کشورهای با میانگین عمر بالا ؛ مردمان با بیشترین طول عمر کجا زندگی می‌کنند؟

مردمان با بیشترین طول عمر
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

عوامل مختلفی بر طول عمر انسان‌ها تأثیر می‌گذارند. مردمان با بیشترین طول عمر ممکن است به دلایل ژنتیکی، محیطی، یا ترکیبی از هردو مورد، زندگی‌ای طولانی داشته باشند. برای معرفی کشورهای با بالاترین میانگین عمر همراه ما باشید.

بارها از طول عمر انسان‌ها در زمان‌های گذشته شنیده‌ایم؛ آمارهایی که درباره متوسط عمر انسان‌هایی هستند که صدها یا حتی هزاران سال پیش زندگی می‌کرده‌اند. چه عواملی منجر به عمر بیشتر انسان می‌گردند؟ آیا امکان افزایش طول عمر با تغییر سبک زندگی وجود دارد؟ در دنیای مدرن، متوسط عمر انسان‌ها در نقاط مختلف کره‌ زمین متفاوت است. در این مقاله از پلازا تلاش می‌کنیم تا به عوامل موثر بر عمر بیشتر انسان بپردازیم و به سوال «در چه کشور هایی متوسط طول عمر بیشتر است؟» پاسخ دهیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید

متوسط عمر انسان در طول تاریخ

تا مدتی پیش اطلاعات ما در مورد طول عمر انسان‌های اولیه بسیار اندک بود. اکنون کشف فسیل‌ها این امکان را برای مورخان فراهم کرده تا متوسط عمر انسان‌ها در هر دوره‌ای را با دقت بالا حساب کنند.

در قرن‌ های اولیه‌ زندگی بشر

کشورهای با بالاترین میانگین عمر

تخمین متوسط طول عمر انسان در این برهه از تاریخ بسیار دشوار است. دانشمندان با بررسی فسیل‌ انسان‌های این دوران نتیجه‌گیری کرده‌اند که رومی‌ها و یونانی‌های اولیه بین 20 الی 35 سال زندگی می‌کرده‌اند. البته لازم به ذکر است که اطلاعات محققان از این دوران تا حد زیادی بر اساس نوشته‌های شخصی مورخان آن دوران است.

دانشمندان دلایل اصلی مرگ زودهنگام انسان‌ها در این سال‌ها را وجود مریضی‌ها و عفونت‌های مرگبار ناشی از جنگ و نزاع می‌دانند. بیماری‌های خطرناکی چون سل و طاعون، جان بسیاری از انسان‌ها را در این دوران می‌گرفتند. مرگبارترین این موارد را باید طاعون سیاه بدانیم؛ بیماری‌ای که در قرن چهاردهم میلادی افراد بسیاری را در قاره‌های آسیا و اروپا از پا درآورد. طبق آمار، حدود یک سوم جمعیت اروپا به دلیل ابتلا به این بیماری کشته شدند. این مسائل منجر به کاهش طول عمر انسان‌ها در آن زمان شده است.

از قرن 18 تا کنون

کشورهای با بیشترین طول عمر مردم

از قرن 15 تا 18، شاهد افزایش طول عمر انسان هستیم. از اوایل قرن هجدهم به دلیل مواردی چون پیشرفت خدمات درمانی، افزایش بهداشت و ایمنی‌سازی، دسترسی به آب تمیز لوله‌کشی و تغذیه‌ بهتر، متوسط طول عمر انسان در طول تاریخ به بیشترین میزان خود رسید.

شاید تصور آن کمی دشوار به نظر برسد، اما پزشکان تا اواسط قرن هجدهم پیش از معاینه و جراحی، دستان خود را ضدعفونی نمی‌کردند. از آن زمان آگاهی انسان‌ها در مورد مسائل بهداشتی افزایش قابل توجهی داشته است. با این حال، همچنان شاهد بیماری‌های همه‌گیر بوده‌ایم. بیماری‌های خطرناکی چون تیفوئید و تب سرخ، تهدید بزرگی برای انسان‌ها در قرن هجدهم بودند.

در آینده

کشورهای با میانگین عمر بالا

برخی از محققان پیش‌بینی می‌کنند که مواردی چون چاقی مفرط منجر به توقف و یا کاهش نرخ افزایش طول عمر انسان‌ها در جامعه‌ مدرن خواهد شد. آن‌ها هشدار می‌دهند که بیش از 60 درصد انسان‌های مدرن، از اضافه‌وزن و عوارض آن چون دیابت رنج می‌برند؛ مسئله‌ای که می‌تواند منجر به کاهش متوسط عمر انسان‌ها در ادامه‌ قرن 21 شود.

