اختصاصی پلازامگ : نقد فیلم سرخ پوست با بازی نوید محمدزاده

فیلم سرخ پوست
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم سرخ پوست از جدیدترین هنرنمایی‌های نوید محمدزاده است که نیما جاویدی کارگردانی‌اش را کرده است. در این مقاله به نقد و بررسی فیلم سینمایی سرخ پوست می‌پردازیم.

«سرخ پوست» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نیما جاویدی، کارگردان جوان سینمای ایران است. این فیلم که محصول سال 1397 است، برای نخستین بار در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با نامزدی در 8 رشته این جشنواره، توانست سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران را به خود اختصاص دهد. همچنین در بیست‌ویکمین جشن سینمای ایران، سرخ پوست جوایزی مانند بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلمبرداری را دریافت کرد. در حال حاضر، فیلم سینمایی سرخ پوست، چهارمین فیلم پرفروش غیرکمدی تاریخ سینمای ایران است. در این مقاله بعد از مرور داستان و معرفی شخصیت‌ها، به نقد و بررسی فیلم سرخ پوست خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نقد فیلم سرخ پوست

همچنین بخوانید :

آنچه در این مقاله ‌می‌خوانید:

 


داستان فیلم سرخ پوست


داستان فیلم سرخ پوست در سال 1346 می‌گذرد. یک زندان قدیمی در جنوب ایران، به دلیل مجاورت با فرودگاه در حال توسعه شهر، باید تخلیه شود. سرگرد نعمت جاهد، رئیس زندان، به همراه مامورانش در حال انتقال زندانیان به زندان جدید هستند و قرار است خود سرگرد به همراه افرادش تا عصر از زندان بروند. سرهنگ مدبر که مافوق جاهد است، به نزد او در زندان می‌رود و می‌گوید که جاهد ترفیع گرفته و قرار است جانشین خود او شود.

موضوع فیلم سرخ پوست

اما جاهد بعد از این خبر خوش، در طی یک تماس تلفنی متوجه می‌شود که یکی از زندانیان به نام احمد سرخ ‌پوست، همراه با دیگر زندانیان نبوده‌ است. بعد از یک سری تحقیقات، جاهد و همکارانش مطمئن می‌شوند که سرخ‌ پوست در همان زندان پنهان شده ‌است. در همین حین، یک مددکار زندان به نام سوسن کریمی به دیدن جاهد آمده و به او می‌گوید که حکم سرخ ‌پوست از حبس به اعدام تغییر کرده ‌است. جاهد که حکم ترفیع خود را در خطر می‌بیند، به همراه نیروهای خود، تمام زندان را برای پیدا کردن سرخ‌ پوست جست‌وجو می‌کند.

 


تیزر فیلم سرخ پوست


سرخ پوست از تاریخ 15 خرداد 1398 در سینماهای سرتاسر کشور اکران شد. نسخه شبکه نمایش خانگی فیلم سینمایی سرخ پوست در تاریخ 29 آبان 1398 عرضه شد. هم‌اکنون، این فیلم جذاب را در سایت‌های فیلیمو و نماوا هم می‌توانید تماشا کنید.

در ویدئوی زیر می‌توانید تیزر اول فیلم سرخ پوست را مشاهده کنید.

 

همچنین در ویدئوی زیر، دومین تیزر این فیلم را برای شما قرار داده‌ایم تا با حال و هوای آن بیشتر آشنا شوید.

 


شخصیت ها و بازیگران فیلم سینمایی سرخ پوست


در این قسمت با شخصیت‌های فیلم سینمایی سرخ پوست بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

سرگرد نعمت جاهد (نوید محمدزاده)

نعمت جاهد که رئیس زندان است، به نظر مرد جدی و خشنی می‌آید. او که سعی می‌کند از تصمیمات احساسی دوری کند، تنها هدفش را انجام دادن وظایفی می‌داند که به او سپرده‌اند. جاهد خودش را به هر دری می‌زند تا زندانی فراری را پیدا کند و خودش هم از این زندان خرابه نجات یابد.

این نقش را نوید محمدزاده با ظرافتی بالا به نمایش می‌گذارد. شاید بتوان گفت که نعمت جاهد، یکی از متفاوت‌ترین نقش‌هایی‌ست که محمدزاده تاکنون بازی کرده است. برای آشنایی بیشتر با بیوگرافی نوید محمدزاده به این مطلب مراجعه کنید.

بازیگران فیلم سرخ پوست

 

سوسن کریمی (پریناز ایزدیار)

سوسن کریمی، مددکار زندان است. او که پرونده احمد سرخ پوست، زندانی فراری را در دست داشته، برای کمک به پیدا کردن او به زندان احضار می‌شود. کریمی، زن دلسوزی‌ست که دراصل می‌خواهد به احمد سرخ پوست کمک کند. برخوردهای کریمی و جاهد، خبر از علاقه آن‌ها به یکدیگر می‌دهد.

