زندگینامه لری پیج (Larry Page) ؛ نابغه ای که گوگل را خلق کرد

larry page / لری پیج کیست
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

لری پیج مهندس کامپیوتری است که در دوران دانشجویی خود نسخه اولیه موتور جستجوگر گوگل را خلق کرد. با بیوگرافی لری پیج همراه ما باشید.

لری پیج کارآفرین و دانشمند رایانه آمریکایی است که در سال 1998 با همراهی دوست و هم دانشگاهی خود سرگی برین، موتور جستجوگر گوگل را تاسیس نمود. او تا 3 دسامبر سال 2019 (12 آذر 1398) مدیرعامل آلفابت، شرکت مادر گوگل بود و پیش از آن هم تا آگوست 2001 (مرداد 1380) مدیرعامل گوگل بود. پیج یک دوره دیگر هم به سمت مدیر عاملی گوگل بازگشت و این بار از آپریل 2011 (فروردین 1390) تا جولای 2015 (تیر 1394) در این سمت باقی ماند. او و سرگی برین، عمده سهام آلفابت را در اختیار دارند. لری پیج علاوه بر این خالق الگوریتم پیج‌رنک یا رتبه صفحه گوگل نیز هست. او در دسامبر 2019 (آذر 1398) با سرمایه‌ای به ارزش 61.2 میلیارد دلار، دهمین فرد ثروتمند در جهان شناخته شد.

به جرات می‌توان گفت کمتر کمپانی به اندازه گوگل در شکل‌دهی و پیشرفت فناوری و علوم کامپیوتر تاثیر داشته است؛ به طوری که امروزه واقعا نمی‌توانیم دنیایی بدون گوگل را تصور کنیم. با زندگینامه لری پیج، بنیانگذار گوگل همراه ما باشید.

نام کاملتاریخ تولدتحصیلاتمحل تولدمحل زندگیثروت خالص
لارنس ادوارد پیج26 مارس 1973

6 فروردین 1352

کارشناسی مهندسی کامپیوتر از دانشگاه میشیگان

کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد

لنسینگ، میشیگانپالو آلتو، کالیفرنیا61.2 میلیارد دلار (دسامبر 2019)
همچنین بخوانید :

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


سال‌ های اول زندگی لری پیج بنیانگذار گوگل


پیج در روز 26 مارس 1973 (6 فروردین 1352) در لنسینگ ایالت میشیگان و در خانواده‌ای کاملا آشنا با فناوری و کامپیوتر به دنیا آمد. پدر او کارل ویکتور پیج، دکترای علوم کامپیوتر خود را از دانشگاه میشیگان دریافت کرده بود و در دانشگاه ایالتی میشیگان، استاد علوم کامپیوتر بود. در آن زمان از او به عنوان یکی از پیشگامان فناوری و هوش مصنوعی یاد می‌شد. مادر لری نیز در دانشگاه ایالتی میشیگان، برنامه‌نویسی تدریس می‌کرد.

larry page / لری پیج

پیج بارها گفته که خانه‌شان در زمان کودکی او کاملا به هم ریخته بوده و مجله‌های کامپیوتر، علوم و فناوری در هر گوشه‌ای پیدا می‌شده است. او می‌گوید در زمان کودکی و نوجوانی، بیشتر وقت خود را صرف خواندن این مجلات و همچنین کتاب می‌کرده است. محیط کاملا علمی خانه و همچنین توجه بسیار زیاد پدر و مادر لری به او، خلاقیت و نوآوری را در ذهنش پرورش داده و تقویت می‌کرده است.

