستند. این شرکت به تازگی ویدیویی از رقص ربات‌های خود منتشر کرده که باعث شگفتی شد.

رقص ربات‌ها موضوع جدیدی نیست اما بوستون داینامیکس اتفاقی عجیب رقم زد! این کمپانی آمریکایی به تازگی ویدیویی را در صفحه یوتیوب خود به اشتراک گذاشت که در آن تمام ربات‌های انسان‌نما و حیوان‌نما به شکل هماهنگ و به صورت گروهی با پخش موسیقی می‌رقصند. در ویدیو ربات «اطلس» را می‌بینید که در ابتدا به صورت تکی با آهنگ معروف «Do You Love Me» از گروه The Contours می‌رقصد. سپس ربات‌های چهارپای بوستون داینامیکس وارد صحنه می‌شوند.

در ویدیوی زیر «رقص ربات های بوستون داینامیکس» را تماشا کنید:

دنیای رباتیک و رباتی که بتواند نیازهای انسانی را درک کند شاید برای همه ما بسیار هیجان‌انگیز باشد و شاید هم هنوز علم راه درازی را برای تولید چنین رباتی در پیش دارد. اما تولید ربات‌هایی که به انسان‌ها در انجام کارهایشان کمک کنند و چه بسا آنها را سریع‌تر انجام دهند، از سال‌ها پیش آغاز شده است. امروزه نیز پیشرفت هوش مصنوعی و علم رباتیک باعث شده است تا تولید این ربات‌ها ارتقا یابد. در این مقاله از پلازا می‌توانید به اطلاعاتی دست یابید که بیان می‌کند هوش مصنوعی و رباتیک به بهبود فرصت‌های شغلی کمک کرده‌اند.

در این راستا شاید بتوان بوستون داینامیکس را آغازگر مسیر تولید ربات‌های حاضر در صنعت و فعالیت‌های نظامی معرفی کرد. شرکتی که کار خود را با تولید ربات‌های سفارشی برای ارتش آمریکا آغاز کرد و هم‌اکنون دستاوردهای قابل تحسینی در این زمینه دارد و با ایده‌ها و نوآوری‌های جدید خود توانسته باعث توسعه استفاده از رباتیک در صنعت شود. ادامه این مقاله قرار است با تاریخچه بوستون داینامیکس و معرفی محصولات آن با شما همراه باشیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

تاریخچه شرکت بوستون داینامیکس

بوستون داینامیکس یک شرکت مهندسی ساخت ربات است که در سال 1992 به عنوان موسسه تکنولوژی ماساچوست تأسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد. امروزه بوستون داینامیکس را بیشتر به دلیل ربات‌های کوهنوردش می‌شناسیم که اکثراً فیلم آنها در یوتیوب منتشر شده است. یا ربات‌هایی را از این شرکت مشاهده می‌کنیم که تلاش می‌کنند تعادل خود را روی یخ حفظ کنند.

شرکت بوستون داینامیکس / boston dynamics

آغاز به کار شرکت بوستون داینامیکس

موسس این شرکت مارک رایبرت (Marc Raibert) است که از دهه 80 میلادی بر روی ساخت و توسعه ربات‌ها کار می‌کنند. وی در سال 1986 توانست رباتی با یک پا بسازد که می‌توانست تعادل خود را بعد از پرش حفظ کند. این دستاورد گام بزرگی در جهت پیشرفت وی در زمینه ساخت ربات  و همچنین در صنعت رباتیک رقم زد. با تأسیس شرکت بوستون داینامیکس سایر ایده‌های ساخت ربات نیز توسط مارک رایبرت نیز عملی شد. درواقع این شرکت در سال 1992 زمانی که مارک رایبرت در آزمایشگاه دانشگاه MIT کار می‌کرد تاسیس شد و عده‌ای از کارشناسان این عرصه بدین وسیله گرد هم آمدند و فعالیت خود را در زمینه ساخت ربات آغاز کردند. چندی بعد هم در سال 1995 این شرکت خود را به‌طور کامل از دانشگاه جدا کرد.