از طرفی افزایش طول عمر انسان، احتمال ابتلای او به بیماری‌های خطرناک را افزایش می‌دهد؛ بیماری‌هایی چون فراموشی که ناشی از کهولت سن هستند. انسان‌ها می‌توانند با انتخاب سبک زندگی‌ و رژیم غذایی مناسب و سالم، از گرفتاری خود به این بیماری‌ها خودداری کرده یا دست کم آن را به تعویق بیاندازند.

مردمان با بیشترین طول عمر در  کدام کشورها زندگی می‌کنند؟

میزان طول عمر انسان‌ها در جوامع مختلف تفاوت زیادی دارد. دلایل متعددی در این امر تاثیر دارند؛ دلایلی که می‌توانند شامل رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی کافی، وضعیت روانی آرام و دوری از هیجانات بیهوده باشند. توجه داشته باشید که هرساله امارهایی توسط سازمان‌های مختلفی همچون سازمان بهداشت جهانی درباره امید به زندگی مردم و کشورهای با بیشترین طول عمر مردم منتشر می‌شود. این آمارها معمولا تفاوت‌های جزئی باهم دارند.

در ادامه به کشورهایی که مردم آن‌ها بیشترین طول عمر را دارند می‌پردازیم.

1. موناکو (Monaco) ؛ از کشورهای با بالاترین میانگین عمر

کشورهای بیشترین عمر انسان

  • متوسط طول عمر: 89.17 سال

موناکو یکی از کوچک‌ترین کشورهای دنیا است. با این حال ساکنین این کشور از متوسط طول عمر زیادی برخوردار هستند. موناکو رکورد کشورهای بیشترین عمر انسان را در گینس برای خود کرده است. از دلایل افزایش طول عمر انسان‌ها در این کشور می‌توان به استفاده آن‌ها از رژیم غذایی مدیترانه‌ای اشاره کرد؛ رژیمی سالم و مغذی بر پایه سبزیجات، میوه، مغزها، لوبیا و گندم سبوس‌دار. اهالی موناکو روزانه مقادیر متوسطی از لبنیات، تخم مرغ و گوشت سفید استفاده می‌کنند. گوشت قرمز در این کشور حالتی تجملاتی داشته و به ندرت در پخت غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساکنین موناکو افرادی مذهبی، خانواده‌دوست و مفرح بوده و بسیاری از زمان‌های استراحت خود را در خارج از خانه می‌گذرانند. متوسط طول عمر انسان‌ها در این کشور 89.4 سال است.

2. ژاپن (Japan) ؛ محل زندگی مردمان با بیشترین طول عمر

مردمان با طول عمر انسان بالا

  • متوسط طول عمر: 86.5 سال

شاید بتوان مهم‌ترین دلیل طول عمر زیاد اهالی ژاپن را امید و انگیزه بالای آن‌ها در زندگی دانست. ساکنین این کشور توجه زیادی به سلامت و شادی خود دارند و این امر نکته‌ای مهم در افزایش طول عمر آن‌ها است. ژاپنی‌ها عادات سالم و آرامش‌بخش زیادی چون باغبانی، تهیه گیاه‌های دارویی و برقراری روابط اجتماعی سالم دارند.

مهم‌ترین عامل در افزایش طول عمر انسان در کشور ژاپن، رژیم غذایی عالی آن‌ها است. اهالی سرزمین خورشید تابان، وعده‌های غذایی نه چندان مجلل، اما مقوی و سالم چون سیب‌زمینی شیرین و سویا را به غذاهای گوشتی ترجیح می‌دهند. جزیره کوچک و دورافتاده‌ اوکیناوا در این کشور به عنوان منطقه‌‌ای شناخته می‌شود که مردم آن عمر طولانی‌ای دارند. این جزیره رکورد بیشترین تعداد افراد با عمر بالای 100 سال را در اختیار داشته و زنان آن بیش از هرکسی در دنیا زندگی می‌کنند.