نقش این مددکار را پریناز ایزدیار بازی کرده و برای بار سوم، بعد از فیلم‌های «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم»، باز هم با نوید محمدزاده هم‌بازی شده است. ایزدیار متولد سال 1364 در بابل است. او بعد از بازی در سریال «زمانه» به کارگردانی حسن فتحی به شهرت رسید.

مدت زمان فیلم سرخ پوست

 

احمد سرخ پوست

جالب است بدانید که تا آخر فیلم، چهره احمد سرخ پوست را نخواهیم دید و درواقع این شخصیت هیچ بازیگر مشخصی ندارد. اما با این حال، این کاراکتر به خوبی و با ظرافتی مثال‌زدنی ساخته و پرداخته شده است. احمد سرخ پوست قبل از اینکه گرفتار بند شود، یک کشاورز ساده بود؛ اما از آنجایی که زمینش را از او می‌گیرند، به دوره‌گردی روی می‌آورد. او که برایش دسیسه چیده‌اند، حالا در زندان با حکم اعدام روبه‌روست و برای اینکه بی‌گناه بالای دار نرود، در این شلوغی جابه‌جایی زندان، فکر فرارش را عملی می‌کند.

 

همسر احمد سرخ پوست (ستاره پسیانی)

همسر احمد سرخ پوست، که نامش در فیلم نامشخص می‌ماند، بعد از اینکه متوجه می‌شود همسرش در بین زندانیانی که منتقل یافته‌اند نیست، به زندان می‌آید تا از وضعیت او باخبر شود. نقش این زن ساده و رنج‌کشیده را ستاره پسیانی، با گریم و لهجه‌ای متفاوت ایفا کرده است.

فیلم سینمایی سرخ پوست

باقی شخصیت‌های فیلم سرخ پوست، نقشی فرعی در این اثر سینمایی دارند. در جدول زیر می‌توانید نام و نقش تمام بازیگران سرخ پوست را مشاهده کنید.

نام بازیگرنقش
نوید محمدزادهسرگرد نعمت جاهد
پریناز ایزدیارسوسن کریمی
آتیلا پسیانیمدیر فرودگاه
ستاره پسیانیزن احمد سرخ پوست
امیر کیوان معصومیاستوار عباس ناجی
حبیب رضاییزندانی
مانی حقیقیسرهنگ مدبر
اسماعیل پوررضاسید داوود
محمدرسول صفریسروان رئوف
یدالله شادمانیپیرمرد
علی مردانهاستوار اسدی
مرتضی علی‌عباس میرزاییزندانی

اکران فیلم سرخ پوست

 


کارگردان سرخ پوست


نیما جاویدی متولد 10 اسفند 1358 در مشهد است. او علاوه بر کارگردانی سرخ پوست، فیلمنامه آن را هم نوشته است. جاویدی فعالیت‌های سینمایی خود را از سال 1378 با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند آغاز کرد. نخستین فیلم بلند او «ملبورن» نام داشت که در آن، پیمان معادی، نگار جواهریان و مانی حقیقی بازی کرده‌اند. ملبورن که محصول سال 1392 است، تحسین منتقدان جهانی را به همراه داشت. جاویدی در سال 1397 و در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، با فیلم سرخپوست حضور یافت.

فیلم سرخ پوست نوید محمدزاده

 


نقد و بررسی فیلم سینمایی سرخ پوست


همه‌چیز با نمایی از یک طناب دار شروع می‌شود. ماموران زندان در زیر بارانی شدید، سعی دارند یک چوبه دار را از جای خود دربیاورند؛ داری که تا چند ساعت دیگر، به زندان جدید منتقل خواهد شد؛ اما برای زندان تازه، این چوبه دار کافی نیست و رئیس زندان، سرگرد نعمت جاهد (با بازی نوید محمدزاده) از یکی از زندانیان خواسته تا چوبه دار جدیدی بسازد. ولی این مرد نسبتا پیر که سید داوود نام دارد، از ساختن این دار طفره می‌رود. سید داوود که نمی‌خواهد آه و نفرین خانواده‌های اعدامیان پشت سرش باشد، از این می‌ترسد که کسی بی‌گناه، بالای داری که او ساخته برود و گناهش به گردن او بیافتد. همین اتفاق به‌ظاهر کوچک، اولین نشانه‌های تغییر را در شخصیت اصلی فیلم سرخ پوست ایجاد می‌کند.

موضوع فیلم سرخ پوست

سرگرد نعمت جاهد، شاید یکی از پویاترین شخصیت‌هایی باشد که تاکنون در سینمای ایران با آن آشنا شده‌ایم. در این اثر درخشان که دومین فیلم بلند نیما جاویدی است، کاراکتر جاهد به‌مرور تغییر می‌کند. این تغییر آنقدر آرام و درونی است که باعث می‌شود پایان داستان، غیرقابل‌انتظار شود.

