زندگی بدون گوگل ؛ چطور از اندروید بدون گوگل پلی استفاده کنیم؟

android-no google / اندروید بدون گوگل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تصور اندروید بدون گوگل مشکل است. گوگل به یکی از مهمترین بخش‌های زندگی دیجیتال کاربران بدل شده اما آیا می‌توان بدون گوگل از اندروید استفاده کرد؟

به محض اینکه یک گوشی اندرویدی جدید خریداری و آن را روشن کنید، از شما خواسته می‌شود با حساب کاربری گوگل خود وارد دستگاه شوید. اما اگر نخواهید این کار را انجام بدهید چه؟ شاید بخواهید از اندروید استفاده کنید، ولی اطلاعاتی که گوگل از شما جمع‌آوری می‌کند را محدود کنید یا شاید اپلیکیشن‌های جایگزین را ترجیح می‌دهید.

البته همین ابتدای کار باید بگوییم که استفاده از اندروید بدون گوگل کار آسانی نیست؛ ولی شدنی است. اگر دنبال دردسر نیستید، بهتر است همان موقع که گوشی از شما می‌خواهد، با حساب کاربری خودتان وارد شوید. در غیر این صورت، بزرگ‌ترین چیزی که از دست می‌دهید گوگل‌پلی است.

android no google / دانلود تلگرام بدون گوگل

در چنین حالتی احتمالا این سوال برای بسیاری از کاربران بوجود می‌آید که مثلا برای دانلود اینستاگرام بدون گوگل پلی باید چکار کنیم؟ در این مطلب به شما خواهیم گفت چطور این مشکل و دیگر مشکلاتی که بدون یک حساب کاربری گوگل به آن‌ها برخورد خواهید کرد را از پیش رو بردارید.

همچنین بخوانید :

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


چرا از اندروید بدون گوگل استفاده کنیم؟


تنها گروه اندکی از کاربران هستند که حاضرند دسترسی‌شان به گوگل‌پلی را قطع کنند. شاید شما هم جزو آن‌ها باشید. احتمال دارد که می‌خواهید گوگل را به دلایل مختلف و به طور کامل از زندگی خود حذف کنید. در ادامه به برخی از این دلایل می‌پردازیم.

 

 

گوگل از کنترل خارج شده است

گوگل درابتدا فقط ابزاری برای جستجو در اینترنت بود؛ اما پس از مدتی تبدیل به برنامه‌ای شد که از طریق آن می‌توانستیم ایمیل‌هایمان را هم مدیریت کنیم و سپس امکان ارسال پیام‌های فوری نیز در آن فراهم شد. بعد از آن بوسیله گوگل می‌شد به نقشه شهر محل سکونتمان دسترسی داشته باشیم که بعدا همان نقشه تبدیل به یک رهیاب ماهواره‌ای شد که ما را از این سر شهر به آن سر شهر می‌برد. اما این پایان کار نبود و بعد از مدت کوتاهی گوگل به محلی برای نوشتن اسناد و ذخیره فایل‌هایمان تبدیل شده بود.

Google apps / دانلود یوتیوب بدون گوگل پلی

حالا گوگل به محلی برای دانلود و مدیریت اپلیکیشن‌ها، ردیابی دستگاه‌های اندرویدی و پاک کردن حافظه آن‌ها از راه دور تبدیل شده است. علاوه بر این، یک هوش مصنوعی به نام دستیار گوگل در دسترس ما قرار دارد که بر اساس جستجوها و فعالیت‌های ما، تقریبا همه چیز را در موردمان می‌داند.

 

می‌خواهید از حریم خصوصی خود محافظت کنید

سرویس‌های گوگل‌پلی (Google Play Services) به طور پیش فرض در پس‌زمینه هر دستگاه اندرویدی که به پلی استور متصل باشد، اجرا می‌شوند. این سرویس‌ها در چندین زمینه به گوگل کمک می‌کنند؛ مثلا از نصب اپلیکیشن‌ها از راه دور و از یک دستگاه دیگر گرفته تا پیدا کردن موقعیت مکانی گوشی شما. افزون بر این، این سرویس‌ها به اپلیکیشن‌های متفرقه (اپ‌هایی که توسط گوگل ساخته نشده‌اند) اجازه می‌دهند به برخی از این موارد دسترسی داشته باشند.

نصب تلگرام بدون گوگل پلی

استفاده از اندروید بدون گوگل تا حدودی از حجم اطلاعاتی که شما با این کمپانی به اشتراک می‌گذارید می‌کاهد. البته با این کار، دستگاه شما کاملا مخفی و غیرقابل ردیابی نمی‌شود. در همین لحظه، گوشی شما به طور منظم با نزدیک‌ترین دکل مخابراتی اطراف در ارتباط است و موقعیت خود را به آن ارسال می‌کند. به همین دلیل، گوشی‌های موبایل ذاتا قابل ردیابی هستند. در عوض با این کار می‌توانید اطلاعات کمتری با گوگل به اشتراک بگذارید.