3. سنگاپور (Singapore) ؛ از کشورهای با بالاترین میانگین عمر

در چه کشور هایی متوسط طول عمر بیشتر است

  • متوسط طول عمر: 86.45 سال

در طول سه دهه گذشته، وضعیت اقتصادی سنگاپور بهبود قابل توجهی داشته و به نوعی شاهد شکوفایی این کشور بوده‌ایم. این امر تاثیری مستقیم بر افزایش طول عمر اهالی این کشور کوچک اما پرجمعیت آسیایی داشته است. سالخوردگان در این کشور به عنوان سران خانواده‌ها و جوامع شناخته می‌شوند؛ امری که حس مفید و ارزشمند بودن را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

اهالی سنگاپور معمولا تا سالخوردگی با پروژه‌های مختلفی خود را مشغول می‌کنند. ورزش نیز یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های زندگی ساکنین این کشور است. همان‌طور که از کشوری با متوسط طول عمر بالا انتظار می‌رود، سنگاپور سیستم بهداشت و درمان فوق‌العاده‌ای دارد. این سیستم بر پیش‌گیری از بیماری‌ها تمرکز می‌کند.

4. ماکائو (Macau) ؛ محل زندگی مردمان با بیشترین طول عمر

بالاترین طول عمر در کدام کشور است

  • متوسط طول عمر:  84.66 سال

بسیاری از اهالی ماکائو در صنعت شرط‌بندی و کازینوی این کشور فعالیت می‌کنند. این صنعت سودآوری فراوانی را برای ماکائو به همراه داشته است. کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی‌ می‌کنند که این کشور به زودی جایگاه قطر را به عنوان پولدارترین منطقه در دنیا خواهد گرفت. این مسئله منجر به آسودگی خاطر ساکنین این کشور از منظر مالی شده و تاثیر فراوانی بر کاهش استرس و نگرانی‌های آن‌ها در زندگی دارد؛ مسئله‌ای که منجر به افزایش طول عمر ساکنین آن شده است.

جامعه‌ ماکائو تاکید فراوانی بر ریشه‌ها و روابط خانوداگی دارند. این مسئله به تاثیر فرهنگ غنی چین بر این کشور برمی‌گردد. سالخوردگان در جامعه‌ این کشور مورد تکریم قرار گرفته و به خوبی از آن‌ها مراقبت می‌شود. این افراد جامعه، سال‌های پایانی زندگی خود را در کنار فرزندان و نوه‌های خود گذرانده و از ثمره‌ زندگی طولانی خود لذت می‌برند.

5. سن مارینو (San Marino) ؛ از کشورهای با بالاترین میانگین عمر

مردمان با بیشترین طول عمر

  • متوسط طول عمر: 83.58 سال

سن مارینو یکی از قدیمی‌ترین جمهوری‌های دنیا است. اهالی این کشور، عمر بسیار طولانی‌ای دارند. چشم‌انداز اصلی سن مارینو را کوه تایتانو تشکیل می‌دهد؛ این امر منجر به خلق هوایی پاک و مناظری جذاب و زیبا شده است.

ساکنین این کشور همچون موناکو از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده کرده و علاقه‌ زیادی به پاستای خانگی دارند. از دیگر خوراکی‌های مورد علاقه‌ اهالی سن مارینو می‌توان به محصولات محلی، ماهی تازه و تا حدی گوشت اشاره کرد. کشاورزی یکی از ستون‌های اقتصادی این کشور بوده و مزارع آن محصولات مهمی چون ذرت، گندم، انگور و زیتون را کشت می‌کنند. سن مارینو یکی از 30 کشور پولدار دنیا است و هر سال شاهد افزایش طول عمر ساکنین آن هستیم.

6. آندورا (Andorra) ؛ محل زندگی مردمان با بیشترین طول عمر

کشورهای با بالاترین میانگین عمر

  • متوسط طول عمر: 83.15 سال

متوسط طول عمر اهالی کشور آندورا بسیار بالا است. این امر با توجه به ثروت بالای این کشور، چندان عجیب نیست. ساکنین کشور آندورا دسترسی‌ آسان و سریع به غذای سالم و بهداشت و درمان با کیفیت دارند.

کوه‌های این کشور آب و هوایی سالم و تمیز را ایجاد کرده و مردم آن نیز خود را وقف رسیدگی و حفظ محیط زیست آن می‌کنند. اهالی آندورا علاقه‌ زیادی به تفریحات طبیعی و گشت و گذار در کوه‌ها دارند؛ این تفریحات شامل دوچرخه‌سواری، اسکی و کوه‌نوردی می‌شوند. پیمودن طول این کشور با ماشین، تنها 45 دقیقه زمان می‌برد. این امر منجر به استحکام روابط خانوادگی آندورایی‌ها شده است؛ مسئله‌ای که نقشی مستقیم در افزایش طول عمر انسان دارد.

