آموزش ساخت نرم افزار پرتابل در ویندوز 10

portable apps / نرم افزار پرتابل چیست
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

با ساخت نرم افزار پرتابل می‌توانید نسخه قابل حمل هر برنامه‌ای که به آن نیاز دارید را در یک حافظه همراه، ذخیره و همیشه همراه خود داشته باشید.

این روزها بیشتر ما چندین کامپیوتر داریم که با خودمان حمل می‌کنیم؛ ولی اگر بخواهیم هر کامپیوتری را به کامپیوتر خودمان تبدیل کنیم، باید چکار کنیم؟ اینجاست که نرم افزار های پرتابل به کار می‌آیند. اگر یک فلش یا هارد اکسترنال را با این نوع نرم افزارها پر کنید، فقط کافی است آن‌ها را به یک کامپیوتر متصل کنید تا به همه برنامه‌ها و اطلاعاتتان دسترسی داشته باشید.

در این مطلب به معرفی و همچنین آموزش ساخت نرم افزار پرتابل خواهیم پرداخت. علاوه بر این اگر به دنبال دانلود نرم افزارهای پرتابل هستید، حتما این مقاله را هم مطالعه کنید.

نرم افزار پرتابل ساز

همچنین بخوانید :

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


نرم افزار پرتابل چیست؟


وقتی یک نرم افزار را در کامپیوتر خود نصب می‌کنید، آن برنامه در حین پروسه نصب با اعمال تغییراتی در سیستم، به اصطلاح برای خودش جا باز می‌کند؛ برای مثال نرم افزارهای ویندوز در هارد کامپیوتر یک پوشه ایجاد می‌کنند و در رجیستری ویندوز نیز دست به انجام تغییراتی می‌زنند. این نرم افزارها به طور معمول انتظار دارند ویندوز ملزومات مورد نیاز آن‌ها را در اختیارشان قرار دهد تا بتوانند بدون مشکل اجرا شوند. حالا اگر پوشه‌ای که یک نرم افزار در آن قرار دارد را در یک هارد اکسترنال کپی و سعی کنیم آن نرم افزار را در یک کامپیوتر دیگر اجرا کنیم یا با ارورهای پرشمار روبه‌رو می‌شویم یا در بهترین حالت نرم افزار به خوبی کار نخواهد کرد.

portable apps / نرم افزار پرتابل ساز

برای این که کاری کنیم این برنامه در هر کامپیوتری اجرا شود باید آن را قابل حمل یا پرتابل کنیم. برای پرتابل کردن یک برنامه، باید آن را به گونه‌ای فریب بدهیم که فکر کند تمام ملزوماتی که برای اجرا نیاز دارد فراهم شده و در اختیارش است. این کار را هم به صورت دستی و هم با کمک برنامه‌هایی که مخصوص این کار هستند، می‌توانیم انجام دهیم. استفاده از برنامه‌های مخصوص این‌کار بسیار آسان‌تر است. این برنامه‌ها ابتدا آن دسته از مواردی که یک نرم افزار برای اجرا به آن‌ها نیاز دارد را شناسایی کرده و سپس آن‌ها را به صورت مجازی، ایجاد و در اختیار نرم افزار قرار می‌دهند تا نرم افزار فکر کند در حال اجرا بر روی کامپیوتر اصلی است. تقریبا فرآیندی شبیه به آنچه که در فیلم‌های ماتریکس شاهدش بودیم؛ فقط در اینجا جای انسان‌ها با نرم افزارها عوض شده است.

همچنین بخوانید :

البته نرم افزارهایی هم هستند که از ابتدا به صورت پرتابل ساخته شده‌اند. سازندگان این نرم افزارها آن‌ها را از قصد به شکلی ساخته‌اند که برخلاف نرم افزارهای عادی برای اجرا به رجیستری ویندوز کاری نداشته باشند؛ اما سوال مهمی که پیش می‌آید این است که نسخه پرتابل بهتر است یا نصبی.

