معرفی کامل فیلم مست عشق به همراه بیوگرافی بازیگران آن

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم مست عشق یکی از فیلم‌های پر سر و صدای ایرانی-ترکیه‌ای است که پس از چندین سال بالاخره اجازه اکران گرفت و در سینماهای کشور خودمان شاهد پخش آن خواهیم بود.

در سال 1398 حسن فتحی که پیش از این با آثار شاخصی همچون پهلوانان نمی‌میرند، مدار صفر درجه، شهرزاد و جیران شناخته می‌شد، تصمیم گرفت یک فیلم درباره زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و آشنایی او با مرادش شمس تبریزی بسازد. این فیلم با حواشی بسیار زیادی روبه‌رو شد و اتفاقات مختلفی برای آن افتاد تا اینکه پس از 5 سال به مرحله اکران رسید.

فیلم مست عشق به کارگردانی و نویسندگی حسن فتحی با همراهی فرهاد توحیدی با او در نوشتن فیلمنامه ساخته شد و نگاهی بر تکه‌ای از زندگی مولانا و شمس تبریزی دارد. در ادامه مقاله پیش رو پلازا قصد داریم با معرفی فیلم و بازیگران مست عشق همراه شما باشیم.

در این بخش «تیزر فیلم مست عشق» را تماشا کنید:

فهرست مطالب:

زمان اکران فیلم مست عشق

ژانر فیلم ایرانی مست عشق درام، عاشقانه و تاریخی است. این اثر ابتدا در تاریخ 24 آوریل 2024 (5 اردیبهشت 1402) در سینماهای ایران و ترکیه اکران خواهد شد. مدت زمان فیلم مست عشق 113 دقیقه است.

داستان فیلم مست عشق

داستان فیلم مست عشق

فیلم سینمایی مست عشق قسمتی از زندگی مولوی و شمس تبریزی را به تصویر می‌کشد. جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی، یکی از مشهورترین شاعران ایرانی است. این شاعر که زبان مادری‌اش پارسی بوده و اکثر شعرهایش هم به همین زبان هستند، در قونیه زندگی می‌کرده است. مولوی نه تنها بر ادبیات ایران بلکه بر ادبیات جهان تاثیر زیادی گذاشته است. آثار او بیشتر به زبان فارسی سروده شده‌اند اما در اشعارش از زبان ترکی، عربی و یونانی هم استفاده کرده است. ترجمه آثار او در ترکیه، آذربایجان، ایالات متحده و جنوب آسیا طرفداران زیادی دارد.

زمانی که مولانا حدودا 38 ساله بود با شمس تبریزی ملاقات کرد و شیفته او شد. مولانا از آن زمان طبعش در شعر و شاعری شکوفا شد و به سرودن اشعار پرشور عرفانی روی آورد. کسی نمی‌داند شمس تبریزی به مولانا چه گفت و چه آموخت که این گونه دگرگونش کرد. مریدان مولانا به شمس حسادت می‌کردند و به همین دلیل او در نهایت قونیه را ترک کرد.

بازیگران فیلم مست عشق

این فیلم به دلیل اینکه محصول مشترک ایران و ترکیه است، بازیگرانی از هر دو کشور دارد. در ادامه با بیوگرافی بازیگران اصلی و معرفی سایر آنها همراه شما هستیم.

پارسا پیروزفر در نقش مولانا

بازیگران فیلم مست عشق

پارسا پیروزفر بازیگر ایرانی در 22 شهریور سال 1351 متولد شد. او بازیگری را با نقشی کوتاه در فیلم پری در سال 1373 رسما آغاز کرد و با نقش پارسا در سریال در پناه تو دیده شد. آقای پیروزفر در سال‌های ابتدایی بازیگری خود سریال‌هایی همچون در قلب من و سفر سبز را در تلویزیون بازی کرد که بسیار خاطره‌انگیز شدند. سپس در سینما آثاری همچون شیدا، اشک سرما، مهمان مامان، اینجا بدون من، فیلم مجبوریم و فیلم تی تی را داشت. این بازیگر تا کنون یکبار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شده است. پارسا پیروزفر عمدتا با نقش بیژن ایرانی در سریال در چشم باد و بهمن خان در سریال یاغی شناخته می‌شود.

شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی ؛ از بازیگران فیلم مست عشق

بازیگران فیلم مست عشق

شهاب حسینی از جمله بازیگران ایرانی در 14 بهمن 1353 متولد شد. او از سال 1374 و با تئاتر بازیگری را شروع کرد.بعد از آن نیز با حضور در تلویزیون به شهرت رسید و وارد سینما نیز شد. این هنرپیشه سال 1387 در فیلم سوپر استار بازی کرد و. برای آنصاحب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم فجر شد. همچنین شهاب حسینی تا کنون جوایز بین‌المللی معتبری همچون خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم برلین و جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را کسب کرده است. جدایی نادر از سیمین، فروشنده، درباره الی و حوض نقاشی از جمله شاخص‌ترین فیلم‌ها و پلیس جوان، مدار صفر درجه، شوق پرواز و پوست شیر از جمله دیدنی‌ترین سریال‌های او هستند.

بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد

بازیگران فیلم مست عشق

بوراک توزکوپاران (Burak Tozkoparan) هنرپیشه اهل کشور ترکیه در 14 نوامبر 1992 (23 آبان 1371) چشم به جهان گشود. او بازیگری را از سال از سال 2014 با سریال گوزل (Paramparça) شروع کرد و در سال 2016 با فیلم Hesapta Aşk وارد سینما شد. سریال غنچه‌های زخمی (Kırgın Çiçekler) باعث شهرت این بازیگر شد‌. او همچنین تا کنون در سریال‌های با مدیر برنامه‌ام تماس بگیر (Menajerimi Ara)، حماسه (Destan) و سریال پرنده‌های آتش (Ateş Kuşları) حضور پیدا کرده است.

بوران کوزوم در نقش علاءالدین ؛ از بازیگران فیلم مست عشق

بازیگران فیلم مست عشق

بوران کوزوم (Boran Kuzum) بازیگر ترکیه‌ای متولد 1 اکتبر 1992 (9 مهر 1371) است. او بازیگری را از سال 2011 آغاز کرد و در سال 2012 با فیلم Aşka Dokunmak در سینما حاضر شد. اولین سریال کوزوم Analar ve Anneler بود و نقش کوتاهی در سریال ماه پیکر (Muhteşem Yüzyıl: Kösem) داشت. سریال‌های وطنم تویی (Vatanım Sensin)، با مدیر برنامه‌ام تماس بگیر، محافظ (Hakan: Muhafız)، قیامت عشق (Aşkın Kıyameti) و فیلم بیتر (Bihter) از آثار این هنرپیشه هستند.

هانده ارچل در نقش کیمیا خاتون

بازیگران فیلم مست عشق

هانده ارچل (Hande Erçel) هنرپیشه و مدل اهل کشور ترکیه در 24 نوامبر سال 1993 (3 آذر 1372) چشم به جهان گشود. این بازیگر فعالیت خود را از سال 2012 و با سریال تاتار رمضان (Tatar Ramazan) آغاز کرد. بعد از آن با بازی در سریال چکاوک (Çalıkuşu) موفق شد تا توجه‌ها را به خود جلب کرده و در نهایت با سریال دختران آفتاب (Güneşin Kızları) به شهرت رسید. خانم ارچل در سال 2016 با سریال عشق حرف حالیش نمیشه اولین تجربه بازیگری در نقش اول را داشت. این بازیگر تا کنون در سریال‌های مروارید سیاه (Siyah İnci)، حلقه (Halka)، عزیزه (Azize)، تو درم را بزن (Sen Çal Kapımı) را بزن و شخصی دیگر (Bambaşka Biri) ایفای نقش داشته است.