7. گرنزی (Guernsey) ؛ از کشورهای با بالاترین میانگین عمر

کشورهای با بیشترین طول عمر مردم

  • متوسط طول عمر: 82.94 سال

یکی دیگر از کشورهای با بیشترین عمر انسان، جزیره‌ای خودمختار و وابسته به بریتانیا به نام گرنزی است. این جزیره جزء بریتانیا محسوب نمی‌شود و حاکم مستقل دارد اما برخی مسائل مربوط به آن از قبیل دفاع از کشور، به بریتانیا مربوط است. این کشور که محل زندگی مردمان با طول عمر انسان بالاست، از آب‌وهوای خوبی برخوردار است و زمستان‌ها و تابستان‌های ملایمی دارد.

در گرنزی نیز مانند سایر کشورهای با بالاترین میانگین عمر، سیستم درمانی در دسترس همه‌ی مردم است. در این کشور همچنین میزان مصرف دخانیات و چاقی کمتر از بریتانیا و بسیاری از کشورهای دیگر است. مردم این کشور در فعالیت‌های فیزیکی مختلفی شرکت می‌کنند و درصد حضور آن‌ها در چنین فعالیت‌هایی، بیشتر از کشورهای با میانگین عمر پایین‌تر است.

8. هنگ کنگ (Hong Kong)

کشورهای با میانگین عمر بالا

  • متوسط طول عمر: 82.86 سال

ممکن است طول عمر زیاد اهالی چین برای گروهی از افراد شگفت‌آور باشد؛ چرا که منطقه‌ شهری این کشور یکی از پرجمعیت‌ترین نواحی دنیا است که نقش زیادی در افزایش سطح آلودگی و سبک زندگی استرس‌زای شهری دارد.

راهکار اهالی این شهر برای مقابله با این استرس مخرب، تمرکز زیاد بر ورزش است. بسیاری از اهالی مسن هنک کنگ روزانه به تمرین هنرهای رزمی‌ای چون تای چی می‌پردازند؛ تای چی منجر به بهبود سیستم تنفسی بدن انسان می‌شود. رژیم غذایی اهالی هنک کنگ نیز ترکیبی متعادل از سبزیجات، برنج، نوشیدنی‌های معدنی و گیاهان دارویی است. تعجبی ندارد که این شهر یکی از بهترین سیستم‌های بهداشت و درمان دنیا را نیز دارد. متوسط طول عمر اهالی هنگ کنگ، 83 سال است.

9. استرالیا (Australia) ؛ محل زندگی مردمان با بیشترین طول عمر

کشورهای بیشترین عمر انسان

  • متوسط طول عمر: 82.67 سال

وقت‌گذرانی در طبیعت در کشور استرالیا از اهمیت بالایی برخوردار است. پروژه مناطق آبی می‌گوید: «مردمان با بیشترین طول عمر، نیازی به دویدن در ماراتن و رفتن به باشگاه ندارند. محل زندگی آن‌ها به‌گونه‌ای است که آن‌ها مدام میل دارند از خانه بیرون بروند و تحرک داشته باشند، بدون اینکه حتی حواسشان باشد.»

علاوه بر طبیعت استرالیا، سیستم درمان و بهداشت عمومی آن نیز از دلایل زندگی مردمان با بیشترین طول عمر در این کشور است. تمام شهروندان این کشور از بیمه درمانی رایگان برخوردار هستند و این سیستم درمانی در پی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها است.

10. ایتالیا (Italy)

مردمان با طول عمر انسان بالا

  • متوسط طول عمر: 82.65 سال

ایتالیا نیز در فهرست کشورهای با بیشترین طول عمر مردم قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که یکی از جزایر این کشور به نام ساردینیا، به‌عنوان یکی از مناطق آبی جهان انتخاب شده. مناطق آبی به مکان‌هایی گفته می‌شود که تعداد کمی از مردم آن به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند. عمر ساکنین مناطق آبی، بیشتر از ساکنین بقیه‌ی مکان‌هاست. برای مثال در این جزیره از بین هر 100 هزار نفر، 24 نفر بیشتر از 100 سال عمر می‌کند.