یکی از بزرگترین مزیت‌های نسخه پرتابل این است که این برنامه‌ها ارتباطی به فایل‌های اصلی ویندوز ندارند و تمامی اطلاعاتشان را در خود برنامه ذخیره می‌کنند. به این ترتیب هیچ اثری از برنامه در سایر قسمت‌های سیستم وجود نخواهد داشت؛ برخلاف نرم افزارهای نصبی که در قسمت‌های مختلف از رجیستری گرفته تا پوشه‌های ویندوز می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. فرق نرم افزار پرتابل با نصبی نیز بیشتر در همین است. به این ترتیب نرم افزاری که استفاده می‌کنید تنها یک فایل خواهد بود که می‌توانید آن را در فلش ذخیره کنید تا حتی با خراب شدن کامپیوتر و یا حذف اطلاعات درایوها هم بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

portable apps / آموزش ساخت نرم افزار پرتابل

البته از معایب نسخه پرتابل هم نباید گذشت کرد که در بیشتر مواقع محدود به چند برنامه هستند و همچنین به نحوه تبدیل برنامه نصب شده به پرتابل ارتباط دارند؛ برای مثال نسخه‌های پرتابلی که از فتوشاپ وجود دارد برخلاف نسخه اصلی، کامل نیستند و بسیاری از قابلیت‌ها و امکانات آن را ندارند.

 


ساخت نرم افزار پرتابل


در وهله اول قبل از ساخت نرم افزار پرتابل و تبدیل یک برنامه نصب شده به پرتابل ابتدا بهتر است مطمئن شوید قبلا شخص دیگری این‌کار را انجام نداده باشد. البته بعید است بتوانید نسخه پرتابل نرم افزارهای پولی را به راحتی پیدا کنید؛ ولی تعداد بسیار زیادی از برنامه‌های رایگان به پرتابل تبدیل شده‌اند. بهترین محل برای دانلود این نرم افزارها وبسایت PortableApps است که در آن می‌توانید نسخه پرتابل بسیاری از برنامه‌های مورد نیازتان را پیدا و دانلود کنید.

 

استفاده از ماشین‌ های مجازی

مراجعه به وبسایت‌هایی مثل PortableApps، راه آسانی برای دانلود برنامه‌های پرتابل است؛ ولی یک راه ساده‌تر هم برای تبدیل برنامه نصب شده به پرتابل وجود دارد و آن هم پرتابل کردن خود ویندوز است. برای این‌ کار کافی است نسخه پرتابل برنامه ویرچوال باکس (VirtualBox) را دانلود و یک نسخه لایسنس شده ویندوز را بر روی آن نصب کنید. بعد از این می‌توانید بدون هیچ کار اضافی، هر برنامه‌ای که می‌خواهید را در این ماشین مجازی نصب کنید.

oracle vm virtualbox / نرم افزار پرتابل یا نصبی

تنها مشکل این است که برای ویندوزی که می‌خواهید در ماشین مجازی نصب کنید، نیاز به لایسنس خواهید داشت که می‌توانید با استفاده از نسخه کرک شده این مشکل را دور بزنید. این موضوع در مورد نرم افزارهای ابری که به اتصال اینترنت نیاز دارند هم صادق است. استفاده از یک ماشین مجازی پرتابل شاید تنها راهی است که از طریق آن می‌توانید این گونه نرم افزارها را پرتابل کنید. ماشین مجازی برای اتصال به اینترنت از اتصال کامپیوتر میزبان استفاده می‌کند و در این حالت، نرم افزار همچنان گمان خواهد کرد بر روی همان کامپیوتری است که از ابتدا بر روی آن نصب شده بود.

 

محبوب‌ ترین نرم افزارها برای تبدیل برنامه نصب شده به پرتابل

تا چند سال پیش نرم افزارهای زیادی بودند که می‌توانستید با کمک آن‌ها به ساخت نرم افزار پرتابل بپردازید. متاسفانه بسیاری از آن‌ها مدت‌هاست بروزرسانی نشده‌اند و آن‌هایی که به روز هستند مثل نرم افزار پرتابل ساز Cameyo و نرم افزار پرتابل ساز ThinApp تنها با خرید اشتراک قابل استفاده هستند. اگر مشکلی با پرداخت هزینه برای این برنامه‌ها ندارید که هیچ؛ در غیر این صورت می‌توانید به یکی از نرم افزارهای قدیمی که همچنان قابل استفاده است رو بیاورید.