بنسو سورال در نقش مریم ؛ از بازیگران فیلم مست عشق

بازیگران فیلم مست عشق

بنسو سورال (Bensu Soral) بازیگر اهل کشور ترکیه در 23 مارس 1991 (3 فروردین 1370) به دنیا آمد. این هنرپیشه با حمایت‌های خواهرش هانده سورال (Hande Soral) که از بازیگران این کشور است، پا به عرصه بازیگری گذاشت.نخستین سریال بنسو در سال 2012 با نام Yol Ayrımı به روی آنتن رفت. او در سال 2015 با نقش‌آفرینی در سریال دروغگوهاای کوچک زیبا (Tatlı Küçük Yalancılar) توجه‌ها را جلب کرد و سپس در سریال نفوذی (İçerde) نقشی اصلی داشت. سریال‌ سقف‌های شیشه‌ای (Cam Tavanlar)، سریال تله (Tuzak) و فیلم درس خصوصی (Özel Ders) از آثار او هستند.

ابراهیم چلیک‌ کول در نقش اسکندر

بازیگران فیلم مست عشق

ابراهیم چلیک‌کول (İbrahim Çelikkol) هنرپیشه و مدل پیشین ترکیه‌ای در 14 فوریه 1988 (25 بهمن 1366) چشم به جهان گشود. او بازیگری را از سال 2008 با سریال Pars: Narkoterör شروع کرد و با نقش سلیم توانست دیده شود. فعالیت‌های سینمایی او نیز مربوط به فیلم‌های فاتح 1453 (Fetih 1453) و فقط تو (Sadece Sen) می‌شوند. اما فعالیت‌های سریالی این بازیگر بسیار چشمگیر هستند و از میان آنها باید به عفت (İffet)، عشق سیاه سفید (Siyah Beyaz Aşk)، روزگارانی در چوکوروا (Bir Zamanlar Çukurova)، سریال پرواز پرنده (Kuş Uçuşu) و سریال بی‌رحم (Gaddar) اشاره کنیم.

سایر بازیگران مست عشق عبارتند از:

  • حسام منظور در نقش حسام الدین چلبی
  • سلما ارگچ (Selma Ergeç) در نقش کرا خاتون
  • هالیت ارگنچ (Halit Ergenç) در نقش رومی

حواشی فیلم مست عشق

در این بخش با حواشی ساخت و بازیگران مست عشق همراه ما باشید.

فتوای مراجع تقلید ایران

آیت الله مکارم شیرازی و نوری همدانی ساخت این فیلم را به دلیل ترویج فرقه صوفیه جایز ندانستند. این در حالی است که سال 1393 مجموعه تلویزیونی «جلال‌‌الدین» به کارگردانی شهرام اسدی و آرش معیریان با موضوع دوران کودکی مولوی از شبکه اول سیما پخش شده است.

مهران برومند تهیه‌ کننده مست عشق در این باره گفت:

مست عشق داستان مستقیم زندگی مولانا و شمس و همچنین ترویج صوفی‌گری نیست. بلکه وقایع فیلم در عصر آنان می‌گذرد و به نوعی به این دو شاعر فارسی‌زبان ارتباط پیدا می‌کند.

حواشی فیلم مست عشق

انتخاب بازیگران

پیش‌تر فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه این پروژه گفته بود که قرار است یک بازیگر ترکیه‌ای در نقش مولانا ظاهر شود. انتخاب یک بازیگر ترکیه‌ای برای نقش مولانا می‌توانست با حواشی و حساسیت‌هایی روبه رو شود.

اما این موضوع از سوی حسن فتحی کارگردان این اثر تکذیب شد. فتحی گفت:

به شایعات اعتنایی نکنید! هرچند اندیشه رفیع و جهان‌شمول جناب مولوی، ورای همه تعصبات نژادی و قومی و جغرافیایی‌ست، اما در فیلم «مست عشق» علاوه بر بازیگر نقش شمس تبریزی، بازیگر نقش حضرت مولانا هم قطعا ایرانی خواهد بود.

در همین حال نام یک بازیگر ایرانی دیگر نیز مطرح شده بود و او مهدی سلطانی بود که البته برای این نقش کنار گذاشته شد. درنهایت پارسا پیروزفر برای این نقش انتخاب شد.