به‌نظر شما چه چیزی باعث زندگی کردن مردمان با بیشترین طول عمر در این کشور می‌شود؟ بله! دسترسی به میوه‌ها، سبزیجات و سایر فراورده‌های محلی تازه. حتی پنیری که ساکنین جزیره ساردینی عاشقش هستند، از بزهایی می‌آید که از علف‌های پاکیزه تغذیه می‌کنند. نکته جالب دیگری که درباره این جزیره که در ایتالیا، از کشورهای با میانگین عمر بالا، وجود دارد، این است که تعداد مردان بالای 100 سال آن بیشتر از بقیه جاهای دنیا است. اکثر این مردان چوپان یا کشاورز هستند و زمان زیادی را به قدم زدن در فضای آزاد به همراه دوستانشان می‌گذرانند.

11. سوئیس (Switzerland) ؛ از کشورهای با بالاترین میانگین عمر

در چه کشور هایی متوسط طول عمر بیشتر است

  • متوسط طول عمر: 82.1 سال

متوسط عمر انسان‌ها در کشور سوییس، حدود 82 سال است؛ رقمی قابل توجه که می‌تواند ناشی از بی‌طرفی این کشور در نزاع‌های جهانی یا شکلات‌های بی‌نظیر آن باشد.

محتمل‌ترین دلیل برای عمر طولانی اهالی سوییس، رژیم غذایی متعادل آن‌ها است. وعده‌های سوییسی ترکیبی از سبزیجات، کربوهیدرات‌های سبوس‌دار و پروتئین خالص هستند. ساکنین سوییس از شکوفایی اقتصادی نیز بهره می‌برند. به دلیل ثروت بالای این کشور، دسترسی اهالی آن به غذاهای سالم و خدمات درمانی، بسیار آسان است. سوییس به عنوان یکی از پنج کشور شاد دنیا نیز شناخته می‌شود.

12. ایسلند (Iceland) ؛ محل زندگی مردمان با بیشترین طول عمر

بالاترین طول عمر در کدام کشور است

  • متوسط طول عمر: 81.97 سال

ساکنین ایسلند یکی از شادترین مردمان روی کره‌ خاکی هستند. نرخ جرم‌های خشن در این کشور، بسیار اندک بوده و میزان استرس مردم آن ناچیز است. ایسلند سومین کشور سالم در دنیاست. رژیم سالم و مقوی اهالی این کشور که بر پایه‌ غذای دریایی تازه، گوشت و شیر گاو و محصولات ارگانیک فصلی بنا شده نقش فراوانی در افزایش طول عمر انسان‌های ساکن آن داشته است.

ایسلند سرزمینی قدیمی و پایدار است. چشمه‌های آب گرم فراوان این کشور، تاثیرات درمانی بی‌نظیری بر بدن انسان دارند. یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای زندگی ساکنین این کشور، بیماری‌های فصلی و کمبود نور خورشید در فصل زمستان است. بهترین راه برای مقابله با کمبود آفتاب، ورزش است که منجر به بهبود وضعیت فیزیکی و روانی افراد نیز می‌گردد.

13. کره جنوبی (South Korea) ؛ از کشورهای با بالاترین میانگین عمر

مردمان با بیشترین طول عمر

  • متوسط طول عمر: 81.4 سال

زنان کره‌ جنوبی به طور معمول، حدود 90 سال عمر می‌کنند. در مجموع، ساکنین این کشور از ویژگی‌های مهمی چون فیزیک بدنی مناسب که منجر به فشار خون پایین و مشکلات تنفسی کم می‌شود، بهره‌مند هستند.

در سال‌های گذشته شاهد افزایش طول عمر اهالی کره‌ جنوبی بوده‌ایم. بسیاری دلیل این پدیده را سبک زندگی سالم کره‌ای، نرخ ناچیز مصرف سیگار و مصرف غذاهای سالمی چون ماهی، برنج، سویا و سبزیجات می‌دانند؛ البته نباید از اقتصاد قدرتمند و سیستم سلامت بی‌نظیر این کشور غافل شد.

کلام آخر

کشورهای با بالاترین میانگین عمر

ممنون از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید. در این مقاله از پلازا درباره طول عمر انسان در دوره‌های مختلف تاریخ صحبت کردیم، کشورهای با بالاترین میانگین عمر را معرفی کردیم و گفتیم بالاترین طول عمر در کدام کشور است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، مجموعه‌ای از عوامل بر طول عمر انسان‌ها تأثیر می‌گذارند. اما برخی عوامل مانند دسترسی کامل به سیستم درمانی، در بین کشورهای با بالاترین میانگین عمر که معرفی کردیم، مشترک بودند. به نظر شما چه عواملی بیشترین نقش را در زندگی مردمان با بیشترین طول عمر دارند؟ فراموش نکنید نظراتتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها در پایین این صفحه با ما و خوانندگان پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402