 

می‌خواهید از اپلیکیشن‌های متن باز استفاده کنید

اندروید یک سیستم عامل متن باز است، ولی قسمت زیادی از برنامه‌ای که ما در گوشی از آن استفاده می‌کنیم اینطور نیست. اگر بخواهید فقط از بخش‌های متن باز استفاده کنید، آسان‌ترین راه جایگزینی نرم افزار پیش‌فرض گوشی با یک رام سفارشی (Custom ROM) است. به این صورت می‌توانید مواردی که گوگل به پروژه متن باز اندروید اضافه کرده را حذف کنید. البته برخی از این موارد سبب می‌شوند رادیو و سنسورهای گوشی از کار بیفتند؛ اما مانند وقتی که لینوکس را بر روی کامپیوتر نصب می‌کنیم، در اینجا هم باید از خیر بعضی چیزها بگذریم.

اندروید بدون گوگل

چون تشخیص اینکه کدام اپلیکیشن‌ها در پلی‌استور متن باز هستند و کدام نیستند مشکل است، اگر کاملا از استفاده از آن صرف نظر کنید، احتمال این که یک برنامه متن بسته را روی گوشی خود نصب کنید افزایش خواهد یافت. ولی در چنین حالتی باز هم باید اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از جایی دریافت کنید که در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

 


بدون گوگل پلی اپلیکیشن های اندروید را از کجا دانلود کنیم؟


به غیر از گوگل‌پلی، چندین فروشگاه جایگزین برای دانلود اپلیکیشن‌های اندروید وجود دارند که چند مورد از آن‌ها را با یکدیگر مرور می‌کنیم. اینکه شما کدام یک را باید انتخاب کنید به این بستگی دارد که چرا از گوگل استفاده نمی‌کنید.

 

F-Droid

اگر به دلیل اینکه می‌خواستید از نرم افزارهای متن باز استفاده کنید، قید گوگل‌پلی را زدید، بهتر است F-Droid را جایگزین کنید. فروشگاهی که تنها از اپلیکیشن‌های رایگان و متن باز میزبانی می‌کند. این فروشگاه تمامی نسخه‌های اپلیکیشن‌ها را حفظ می‌کند تا در صورت تمایل، نسخه‌های قبلی یک برنامه را نصب کنید.

دانلود واتساپ بدون گوگل پلی

بیش از یک هزار اپلیکیشن در F-Droid وجود دارند که هرکدام می‌توانند بسیاری از نیازهای شما را برطرف کنند؛ گرچه بعید است این فروشگاه بتواند آن دسته از کاربرانی که علاقه زیادی به بازی‌ها یا شبکه‌های اجتماعی مختلف دارند را راضی کند. با این وجود، بیشتر برنامه‌های کاربردی در این فروشگاه موجود هستند؛ مثلا اگر به دنبال نصب تلگرام بدون گوگل پلی هستید، F-Droid می‌تواند جوابگوی شما باشد.

دانلود فروشگاه F-Droid

 

اپ استور آمازون

اپ استور آمازون در سال 2011 کارش را شروع کرد و اکنون دارای بیش از 300 هزار اپلیکیشن است. اگر به گوگل اعتماد ندارید، ولی می‌خواهید برنامه‌های خود را از یک شرکت معتبر دیگر تهیه کنید، آمازون بهترین انتخاب پیش روی شما است. اپ استور آمازون به عنوان فروشگاه پیش‌فرض در تبلت‌های آمازون فایر نصب می‌شود و برنامه‌های آن، آنقدر گسترده و متنوع هستند که صاحبان این تبلت‌ها را راضی نگه دارند.

اپدیت تلگرام بدون گوگل پلی

اپلیکیشن‌های گوگل در این فروشگاه حضور ندارند ولی به راحتی می‌توانید برایشان جایگزین پیدا کنید. همچنین شبکه‌های اجتماعی معروف را هم می‌توانید از اپ استور آمازون نصب کنید. با این همه اگر نگران حریم خصوصی خود هستید، مهاجرت از گوگل به آمازون کار بیهوده‌ای است؛ چون آن‌ها از این نظر فرقی با هم ندارند.

دانلود اپ استور آمازون

 

دانلود اپلیکیشن ها مستقیما از مرورگر گوشی

با وجود اینکه دانلود اپلیکیشن‌ها از فروشگاه‌های معتبر راه قابل اطمینان و بهتری است، ولی فرضا برای دانلود واتساپ بدون گوگل پلی می‌توانید از وبسایت‌های مختلف استفاده کنید. نکته بسیار مهم این است که این کار، خطرات زیادی را به همراه دارد و باید به اندازه زیادی احتیاط کنید. CNET و APK Mirror از معروف‌ترین وبسایت‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها دانلود کنید.