بوستون داینامیکس توانست در سال 2005 ربات چهارپایی به نام BigDog را معرفی کند که از آن پس در خارج از محافل حرفه‌ای نیر به رسمیت شناخته شد. گفتنی است که این ربات به سفارش دارپا، آژانس پژوهشی و فناوری آمریکایی که زیر نظر وزارت دفاع آمریکا است نیز ساخته شد. اگر دوست دارید بیشتر در مورد ربات‌های نظامی و جنگی بخوانید می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

خرید بوستون داینامیکس توسط گوگل

در 20 سال اولی که از فعالیت بوستون داینامیکس می‌گذشت، ارتش آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی مالی این شرکت شناخته می‌شد. در سال 2013 گوگل تصمیم گرفت این شرکت را به همراه چند استارتاپ رباتیک دیگر خریداری کند. اما در سال 2017 گوگل آن را به یک شرکت ژاپنی به نام SoftBank فروخت. دلیل این موضوع هم به گفته کارشناسان و خبرنگاران این بوده که بوستون داینامیکس و گوگل نتوانسته بودند به یک درک استراتژیک مشترک برای ادامه فعالیت در این زمینه برسند. چراکه گوگل امیدوار بود تا محصولی تجاری تولید کند. اما در طرف مقابل مهندسین بوستون داینامیکس قصد داشتند همچنان برای بهبود ویژگی‌های فنی ربات‌های خود تلاش کنند و مشخصات آنها را بدون نگرانی در مورد تولید محصولات تجاری مناسب بازار بهبود ببخشند.

anthropomorphic robot/ ربات انسان نما

سافت بنک و بوستون داینامیکس

سافت بنک شرکتی ژاپنی است که تاکنون سرمایه‌گذاری‌های زیادی بر روی پروژه‌های متنوع در زمینه IT داشته است. این در حالی است که شرکت ژاپنی به تولید ربات‌های انسان‌نما علاقه‌مند است و در این راستا هم بوستون داینامیکس ممکن است تغییر رویه دهد. با این حال ممکن است در آینده شاهد ربات‌هایی باشیم که بیشتر شبیه انسان و واقعیت باشند.

البته این نظر شرکت SoftBank نگرانی‌هایی را در میان دانشمندان و روزنامه‌نگاران ایجاد کرده است. آن‌ها معتقدند که کمپانی می‌تواند تلاش خود را در جهت توسعه چشم انداز پیشین بوستون داینامیکس سوق دهد. در این راستا برخی از کارشناسان نیز معتقد هستند که شرکت ژاپنی نباید در پیشرفت شرکت دخالت کند و به مهندسین این امکان را بدهد تا همان ربات‌هایی را تولید کنند که هنوز از نظر بازار خیلی سودآور نیستند. اما در صنعت مورد استقبال قرار می‌گیرند و مشتریان مربوط به خود را دارند.

softbank / شرکت ژاپنی سافت بنک

ربات های تولید شده توسط Boston Dynamics

از زمان تأسیس بوستون داینامیکس تاکنون کارشناسان و مهندسین این شرکت کوشیده‌اند تا طراحی‌های خود را با جدیدترین دستاوردهای فناوری هوش مصنوعی ترکیب کرده و ربات‌هایی به دنیای فناوری عرضه کنند که توانایی‌های فوق‌العاده‌ای دارند. در این راستا خوب است اشاره کنیم که تقریبا همه ربات‌های ساخت شرکت بوستون داینامیکس مشخصه‌های حرکتی مشابه حیوانات و یا انسان‌ها دارند.  در ادامه این مقاله قرار است تعدادی از ربات‌های بوستون داینامیکس را معرفی کنیم.