حاشیه تهییه کنندگان فیلم

این فیلم مدت‌ها برای اکران به تعویق افتاد و دلیل آن نیز عدم اتفاق نظر دو تهییه‌کننده ترکی و ایرانی فیلم‌ بود تا اینکه پس از کشمکش‌ها و جنجال‌های فراوان سرانجام تاریخ اکران فیلم مشخص شد.

سخن نهایی

نقد فیلم مست عشق

با معرفی کامل فیلم مست عشق همراه شما بودیم و سعی کردیم تمامی اطلاعات این اثر را در اختیار شما قرار دهیم. خبرهایی درباره حضور عوامل ترکی فیلم و خصوصا هانده ارچل در ایران برای اکران فیلم وجود دارد و فعلا چیزی مشخص نشده است. آیا شما درباره تماشای فیلم هیجان‌زده‌اید؟ نظر شما درباره این اثر چیست؟ از همراهی شما متشکریم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران50 دیدگاه
avatar
الهام آقامیر
.
06 اسفند 1400، 22:26
پاسخ
0
1
سلام وخدا قوت من سالهاست منتظر چنین فیلم یا سریال میباشم . امیدوارم فیلم بسیار عالی ازکار دراومده باشه لطفا زمان دقیق پخش فیلم را زیاد وهمه جا تبلیغ کنید . حدود ۲۵ سال پیش یه سریالی از شمس ومولانا پخش شد از صدا وسیما که من عاشقش شده بودم و بهر قیمتی بود باید میدیدم. ولی الان خوندم درسال ۱۳۹۳ سریال کودکی مولانا پخش شد ومن نتونستم ببینم خیلی ناراحت شدم. با امید توفیقات روزافزون و سلامتی برای شما
avatar
شیرین
.
28 بهمن 1400، 16:18
پاسخ
0
0
بیصبرانه منتظر اکران این فیلم هستمممم
avatar
F
.
05 آذر 1400، 10:33
پاسخ
0
1
چقدر حیف شد که آقای شجریان آ این پروژه کناره گیری کردن چون واقعن با صدای ایشون این کار خیلی بهتر اجرا میشد
avatar
الهام ناصری / سردبیر
.
05 آذر 1400، 11:15
پاسخ
0
1
@F
بله واقعا حیف شد. باید صبر کرد و دید فیلم چطور از آب درمیاد.
avatar
کاربر
.
02 آذر 1400، 18:22
پاسخ
1
2
امیدوارم مثل تیزر با دوبله نباشه چون باصدا های خودشون قطعا حس فیلم بهتر منتقل میشه و زیبا تر خواهد بود
avatar
الهام ناصری / سردبیر
.
02 آذر 1400، 20:53
پاسخ
0
2
@کاربر
هر دو زبان برای فیلم در دسترس خواهند بود. شما میتونین انتخاب کنین.
avatar
نوید.
.
02 آذر 1400، 06:23
پاسخ
1
1
عرض درود و خسته نباشید خدمت دست اندر کاران زحمتکش سایت پلازامگ.اطلاعات ارزشمندی برای سریال مست عشق در اختیار بنده قرا دادید و امیدوارم این سریال هر چه زودتر و بدون سانسور در اختیار عموم مردم جهان قرار گیرد تا عظمت و یکتایی انسان در اذهان عمومی تجلی یابد.دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست.بسیار عالی. سپاس از اطلاعات بسیار ارزشمندتان آیت الله ها را نیز باید گفت: من اگر نیک ام و گر بد تو برو خود را باش هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت
avatar
الهام ناصری / سردبیر
.
02 آذر 1400، 08:51
پاسخ
0
4
@نوید.
فکر می‌کنم بعد از کتاب Forty Rules of Love که توی ایران به نام ملت عشق منتشر شد این بزرگترین اثر در مورد شمس و مولانا باشه. ما هم بی‌صبرانه منتظر اکران این فیلم هستیم و مسلما از دیدن اون لذت خواهیم برد.
نمایش 5 دیدگاه دیگر
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402