دانلود اینستاگرام بدون گوگل پلی

یکی از نقاط ضعف این روش آن است که دیگر نمی‌توانید برنامه‌ها را به صورت خودکار بروزرسانی کنید و برای مثال، به منظور آپدیت تلگرام بدون گوگل پلی به مشکل برمی‌خورید که خود یک نگرانی امنیتی دیگر است. به همین دلیل بهتر است تنها زمانی که هیچ چاره دیگری ندارید از این روش استفاده کنید؛ آن هم تنها برای اپلیکیشن‌هایی که واقعا به آن‌ها نیاز دارید. نکته مثبت در قبال این سایت‌ها این است که برنامه‌های ایرانی هم در آن‌ها وجود دارند و برای مثال به منظور دانلود برنامه اسنپ بدون گوگل پلی می‌توانید به یکی از آن‌ها مراجعه کنید.

 


موتور جستجو و مرورگر جایگزین گوگل برای اندروید


DuckDuckGo موتور جستجوگری است که شما را ردیابی نمی‌کند. این موتور یک اپلیکیشن اندروید هم دارد که می‌توانید از آن به عنوان مرورگر برای گوشی خود استفاده کنید. هر موضوعی که جستجو می‌کنید و نتایج جستجوی شما، همه در یک اپ به نمایش گذاشته می‌شوند. علاوه بر این، این برنامه یک ویجت برای جستجو دارد که می‌توانید آن را در صفحه اصلی، جایگزین ویجت گوگل کنید.

دانلود تلگرام بدون گوگل

یک گزینه دیگر، ویکی‌پدیا است. اگر بیشتر جستجوهای خود را در این سایت انجام می‌دهید، برنامه اندروید ویکی‌پدیا را نصب کنید تا به طور مستقیم از آن استفاده کنید. به این صورت دیگر نیازی به یک مروگر هم ندارید.

دانلود مرورگر DuckDuckGo | دانلود اپلیکیشن ویکی‌پدیا

 


جایگزین گوگل مپ برای اندروید


گوگل مپ یکی از پرکاربردترین سرویس‌های گوگل است. این برنامه بدون نیاز به اکانت گوگل کار می‌کند؛ اما اگر واقعا می‌خواهید هیچ ارتباطی با گوگل نداشته باشید، می‌توانید از دیگر گزینه‌ها مثل سایجیک و Nokia Here هم استفاده کنید. این برنامه‌ها در فروشگاه‌هایی غیر از گوگل‌پلی هم موجود هستند. علاوه بر این دو، اپلیکیشن OsmAnd گزینه دیگری است که پیش رویتان قرار دارد.

دانلود برنامه اسنپ بدون گوگل پلی

این برنامه متن باز است و با وجود اینکه از نظر رابط کاربری و امکانات، به خوبی دیگر اپلیکیشن‌های مسیریابی نیست، ولی در عوض دارای ویژگی جذابی مثل امکان دانلود رایگان نقشه بسیاری از نقاط جهان است؛ البته این برنامه در تشخیص آدرس‌ها واقعا بد است و بهتر است آن را با دیگر اپلیکیشن‌های آدرس‌یابی مثل Acastus به طور همزمان استفاده کنید.

دانلود اپلیکیشن مسیریابی OsmAnd | دانلود اپلیکیشن آدرس‌یابی Acastus Photon

 

در پایان باید پیش از ترک گوگل از خودمان بپرسیم آیا استفاده از اندروید بدون گوگل ارزشش را دارد یا خیر. همه ما تا به اینجا حجم زیادی از اطلاعات خصوصی خودمان را در اختیار تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند قرار داده‌ایم و این موضوع تنها به اندروید و حتی آی او اس محدود نمی‌شود.

وقتی از شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های رایگان ایمیل، نقشه‌های آنلاین و به طور کلی هر سرویس اینترنت محوری استفاده می‌کنیم، معنیش این است که به اشتراک‌گذاری اطلاعات خصوصی‌مان را پذیرفته‌ایم. چاره دیگری هم نداشتیم؛ زیرا پیش از استفاده از هر سرویس و خدماتی با صفحه «شرایط و مقررات سرویس‌دهی» روبه‌رو هستیم. یا باید سیاست شرکت ارائه دهنده در قبال حریم خصوصی را بپذیریم یا کاملا قید استفاده از آن سرویس را بزنیم.

دانلود یوتیوب بدون گوگل پلی

بدون تردید اندروید بدون گوگل به کاربران کنترل بیشتری بر حریم شخصی‌شان می‌دهد؛ ولی از طرف دیگر آن‌ها را از خدمات و سرویس‌های متنوع این کمپانی محروم می‌کند. این تصمیمی است که هرکدام از ما باید بسته به عقاید و نیازهایمان بگیریم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402