شرکت بوستون داینامیکس / boston dynamics

ربات بیگ داگ (BigDog)

همچنین بخوانید :

بیگ داگ یک ربات چهارپای دینامیک بوده که می‌تواند در زمین‌های سخت و دشوار با سرعت 6.4 کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و 150 کیلوگرم بار را حتی در مسیرهایی با شیب 35 درجه نیز حمل کند. گفتنی است کنترل حرکت بیگ داگ توسط یک کامپیوتر نصب شده روی آن صورت می‌گیرد. درواقع داده‌های ورودی این کامپیوتر از طریق حسگرهایی که در ربات قرار دارد به کامپیوتر ارسال شده و برای جهت یابی و حفظ تعادل بدین سبب مدیریت می‌شود. این ربات که به سفارش ارتش آمریکا ساخته شده بود، از یک موتور احتراق داخلی بنزینی سود می‌برد. البته سرو صدای زیادی داشت و به همین دلیل تولید آن در سال 2015 متوقف شد. اما خوب است این را هم در نظر داشته باشید که بسیاری از پیشرفت‌های فنی آن در دستاوردهای آتی بوستون داینامیکس استفاده شده است.

ربات اسپات (SPOT)

اسپات دیگر ربات چهارپای بوستون داینامیکس است. این ربات از یک موتور الکتریکی سود می‌برد که با این حساب در زمان حرکت سر و صدای کمتری نسبت به ربات بیگ داگ دارد. اندازه این ربات از بیگ داگ کوچک‌تر بوده و از دوام بالاتری نیز برخوردار بود. البته خوب است این نکته را هم اشاره کنیم که امکان حمل بسته‌های سنگین توسط اسپات وجود ندارد.

ربات چیتا (Cheetah)

چیتا دیگر سفارش موسسه دارپا یا در واقع ارتش آمریکا بود که برای ساخت به بوستون داینامیک سپرده شده بود. این ربات فوق‌العاده سریع از انعطاف بالایی برخوردار بود و سرعت آن نیز به 40.06 کیلومتر در ساعت می‌رسید. البته قابل ذکر است که این ربات می‌بایست توسط یک منبع ثابت شارژ شود و نمی‌توانست به صورت مستقل حرکت کند.

ربات وایلدکت (WILDCAT)

ربات وایلدکت براساس ربات چیتا ساخته شد و قادر بود که به صورت مستقل حرکت کند. یعنی درواقع وایلدکت را می‌توانیم ربات ارتقا یافته مدل چیتا معرفی کنیم. سرعت این ربات 25.7 کیلومتر در ساعت بود که برای شرکت در یک عملیات شناسایی ویژگی بسیار خوبی محسوب می‌شد.

wildcat-boston-dynamics-robot/ ربات ربات وایلدکت (WILDCAT) شرکت بوستون داینامیکس

ربات کک شن (SandFlea)

علاوه بر ربات‌های بزرگ، بوستون داینامیکس ساخت ربات‌های کوچکی را هم در کارنامه کاری خود دارد. در این میان باید اشاره کنیم که SandFlea یک ربات کنترل‌کننده از راه دور است که می‌تواند به اندازه 9 متر در هوا پرش کند. درواقع یک دستگاه ویژه با استفاده از گاز فشرده ربات را به هوا پرتاب می‌کند. و زمانی که ربات در هوا است ظاهر یک کک را به خود می‌گیرد. خوب است بدانید مخزن دستگاه اشاره شده می‌تواند تا 25 پرش را بدون نیاز به پر شدن پشتیبانی کند. با این حساب ربات SandFlea به راحتی می‌تواند برای شناسایی آنچه که پشت دی.ارهای بلند قرار دارد، پرش کرده و البته موانع را هم پشت سر بگذارد.

ربات کک شن (SandFlea)

ربات PETMAN

همچنین بخوانید :

به‌طورکلی تیم بوستون داینامیک نسبت به طراحی ربات‌هایی شبه انسان اندکی مشکوک است. خوب است در این زمینه اشاره کنیم، مارک رایبرت معتقد است که نیازی نیست ربات‌ها شبیه انسان شوند؛ مگر اینکه نیاز ویژه‌ای برای این موضوع وجود داشته باشد. در این راستا باید اشاره کنیم که Petman عنوان اولین ربات انسان‌نما در شرکت بوستون داینامیکس را دارد. این ربات‌ها به منظور آسان کردن تست لباس‌های مخصوصی طراحی شده بودند که باعث تسریع این کار می‌شدند. به همین دلیل توسعه دهندگان این ربات تلاش زیادی کردند تا حرکات انسانی در این ربات شبیه سازی شود و از نظر ظاهری نیز شبیه انسان باشد.