لری پیج ابتدا زمانی که 6 سال داشت به کامپیوترها علاقه پیدا کرد. در آن زمان نسل اولیه کامپیوترهای شخصی وارد بازار شده بود و طبیعتا پدر و مادر او هم از اولین کسانی بودند که این کامپیوترها را خریداری کردند. پیج آنقدر به کامپیوتر مسلط شده بود که اولین نفر در دبستان خود بود که تکالیفش را از طریق یک برنامه واژه‌پرداز انجام می‌داد. همچنین برادر بزرگترش هم به او یاد داده بود تا قطعات مختلف خانه را از هم باز کند تا دقیقا با طرز کار آن‌ها آشنا شود. به گفته لری پیج، او از زمانی که 12 سال داشت تصمیم گرفته بود یک کمپانی تاسیس کند.

larry page / لری پیج بنیانگذار گوگل

موسس گوگل برای تکمیل تحصیلات خود ابتدا در دانشگاه میشیگان مشغول و از آنجا با مدرک مهندسی کامپیوتر فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به دانشگاه استنفورد رفت و مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته علوم کامپیوتر را دریافت کرد. او زمانی که در دانشگاه میشیگان بود با استفاده از قطعات لگو، یک چاپگر جوهرافشان یا به طور دقیق‌تر یک پلاتر ساخته بود؛ اما ایده اولیه ساخت یک موتور جستجوگر در دانشگاه استنفورد و پس از آشنایی با سرگئی برین به ذهنش خطور کرد.

 


زندگی شخصی لری پیج موسس گوگل


همچنین بخوانید :

لری پیج و همسرش در سال 2007 در جزیره نکر که متعلق به ریچارد برانسون است با هم ازدواج کردند. همسر او لوسیندا ساوتورتس، یک دانشمند محقق و همچنین خواهر کری ساوتورتس، بازیگر و مدل آمریکایی است.

لری پیج و همسرش از ازدواج خود دارای دو فرزند هستند که در سال‌های 2009 و 2011 به دنیا آمدند.

لری پیج وهمسرش

 


لري پيج و سرگئي برين ؛ تاسیس گوگل


پیچ و برین در دانشگاه استنفورد برای انجام یکی از پروژه‌های درسی خود، یک موتور جستجوگر ایجاد کردند که نتایج را براساس محبوبیت صفحات نشان می‌داد. آن‌ها به این نتیجه رسیده بودند که صفحات پربازدید به احتمال زیاد به دردبخورترین‌ها هستند. این دو، نام این موتور را با الهام از اصطلاح ریاضی گوگول (Googol) که به عدد یک با صد صفر گفته می‌شود، گوگل گذاشتند. لري پيج و سرگئي برين با اینکار می‌خواستند حجم گسترده اطلاعات موجود در وب را که قصد نظم‌دهی به آن‌‎ها را داشتند نشان دهند.

larry page / لري پيج و سرگئي برين

در روزهای اول، اطاق خوابگاهی که لری در آن بود، به یک آزمایشگاه برای ساخت دستگاه جدیدی تبدیل شده بود. آن‌ها قطعات الکترونیکی را از کامپیوترهای ارزان قیمت خارج کرده و دستگاهی ساختند تا بتوانند موتور جستجوگرشان را به شبکه دانشجویی دانشگاه استنفورد متصل کنند. در این میان اطاق برین نیز، به یک دفتر کاری و محلی برای برنامه‌نویسی تبدیل شده بود تا بتوانند ایده‌های جدیدشان را در محیط وب نیز امتحان کنند.

لري پيج و سرگئي برين با استفاده از مهارت لری در برنامه‌نویسی، با زبان HTML یک صفحه جستجوی ساده برای کاربران طراحی کردند. علاوه بر این همچنان به جستجو برای قطعات کامپیوتر هم ادامه دادند تا بتوانند توان پردازشی لازم برای انجام جستجوهای کاربران را هم تامین کنند. با گذشت مدت زمانی، موتور جستجوگر آن‌ها به محبوبیت زیادی نزد دانشجویان استنفورد دست پیدا کرده بود و نیاز به سرورهای اضافی داشت. در نهایت در آگوست سال 1996 (مرداد 1375)، نسخه اولیه گوگل در دسترس کاربران اینترنت قرار گرفت. ولی به گفته پیج آن‌ها تا سال 98 از پتانسیل واقعی این موتور جستجوگر خود مطلع نبودند. او می‌گوید در این سال، تعداد جستجوهای روزانه به 10 هزار رسیده بود.

larry page / لری پیج و همسرش

همچنین بخوانید :