در ادامه فیلم، جاهد با خبری خوش از طرف مافوقش (با بازی مانی حقیقی) روبه‌رو می‌شود. خود خبر کوتاه، اما برای جاهد بزرگ است؛ او قرار است ترفیع بگیرد و جایگزین مافوقش شود. سکانس کوتاهی که جاهد در تنهایی خودش از شنیدن این خبر خوشحالی‌اش را به تصویر می‌کشد، قطعا یکی از بهترین هنرنمایی‌های نوید محمدزاده در کارنامه بازیگری‌اش است؛ مردی جدی و نظامی که به‌ناگاه، در تنهایی‌اش تبدیل به پسربچه‌ای سرخوش می‌شود.

سرخ پوست

اما خوشحالی این پسربچه مغرور، زیاد دوام نمی‌آورد و با خبر گم شدن یکی از زندانیان، دوباره باید در نقش رئیس این زندان خرابه فرو برود. جاهد به همراه همکارانش متوجه می‌شوند که این فراری، از زندان خارج نشده و جایی همان اطراف پنهان شده است. سرگرد که در یکی از حساس‌ترین دوره‌های کاری‌اش قرار دارد، همه را بسیج می‌کند تا هر چه زودتر زندانی فراری را پیدا کنند.

این زندانی احمد نام دارد و همه به خاطر رنگ پوستش، او را احمد سرخ پوست صدا می‌کنند. احمد سرخ پوست، شخصیت غایب، اما همواره حاضر داستان است. کسانی که سرخ پوست را می‌شناسند، او را مردی آرام و بی‌آزار می‌دانند؛ مردی که بی‌گناه به این زندان آمده و چند هفته دیگر اعدام خواهد شد. با اینکه احمد در روند فیلم نقش پررنگی دارد، اما هرگز او را نمی‌بینیم و همین هم یکی از جذابیت‌های فیلم سرخ پوست است.

راهروهای تاریک، دیوارهای بی‌رنگ و رو و اتاق‌های خالی، خبر از آخرین نفس‌های این زندان می‌دهند. در کنار زندان، فرودگاهی قرار دارد و برای توسعه این فرودگاه، زندان هرچه زودتر باید تخریب شود. اما هنوز سرخ پوست را پیدا نکرده‌اند.

فیلم سرخ پوست

یکی دیگر از شخصیت‌های کلیدی فیلم سرخ پوست، سوسن کریمی، مددکار زندان است. کریمی که روی پرونده احمد سرخ پوست کار می‌کرده، به نظر می‌رسد برای نجات او به زندان آمده است. با اینکه داستان اصلی فیلم درباره رابطه بین جاهد و کریمی نیست، اما ظرافتی که برای به تصویر کشیدن علاقه این دو به یکدیگر به کار گرفته شده، قابل تامل است؛ از نگاه‌هایی که بین آن‌ها رد و بدل می‌شود تا سکانسی که جاهد، مدادی را که کریمی نزدش جا گذاشته را می‌‌بوید، همه خبر از عشقی نوپا را می‌دهند. سرگرد که کم کم از پیدا کردن فراری ناامید شده، راضی می‌شود که همگی از زندان بروند تا تخریب آن را آغاز کنند. اما او فکرهایی در سر دارد و درنهایت گمشده‌اش را می‌یابد.

سرخ پوست از معدود آثار ایرانی‌ست که در ژانر رمزآلود ساخته شده است؛ ژانری که همانند بسیاری از سبک‌های محبوب سینمایی جهان، جای خالی‌اش در فیلم‌های ما احساس می‌شود. از همان سکانس چوبه دار در ابتدای فیلم، سرنخ‌ها و نشانه‌های کلاف پیچیده داستان نیز یافت می‌شوند. نمای پایانی هم دوباره به همان چوبه دار می‌رسد؛ اما جاهد سکانس پایانی، اصلا شبیه به آغاز فیلم نیست. جاهدی که در ابتدا به فکر ساختن دارهای بیشتر بود، حالا در جرثقیلی که چوبه دار روی آن است، «زندگی» را یافته است. تناقض خارق‌العاده داستان هم در همین‌جاست: داری که قرار بود جان رندانیان را بگیرد، حالا دریچه‌ای شده است به سمت خورشید، نور و زندگی.

موضوع فیلم سرخ پوست

در این مقاله بعد از مرور داستان و آشنایی با شخصیت‌ها، به نقد و بررسی فیلم سرخ پوست با بازی نوید محمدزاده پرداختیم. نظر شما درباره این اثر چیست؟ لطفا در پایین همین صفحه، نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402