همچنین بخوانید :

اسم این نرم افزار پرتابل ساز، جعبه مجازی انیگما (Enigma Virtual Box) است که می‌توانید از اینجا آن را دانلود کنید. این برنامه یکی از معدود نرم افزارهای پرتابل ساز رایگان است که هنوز بروزرسانی می‌شود؛ از این رو شاید بتوان آن را بهترین برنامه ساخت پرتابل نیز به شمار آورد. برای استفاده از این برنامه ابتدا آن را دانلود و نصب کنید.

Enigma Virtual Box / ساخت نرم افزار پرتابل

البته از نظر ظاهری نرم افزار چشم نوازی نیست، ولی استفاده از آن خیلی آسان است؛ پس گول ظاهرش را نخورید. ابتدا مطمئن شوید برنامه‌ای که می‌خواهید نسخه پرتابل آن را بسازید روی کامپیوترتان نصب شده باشد. در بالای صفحه اول برنامه با دو جای خالی مواجه می‌شوید که برای مشخص کردن فایل ورودی (Input) و خروجی (Output) هستند.

بر روی دکمه Browse در قسمت Enter Input File Name کلیک کنید. ما در اینجا برای مثال می‌خواهیم نسخه پرتابل برنامه پات پلیر را بسازیم. وقتی دکمه Browse را فشار می‌دهیم باید به محلی که نرم افزار مورد نظرمان را نصب کردیم برویم و فایل با پسوند exe. آن برنامه (در اینجا نرم افزار پات پلیر) را انتخاب کنیم.

Enigma Virtual Box / نرم افزار پرتابل ساز

در مرحله بعد باید به انیگما بگوییم که فایل‌های مربوط به پات پلیر در چه محلی قرار دارند. پس بر روی Add و سپس از آنجایی که به تمام پوشه‌ها و زیرمجموعه‌های آن‌ها نیاز داریم، بر روی Add Folder Recursive کلیک می‌کنیم.

Enigma Virtual Box / بهترین برنامه ساخت پرتابل

حالا دوباره از طریق پنجره باز شده به محل نصب برنامه می‌رویم و این بار پوشه‌ای که برنامه در آن قرار دارد را انتخاب می‌کنیم.

Enigma Virtual Box / تبدیل برنامه نصب شده به پرتابل

اگر بخواهید می‌توانید محل ذخیره فایل خروجی را هم مشخص کنید. به طور پیش فرض انیگما آن را در محلی که نرم افزار اصلی و فایل exe. قرار دارد ذخیره می‌کند؛ ولی بهتر است شما جای دیگری را انتخاب کنید. علاوه بر این می‌توانید نام فایل را هم به دلخوه خودتان تغییر دهید. حالا که همه چیز آماده است، کار ساخت نرم افزار پرتابل را با کلیک بر روی Process شروع می‌کنیم.

Enigma Virtual Box / ساخت نرم افزار پرتابل

بعد از پایان کار باید یک فایل exe. در محلی که تعیین کردید داشته باشید. این فایل را می‌توانید در حافظه اکسترنال خود قرار داده و آن را در هر کامپیوتری اجرا کنید. حتما آن را در یک کامپیوتر دیگر هم امتحان کنید تا مطمئن شوید درست کار می‌کند.

با استفاده از نرم افزار انیگما می‌توانید نسخه پرتابل هر برنامه‌ای را که می‌خواهید بسازید. با ساخت نرم افزار پرتابل می‌توانید یک پوشه در فلش خود ایجاد کنید و نسخه پرتابل تمامی برنامه‌های مورد نیازتان را در آن قرار بدهید تا همه‌جا آن‌ها را همراه خود داشته باشید. لطفا نظرات خودتان را در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
mm
.
25 شهریور 1399، 13:41
پاسخ
1
0
این برنامه انیگما واقعا عالیه سرعت بالایی داره,پولی نیست,و فقط یک فایل exe. تحویل میده, دم این سایت گرم که این برنامه ی خوب میده من خود برنامه رو پرتابل کردم در عرض چند ثانیه یک فایل 12 مگابایتی داد
avatar
mm
.
26 شهریور 1399، 00:21
پاسخ
0
1
@mm
ببخشی دوستان اشتباه کردم این برنامه فقط خودشو پرتابل میکنه و نه چیز دیگه
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402