بسیاری این ابداع لري پيج و سرگئي برين را با یوهانس گوتنبرگ، خالق اولین ماشین چاپ مقایسه می‌کنند. گوتنبرگ در سال 1440 میلادی با چاپ انجیل در تیراژ بالا، برای اولین بار اروپا را با شیوه چاپ مکانیکی آشنا کرد. به این صورت دیگر می‌شد مجلات و روزنامه‌ها را که پیش از آن با دست نوشته می‌شدند، با سرعت زیادی چاپ کرد؛ در نتیجه دانش و اطلاعات هم با سرعت فزاینده‌ای میان مردم پخش می‌شد که نتیجه آن رنسانس در این قاره بود. از بسیاری از جهات کاری که لري پيج و سرگئي برين با گوگل انجام دادند، شبیه به اختراع یوهانس گوتنبرگ است. از زمان گوتنبرگ، اختراعات بسیار اندکی بوده‌اند که تا این حد به افراد معمولی جامعه قدرت داده و دسترسی به اطلاعات را تا این اندازه آسان کردند.

 

تاسیس گوگل

در سال 1998 لري پيج و سرگئي برين پس از کسب موفقیت‌هایی که با نسخه‌های ابتدایی داشتند، با قرض گرفتن 1 میلیون دلار از خانواده، دوستان و سرمایه‌گذاران، شرکت گوگل را تاسیس کردند. تیم اولیه از کارکنان گوگل در شهر مانتین ویو در ایالت کالیفرنیا، کار خود را آغاز کردند. سرورها نیز در انبارهایی که کمپانی اجاره کرده بود قرار داده شدند؛ اما لری پیج برای آن که سرورهای بیشتری را در این انبارها جای بدهد، به طور آزمایشی از سرورهای کوچکتر استفاده کرد. این کار سبب شد سرعت گوگل به اندازه قابل توجهی بیشتر شده و از نظر سرعت با تمامی رقبای خود فرسنگ‌ها فاصله بگیرد.

larry page / لری پیج و استیو جابز

تا جون سال 2000 (خرداد 1379)، گوگل بیش از 1 میلیارد آدرس URL را فهرست کرده و به جامع‌ترین موتور جستجوگر زمان خود بدل شده بود. پیج که در آن زمان مدیر گوگل بود، تصمیم گرفت تمام مدیران پروژه شرکت را اخراج کند. پیج می‌خواست تمام مهندسین گوگل به یک مهندس ارشد گزارش دهند و او در نهایت به طور مستقیم به خودش گزارش دهد. او بر این باور بود که کسانی که سررشته‌ای از علوم کامپیوتر ندارند، نباید بر کار مهندسین کامپیوتر نظارت کنند. او حتی اصول مدیریتی خودش را هم برای تیم همراهش مشخص کرده بود:

همچنین بخوانید :
  • تا جایی که می‌توانید کارها را خودتان انجام دهید تا با سرعت بیشتری انجام شوند؛ دیگران را مامور انجامشان نکنید.
  • اگر نمی‌توانید کمک کنید، جلوی دست و پا نباشید. بگذارید کسانی که مشغول انجام کار هستند، با هم صحبت کنند و شما بروید سراغ کار دیگری.
  • بوروکرات نباشید.
  • ایده‌ها مهمتر از سن و سال هستند؛ چون شخصی که سن و سال کمتری دارد، دلیل نمی‌شود به او احترام نگذارید و با او همکاری نکنید.
  • بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با گفتن «نه، ختم کلام.» مانع انجام کاری توسط فردی شوید. اگر به او نه می‌گویید، پس باید برای پیدا کردن راه حلی بهتر کمکش کنید.

لری پیج کیست

این الگوی مدیریتی جدید در آن زمان آنچنان قابل استفاده نبود و کارمندانی که تحت‌تاثیر آن‌ها قرار می‌گرفتند ناراضی بودند. با این همه این قانون که کسانی که مهندس نیستند نباید بر کسانی که مهندس هستند نظارت کنند، رفته رفته بیشتر مورد توجه و استقبال قرار گرفت. این مسئله در نهایت به یک استاندارد در سیلیکون‌ولی تبدیل شد و امروزه در تمامی شرکت‌ها رعایت می‌شود.