ربات اطلس (ATLAS)

اطلس دستاورد سال 2013 شرکت بوستون داینامیکس است. این ربات محصولی با دو پا است که به راحتی می‌تواند در زمین‌های ناهموار حرکت کند. همچنین اطلس قادر خواهد بود تا بارهای سبک و کوچک را نیز حمل کرده و حتی درها را نیز باز کند.

ربات اطلس (ATLAS Robot)

ربات SPOTMINI

ربات SpotMini درواقع یک نسخه مینیاتوری یا کوچک از ربات اسپات است. این ربات به عنوان بی سروصداترین ربات شرکت بوستون داینامیکس شناخته می‌شود. همچنین این ربات قادر خواهد بود با یک بار شارژ کامل به میزان یک ساعت و نیم بدون نیزا به شارژ به طور مستقل کار کند. علاوه بر برخورداری از 4 پا، اسپات مینی دارای یک بازوی مکانیکی نیز است که به مانند سر حیوانی بوده و بالای گردن قرار دارد. این بازو به ربات اجازه خواهد داد تا اشیا کوچک را بتواند حمل کند. و در صورت زمین افتادن نیز با کمک این بازو بلند شود. البته اسپات یک حیوان خانگی نیست بلکه کاربردهای صنعتی دارد.

spotmini/ ربات اسپات مینی شرکت بوستون داینامیکس

اگر اهل فیلم و سریال باشید و سریال آینه سیاه (Black Mirror) دیده باشید، حتما چهره اسپات برایتان آشنا است. درواقع در فصل چهارم این سریال در قسمتی به نام Metalhead رباتی مشابه اسپات و طراحی بوستون داینامیکس حضور دارد که در ویرانه‎ای به دنبال فردی می‌گردد تا وی را بکشد. در اینجا نیز می‌توانید اطلاعاتی در مورد بهترین و بدترین اپیزودهای سریال آینه سیاه بدست آورید. اگر هم دوست دارید با عملکردهای جالب این ربات بیشتر آشنا شوید می‌توانید ویدیوی زیر را نیز مشاهده کنید.

ربات هندل (HANDLE)

handle robot/ ربات هندل (HANDLE)

هندل یک ربات منحصربه‌فرد است. این ربات چرخ‌هایی دارد که به اندام تحتانی وصل می‌شود و این امکان فراهم می‌آورد که با سرعت حداکثری 4 متر بر ثانیه حرکت کند و بتواند بیش از یک متر در هوا بپرد. گفتنی است که از اندام اشاره شده برای گرفتن و حمل و اشیا استفاده خواهد شد. همچنین خوب است بدانید که طراحی انسان‌نمای این ربات و توانایی بالا در چرخش و انعطاف آن از سایر ربات‌های بوستون داینامیکس بهتر است.

سخن پایانی

anthropomorphic robot/ ربات انسان نما

حالا که با حضور بوستون داینامیکس در عرصه رباتیک بیشتر آشنا شدیم و دانستیم که امروزه با گسترش علوم مختلف صنعت رباتیک نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است. حالا موضوع جالب و شاید اندکی ترسناک که در این زمینه مطرح می‌شود، تولید ربات‌های انسان‌نما است. این موضوع می‌تواند موافق‌ها و مخالف‌هایی نیز داشته باشد.

درواقع ربات‎‌های انسان‌نما نه تنها از نظر ظاهری شبیه انسان هستند بلکه قادر به انجام کارهایی انسان‌ها نیز خواهند بود و به میزانی پیشرفت می‌کنند که به درک و فهم یک انسان برسند. همانند آنچه که تاکنون در فیلم‌های علمی و تخیلی دیده‌ایم. نظر شما در این باره چیست؟ آیا با تولید ربات‌های انسان نما موافقید و یا به مانند موسسان و مهندسین بوستون داینامیکس بر این عقیده هستید که تا زمانی که نیازی به ربات‌های انسان‌نما وجود نداشته باشد، تولید آنها ضرورتی ندارند و تنها بهتر است از ربات‌ها در تسهیل کارهای سخت استفاده شوند. خوشحال خواهیم شد، نظرات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

 

منتخب کاربران
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402