با این همه در آن سال‌ها گوگل برای رشد بیشتر خود نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری داشت. سکویا کپیتال و کلاینر پرکینز که دو شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر هستند، تصمیم گرفتند مجموعا 50 میلیون دلار در گوگل سرمایه‌گذاری کنند؛ البته با این شرط که پیج از مدیریت کناره‌گیری کرده تا یک مدیر باتجربه، سکان هدایت این کمپانی را برعهده بگیرد.

پس از ملاقات لری پیج و استیو جابز، موسس گوگل در نهایت راضی شد از سمتش کناره‌گیری کند. اریک اشمیت که در سال 2001 به گوگل پیوسته بود، جایگزین او شد و پیج به عنوان مدیر محصول، کارش را ادامه داد. البته اشمیت همیشه قبل از اتخاذ تصمیمات مهم با پیج و برین مشورت می‌کرد. از دید سایر کارکنان گوگل هم همچنان پیج مدیرعامل بود؛ زیرا او در بیشتر مواقع حرف آخر را می‌زد.

larry page / لری پیج و ساندار پیچای

در دوران مدیریت اشمیت، گوگل به اندازه قابل‌توجهی رشد و توسعه پیدا کرد و در سال 2004 عرضه اولیه سهامش را شروع کرد که سبب شد پیج در سن 30 سالگی میلیونر شود. در سال‌های پس از آن نیز گوگل همچنان به رشد و توسعه خود ادامه داد و در سال 2006 محبوب‌ترین وبسایت پخش ویدیو جهان، یعنی یوتیوب را با 1.65 میلیارد دلار خریداری نمود. پیج در سال 2011 دوباره مدیر گوگل شد و تا سال 2015 در این سمت مشغول کار بود. از آنجایی که لری پیج و ساندار پیچای رابطه نزدیکی با یکدیگر داشتند، پیچای پس از پیج به عنوان مدیرعامل انتخاب شد.

گوگل از آن زمان تا به امروز، به محبوب‌ترین موتور جستجوگر دنیا تبدیل شده و 92.62 درصد از تمام جستجوهای اینترنت را انجام می‌دهد. همچنین روزانه بیش از 5.4 میلیارد جستجو از طریق این سایت انجام می‌شود.

 

تغییر ساختار مدیریتی و خارج شدن از گوگل

در آگوست سال 2015 (مرداد 1394) لري پيج و سرگئي برين یک کمپانی مادر به نام آلفابت را برای مدیریت گوگل و دیگر زیرمجموعه‌های آن تشکیل دادند. پیج و برین به ترتیب مدیرعامل و رییس هیئت مدیره شدند و ساندار پیچای نیز به عنوان مدیرعامل گوگل انتخاب شد. این تغییر ساختار، فرصتی برای پیج و برین بود تا از فعالیت‌های روزانه شرکتی که تاسیس کرده بودند فاصله بگیرند. پیج نیز در بیشتر مواقع در جلسات آلفابت شرکت نمی‌کرد.

لري پيج و سرگئي برين

در روز سوم دسامبر سال 2019 (12 آذر 1398) لري پيج و سرگئي برين هر دو از مقام‌های خود در آلفابت کناره‌گیری کردند و سکان هدایت این هولدینگ را به پیجای سپردند. با این حال از آنجایی که این دو بیشترین سهام را دارند، انتظار می‌رود همچنان در تصمیمات کمپانی تاثیرگذار باشند.

لری پیج یکی از موفقترین مدیران فناوری در سرتاسر جهان به شمار می‌آید. موتور جستجوگری که او در خوابگاه دانشجویی خود به راه انداخت، اکنون به یکی از بزرگترین و ارزشمندترین شرکت‌های دنیا تبدیل شده که در بسیاری از جنبه‌های زندگی ما نیز تاثیرگذار است. نظر شما درباره این نابغه دنیای تکنولوژی چیست؟ لطفا در پایین همین صفحه نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402